Plattformsdörrar på Södra station

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Odd » mån 10 jul, 2017 20:45

Jag återgår till vad rubriken på toppinlägget handlar om, dvs om plattformsdörrar på Södra Station. Jag hoppas att det i så fall inte blir som på de två nya stationerna.

Jag var inne och tittade på spektaklet i går och jag var inne en sväng idag på ett ärende och passade på att åka lite pendeltåg.

Jag var inte imponerad över plattformsdörrarna i går, och jag var inte heller imponerade av dem idag. Jag ser ett par problem:
- Det tar längre tid att komma iväg med tåget från stationer med med plattformsdörrar. Jag vet inte om det är ovana hos tågpersonalen, men jag observerade ett par av avgångarna och det var samma visa varje gång, uppskattningsvis 15-20 sekunder mellan dörrstängning och att tåget åker iväg.
- Tåget kör in väldigt långsamt på stationerna, mycket långsammare än på stationer utan plattformsdörrar. Jag misstänker starkt att det har med att förarnas "stannarfönster" har minskat från kanske tio meter till en meter. Ett tåg stannade precis så att plattformsdörrarnas öppning hamnade några få centimeter innanför tågets dörrar.
I det första fallet så handlar det om att marginaler vid kökörning minskar, där det bokstavligen handlar om några få sekunders marginal för att inte kösituationer skall kunna uppstå i rusningen. I det andra fallet blir nog reaktionerna mer av det muntrare slaget när folk fnissar åt att tåget körde för långt och måste backa och där tågvakten kanske får ta emot publikens jubel när hen tittar ut genom dörren. Nu vet jag inte om X60 är symmetriskt på så sätt att dörrarna hamnar rätt om man så att säga stannar "en vagnslängd" längre fram för att åter få dörrarna att passa med plattformsdörrarna, men det skulle ju kunna vara en räddning, om det då går att spärra de två första dörrparen i vardera vagnen.

Jag noterade två saker som är mer av bekvämlighetskaraktär, eller "välfärdsproblem" som det populistiskt brukar kallas. Dels är det positionerna där dörrarna hamnar. Visserligen är det vitmarkerat på golvet där dörröppningarna är, men nog kunde man rödmarkera golvet och dörrarna som används av tågpersonalen. Jag såg flera som var i full färd med att knuffa sig fram till konduktörens dörr innan de upptäcker att det inte riktigt ser ut som det borde. Det andra är att plattformsskyltarna, ur ett tekniskt/konstruktionsmässigt perspektiv, är urdåliga. De som har programmerat skyltarna har inte haft grundläggande kunskaper om hur man skall programmera en scrolltext för att den skall upplevas som jämn. Anlita en gammal demoprogrammerare som kodade C64-demon så kommer de garanterat att få fantastiskt jämna, och kanske coola, scrolltexter på skyltarna. Allt handlar om timing och att ha stenhård kontroll på mjuk- och hårdvara.

Sen misstänker jag att det kommer bli ... intressant när man börjar köra med korta tåg efter sommaren, då det inte såg ut att vara några direkt tydliga markeringar på plattformen om var korta tåg stannar. Men det kanske finns något dolt som bara visas när det är dags för korta tåg...

/Odd
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » tis 22 aug, 2017 2:35

Spårspring ökar trots insatser

En station pekas ut speciellt:

Den största ökning är omkring de stora städerna, men även centralt i storstäderna som vid Södra station i Stockholm.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » tis 22 aug, 2017 17:47

Enceladus skrev:Spårspring ökar trots insatser

En station pekas ut speciellt:

Den största ökning är omkring de stora städerna, men även centralt i storstäderna som vid Södra station i Stockholm.

Har man hunnit se någon skillnad på spårspringsfrekvensen på Södra sedan ena plattformen slutat användas?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Föregående

Återgå till Spårtrafik