Plattformsdörrar på Södra station

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 6:48

Inge skrev:Det finns ett par fel här. För det första är det inga "enorma samhällskostnader". 81 miljoner i förseningskostnader det varit förra året. Det är förstås pyttelite både mot järnvägens totala förseningskostnader och kostnaderna för de förseningar järnvägen orsakar andra genom sin barriäreffekt. Det görs extremt lite för att minska barriäreffektera. Tvärt om tillåts de hela tiden öka, vilket är en fundamental bo i dramat.

För det andra finns inget direkt samband mellan de förseningar som påstås uppstå på grund av obehöriga på spåren och de som faktiskt gör det. Det finns omotiverade hastighetssänkningar beroende på felbedömningar hos förare och trafikledning. Det är inte så att det finns anledning att tro att det i egentlig mening blivit fler obehöriga på spåren.

För det tredje tycker jag att man skall skilja på de som överhuvudtaget inte har på spåren att göra. De som tex leker där eller bor där etcetera. Och de som faktiskt har moraliskt, om än inte legalt, rätt. Dvs de som bara försöker mildra den brutala barriäreffekt järnvägen orsakat dem, genom att ändå raskt söka ta sig över spåren. De senare är orimligt att försöka bötfälla bort. Det rimliga är att minska barriärerna.


Läste du artikeln? Det är inte "barriärerna" i Spånga som orsakar spårspringet...

Stockholmdirekt skrev:15 värst drabbade stationerna gällande spårspring 2017

Stockholm Södra: 13 341 minuter
Sollentuna: 4 543 minuter
Karlberg: 3 348 minuter
Älvsjö: 3 310 minuter
Malmsjö: 3 221 minuter
Upplands Väsby: 2 924 minuter
Björnkulla: 2 743 minuter
Årstaberg: 2 667 minuter
Stockholm C: 2 641 minuter
Järna: 2 528 minuter
Flemingsberg: 2 155 minuter
Solna: 1 842 minuter
Mölnbo: 1 323 minuter
Huddinge: 1 322 minuter
Södertälje syd övre: 1 197 minuter

Totalt i Stockholms län 2017: 60 423 minuter
Enceladus
 
Inlägg: 2404
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 7:25

Inge skrev:Jo, det är barriärerna utomhus som orsakar spårbeträdandena. Inte ens i Stockholms län stod inomhusstationerna för mer än en knapp fjärdedel. Visst vore det fint att få bort bosättare och annat från Södra station . Men på det hela taget är det inte det som spelar roll.


Det finns bara en central inomhusstation utan plattformsdörrar. Den stationen sticker ut ordentligt i statistiken. Visst behövs det också åtgärder på de mer drabbade utomhusstationerna/-sträckorna, men varför inte plocka de lågt hängande frukterna först? Speciellt när statistiken ser ut som den gör.
Enceladus
 
Inlägg: 2404
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 7:59

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Jo, det är barriärerna utomhus som orsakar spårbeträdandena. Inte ens i Stockholms län stod inomhusstationerna för mer än en knapp fjärdedel. Visst vore det fint att få bort bosättare och annat från Södra station . Men på det hela taget är det inte det som spelar roll.


Det finns bara en central inomhusstation utan plattformsdörrar. Den stationen sticker ut ordentligt i statistiken. Visst behövs det också åtgärder på de mer drabbade utomhusstationerna/-sträckorna, men varför inte plocka de lågt hängande frukterna först? Speciellt när statistiken ser ut som den gör.


Förseningskostnaderna för spårbeträdande vid Södra Station blir bara någon miljon om året trots allt. Det är ingen lågt hängande frukt att bygga bort denna blygsamma kostnad. Skall man bygga plattformsdörrar må det vara av annan orsak.


Enligt SL kostar det 50 miljoner per perrong att bygga plattformsdörrar. Du säger att den årliga kostnaden för spårspring är 81 miljoner kronor. Södra stations andel av det totala spårspringet i landet är cirka 10 procent. Alltså borde investeringen gå hem på bara sex år. Även pessimistiskt räknat är det helt uppenbart att det är samhällsekonomiskt lönsamt.
Enceladus
 
Inlägg: 2404
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 8:18

Inge skrev:Det är trafikverket som uppskattat kostnaden till 81 miljoner. Hur stor södra station andel av hela landets kostnader var, vet jag inte. Men det skulle överraska om det var mer än 5%


Gör inga tvärsäkra påståenden om du uppenbarligen inte har någon koll. Södra station står för cirka 10 procent av hela landets förseningsminuter till följd av spårspring.
Enceladus
 
Inlägg: 2404
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Lars_L » tis 23 jan, 2018 8:55

Enceladus skrev:
Enligt SL kostar det 50 miljoner per perrong att bygga plattformsdörrar. Du säger att den årliga kostnaden för spårspring är 81 miljoner kronor. Södra stations andel av det totala spårspringet i landet är cirka 10 procent. Alltså borde investeringen gå hem på bara sex år. Även pessimistiskt räknat är det helt uppenbart att det är samhällsekonomiskt lönsamt.


Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.

Ser nog ändå kanske att plattformsdörrar mer måste ses i ljuset av folk som vill ta livet av sig, eller ramlar ner för spåret. Folk som vill gå på spår, kan ju ändå gå in vid industrispåren, eller från den andra plattformen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav BSB101 » tis 23 jan, 2018 8:58

Lars_L skrev:Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.


Visst måste man man det men kameror hindrar inte någon från att hoppa ner på spåret och en ordningsvakt har även den begränsade möjligheter att stoppa någon. För om inte ordningsvakten är i omedelbar närhet från den som går ner på spåret kan denna inte göra mycket.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2000
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Lars_L » tis 23 jan, 2018 9:11

BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.


Visst måste man man det men kameror hindrar inte någon från att hoppa ner på spåret och en ordningsvakt har även den begränsade möjligheter att stoppa någon. För om inte ordningsvakten är i omedelbar närhet från den som går ner på spåret kan denna inte göra mycket.


Nej visst, men med höga böter (tänk att MTR tar betalt för den merkostnad stoppet innebär) och risken att bli upptäckt, så får det snart effekt.

Allvarligt talat tror jag väl också så att den som verkligen vill kliva ner på ett spår, är svår att hindra. I regel handlar ju spårspring om att man gör det för att endera spara tid eller för att man tycker det är kul. Dessa två grupper kan man komma åt ganska lätt och effektivt. Men det är klart, händer det aldrig något när man är nere på spåren, så kommer det ju att fortsätta.

Än bättre vore kanske att ha fyra-fem ordningsvakter där några veckor och punktbevaka. Sedan får man återkomma då och då med punktinsatser. Som alltid försvinner ju en stor del av förövarna om risken för upptäckt/repressalier är stor. Särskilt om det bara handlar om att spara in några minuter.

Sedan ser man ju ständigt folk passera spåren utan att något händer (alltså att det upptäcks, eller föraren anmäler). Oftast i övrigt handlar det ju just om gamla övergångar som är alltför tidsbesparande i inbjudanden. Sätter man upp en kamera vid dem och någon ordningsvakt då- och då, så tror jag det skulle få en väldigt stor effekt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 9:20

Lars_L skrev:
BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.


Visst måste man man det men kameror hindrar inte någon från att hoppa ner på spåret och en ordningsvakt har även den begränsade möjligheter att stoppa någon. För om inte ordningsvakten är i omedelbar närhet från den som går ner på spåret kan denna inte göra mycket.


Nej visst, men med höga böter (tänk att MTR tar betalt för den merkostnad stoppet innebär) och risken att bli upptäckt, så får det snart effekt.

Allvarligt talat tror jag väl också så att den som verkligen vill kliva ner på ett spår, är svår att hindra. I regel handlar ju spårspring om att man gör det för att endera spara tid eller för att man tycker det är kul. Dessa två grupper kan man komma åt ganska lätt och effektivt. Men det är klart, händer det aldrig något när man är nere på spåren, så kommer det ju att fortsätta.

Än bättre vore kanske att ha fyra-fem ordningsvakter där några veckor och punktbevaka. Sedan får man återkomma då och då med punktinsatser. Som alltid försvinner ju en stor del av förövarna om risken för upptäckt/repressalier är stor. Särskilt om det bara handlar om att spara in några minuter.

Sedan ser man ju ständigt folk passera spåren utan att något händer (alltså att det upptäcks, eller föraren anmäler). Oftast i övrigt handlar det ju just om gamla övergångar som är alltför tidsbesparande i inbjudanden. Sätter man upp en kamera vid dem och någon ordningsvakt då- och då, så tror jag det skulle få en väldigt stor effekt.


Men detta har nästan inget att göra med problematiken vid Södra station. Spårspringet där handlar ju inte om att spara tid.
Enceladus
 
Inlägg: 2404
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 9:51

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Det är trafikverket som uppskattat kostnaden till 81 miljoner. Hur stor södra station andel av hela landets kostnader var, vet jag inte. Men det skulle överraska om det var mer än 5%


Gör inga tvärsäkra påståenden om du uppenbarligen inte har någon koll. Södra station står för cirka 10 procent av hela landets förseningsminuter till följd av spårspring.


Och?
-Der räcker ju inte för att finansiera några plattformsdörrar.


Det räcker för att plattformsdörrar på Södra station ska vara samhällsekonomiskt lönsamma. Varifrån finansieringen ska komma är en annan fråga. Men det är nog ett mindre problem än att försöka övertyga samhället om att tillhandahålla attraktivt belägna grusplättar för parkering under marknadspris.
Enceladus
 
Inlägg: 2404
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Claes Thure Moberg » tis 23 jan, 2018 10:53

Kan någon informera om VAD det är som gör att just Sthllm Södra har så mycket "spårspring". Beror det på att folk kan undvika extra långa omvägar genom att passera över spåret (=design av station) eller är det extra lockande att medvetet ge sig in i tunnlarna för att utforska eller övernatta. Är folk som frekventerar området extra dumma / kriminella / olydiga eller finns det någon annan förklaring ? Kanske man borde börja att fundera i den änden för att komma åt problemet.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav BSB101 » tis 23 jan, 2018 11:51

Lars_L skrev:
BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.


Visst måste man man det men kameror hindrar inte någon från att hoppa ner på spåret och en ordningsvakt har även den begränsade möjligheter att stoppa någon. För om inte ordningsvakten är i omedelbar närhet från den som går ner på spåret kan denna inte göra mycket.


Nej visst, men med höga böter (tänk att MTR tar betalt för den merkostnad stoppet innebär) och risken att bli upptäckt, så får det snart effekt.


Jag har svårt att tro att personerna som spårspringer vid Södra station tillhör den samhällsklass där böter gör skillnad. Att ge böter till en som inte har någon vit inkomst eller en som har en väldig hög inkomst avskräcker inte särskilt mycket.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2000
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Lars_L » tis 23 jan, 2018 17:19

Enceladus skrev:
Men detta har nästan inget att göra med problematiken vid Södra station. Spårspringet där handlar ju inte om att spara tid.


Men då har ju plattformsdörrar heller inget att göra med det, eftersom man inte kan ha det på SJ:s plattformar. Så länge man inte kan ha det, är det ju totalt meningslöst med plattformsdörrar utifrån detta perspektiv.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 18:24

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Men detta har nästan inget att göra med problematiken vid Södra station. Spårspringet där handlar ju inte om att spara tid.


Men då har ju plattformsdörrar heller inget att göra med det, eftersom man inte kan ha det på SJ:s plattformar. Så länge man inte kan ha det, är det ju totalt meningslöst med plattformsdörrar utifrån detta perspektiv.


SJ:s plattform är låst under större delen av året...
Enceladus
 
Inlägg: 2404
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Lars_L » tis 23 jan, 2018 22:57

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Men detta har nästan inget att göra med problematiken vid Södra station. Spårspringet där handlar ju inte om att spara tid.


Men då har ju plattformsdörrar heller inget att göra med det, eftersom man inte kan ha det på SJ:s plattformar. Så länge man inte kan ha det, är det ju totalt meningslöst med plattformsdörrar utifrån detta perspektiv.


SJ:s plattform är låst under större delen av året...


Men det måste ju gå att komma ut från dem. Jag antar att det måste finnas något slags nödutgångslösning. Torde vara olagligt annars. Det är väl inte så många som hoppar ner från plattformen och börjar springa på spåren? Troligen går man in i tunneln från industrispåren, om nu inte den vägen är spärrad. Men oavsett torde ju plattformsdörrar vara det mest opraktiska problemet att lösa detta på .
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Hechtwagen » ons 24 jan, 2018 22:13

Inge skrev:Utforska / övernatta skulle jag tro. I båda fallen kan man komma dit antingen via plattform eller från Tanto.


Japp! Det har tidvis bott mycket "EU migranter" i tunneldelen där spåret mot Södersjukhuset börjar. När de går till och från jobbet (muggrunkande) så blir det stopp 30 minuter om någon rapporterar sin iakttagelse till Trafikverket.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1828
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tor 25 jan, 2018 7:51

Lars_L skrev:Men det måste ju gå att komma ut från dem. Jag antar att det måste finnas något slags nödutgångslösning. Torde vara olagligt annars. Det är väl inte så många som hoppar ner från plattformen och börjar springa på spåren? Troligen går man in i tunneln från industrispåren, om nu inte den vägen är spärrad. Men oavsett torde ju plattformsdörrar vara det mest opraktiska problemet att lösa detta på .


Problemet är inte att det är för lätt att komma ut från spårområdet, utan att det är för lätt att komma in. Enligt den statistik som finns, både från Citybanan och andra länder, så är plattformsdörrar den effektivaste lösningen. Högre böter lär i alla fall inte göra någon större skillnad.
Enceladus
 
Inlägg: 2404
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Hechtwagen » tor 25 jan, 2018 10:06

I genomsnitt bötfälls mindre än en person om året för olovlig spårbeträdelse, ställ det i relation hur stora förseningar problemet orsakar!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1828
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 25 jan, 2018 10:49

Enceladus skrev: Problemet är inte att det är för lätt att komma ut från spårområdet, utan att det är för lätt att komma in. Enligt den statistik som finns, både från Citybanan och andra länder, så är plattformsdörrar den effektivaste lösningen. Högre böter lär i alla fall inte göra någon större skillnad.


Någon som vet? Finns det andra enkla vägar till tunnlarna än över plattformarna på Södra station. Eller blir det staketklättring som alternativ. Och är de staketen i så fall att beteckna som "lättforcerade".
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 723
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Lars_L » tor 25 jan, 2018 21:52

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men det måste ju gå att komma ut från dem. Jag antar att det måste finnas något slags nödutgångslösning. Torde vara olagligt annars. Det är väl inte så många som hoppar ner från plattformen och börjar springa på spåren? Troligen går man in i tunneln från industrispåren, om nu inte den vägen är spärrad. Men oavsett torde ju plattformsdörrar vara det mest opraktiska problemet att lösa detta på .


Problemet är inte att det är för lätt att komma ut från spårområdet, utan att det är för lätt att komma in. Enligt den statistik som finns, både från Citybanan och andra länder, så är plattformsdörrar den effektivaste lösningen. Högre böter lär i alla fall inte göra någon större skillnad.


Det finns väl ingen statistik kring detta - alltså förutom olycksfall? Däremot är givetvis tunnlar ett mindre problem än sträckor utan tunnlar. Södra station är väl ett problem för att tunneln tar slut efter stationen, snarare än att man saknar plattformsdörrar. Om man uppehåller sig där för att det finns utrymmen man kan vara i - och alltså syftet inte är att gena, så är det ju de utrymmena man får låsa - göra obekvämare. Är det gena till tåget man vill göra (eller undgå att betala för sig), så är det högre staket där och kameraövervakning.

Sedan behöver man inte vara emot plattformsdörrar för den sakens skull, det kan säkert vara bra. Men det kan knappast stå i proportioner till andra sätt att lösa just detta problem på. Och det utan att det behöver kosta många kronor.

Det finns ju ändå ekonomiska begränsningar och jag kanske ser andra satsningar som än mer angelägna utifrån detta syfte. Här räcker det ju med att man på ett systematiskt sätt tar tag i problemet, och jag är övertygad om att man löser det. Särskilt om det nu skulle vara samma personer det rör sig om och som upprepade gånger gör sig skyldig till detta brott.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » mån 21 maj, 2018 21:55

Spårspring orsakade 300 timmars förseningar

SVT Nyheter skrev:Bara vid Stockholms södra ledde spårspringet till 13 341 minuters förseningar i fjol, alltså 222 timmar. Men även vid Årstaberg och Älvsjö var det stora problem.


Vad är motsvarande siffror för City och Odenplan? :?
Enceladus
 
Inlägg: 2404
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst