Plattformsdörrar på Södra station

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Odd » mån 10 jul, 2017 19:45

Jag återgår till vad rubriken på toppinlägget handlar om, dvs om plattformsdörrar på Södra Station. Jag hoppas att det i så fall inte blir som på de två nya stationerna.

Jag var inne och tittade på spektaklet i går och jag var inne en sväng idag på ett ärende och passade på att åka lite pendeltåg.

Jag var inte imponerad över plattformsdörrarna i går, och jag var inte heller imponerade av dem idag. Jag ser ett par problem:
- Det tar längre tid att komma iväg med tåget från stationer med med plattformsdörrar. Jag vet inte om det är ovana hos tågpersonalen, men jag observerade ett par av avgångarna och det var samma visa varje gång, uppskattningsvis 15-20 sekunder mellan dörrstängning och att tåget åker iväg.
- Tåget kör in väldigt långsamt på stationerna, mycket långsammare än på stationer utan plattformsdörrar. Jag misstänker starkt att det har med att förarnas "stannarfönster" har minskat från kanske tio meter till en meter. Ett tåg stannade precis så att plattformsdörrarnas öppning hamnade några få centimeter innanför tågets dörrar.
I det första fallet så handlar det om att marginaler vid kökörning minskar, där det bokstavligen handlar om några få sekunders marginal för att inte kösituationer skall kunna uppstå i rusningen. I det andra fallet blir nog reaktionerna mer av det muntrare slaget när folk fnissar åt att tåget körde för långt och måste backa och där tågvakten kanske får ta emot publikens jubel när hen tittar ut genom dörren. Nu vet jag inte om X60 är symmetriskt på så sätt att dörrarna hamnar rätt om man så att säga stannar "en vagnslängd" längre fram för att åter få dörrarna att passa med plattformsdörrarna, men det skulle ju kunna vara en räddning, om det då går att spärra de två första dörrparen i vardera vagnen.

Jag noterade två saker som är mer av bekvämlighetskaraktär, eller "välfärdsproblem" som det populistiskt brukar kallas. Dels är det positionerna där dörrarna hamnar. Visserligen är det vitmarkerat på golvet där dörröppningarna är, men nog kunde man rödmarkera golvet och dörrarna som används av tågpersonalen. Jag såg flera som var i full färd med att knuffa sig fram till konduktörens dörr innan de upptäcker att det inte riktigt ser ut som det borde. Det andra är att plattformsskyltarna, ur ett tekniskt/konstruktionsmässigt perspektiv, är urdåliga. De som har programmerat skyltarna har inte haft grundläggande kunskaper om hur man skall programmera en scrolltext för att den skall upplevas som jämn. Anlita en gammal demoprogrammerare som kodade C64-demon så kommer de garanterat att få fantastiskt jämna, och kanske coola, scrolltexter på skyltarna. Allt handlar om timing och att ha stenhård kontroll på mjuk- och hårdvara.

Sen misstänker jag att det kommer bli ... intressant när man börjar köra med korta tåg efter sommaren, då det inte såg ut att vara några direkt tydliga markeringar på plattformen om var korta tåg stannar. Men det kanske finns något dolt som bara visas när det är dags för korta tåg...

/Odd
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3953
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 22 aug, 2017 1:35

Spårspring ökar trots insatser

En station pekas ut speciellt:

Den största ökning är omkring de stora städerna, men även centralt i storstäderna som vid Södra station i Stockholm.
Enceladus
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav LÅ1 » tis 22 aug, 2017 16:47

Enceladus skrev:Spårspring ökar trots insatser

En station pekas ut speciellt:

Den största ökning är omkring de stora städerna, men även centralt i storstäderna som vid Södra station i Stockholm.

Har man hunnit se någon skillnad på spårspringsfrekvensen på Södra sedan ena plattformen slutat användas?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11861
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » mån 22 jan, 2018 17:59

Stockholmdirekt: Landstinget vill ta krafttag mot spårspring

I artikeln listas stationerna med störst förseningar på grund av att folk springer på spåren. De centrala stationerna sägs vara särskilt utsatta. Undrar varför City och Odenplan lyser med sin frånvaro...

(Statistiken är för helåret 2017.)

daniel_s skrev:Plattformsdörrar hjälper knappast mot att det bor folk i tunnlarna, snarare underlättar de boendet där genom att avskärma dem ännu mer från plattformsmiljön.


Det verkar i alla fall inte vara någon som bor i Citybanan.
Enceladus
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav daniel_s » mån 22 jan, 2018 18:27

Enceladus skrev:Stockholmdirekt: Landstinget vill ta krafttag mot spårspring

I artikeln listas stationerna med störst förseningar på grund av att folk springer på spåren. De centrala stationerna sägs vara särskilt utsatta. Undrar varför City och Odenplan lyser med sin frånvaro...


För att man pga reflexer och dekorationer inte ser vad som händer på spårområdet när man är innanför glasrutorna på stationen, så inga problem blir anmälda?
daniel_s
 
Inlägg: 11101
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Inge » tis 23 jan, 2018 6:19

Det finns ett par fel här. För det första är det inga "enorma samhällskostnader". 81 miljoner i förseningskostnader det varit förra året. Det är förstås pyttelite både mot järnvägens totala förseningskostnader och kostnaderna för de förseningar järnvägen orsakar andra genom sin barriäreffekt. Det görs extremt lite för att minska barriäreffektera. Tvärt om tillåts de hela tiden öka, vilket är en fundamental bo i dramat.

För det andra finns inget direkt samband mellan de förseningar som påstås uppstå på grund av obehöriga på spåren och de som faktiskt gör det. Det finns omotiverade hastighetssänkningar beroende på felbedömningar hos förare och trafikledning. Det är inte så att det finns anledning att tro att det i egentlig mening blivit fler obehöriga på spåren.

För det tredje tycker jag att man skall skilja på de som överhuvudtaget inte har på spåren att göra. De som tex leker där eller bor där etcetera. Och de som faktiskt har moraliskt, om än inte legalt, rätt. Dvs de som bara försöker mildra den brutala barriäreffekt järnvägen orsakat dem, genom att ändå raskt söka ta sig över spåren. De senare är orimligt att försöka bötfälla bort. Det rimliga är att minska barriärerna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4850
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 6:48

Inge skrev:Det finns ett par fel här. För det första är det inga "enorma samhällskostnader". 81 miljoner i förseningskostnader det varit förra året. Det är förstås pyttelite både mot järnvägens totala förseningskostnader och kostnaderna för de förseningar järnvägen orsakar andra genom sin barriäreffekt. Det görs extremt lite för att minska barriäreffektera. Tvärt om tillåts de hela tiden öka, vilket är en fundamental bo i dramat.

För det andra finns inget direkt samband mellan de förseningar som påstås uppstå på grund av obehöriga på spåren och de som faktiskt gör det. Det finns omotiverade hastighetssänkningar beroende på felbedömningar hos förare och trafikledning. Det är inte så att det finns anledning att tro att det i egentlig mening blivit fler obehöriga på spåren.

För det tredje tycker jag att man skall skilja på de som överhuvudtaget inte har på spåren att göra. De som tex leker där eller bor där etcetera. Och de som faktiskt har moraliskt, om än inte legalt, rätt. Dvs de som bara försöker mildra den brutala barriäreffekt järnvägen orsakat dem, genom att ändå raskt söka ta sig över spåren. De senare är orimligt att försöka bötfälla bort. Det rimliga är att minska barriärerna.


Läste du artikeln? Det är inte "barriärerna" i Spånga som orsakar spårspringet...

Stockholmdirekt skrev:15 värst drabbade stationerna gällande spårspring 2017

Stockholm Södra: 13 341 minuter
Sollentuna: 4 543 minuter
Karlberg: 3 348 minuter
Älvsjö: 3 310 minuter
Malmsjö: 3 221 minuter
Upplands Väsby: 2 924 minuter
Björnkulla: 2 743 minuter
Årstaberg: 2 667 minuter
Stockholm C: 2 641 minuter
Järna: 2 528 minuter
Flemingsberg: 2 155 minuter
Solna: 1 842 minuter
Mölnbo: 1 323 minuter
Huddinge: 1 322 minuter
Södertälje syd övre: 1 197 minuter

Totalt i Stockholms län 2017: 60 423 minuter
Enceladus
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Inge » tis 23 jan, 2018 7:10

Enceladus skrev:
Inge skrev:Det finns ett par fel här. För det första är det inga "enorma samhällskostnader". 81 miljoner i förseningskostnader det varit förra året. Det är förstås pyttelite både mot järnvägens totala förseningskostnader och kostnaderna för de förseningar järnvägen orsakar andra genom sin barriäreffekt. Det görs extremt lite för att minska barriäreffektera. Tvärt om tillåts de hela tiden öka, vilket är en fundamental bo i dramat.

För det andra finns inget direkt samband mellan de förseningar som påstås uppstå på grund av obehöriga på spåren och de som faktiskt gör det. Det finns omotiverade hastighetssänkningar beroende på felbedömningar hos förare och trafikledning. Det är inte så att det finns anledning att tro att det i egentlig mening blivit fler obehöriga på spåren.

För det tredje tycker jag att man skall skilja på de som överhuvudtaget inte har på spåren att göra. De som tex leker där eller bor där etcetera. Och de som faktiskt har moraliskt, om än inte legalt, rätt. Dvs de som bara försöker mildra den brutala barriäreffekt järnvägen orsakat dem, genom att ändå raskt söka ta sig över spåren. De senare är orimligt att försöka bötfälla bort. Det rimliga är att minska barriärerna.


Läste du artikeln? Det är inte "barriärerna" i Spånga som orsakar spårspringet...

Stockholmdirekt skrev:15 värst drabbade stationerna gällande spårspring 2017

Stockholm Södra: 13 341 minuter
Sollentuna: 4 543 minuter
Karlberg: 3 348 minuter
Älvsjö: 3 310 minuter
Malmsjö: 3 221 minuter
Upplands Väsby: 2 924 minuter
Björnkulla: 2 743 minuter
Årstaberg: 2 667 minuter
Stockholm C: 2 641 minuter
Järna: 2 528 minuter
Flemingsberg: 2 155 minuter
Solna: 1 842 minuter
Mölnbo: 1 323 minuter
Huddinge: 1 322 minuter
Södertälje syd övre: 1 197 minuter

Totalt i Stockholms län 2017: 60 423 minuter


Jo, det är barriärerna utomhus som orsakar spårbeträdandena. Inte ens i Stockholms län stod inomhusstationerna för mer än en knapp fjärdedel. Visst vore det fint att få bort bosättare och annat från Södra station . Men på det hela taget är det inte det som spelar roll.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4850
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 7:25

Inge skrev:Jo, det är barriärerna utomhus som orsakar spårbeträdandena. Inte ens i Stockholms län stod inomhusstationerna för mer än en knapp fjärdedel. Visst vore det fint att få bort bosättare och annat från Södra station . Men på det hela taget är det inte det som spelar roll.


Det finns bara en central inomhusstation utan plattformsdörrar. Den stationen sticker ut ordentligt i statistiken. Visst behövs det också åtgärder på de mer drabbade utomhusstationerna/-sträckorna, men varför inte plocka de lågt hängande frukterna först? Speciellt när statistiken ser ut som den gör.
Enceladus
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Inge » tis 23 jan, 2018 7:43

Enceladus skrev:
Inge skrev:Jo, det är barriärerna utomhus som orsakar spårbeträdandena. Inte ens i Stockholms län stod inomhusstationerna för mer än en knapp fjärdedel. Visst vore det fint att få bort bosättare och annat från Södra station . Men på det hela taget är det inte det som spelar roll.


Det finns bara en central inomhusstation utan plattformsdörrar. Den stationen sticker ut ordentligt i statistiken. Visst behövs det också åtgärder på de mer drabbade utomhusstationerna/-sträckorna, men varför inte plocka de lågt hängande frukterna först? Speciellt när statistiken ser ut som den gör.


Förseningskostnaderna för spårbeträdande vid Södra Station blir bara någon miljon om året trots allt. Det är ingen lågt hängande frukt att bygga bort denna blygsamma kostnad. Skall man bygga plattformsdörrar må det vara av annan orsak.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4850
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 7:59

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Jo, det är barriärerna utomhus som orsakar spårbeträdandena. Inte ens i Stockholms län stod inomhusstationerna för mer än en knapp fjärdedel. Visst vore det fint att få bort bosättare och annat från Södra station . Men på det hela taget är det inte det som spelar roll.


Det finns bara en central inomhusstation utan plattformsdörrar. Den stationen sticker ut ordentligt i statistiken. Visst behövs det också åtgärder på de mer drabbade utomhusstationerna/-sträckorna, men varför inte plocka de lågt hängande frukterna först? Speciellt när statistiken ser ut som den gör.


Förseningskostnaderna för spårbeträdande vid Södra Station blir bara någon miljon om året trots allt. Det är ingen lågt hängande frukt att bygga bort denna blygsamma kostnad. Skall man bygga plattformsdörrar må det vara av annan orsak.


Enligt SL kostar det 50 miljoner per perrong att bygga plattformsdörrar. Du säger att den årliga kostnaden för spårspring är 81 miljoner kronor. Södra stations andel av det totala spårspringet i landet är cirka 10 procent. Alltså borde investeringen gå hem på bara sex år. Även pessimistiskt räknat är det helt uppenbart att det är samhällsekonomiskt lönsamt.
Enceladus
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Inge » tis 23 jan, 2018 8:15

Inge skrev:Jo, det är barriärerna utomhus som orsakar spårbeträdandena. Inte ens i Stockholms län stod inomhusstationerna för mer än en knapp fjärdedel. Visst vore det fint att få bort bosättare och annat från Södra station . Men på det hela taget är det inte det som spelar roll.
Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:Det finns bara en central inomhusstation utan plattformsdörrar. Den stationen sticker ut ordentligt i statistiken. Visst behövs det också åtgärder på de mer drabbade utomhusstationerna/-sträckorna, men varför inte plocka de lågt hängande frukterna först? Speciellt när statistiken ser ut som den gör.


Förseningskostnaderna för spårbeträdande vid Södra Station blir bara någon miljon om året trots allt. Det är ingen lågt hängande frukt att bygga bort denna blygsamma kostnad. Skall man bygga plattformsdörrar må det vara av annan orsak.


Enligt SL kostar det 50 miljoner per perrong att bygga plattformsdörrar. Investeringen borde alltså gå hem på cirka sex år (enligt din uppskattning av den årliga kostnaden och Södra stations andel av det totala spårspringet i landet). Även pessimistiskt räknat är det helt uppenbart att det är samhällsekonomiskt lönsamt.

Det är trafikverket som uppskattat kostnaden till 81 miljoner. Hur stor södra station andel av hela landets kostnader var, vet jag inte. Men det skulle överraska om det var mer än 5%
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4850
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 8:18

Inge skrev:Det är trafikverket som uppskattat kostnaden till 81 miljoner. Hur stor södra station andel av hela landets kostnader var, vet jag inte. Men det skulle överraska om det var mer än 5%


Gör inga tvärsäkra påståenden om du uppenbarligen inte har någon koll. Södra station står för cirka 10 procent av hela landets förseningsminuter till följd av spårspring.
Enceladus
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Lars_L » tis 23 jan, 2018 8:55

Enceladus skrev:
Enligt SL kostar det 50 miljoner per perrong att bygga plattformsdörrar. Du säger att den årliga kostnaden för spårspring är 81 miljoner kronor. Södra stations andel av det totala spårspringet i landet är cirka 10 procent. Alltså borde investeringen gå hem på bara sex år. Även pessimistiskt räknat är det helt uppenbart att det är samhällsekonomiskt lönsamt.


Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.

Ser nog ändå kanske att plattformsdörrar mer måste ses i ljuset av folk som vill ta livet av sig, eller ramlar ner för spåret. Folk som vill gå på spår, kan ju ändå gå in vid industrispåren, eller från den andra plattformen.
Lars_L
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav BSB101 » tis 23 jan, 2018 8:58

Lars_L skrev:Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.


Visst måste man man det men kameror hindrar inte någon från att hoppa ner på spåret och en ordningsvakt har även den begränsade möjligheter att stoppa någon. För om inte ordningsvakten är i omedelbar närhet från den som går ner på spåret kan denna inte göra mycket.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1751
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Lars_L » tis 23 jan, 2018 9:11

BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.


Visst måste man man det men kameror hindrar inte någon från att hoppa ner på spåret och en ordningsvakt har även den begränsade möjligheter att stoppa någon. För om inte ordningsvakten är i omedelbar närhet från den som går ner på spåret kan denna inte göra mycket.


Nej visst, men med höga böter (tänk att MTR tar betalt för den merkostnad stoppet innebär) och risken att bli upptäckt, så får det snart effekt.

Allvarligt talat tror jag väl också så att den som verkligen vill kliva ner på ett spår, är svår att hindra. I regel handlar ju spårspring om att man gör det för att endera spara tid eller för att man tycker det är kul. Dessa två grupper kan man komma åt ganska lätt och effektivt. Men det är klart, händer det aldrig något när man är nere på spåren, så kommer det ju att fortsätta.

Än bättre vore kanske att ha fyra-fem ordningsvakter där några veckor och punktbevaka. Sedan får man återkomma då och då med punktinsatser. Som alltid försvinner ju en stor del av förövarna om risken för upptäckt/repressalier är stor. Särskilt om det bara handlar om att spara in några minuter.

Sedan ser man ju ständigt folk passera spåren utan att något händer (alltså att det upptäcks, eller föraren anmäler). Oftast i övrigt handlar det ju just om gamla övergångar som är alltför tidsbesparande i inbjudanden. Sätter man upp en kamera vid dem och någon ordningsvakt då- och då, så tror jag det skulle få en väldigt stor effekt.
Lars_L
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Inge » tis 23 jan, 2018 9:19

Enceladus skrev:
Inge skrev:Det är trafikverket som uppskattat kostnaden till 81 miljoner. Hur stor södra station andel av hela landets kostnader var, vet jag inte. Men det skulle överraska om det var mer än 5%


Gör inga tvärsäkra påståenden om du uppenbarligen inte har någon koll. Södra station står för cirka 10 procent av hela landets förseningsminuter till följd av spårspring.


Och?
-Der räcker ju inte för att finansiera några plattformsdörrar.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4850
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 9:20

Lars_L skrev:
BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Men man måste ändå ha pengarna och sedan undvika att man får samma problem som vid Odenplan. Samtidigt måste man förstås ställa detta mot alternativ (som alltid i samhällsekonomiska beräkningar). En ordningsvakt som viftar på stationen fram och tillbaka med batong, kostar ju betydligt mindre - eller att sätta upp kameror.


Visst måste man man det men kameror hindrar inte någon från att hoppa ner på spåret och en ordningsvakt har även den begränsade möjligheter att stoppa någon. För om inte ordningsvakten är i omedelbar närhet från den som går ner på spåret kan denna inte göra mycket.


Nej visst, men med höga böter (tänk att MTR tar betalt för den merkostnad stoppet innebär) och risken att bli upptäckt, så får det snart effekt.

Allvarligt talat tror jag väl också så att den som verkligen vill kliva ner på ett spår, är svår att hindra. I regel handlar ju spårspring om att man gör det för att endera spara tid eller för att man tycker det är kul. Dessa två grupper kan man komma åt ganska lätt och effektivt. Men det är klart, händer det aldrig något när man är nere på spåren, så kommer det ju att fortsätta.

Än bättre vore kanske att ha fyra-fem ordningsvakter där några veckor och punktbevaka. Sedan får man återkomma då och då med punktinsatser. Som alltid försvinner ju en stor del av förövarna om risken för upptäckt/repressalier är stor. Särskilt om det bara handlar om att spara in några minuter.

Sedan ser man ju ständigt folk passera spåren utan att något händer (alltså att det upptäcks, eller föraren anmäler). Oftast i övrigt handlar det ju just om gamla övergångar som är alltför tidsbesparande i inbjudanden. Sätter man upp en kamera vid dem och någon ordningsvakt då- och då, så tror jag det skulle få en väldigt stor effekt.


Men detta har nästan inget att göra med problematiken vid Södra station. Spårspringet där handlar ju inte om att spara tid.
Enceladus
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Inge » tis 23 jan, 2018 9:22

Lars_L skrev: Särskilt om det bara handlar om att spara in några minuter.


Men nu handlar det inte om några minuter. Tvärt om är den tidsspillan barriärerna orsakar omgivningen mångdubbelt större än de förseningar tågresenärerna eventuellt drabbas av.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4850
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 23 jan, 2018 9:51

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Det är trafikverket som uppskattat kostnaden till 81 miljoner. Hur stor södra station andel av hela landets kostnader var, vet jag inte. Men det skulle överraska om det var mer än 5%


Gör inga tvärsäkra påståenden om du uppenbarligen inte har någon koll. Södra station står för cirka 10 procent av hela landets förseningsminuter till följd av spårspring.


Och?
-Der räcker ju inte för att finansiera några plattformsdörrar.


Det räcker för att plattformsdörrar på Södra station ska vara samhällsekonomiskt lönsamma. Varifrån finansieringen ska komma är en annan fråga. Men det är nog ett mindre problem än att försöka övertyga samhället om att tillhandahålla attraktivt belägna grusplättar för parkering under marknadspris.
Enceladus
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bark, DrMerkwurdigliebe och 5 gäster