Plattformsdörrar på Södra station

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 04 jul, 2017 16:48

För några är sedan fanns det två huvudorsaker till förseningar: signalfel och rådande väderlek (sedan tillkommer förstås följdförseningar). På senare tid har det dock känts som att dessa problem inte varit lika frekventa. Däremot har ett annat fenomen eskalerat: obehöriga på spåren. För att minimera spårspring har Trafikverket satt upp staket vid större stationer. När det visade sig att det inte räcker har Trafikverket gått över till gummimattor. MTR har föreslagit rejäla böter för spårspring. Men det hjälpte inte heller.

Med tanke på de enorma belopp som spenderas på att försöka lösa detta problem - och hur mycket dessa förseningar kostar samhället - är det inte dags att pröva plattformsdörrar på relevanta stationer? Södra station verkar vara en av de stationer där spårspring förekommer ofta. Dessutom passar plattformsdörrar ganska bra vid den stationen: det är en inomhusstation och den ena plattformen är en del av Citybanan där det redan finns plattformsdörrar. Den andra plattformen skulle kunna lämnas öppen så att alla tåg kan stanna där. Om det är omöjligt att införa samma typ av plattformsdörrar som finns i City och Odenplan så kan man åtminstone ta den typ som finns i Åkeshov.
Enceladus
 
Inlägg: 648
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav LÅ1 » tis 04 jul, 2017 17:44

Enceladus skrev:För några är sedan fanns det två huvudorsaker till förseningar: signalfel och rådande väderlek (sedan tillkommer förstås följdförseningar). På senare tid har det dock känts som att dessa problem inte varit lika frekventa. Däremot har ett annat fenomen eskalerat: obehöriga på spåren. För att minimera spårspring har Trafikverket satt upp staket vid större stationer. När det visade sig att det inte räcker har Trafikverket gått över till gummimattor. MTR har föreslagit rejäla böter för spårspring. Men det hjälpte inte heller.

Med tanke på de enorma belopp som spenderas på att försöka lösa detta problem - och hur mycket dessa förseningar kostar samhället - är det inte dags att pröva plattformsdörrar på relevanta stationer? Södra station verkar vara en av de stationer där spårspring förekommer ofta. Dessutom passar plattformsdörrar ganska bra vid den stationen: det är en inomhusstation och den ena plattformen är en del av Citybanan där det redan finns plattformsdörrar. Den andra plattformen skulle kunna lämnas öppen så att alla tåg kan stanna där. Om det är omöjligt att införa samma typ av plattformsdörrar som finns i City och Odenplan så kan man åtminstone ta den typ som finns i Åkeshov.

Beror spårspringet vid Södra på att folk skall från en plattform till den andra? Om inte så är det väl meningslöst att sätta upp plattformsdörrar på EN plattform. Meningslöst för att undvika medvetet spårspring alltså.

Finns det verkligen kvar plattformsdörrar vid Åkeshov? Det var ju bara en test!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav daniel_s » tis 04 jul, 2017 17:59

Det här känns som en trolltråd, men man får väl ge det en chans...

"Historiebeskrivningen" i startinläggets första stycke är ju anekdotisk och felaktig men det är sant att det finns ett spårspringsproblem som bara delvis låter sig lösas med staket och äggkartongshinder. Sen vet jag väl inte om just spår 1 och 2 vid Stockholm S kan förväntas ha så stora problem med spårspring i framtiden, men man kan ju vända på det och säga att det är en station där det är ganska lätt att installera plattformsdörrar om man nu vill ha sådana på så många stationer som möjligt.

(Sen är jag ju rätt skeptisk till plattformsdörrar rent allmänt men det är en annan historia!)
daniel_s
 
Inlägg: 11032
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Anders Hanquist » tis 04 jul, 2017 18:02

Om några dagar så stannar ju pendeltågen i båda riktningarna vid samma plattform. Då finns det väl föga eller ingen anledning att gena över spåren. Annars kan man sätta upp stängsel, som vid T Gamla stan.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Inge » tis 04 jul, 2017 18:15

Det är väl tveksamt om problemen vid Södra station beror på att folk springer mellan plattformarna. Varför skulle man vilja det?

Snarare tror jag att det handlar om att det finns vissa som bor i tunnlarna samt att det finns en massa olyckliga människor i området. Några som letar toalett finns nog också.

Men visst, plattformsdörrar vore nog bra om de visar sig fungera bra vid Odenplan och T-Centralen, samt enkelt låter sig instaleras. Det senare är jag inte övertygad om. Stationen skall ju ha ett fungerande brandskydd också och jag misstänker att de stora gluggarna på andra sidan av spår ett är till för att vädra ut rökgaser vid brand. Då blir det ju inte så bta om man bygger för dessa med plattformsväggar. Men jag vet inte.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4472
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 04 jul, 2017 18:17

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:För några är sedan fanns det två huvudorsaker till förseningar: signalfel och rådande väderlek (sedan tillkommer förstås följdförseningar). På senare tid har det dock känts som att dessa problem inte varit lika frekventa. Däremot har ett annat fenomen eskalerat: obehöriga på spåren. För att minimera spårspring har Trafikverket satt upp staket vid större stationer. När det visade sig att det inte räcker har Trafikverket gått över till gummimattor. MTR har föreslagit rejäla böter för spårspring. Men det hjälpte inte heller.

Med tanke på de enorma belopp som spenderas på att försöka lösa detta problem - och hur mycket dessa förseningar kostar samhället - är det inte dags att pröva plattformsdörrar på relevanta stationer? Södra station verkar vara en av de stationer där spårspring förekommer ofta. Dessutom passar plattformsdörrar ganska bra vid den stationen: det är en inomhusstation och den ena plattformen är en del av Citybanan där det redan finns plattformsdörrar. Den andra plattformen skulle kunna lämnas öppen så att alla tåg kan stanna där. Om det är omöjligt att införa samma typ av plattformsdörrar som finns i City och Odenplan så kan man åtminstone ta den typ som finns i Åkeshov.

Beror spårspringet vid Södra på att folk skall från en plattform till den andra? Om inte så är det väl meningslöst att sätta upp plattformsdörrar på EN plattform. Meningslöst för att undvika medvetet spårspring alltså.

Finns det verkligen kvar plattformsdörrar vid Åkeshov? Det var ju bara en test!


Den andra plattformen verkar bara planeras att användas under somrarna 2018, 2019 och 2020 då Getingmidjan stängs av för upprustning. Där borde det alltså vara enklare att placera "dörrar" utanför plattformen om den ändå nästan alltid ska vara avstängd. Men frågan kan bli relevant om några operatörer vill stanna där permanent. Det blir också intressant att se hur Sundbybergs två kommande plattformar utformas.
Enceladus
 
Inlägg: 648
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Inge » tis 04 jul, 2017 18:20

Jojo, det finns redan dörrar till plattformen mellan spår tre och fyra. Dessa kommer rimligen att normalt vara låsta. Det är ett ickeproblem.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4472
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 04 jul, 2017 18:23

Inge skrev:Snarare tror jag att det handlar om att det finns vissa som bor i tunnlarna samt att det finns en massa olyckliga människor i området. Några som letar toalett finns nog också.


Tanken är väl att plattformsdörrar ska förhindra dessa användningsfall?
Enceladus
 
Inlägg: 648
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav daniel_s » tis 04 jul, 2017 18:55

Enceladus skrev:
Inge skrev:Snarare tror jag att det handlar om att det finns vissa som bor i tunnlarna samt att det finns en massa olyckliga människor i området. Några som letar toalett finns nog också.


Tanken är väl att plattformsdörrar ska förhindra dessa användningsfall?


Vems tanke? Din?

Plattformsdörrar hjälper knappast mot att det bor folk i tunnlarna, snarare underlättar de boendet där genom att avskärma dem ännu mer från plattformsmiljön. De får då förstås ta sig till och från spåret på andra sätt än via plattformarna. Olyckliga människor hjälper nog plattformsdörrarna ganska bra mot, och de som vill kissa får ju i värsta fall helt enkelt kissa på plattformarna i stället.
daniel_s
 
Inlägg: 11032
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav roggek » tis 04 jul, 2017 19:56

Nu är det ju de facto inte vägen via plattformarna, de som "bor" i tunnlarna använder sig utav, (det finns fler vägar in!)...
Problemet ligger snarare just nu i, att "Urban exploration" av den gamla tunneln mellan Södra och Stadsmuseet är väldigt "het".
Finns otaliga trådar på Flashback om det...

Där har vi nog förklaringen till allt spårspring...

Och huru härmed? Ja Akaytemplet/Tariq och dess "spännande omgivningar" är inte längre tillräckligt spännande sedan Slussenombyggnaden och mera larmade vägar in...

Signaturen "C20rules" borde veta mycket om ämnet.

Så ge kängorna även till UE, inte enbart de hemlösa!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » tis 04 jul, 2017 20:53

daniel_s skrev:Det här känns som en trolltråd, men man får väl ge det en chans...

"Historiebeskrivningen" i startinläggets första stycke är ju anekdotisk och felaktig men det är sant att det finns ett spårspringsproblem som bara delvis låter sig lösas med staket och äggkartongshinder. Sen vet jag väl inte om just spår 1 och 2 vid Stockholm S kan förväntas ha så stora problem med spårspring i framtiden, men man kan ju vända på det och säga att det är en station där det är ganska lätt att installera plattformsdörrar om man nu vill ha sådana på så många stationer som möjligt.

(Sen är jag ju rätt skeptisk till plattformsdörrar rent allmänt men det är en annan historia!)


Visst är trådstarten skriven med viss humor, men det är ändå ett riktigt problem som diskuteras. Under de senaste månaderna har detta spårspring orsakat väldigt mycket oreda i trafiken. Trafikverkets åtgärder har uppenbarligen inte varit tillräckliga.
Enceladus
 
Inlägg: 648
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Odd » ons 05 jul, 2017 6:19

Har verkligen spårspringet blivit värre eller är det så att man larmar oftare och tar "det säkra före det osäkra" i större omfattning än förr?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3850
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Inge » ons 05 jul, 2017 9:42

Vid Södra station finns en låst gångtunnel under spåren mellan plattformarna. Tror att man kan komma ut på södra sidan av stationen också via tunneln.

Den tunneln vore kanske idé att låsa upp de somrar man tänker köra fjärrtåg till Södra? Eventuellt får man väl installera någon spärr också.

För övrigt undrar jag om man tänker ta spår 5 i drift för persontåg under dessa somrar. Det borde relativt enkelt att bygga en tillfällig träplattform över spår 6. Men frågan är hur man skall ta sig dit. Utifrån, via Södermalmsallén, går det bra och eventuellt via ovan nämnda tunnel. Det kanske räcker?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4472
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav kildor » ons 05 jul, 2017 17:53

Odd skrev:Har verkligen spårspringet blivit värre eller är det så att man larmar oftare och tar "det säkra före det osäkra" i större omfattning än förr?

Det är snarare så att Trafikverket tillämpar föreskrifterna mer strikt sedan 2014 efter att ett par incidenter uppmärksammades i media.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5021
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Enceladus » mån 10 jul, 2017 10:48

Den här artikeln på SVT borde ge tråden lite mer kött på benen. Bland annat konstateras det att spårspring är den förseningsorsak som har ökat mest sedan 2013 - trots alla åtgärder. Samtidigt kan nämnas att plattformsdörrarna i City och Odenplan verkar ha gett ett positivt intryck på resenärerna.
Enceladus
 
Inlägg: 648
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Inge » mån 10 jul, 2017 11:08

Enceladus skrev:Den här artikeln på SVT borde ge tråden lite mer kött på benen. Bland annat konstateras det att spårspring är den förseningsorsak som har ökat mest sedan 2013 - trots alla åtgärder. Samtidigt kan nämnas att plattformsdörrarna i City och Odenplan verkar ha gett ett positivt intryck på resenärerna.


Att förseningarna ökar är förstås på grund av åtgärderna och inte trots desamma.

Jag tror inte heller att "spårspringarna" kostar samhället något. Spårspringarna är en del av samhället och deras tidsförluster en del av de samhälleliga förlusterna om de låter bli att gena. Tvärt om tror jag att deras minskade förluster mer än väl väger upp tågresenärernas ökade förluster, eller snarare uteblivna vinster. Järnvägen kom ju sist.

Det grundläggande problemet är att det finns en dålig avvägning mellan olika gruppers vinster och förluster i lagstiftningen. Det är för enkelt att höja tågens hastigheter på bekostnad av längre bomfällningar och stängda övergångar.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4472
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Lennart Petersen » mån 10 jul, 2017 17:51

Inge skrev:
Enceladus skrev:Den här artikeln på SVT borde ge tråden lite mer kött på benen. Bland annat konstateras det att spårspring är den förseningsorsak som har ökat mest sedan 2013 - trots alla åtgärder. Samtidigt kan nämnas att plattformsdörrarna i City och Odenplan verkar ha gett ett positivt intryck på resenärerna.


Att förseningarna ökar är förstås på grund av åtgärderna och inte trots desamma.

Jag tror inte heller att "spårspringarna" kostar samhället något. Spårspringarna är en del av samhället och deras tidsförluster en del av de samhälleliga förlusterna om de låter bli att gena. Tvärt om tror jag att deras minskade förluster mer än väl väger upp tågresenärernas ökade förluster, eller snarare uteblivna vinster. Järnvägen kom ju sist.

Det grundläggande problemet är att det finns en dålig avvägning mellan olika gruppers vinster och förluster i lagstiftningen. Det är för enkelt att höja tågens hastigheter på bekostnad av längre bomfällningar och stängda övergångar.


Av alla inläggav signaturen Inge så kvalificerar nog det här som det mest skruvade.
Låt oss börja med att spårspring kan vara av många skäl inte bara att tjäna lite tid med en genväg. Folk som går in i tunnlarna för att pinka , leta efter ett primitivt boende är några. kl-ttr- som tar sig in längs spåren för att kl-ttr- och vandalisera är andra. Ett människoliv brukar uppskattas till i snitt ett värde av ca 20mkr för samhället och ovanpå det alla kostnader för sanering och så de kanske tusentals resenärer som blir försenade.
En logisk kullerbytta är väl också att samhället skulle ha någon som helst nytta av den tid spårspringaren spar genom att gena. Vari skulle den vinsten bestå av ? En stor skillnad är också att den som spar tid genom att gena själv planerar sin gärning och kan förutse skillnaden mellan att gena och inte gena. Den som sitter på ett tåg och blir försenad av spårspring kan ju inte förutse detta utan drabbas helt oplanerat med kanske sen ankomst till arbetet och produktionsbortfall (tänk om denne sedan har som uppgift att köra tåg...!! )
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1737
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 18:25

Inge skrev:
Enceladus skrev:Den här artikeln på SVT borde ge tråden lite mer kött på benen. Bland annat konstateras det att spårspring är den förseningsorsak som har ökat mest sedan 2013 - trots alla åtgärder. Samtidigt kan nämnas att plattformsdörrarna i City och Odenplan verkar ha gett ett positivt intryck på resenärerna.


Att förseningarna ökar är förstås på grund av åtgärderna och inte trots desamma.

Jag tror inte heller att "spårspringarna" kostar samhället något. Spårspringarna är en del av samhället och deras tidsförluster en del av de samhälleliga förlusterna om de låter bli att gena. Tvärt om tror jag att deras minskade förluster mer än väl väger upp tågresenärernas ökade förluster, eller snarare uteblivna vinster. Järnvägen kom ju sist.

Det grundläggande problemet är att det finns en dålig avvägning mellan olika gruppers vinster och förluster i lagstiftningen. Det är för enkelt att höja tågens hastigheter på bekostnad av längre bomfällningar och stängda övergångar.


"Det där blev inte så bra va?" Det här är ju kvalificerat skitsnack. Man ska inte springa på spåret! Men det är väl någon form av högeranarkism som sticker upp sitt fula tryne. Som sagt: "Det tycks gå lite långsamt för vissa" (att fatta, alltså).
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav Inge » mån 10 jul, 2017 18:58

Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:Den här artikeln på SVT borde ge tråden lite mer kött på benen. Bland annat konstateras det att spårspring är den förseningsorsak som har ökat mest sedan 2013 - trots alla åtgärder. Samtidigt kan nämnas att plattformsdörrarna i City och Odenplan verkar ha gett ett positivt intryck på resenärerna.


Att förseningarna ökar är förstås på grund av åtgärderna och inte trots desamma.

Jag tror inte heller att "spårspringarna" kostar samhället något. Spårspringarna är en del av samhället och deras tidsförluster en del av de samhälleliga förlusterna om de låter bli att gena. Tvärt om tror jag att deras minskade förluster mer än väl väger upp tågresenärernas ökade förluster, eller snarare uteblivna vinster. Järnvägen kom ju sist.

Det grundläggande problemet är att det finns en dålig avvägning mellan olika gruppers vinster och förluster i lagstiftningen. Det är för enkelt att höja tågens hastigheter på bekostnad av längre bomfällningar och stängda övergångar.


Av alla inläggav signaturen Inge så kvalificerar nog det här som det mest skruvade.
Låt oss börja med att spårspring kan vara av många skäl inte bara att tjäna lite tid med en genväg. Folk som går in i tunnlarna för att pinka , leta efter ett primitivt boende är några. kl-ttr- som tar sig in längs spåren för att kl-ttr- och vandalisera är andra. Ett människoliv brukar uppskattas till i snitt ett värde av ca 20mkr för samhället och ovanpå det alla kostnader för sanering och så de kanske tusentals resenärer som blir försenade.
En logisk kullerbytta är väl också att samhället skulle ha någon som helst nytta av den tid spårspringaren spar genom att gena. Vari skulle den vinsten bestå av ? En stor skillnad är också att den som spar tid genom att gena själv planerar sin gärning och kan förutse skillnaden mellan att gena och inte gena. Den som sitter på ett tåg och blir försenad av spårspring kan ju inte förutse detta utan drabbas helt oplanerat med kanske sen ankomst till arbetet och produktionsbortfall (tänk om denne sedan har som uppgift att köra tåg...!! )


Vad tjänar samhället på att tågresenärer vinner tid? Väljer man inte att sätta sig på ett tåg?

Det där är ju inga argument som håller eftersom de är starkare om man vänder på dem.

Du kommer aldrig att komma någonstans med moraliska eller ekonomiska argument, just eftersom denna avvägning inte gjorts proportionellt i lagstiftningen. Därför är också pågående kampanj idiotisk.De som genar har normalt förlorat massor för att andra ska komma fram lite fortare. Inte bryr sig de om ett tåg blir försenat en gång på 100.000 när de genar.

Det som blir kvar är laglydnads och riskargument. Att det är farligt för den som gena själv.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4472
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Plattformsdörrar på Södra station

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 19:28

Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:Den här artikeln på SVT borde ge tråden lite mer kött på benen. Bland annat konstateras det att spårspring är den förseningsorsak som har ökat mest sedan 2013 - trots alla åtgärder. Samtidigt kan nämnas att plattformsdörrarna i City och Odenplan verkar ha gett ett positivt intryck på resenärerna.


Att förseningarna ökar är förstås på grund av åtgärderna och inte trots desamma.

Jag tror inte heller att "spårspringarna" kostar samhället något. Spårspringarna är en del av samhället och deras tidsförluster en del av de samhälleliga förlusterna om de låter bli att gena. Tvärt om tror jag att deras minskade förluster mer än väl väger upp tågresenärernas ökade förluster, eller snarare uteblivna vinster. Järnvägen kom ju sist.

Det grundläggande problemet är att det finns en dålig avvägning mellan olika gruppers vinster och förluster i lagstiftningen. Det är för enkelt att höja tågens hastigheter på bekostnad av längre bomfällningar och stängda övergångar.


Av alla inläggav signaturen Inge så kvalificerar nog det här som det mest skruvade.
Låt oss börja med att spårspring kan vara av många skäl inte bara att tjäna lite tid med en genväg. Folk som går in i tunnlarna för att pinka , leta efter ett primitivt boende är några. kl-ttr- som tar sig in längs spåren för att kl-ttr- och vandalisera är andra. Ett människoliv brukar uppskattas till i snitt ett värde av ca 20mkr för samhället och ovanpå det alla kostnader för sanering och så de kanske tusentals resenärer som blir försenade.
En logisk kullerbytta är väl också att samhället skulle ha någon som helst nytta av den tid spårspringaren spar genom att gena. Vari skulle den vinsten bestå av ? En stor skillnad är också att den som spar tid genom att gena själv planerar sin gärning och kan förutse skillnaden mellan att gena och inte gena. Den som sitter på ett tåg och blir försenad av spårspring kan ju inte förutse detta utan drabbas helt oplanerat med kanske sen ankomst till arbetet och produktionsbortfall (tänk om denne sedan har som uppgift att köra tåg...!! )

Bästa Lennart, jag uppskattar att du försöker argumentera, men du ser ju att det är meningslöst. Man kan inte ha något vettigt meningsutbyte med kverulanter. Det vore bra om flera här insåg det!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Roy M och 7 gäster