Sida 1 av 8

Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: sön 02 jul, 2017 23:48
av LÅ1
Att ta Citybanan i drift tycks inte gå på en natt. En dryg veckas stopp på pendeltrafiken mellan Centralen och Älvsjö behövs tydligen. Eller om man skall vara noga, trafiken på den sträckan stängs en dryg vecka före Citybanans öppnande. Trafiken inte kommer tillbaka till Centralen. Jag antar att det bland annat är arbete med att lägga om tågvägarna för Älvsjöbågen som är det som är mest krävande nu.

Det har blivit fler T-banetåg med destination Telefonplan. (Har det vänts tåg där regelmässigt de senaste åren?) Därifrån buss till Älvsjö.

Passade på att åka från Karlberg till Centralen via Sundbyberg i dag. När tåget från Sundbyberg närmade sig Karlberg så ropades det ut Odenplan. Eller kanske Stockholm - Odenplan. Föraren eller tågvärden ropade ut en korrigering. Jag tänkte att nu kommer jag att få höra utropet för City också, men till min förvåning så ropades Stockholms central ut.

Vid Centralen vänder vissa linjer vid spår 13 o 14, andra vid spår 15 och 16. Alla pendeltåg går ju norrut nu, men man klarar tydligen inte vändningen på bara två spår.


Att det behövs viss tid till att lägga om trafiken kan jag förstå. Men att man inte kan vänta med att byta utropen på tågen är mer förvånande. Man tycker att det borde kunna ske via enkel trådlös överföring i vagnhallarna eller på annan plats, och en natt borde då vara fullt tillräckligt. Men så ser tydligen inte lösningen ut. (Har diskuterats förut när det gäller andra trafikslag, har jag för mig.)

Karlberg har en liten och smidig stationsentré. Nu försvinner den till förmån till ett par nya katedralliknande stationsingångar vid Odenplan. Ingången till Södra station har gått samma öde till mötes för rätt många år sedan. Jag har ingen erfarenhet av hur dessa små stationsentréer har fungerat i rusning. Kan tänka mig att de varit trånga. Men de hade en viss charm.
(Pressbyrån vid Karlberg stängdes i fredags, enligt anslag.)

Skall bli spännande att kolla in trafiken på de nya spåren om en vecka. Och kanske provåka en sträcka på lördag.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: mån 03 jul, 2017 0:30
av Lars_L
Tycker nog man har rätt kort avstängning med tanke på allt som ska göras. Är ju inte helt okomplicerat och ska ju helst fungera nästa måndag också!

Jo, det här med utropen har ju diskuterats tidigare. Men man tänker väl så (med tanke på att det verkar ta sin tid att programmera om sådant), att det är bättre att uppge Stockholm Odenplan nu, än Karlberg när man inte trafikerar den. Fast det var ju bra märkligt om man fortfarande sa Stockholm central i samma tåg.

Och visst har det varit trångt vid Karlberg. Det kan ju vara närmare 200 personer som väller upp för de där trapporna när ett tåg kommer i högtrafik. Tack och lov har det ju vart ganska få som tagit pendeln in mot stan i morgonrusningen - så det har inte blivit totalt stopp, men ändå.

På helgerna skulle det väl i och för sig kunna räcka med två spår om man valt att låta tågen skifta linjer, men de har man ju inte valt att göra. Och det är ju rätt smart att Bålsta- och Uppsalatågen använder en plattform och Märstatågen den andra, när man vid kvartstrafik i princip ändå behöver 4:a spår.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: mån 03 jul, 2017 1:08
av Lennart Petersen
Lars_L skrev:Tycker nog man har rätt kort avstängning med tanke på allt som ska göras. Är ju inte helt okomplicerat och ska ju helst fungera nästa måndag också!

Jo, det här med utropen har ju diskuterats tidigare. Men man tänker väl så (med tanke på att det verkar ta sin tid att programmera om sådant), att det är bättre att uppge Stockholm Odenplan nu, än Karlberg när man inte trafikerar den. Fast det var ju bra märkligt om man fortfarande sa Stockholm central i samma tåg.

.


Kan det inte vara så helt enkelt att man haft utropen inställda på det nya för Citybanan och så upptäckte man att det var fel när Odenplan ropades ut och skiftade man helt enkelt. Det händer i alla fall i T-banan att man har fel inställning på utropen men rättar till det efter en station eller så. Inklusive då ett manuellt utrop som förklarar.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: mån 03 jul, 2017 6:59
av Odd
Sannolikt är det så, och jag misstänker att svaret inte går att få här. Nån av tågsnackgrupperna på Facebook borde ha svaret.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: mån 03 jul, 2017 7:48
av Hans Wibacke
Lennart Petersen skrev:
Lars_L skrev:Tycker nog man har rätt kort avstängning med tanke på allt som ska göras. Är ju inte helt okomplicerat och ska ju helst fungera nästa måndag också!

Jo, det här med utropen har ju diskuterats tidigare. Men man tänker väl så (med tanke på att det verkar ta sin tid att programmera om sådant), att det är bättre att uppge Stockholm Odenplan nu, än Karlberg när man inte trafikerar den. Fast det var ju bra märkligt om man fortfarande sa Stockholm central i samma tåg.

.


Kan det inte vara så helt enkelt att man haft utropen inställda på det nya för Citybanan och så upptäckte man att det var fel när Odenplan ropades ut och skiftade man helt enkelt. Det händer i alla fall i T-banan att man har fel inställning på utropen men rättar till det efter en station eller så. Inklusive då ett manuellt utrop som förklarar.

Nej, det har blivit fel i samband med någon uppdatering av programvaran för de automatiska utropen. De tåg jag körde i lördags mellan Bålsta och Stockholm C ropade "nästa Odenplan" på väg söderut, men "nästa Karlberg" i den andra riktningen. Tåg till/från Märsta ropade rätt åt båda håll.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: mån 03 jul, 2017 7:58
av Hans Wibacke
LÅ1 skrev:Att ta Citybanan i drift tycks inte gå på en natt. En dryg veckas stopp på pendeltrafiken mellan Centralen och Älvsjö behövs tydligen. Eller om man skall vara noga, trafiken på den sträckan stängs en dryg vecka före Citybanans öppnande. [...]

Pendeltågstrafiken är inte helt inställd mellan Stockholm C och Älvsjö under denna vecka. Tisdag-fredag (4-7 juli) kommer sträckan att trafikeras men på enkelspår och i begränsad omfattning. Och inga tåg stannar i Årstaberg.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: mån 03 jul, 2017 19:27
av LÅ1
Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Att ta Citybanan i drift tycks inte gå på en natt. En dryg veckas stopp på pendeltrafiken mellan Centralen och Älvsjö behövs tydligen. Eller om man skall vara noga, trafiken på den sträckan stängs en dryg vecka före Citybanans öppnande. [...]

Pendeltågstrafiken är inte helt inställd mellan Stockholm C och Älvsjö under denna vecka. Tisdag-fredag (4-7 juli) kommer sträckan att trafikeras men på enkelspår och i begränsad omfattning. Och inga tåg stannar i Årstaberg.

Jag hade för mig att indragningen av trafik gällde lite olika, olika dagar och olika linjer. Så jag gick till ett av de informationsställen som finns vid T-centralen och frågade efter info-blad. SL brukar ju ha sådana i alla möjliga sammanhang. Men det fanns inte. Enligt informatören var det enkel. Trafiken var avstängd mellan Centralen och Älvsjö till 10 juli. Då trodde jag på det. Men såg i dag på stora info-tavlan på Centralen att avstängningen inte var total. SL-informationen är inte alltid korrekt! Speciellt inte den muntliga!

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: mån 03 jul, 2017 22:13
av daniel_s
LÅ1 skrev:Det har blivit fler T-banetåg med destination Telefonplan. (Har det vänts tåg där regelmässigt de senaste åren?)


Ja.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: mån 03 jul, 2017 22:52
av Inge
Har varit på platsbesök idag. Ganska mycket jobb kvar, även rent fysiskt (spåren).

För övrigt anmärkningsvärt att man gör ett så gediget arbete med att spårsanera bort det gamla fjärrtågsspåret. Varför kan inte det få ligga kvar som extra pendeltågsspåren?

En av de enklaste åtgärderna för att i framtiden trimma citybanan torde vara att ha parallella spår norrut mellan Älvsjö och Årstaberg, samt en ny plattform vid Årstaberg. Dvs just den sträcka man nu sanerar bort. Kan dessutom var svårt att få återbygga då husen delvis står för nära enligt moderna nybyggnadsnormer.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: mån 03 jul, 2017 23:21
av Sio
Inge skrev:Har varit på platsbesök idag. Ganska mycket jobb kvar, även rent fysiskt (spåren).

För övrigt anmärkningsvärt att man gör ett så gediget arbete med att spårsanera bort det gamla fjärrtågsspåret. Varför kan inte det få ligga kvar som extra pendeltågsspåren?

En av de enklaste åtgärderna för att i framtiden trimma citybanan torde vara att ha parallella spår norrut mellan Älvsjö och Årstaberg, samt en ny plattform vid Årstaberg. Dvs just den sträcka man nu sanerar bort. Kan dessutom var svårt att få återbygga då husen delvis står för nära enligt moderna nybyggnadsnormer.


En bit av spåren som blir över nu i juli kommer att kopplas in igen med nya växlar i november, det är ett stycke söder om plattformen i Årstaberg. Gamla U1 förbi plattformen i Årstaberg och norrut kommer inte att kunna återanvändas.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: lör 08 jul, 2017 22:26
av LÅ1
Hur är det med övrig tågtrafik? (SJ m.fl.) Är deras nya vägar sådana som redan har fungerat och som inte berörs av allt arbete som sker för pendeltågen nu? Är det, kort sagt, bara att lägga om några växlar för att få över dem på rätt spår? För där är det väl inga trafikinskränkningar?

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: lör 08 jul, 2017 22:35
av Lars_L
LÅ1 skrev:Hur är det med övrig tågtrafik? (SJ m.fl.) Är deras nya vägar sådana som redan har fungerat och som inte berörs av allt arbete som sker för pendeltågen nu? Är det, kort sagt, bara att lägga om några växlar för att få över dem på rätt spår? För där är det väl inga trafikinskränkningar?


Nja, nog är Sj-tågen inställda allt. Det är ju några saker som påverkar all tågtrafik eftersom man ju bygger om så att fjärr- och regionaltågen använder gamla Årstabron och pendeltågen den nya. Detta leder ju till rätt många omledningar och också att årstabågen tas i trafik som ju norrgående fjärr- och regionaltåg kommer använda för att komma in på gamla Årstabron utan att korsa pendeltågens spår, medan nya Årstabrons spår kommer leda direkt ner i Citybanan efter södra station. Rätt stor operation med andra ord...

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: sön 09 jul, 2017 1:01
av LÅ1
Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Hur är det med övrig tågtrafik? (SJ m.fl.) Är deras nya vägar sådana som redan har fungerat och som inte berörs av allt arbete som sker för pendeltågen nu? Är det, kort sagt, bara att lägga om några växlar för att få över dem på rätt spår? För där är det väl inga trafikinskränkningar?


Nja, nog är Sj-tågen inställda allt. Det är ju några saker som påverkar all tågtrafik eftersom man ju bygger om så att fjärr- och regionaltågen använder gamla Årstabron och pendeltågen den nya. Detta leder ju till rätt många omledningar och också att årstabågen tas i trafik som ju norrgående fjärr- och regionaltåg kommer använda för att komma in på gamla Årstabron utan att korsa pendeltågens spår, medan nya Årstabrons spår kommer leda direkt ner i Citybanan efter södra station. Rätt stor operation med andra ord...

Man har inte hört så mycket om inställda tåg etc. Det var det som fick mig att undra. Men de skall ju upp på bågen, vilket jag inte tänkte på. Då är det ju definitivt nya spår.
Ser nu på sj.se att det är och varit ersättningstrafik och omlagda körvägar (via Västerås).

Men vad är det för arbeten som sker nu? Jag antar att växlar och spår är inlagda vid tidigare avstängningar. Skulle det varit omöjligt att vid tidigare avstängningar ha förberett allt så att det bara var att lägga andra tågvägar nu? Tänker på de avstängningar som brukar ske under påsken, och kanske andra tillfällen.
Jag kanske har en naiv syn på det hela. Jag inser förstås att det är mycket som måste göras. Undrar bara om det är absolut nödvändigt att göra det precis i samband med trafikomläggningen. Det borde medföra viss risk för försenad trafikstart, eller?

Det här är ingen kverulans, jag är bara nyfiken! :)

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: sön 09 jul, 2017 6:14
av Lars_L
LÅ1 skrev:
Men vad är det för arbeten som sker nu? Jag antar att växlar och spår är inlagda vid tidigare avstängningar. Skulle det varit omöjligt att vid tidigare avstängningar ha förberett allt så att det bara var att lägga andra tågvägar nu? Tänker på de avstängningar som brukar ske under påsken, och kanske andra tillfällen.
Jag kanske har en naiv syn på det hela. Jag inser förstås att det är mycket som måste göras. Undrar bara om det är absolut nödvändigt att göra det precis i samband med trafikomläggningen. Det borde medföra viss risk för försenad trafikstart, eller?

Det här är ingen kverulans, jag är bara nyfiken! :)


Jag har också varit förvånad över att man inte lagt in Årstabågen redan i tidigare avstängningar. Men som jag sett när jag åkt förbi så har den delen inte varit inkopplad. Kan väl hålla med om att det är lite att vänta till sista stund. Samtidigt hade man väl ändå behövt stänga av och då är ju sommarhelger ändå ganska lunga (många som åker i väg på semester är ju inte så bundna av exakt avresedag).

Men man får väl anta att det av något skäl hade lett till sämre framkomlighet att göra förändringen innan man skiftar vid Stockholms södra. Kan också tänka mig att man för att få full fart in på Årstabågen, också måste justera spåren något för att inte få för stor svängradie i de hastigheterna Om man gjort det tidigare hade det då antagligen behövt vara nedsatt hastighet förbi sträckan fram till invigningen.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: sön 09 jul, 2017 6:26
av Inge
Man betraktar det hela som en modelljärnväg och tar således lätt på avstängningar. Mycket hade kunnat gjorts i förväg. Årstabåget är ju ytterspår och där hade man kunnat mixtra samtidigt som man haft trafik på de övriga spåren.

Faktum är att slutresultatet dessutom sannolikt blivit bättre om man hållit trafiken öppen. Om man tvingat sig att hålla körvägar öppna hade dessa sedan kunnat behållas som reservvägar.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: sön 09 jul, 2017 6:57
av Inge
Angående invigningen har jag en fråga. När norra länken öppnades kom både kungen och kronprinsessan. Nu tycks det bara bli Lövén istället (övriga deltagare verkar vara ungefär desamma), är det någon som kan förklara?

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: sön 09 jul, 2017 7:57
av daniel_s
Inge skrev:Angående invigningen har jag en fråga. När norra länken öppnades kom både kungen och kronprinsessan. Nu tycks det bara bli Lövén istället (övriga deltagare verkar vara ungefär desamma), är det någon som kan förklara?


Tvättdag på Slottet kanske?

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: sön 09 jul, 2017 8:32
av Harald
Inge skrev:Angående invigningen har jag en fråga. När norra länken öppnades kom både kungen och kronprinsessan. Nu tycks det bara bli Lövén istället (övriga deltagare verkar vara ungefär desamma), är det någon som kan förklara?

Kungen är väl mer intresserad av bilar än av tåg.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: sön 09 jul, 2017 10:14
av /jes
Kungen invigde både Grödingebanan och Botniabanan men Mikael Damberg Hallandsåstunneln då infrastrukturministern blev sjuk.

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

InläggPostat: sön 09 jul, 2017 10:20
av LÅ1
Harald skrev:
Inge skrev:Angående invigningen har jag en fråga. När norra länken öppnades kom både kungen och kronprinsessan. Nu tycks det bara bli Lövén istället (övriga deltagare verkar vara ungefär desamma), är det någon som kan förklara?

Kungen är väl mer intresserad av bilar än av tåg.

Men Kronprinsessan är väl mer miljömedveten, så då borde Citybanan vara mer angelägen än Norra länken.

Mer allvarligt så behövs det en inbjudan också. Vet man om man försökt få dit representanter från Kungafamiljen?
Jag kollade på kungahusets webbplats och enligt den så verkar Kungen och Kronprinsessan ha semester. Inga engagemang för någondera före 14 juni.

Men nog vore Viktoria en betydligt trevligare upplevelse än Stefan Lövén, om jag nu skulle varit bjuden på invigningen. :D