Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Hans Wibacke » tis 11 jul, 2017 4:10

LÅ1 skrev:Några iakttagelser, av olika slag, gjorda i dag när jag "besiktigade" Citybanans två nya stationer i dag. [...]

- Man var lite lustig när man i tågen sa att detta var stans häftigaste åkattraktion. Sedan såg jag en reklamskylt ute på gatan där man stolt meddelade att man inte hade några längdkrav. Anspelade förstås på att åkattraktionerna på Gröna lund har längdkrav för vissa åkattraktioner.

Jag såg en reklamskylt med budskapet: "Sommarens hetaste åkattraktion. Testa tunneln i hisnande fart!". Jag vet inte var gränsen går för "hisnande" men så värst hisnande tycker jag inte att farten var under första dagen... Och även när allt flyter på utan problem kommer farten inte vara mer hisnande än den varit mellan Stockholms södra och Stockholms C. Fast nedförsbacken med en lutning på som mest nästan 31 promille mellan Stockholms södra och Stockholm city var ändå rätt okej i sammanhanget. I alla fall om man sitter allra längst fram. 8)

LÅ1 skrev:- Som jag redan nämnt i en annan tråd: Jag såg inga skyltar på Odenplans perrong som hänvisade avstigande resenärer med cyklar till den norra utgången.

Jag såg några diskreta klistermärken som talade om åt vilket håll man får gå med cykel, och åt vilket håll man inte får det. De satt ovanför en informationstavla (med linjekarta och sånt). Förmodligen är det få som kommer att se de klistermärkena. Men det kvittar nog. Cyklister följer väl ändå inga regler? :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Inge » tis 11 jul, 2017 9:36

Hans Wibacke skrev:
Inge skrev:
daniel_s skrev:Visst ja, T-Centralenstationen glömde jag ju bort. Där var det likadant som vid Oden-nedre-plan.

Det är ju omöjligt, eftersom de båda plattformarna vid T-centralen är olika skyltade. Dessutom är ingen av dem skyltade enligt din beskrivning av Odenplan.

Det sitter skyltar som pekar söderut (bakåt) längst norrut vid spår 1 och 2. Vid spår 3 och 4 däremot finns inga skyltar.

Det sitter skyltar med texten "korta tåg" ovanför de plattformsdörrar som utgör första och sista (resenärs)dörrpar på ett kort tåg. Ovanför det första dörrparet pekar pilen bakåt. Ovanför det sista dörrparet pekar pilen framåt. Eftersom pilen är likadant utformad som de pilar som på andra skyltar pekar exempelvis mot en utgång, blir betydelsen svår att förstå. Spontant skulle jag nog (om jag inte visste var korta tåg alltid stannar) tolka skyltningen som att man ska gå i den riktningen pilen pekar för att komma till den plats där ett kort tåg stannar - fast man redan är där ett kort tåg börjar eller slutar.

Det sitter skyltar med texten "korta tåg" (plus pil enligt min beskrivning ovan) längst norrut vid spår 1 och 2, längst söderut vid spår 3 och 4 samt ungefär på mitten vid alla fyra spår. Den dagen då ett norrgående, kort tåg måste stanna vid spår 3 eller 4 - eller ett södergående, kort tåg måste stanna vid spår 1 eller 2 - blir skyltningen förstås helt fel. Men det är nog det minsta problemet då.

Det förklarar en del. En gåta inte helt enkel att lösa. Själv observerade jag först skyltarna som i så fall sitter ungefär mitt på spår ett och två, men som jag uppfattade som längre söderut. Detta var ju naturligt då jag hört att de korta tågen skulle stanna längst fram och skyltarna de facto var utformade som en hänvisning att gå framåt. När jag dock närmade mig plattformen norra ände fanns skyltar som visade motsatt riktning. Därav intrycket att tågen skulle stanna på mitten. Något som föreföll märkligt. Men jag hade ju inte tågens exakta mått i huvudet och hade noterat att dörröppningarna var väldigt stora. Därför tanken att man kanske ändå, genom att utnyttja det spelrum som fanns, funnit en lösning för att stanna tågen på mitten.

Jag gick nu över till plattformen för spår 3 och 4. Men där fanns inga skyltar alls. -Förbryllande !

Möjligen hade jag kunnat lösa gåtan, vars lösning uppenbarligen var att trafikverket använde hänvisningspilar för att markera position, om jag haft tillfälle att gå runt mer. Men mitt sälskap var inte riktigt inriktat på fortsatta studier av frågan. Jag tackar därför för att jag delgivits gåtans lösning!

Vad gäller skillnaden på hänvisningspilar och positionsangivelser så har det ju redan klarlagt att trafikverket i detta fall använt samma pilar som man på andra skyltar använder för just hänvisning. En vanlig öppen pil betyder också normalt att man hänvisas i någon riktning. Därför brukar man låta positionspilar ha en annan utformning. Standard för pendeltågen och tunnelbanan är ett tvärsträck framför pilen vilket antagligen skall uppfattas som "hänvisning hit, gå INTE längre", en sorts negation. Men denna negation hade man alltså glömt !

Skall man se något positivt i detta så är det väl att det borde vara enkelt att komplettera skyltarna med negationen. Det är ju bara att ta med sig en vit tejprulle och tejpa negationsstreck framför pilarna! Men man behöver också hänvisningapilar över alla dörrar där de korta tågen inte stannar och kanske främst just där. Lämpligen använder man då pilar utan negationsstreck...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » tis 11 jul, 2017 15:57

Hans Wibacke skrev:... Cyklister följer väl ändå inga regler? :cheesygrin:

Nä de gör inte det. Såg i går eftermiddag en cykel på Årstabergs pendeltågsstation före kl. 18.00. :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Odd » tis 11 jul, 2017 23:27

Inge skrev:...
Skall man se något positivt i detta så är det väl att det borde vara enkelt att komplettera skyltarna med negationen. Det är ju bara att ta med sig en vit tejprulle och tejpa negationsstreck framför pilarna! Men man behöver också hänvisningapilar över alla dörrar där de korta tågen inte stannar och kanske främst just där. Lämpligen använder man då pilar utan negationsstreck...

Eller så kanske man skulle ha kompletterat själva dörrväggen med modern LED-teknik på 165 cm höjd för att göra en sådan hänvisning, tex genom att visa en stoppskylt och en pil med hänvisning åt det håll man skall bege sig för att komma med tåget. Man vet ju vilka dörrar som kommer att användas i förväg.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Inge » ons 12 jul, 2017 3:45

Jag vet inte riktigt om det är ledteknik som behövs när skyltningen ser ut så här:
Bild
Norra änden på plattformen för T-centralens nedre spår 3 och 4. Bild från Hannes/Maltes (?) bildvisningstråd

Det finns alltså inte en enda skylt. Därmed inte heller någon som talar om var de korta tågen skall stanna, trots att de alltså skall stanna ett hundra meter bort vid plattformens andra ände! Eventuella skyltar i södra änden är väl dålda ur perspektivet från den norra, på sidiväggen. Dessutom felaktigt utförda med hänvisningspil mot denna norra ände !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav mellowmonday » tis 25 jul, 2017 19:33

Någon som vet varför tågen i Citybanan måste göra ett ganska långt uppehåll på station Stockholm City? Har åkt fram och tillbaka till jobbet i Sundbyberg från Stockholm Södra några dagar och det blir alltid ett uppehåll på mellan 2–4 minuter (till skillnad från station Odenplan t.ex.), trots semestertider. Detta gör ju att den utlovade tidsvinsten med Citybanan på t.ex. ovan nämnda sträcka inte blir särskilt stor, om det ens blir någon skillnad alls. Enligt tidigare informationsmaterial från Citybanan skulle sträckan Södra–Odenplan ta 5 minuter men i dag tar den minst 8 (vilket nu också står i SLs reseplanerare).
mellowmonday

Inläggav Hechtwagen » tis 25 jul, 2017 20:43

mellowmonday skrev:Någon som vet varför tågen i Citybanan måste göra ett ganska långt uppehåll på station Stockholm City? Har åkt fram och tillbaka till jobbet i Sundbyberg från Stockholm Södra några dagar och det blir alltid ett uppehåll på mellan 2–4 minuter (till skillnad från station Odenplan t.ex.), trots semestertider. Detta gör ju att den utlovade tidsvinsten med Citybanan på t.ex. ovan nämnda sträcka inte blir särskilt stor, om det ens blir någon skillnad alls. Enligt tidigare informationsmaterial från Citybanan skulle sträckan Södra–Odenplan ta 5 minuter men i dag tar den minst 8 (vilket nu också står i SLs reseplanerare).

Det har "alltid" varit 2-4 minuter uppehåll på Stockholm C så det uppehållet har nog bara följt med till Stockholm City, om tågen är precis i rätt tid så märks detta uppehåll tydligt men om tåget är någon minut sent så äts förseningen upp när tåget har sitt uppehåll på Stockholm City.

Det var tidigare "alltid" två minuter uppehåll för pendeltågen på Stockholm C men om tågen åkte på sekunden ifrån Södra/Karlberg och körde så fort som möjligt så blev det i praktiken lite drygt tre minuter uppehåll på Stockholm C. Förmodligen gäller allt detta överflyttat till nya sträckningen.

Det jag fann märkligt på nya Citystationen var att skyltningen mot tunnelbanan när man kom fram till punkten där man skule välja mellan blå eller röda/gröna linjen hade skyltat blå linjen som "tunnelbana" och röda/gröna linjen som "Tunnelbana grön röd linje" , man hade således glömt att ange linjefärg för blå linjen på skylten.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Lars_L » tis 25 jul, 2017 20:57

mellowmonday skrev:Någon som vet varför tågen i Citybanan måste göra ett ganska långt uppehåll på station Stockholm City? Har åkt fram och tillbaka till jobbet i Sundbyberg från Stockholm Södra några dagar och det blir alltid ett uppehåll på mellan 2–4 minuter (till skillnad från station Odenplan t.ex.), trots semestertider. Detta gör ju att den utlovade tidsvinsten med Citybanan på t.ex. ovan nämnda sträcka inte blir särskilt stor, om det ens blir någon skillnad alls. Enligt tidigare informationsmaterial från Citybanan skulle sträckan Södra–Odenplan ta 5 minuter men i dag tar den minst 8 (vilket nu också står i SLs reseplanerare).

En orsak är ju att man bara överfört dagens tidtabell till att gå via Citybanan. Men i praktiken behöver man den marginalen. Vad man kommer göra från december är att låta snabbtågen gå på ett par minuter kortare körtid under den s.k. mellantrafiken. Sedan tar man bort extraminuten mellan Stockholm södra och Stockholm city (idag har man valt att låta tågen avgå en minut senare från Stockholm södra, jämfört med vårtidtabellen).

Jag uppfattar det nog så att Stockholms södra - Stockholm City tar ungefär lika lång tid som den alltid gjort att köra, sträckan Sundbyberg/Solna till Odenplan tar dock lite längre tid än till Karlberg, medan det går något fortare mellan Odenplan och Stockholm City.

Förutom extramarginalen som funnits, så blir det lite kortare sträcka eftersom man kan köra i högre hastighet mellan Odenplan och Stockholm city, än man kunde göra via alla växlar tidigare på centralstationen. Men i gengäld behövs den extraminuten nästan mellan Solna/Sundbyberg och Odenplan istället och för att kompensera för att uppehållen vid Odenplan tar längre tid än tidigare vid Karlberg.

Så en minuts tidsbesparing är väl den faktiska tidsvinsten. Mycket mer går inte heller att ta in, särskilt inte i högtrafik.
Lars_L

Inläggav mellowmonday » ons 26 jul, 2017 10:09

Hechtwagen skrev:

Det har "alltid" varit 2-4 minuter uppehåll på Stockholm C så det uppehållet har nog bara följt med till Stockholm City, om tågen är precis i rätt tid så märks detta uppehåll tydligt men om tåget är någon minut sent så äts förseningen upp när tåget har sitt uppehåll på Stockholm City.

Det var tidigare "alltid" två minuter uppehåll för pendeltågen på Stockholm C men om tågen åkte på sekunden ifrån Södra/Karlberg och körde så fort som möjligt så blev det i praktiken lite drygt tre minuter uppehåll på Stockholm C. Förmodligen gäller allt detta överflyttat till nya sträckningen.

Det jag fann märkligt på nya Citystationen var att skyltningen mot tunnelbanan när man kom fram till punkten där man skule välja mellan blå eller röda/gröna linjen hade skyltat blå linjen som "tunnelbana" och röda/gröna linjen som "Tunnelbana grön röd linje" , man hade således glömt att ange linjefärg för blå linjen på skylten.

Jag är medveten om att det brukade ta 2-4 minuter på centralen även innan Citybanan men jag trodde att den nya tunneln skulle göra trafiken mer förutsägbar (med separation från fjärrtåg) och att man därmed skulle kunna minska uppehållet, att det skulle bli lite mer som tunnelbanan. När jag såg de utlovade nya resetiderna tycktes detta ha bekräftats men kanske är det trots allt svårare än så.
mellowmonday

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 10:15

Men de flesta "S-banor" i världen verkar klara sej utan denna reglertid mitt på sträckan. Vad gör Stockholm så unikt?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 10:18

Reglertiden fanns för att säkerställa sammanvävningen på getingmidjan. Nu finns den av tradition.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Ute och åker » ons 26 jul, 2017 10:49

mellowmonday skrev:
Hechtwagen skrev:

klipp

Jag är medveten om att det brukade ta 2-4 minuter på centralen även innan Citybanan men jag trodde att den nya tunneln skulle göra trafiken mer förutsägbar (med separation från fjärrtåg) och att man därmed skulle kunna minska uppehållet, att det skulle bli lite mer som tunnelbanan. När jag såg de utlovade nya resetiderna tycktes detta ha bekräftats men kanske är det trots allt svårare än så.

Som sagt, med någon eller några minuters extra marginal så hämtar man lättare in en försening. Rättidighet vid Stockholm City är ju också viktigt för de många påstigande på den stationen. Så bara för att man är genomgångsåkare så är det ju inte det enda resenärsintresset ombord. ;)

Fast även tunnelbanan har inlagt marginaler för att hålla tiden. Det märks ibland på vissa av de större stationerna att de står några sekunder extra, trots att all påstigning och avstigning ser ut att vara avslutad. Det varierar ju lite mellan olika turer hur fort de framförs, men då kan man få in dem i rätt tidslucka genom att det finns hålltider på vissa platser. För övrigt gäller detta även bussar. För fjärrtrafik är detta så uppenbart så man kan studera olika tidtabeller och tydligt se det. Så att trafikfordon av olika slag står några sekunder eller minuter extra på större stationer och hållplatser är inget ovanligt, utan jag skulle vilja säga att det är mer regel än undantag.

När det gäller Stockholm City har man dessutom ordnat det så fiffigt med två plattformar och fyra spår, att två tåg kan stå intill varandra och invänta tiden. Så slipper de stå i tunneln, om något framförvarande tåg skulle stå och invänta tiden vid Stockholm City. Det skulle ju kännas frustrerande för alla avstigande på den stationen. Så då kan alla vara lite halvnöjda. Eller helnöjda! :D
Senast redigerad av Ute och åker ons 26 jul, 2017 10:57, redigerad totalt 1 gång.
Ute och åker

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 10:57

Det handlar också om hur länge man står. Det är olämpligt att ha så långa reglertider som man nu har vid T-centralen utan särskilt starkt skäl.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Ute och åker » ons 26 jul, 2017 10:59

Inge skrev:Det handlar också om hur länge man står. Det är olämpligt att ha så långa reglertider som man nu har vid T-centralen utan särskilt starkt skäl.

Det där får du gärna utveckla. Vad menas med "Det är olämpligt att ha så långa reglertider som man nu har vid T-centralen"?
Ute och åker

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 11:21

Ute och åker skrev:
Inge skrev:Det handlar också om hur länge man står. Det är olämpligt att ha så långa reglertider som man nu har vid T-centralen utan särskilt starkt skäl.

Det där får du gärna utveckla. Vad menas med "Det är olämpligt att ha så långa reglertider som man nu har vid T-centralen"?

Förlusten för de som sitter på tåget är proportionel mot reglertiden. Vinsten för de som eventuellt slipper ett försenat tåg uppstår bara så länge reglertiden behövs.

Ju längre reglertid man har desto mindre nödvändig blir den. Vinsten med att ha den blir mindre och mindre. Men förlusten är som sagt fortfarande proportionel. Således uppstår ett optimum och detta optimum ligger inte vid en punkt då nästan alla tåg får vänta ganska länge, såsom nu är fallet vid T-centralen. Det vore bättre med en kortare reglertid.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » ons 26 jul, 2017 11:22

TKO skrev:Men de flesta "S-banor" i världen verkar klara sej utan denna reglertid mitt på sträckan. Vad gör Stockholm så unikt?

/TKO

Nja, det har väl funnits, i alla fall både i Hamburg, i Köpenhamn finns det ju kvar även om man inte visar det i tidtabellen etc. Nog ganska vanligt där man har fler spår tillgängliga. Fast frågan är ju också om man väljer att visa det. Oftast finns det ju en marginal ändå. Att man vill visa det i tidtabellen beror ju oftast på att man har tåg som slutar vid stationen och därför vill göra det tydligare, annars ser man det ju bara på att körtiden är längre mot en viss station, än i motsatt riktning.
Lars_L

Inläggav Lars_L » ons 26 jul, 2017 11:26

mellowmonday skrev:Jag är medveten om att det brukade ta 2-4 minuter på centralen även innan Citybanan men jag trodde att den nya tunneln skulle göra trafiken mer förutsägbar (med separation från fjärrtåg) och att man därmed skulle kunna minska uppehållet, att det skulle bli lite mer som tunnelbanan. När jag såg de utlovade nya resetiderna tycktes detta ha bekräftats men kanske är det trots allt svårare än så.

Påverkar bara punktligheten marginellt. Det är ju inte getingmidjan som har orsakat förseningar i pendeltågen generellt. I och med att man kunnat saxa pendeltåg med fjärrtåg, så har i princip förseningen kunnat tas igen när tåget fastnat bakom pendeltåget som ligger framför i alla fall.

På marginalen - och det är väl egentligen den minut man tar bort nu - har det haft betydelse i de fall man behövs släppa igenom ett fjärrtåg eller regionaltåg. Men tidsförskjutningen av det har oftast varit omkring en minut. Enda problemet har väl egentligen uppstått när ett fjärr/regionaltåg från Centralen fått klartecken att avgå men inte gjort så av någon anledning. Men det har ändå inte varit ett så ofta förekommande problem.
Lars_L

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 11:29

Lars_L skrev:
TKO skrev:Men de flesta "S-banor" i världen verkar klara sej utan denna reglertid mitt på sträckan. Vad gör Stockholm så unikt?

/TKO

Nja, det har väl funnits, i alla fall både i Hamburg, i Köpenhamn finns det ju kvar även om man inte visar det i tidtabellen etc. Nog ganska vanligt där man har fler spår tillgängliga. Fast frågan är ju också om man väljer att visa det. Oftast finns det ju en marginal ändå. Att man vill visa det i tidtabellen beror ju oftast på att man har tåg som slutar vid stationen och därför vill göra det tydligare, annars ser man det ju bara på att körtiden är längre mot en viss station, än i motsatt riktning.

Med "de flesta" menade jag nog München, Frankfurt och Berlin! Och även RER kör väl utan längre uppehåll på någon centrumstation?
Men dessa banor har heller inte flerspåriga centrumstationer...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » ons 26 jul, 2017 11:33

Lars_L skrev:
mellowmonday skrev:Jag är medveten om att det brukade ta 2-4 minuter på centralen även innan Citybanan men jag trodde att den nya tunneln skulle göra trafiken mer förutsägbar (med separation från fjärrtåg) och att man därmed skulle kunna minska uppehållet, att det skulle bli lite mer som tunnelbanan. När jag såg de utlovade nya resetiderna tycktes detta ha bekräftats men kanske är det trots allt svårare än så.

Påverkar bara punktligheten marginellt. Det är ju inte getingmidjan som har orsakat förseningar i pendeltågen generellt. I och med att man kunnat saxa pendeltåg med fjärrtåg, så har i princip förseningen kunnat tas igen när tåget fastnat bakom pendeltåget som ligger framför i alla fall.

På marginalen - och det är väl egentligen den minut man tar bort nu - har det haft betydelse i de fall man behövs släppa igenom ett fjärrtåg eller regionaltåg. Men tidsförskjutningen av det har oftast varit omkring en minut. Enda problemet har väl egentligen uppstått när ett fjärr/regionaltåg från Centralen fått klartecken att avgå men inte gjort så av någon anledning. Men det har ändå inte varit ett så ofta förekommande problem.

Det blir stor skillnad om man drar med sig fjärrtåg och kanske även nästa pendeltåg i förseningen. Nu är nyttan mycket mindre och tiden bör dras ner. Förlusten är som sagt lika stor fortfarande.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Ute och åker » ons 26 jul, 2017 12:01

Inge skrev:
Ute och åker skrev:

Förlusten för de som sitter på tåget är proportionel mot reglertiden. Vinsten för de som eventuellt slipper ett försenat tåg uppstår bara så länge reglertiden behövs.

Ju längre reglertid man har desto mindre nödvändig blir den. Vinsten med att ha den blir mindre och mindre. Men förlusten är som sagt fortfarande proportionel. Således uppstår ett optimum och detta optimum ligger inte vid en punkt då nästan alla tåg får vänta ganska länge, såsom nu är fallet vid T-centralen. Det vore bättre med en kortare reglertid.

Påståendet om för långa reglertider vid T-Centralen fick jag inte ett utvecklat svar på, men det spelar ingen roll, jag tror inte på det som skrevs ändå. ;) Jag skulle vilja påstå att de flesta reglertider är noggrant uträknade. Man har studerat faktiska åktider, studerat faktiska förseningar och gjort en rimlig avvägning mellan hur lång reglertiden ska vara och hur procentandel förseningar man kan acceptera. Och av det drar vi slutsatsen att optimum ligger vid den punkt man faktiskt bestämt i varje enskilt fall. Vi bortser nu från de fall då reglertiden beror av andra skäl, som koppling till anslutande turer, arbetstidsskäl och annat.

Åker man buss i Stockholms innerstad inser man lätt att "Förlusten för de som sitter på tåget är proportionel mot reglertiden" inte stämmer. Låt oss exemplifiera med en buss som inte håller några reglertider alls. Då skulle en buss som går "lite för fort" komma ikapp framförvarande buss. Det innebär också att det är få som åker med den där bussen som är lite för tidig. Efterföljande buss får fler och fler trafikanter och den blir mer och mer försenad. Av det totala antalet resande på de båda bussarna, den som är lite för i tid med få trafikanter och den som ligger efter i tid med många trafikanter, så är det majoriteten som får förlängd restid. Att införa reglertider som ska hållas är ett kraftfullt verktyg för att få en bättre fördelning av trafikanter och minska förseningar. Och därmed minska den sammanlagda upplevda restiden för alla resenärer sammantaget. :)
Ute och åker

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik