Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Lennart Petersen » mån 10 jul, 2017 18:38

Inge skrev:
daniel_s skrev:Visst ja, T-Centralenstationen glömde jag ju bort. Där var det likadant som vid Oden-nedre-plan.

Det är ju omöjligt, eftersom de båda plattformarna vid T-centralen är olika skyltade. Dessutom är ingen av dem skyltade enligt din beskrivning av Odenplan.

Det sitter skyltar som pekar söderut (bakåt) längst norrut vid spår 1 och 2. Vid spår 3 och 4 däremot finns inga skyltar.

Det blir ju fullt virr-varr här med stationsnamnen och inte lätt att veta vad som avese.
Tunnelbanan går alltså till station T-Centralen och pendeltågen till station Stockholm City även om nu den senare råkar ligga nära T-Centralen
Lennart Petersen

Inläggav Inge » mån 10 jul, 2017 19:01

Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:
daniel_s skrev:Visst ja, T-Centralenstationen glömde jag ju bort. Där var det likadant som vid Oden-nedre-plan.

Det är ju omöjligt, eftersom de båda plattformarna vid T-centralen är olika skyltade. Dessutom är ingen av dem skyltade enligt din beskrivning av Odenplan.

Det sitter skyltar som pekar söderut (bakåt) längst norrut vid spår 1 och 2. Vid spår 3 och 4 däremot finns inga skyltar.

Det blir ju fullt virr-varr här med stationsnamnen och inte lätt att veta vad som avese.
Tunnelbanan går alltså till station T-Centralen och pendeltågen till station Stockholm City även om nu den senare råkar ligga nära T-Centralen

Ja det där är ju också förvirrat. Själv ser jag ingen anledning att kalla T-centralen något annat än T-centralen. Att skylta Stockholm City över rulltrappor som leder nedåt är riktigt dumt !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 19:21

Inge skrev:
daniel_s skrev:Nu har jag kollat. Skyltningen vid Oden-nedre-plan är strängt taget korrekt men alldeles för subtil och riskerar att missuppfattas.
Och hur var det vid T-centralen? Men visst en plattform rätt av tre, med tre olika varianter, är ju alltid något. Frågan är om det är bättre eller sämre än ren slump?

Ja, Daniel, det där var ju ingen fråga från vederbörande utan bara ett vanligt försök att mästra!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 19:32

daniel_s skrev:
Leif A skrev:Så nu uppdagas det att istället för att bygga bort en midja så har man byggt 2 nya. Försökte åka pendeltåg från Odenplan till Upplands Väsby nu i eftermiddags (ca 14:50) men då påstods det att det var växelfel vid Odenplan med 15 minuters försening på alla tåg som följd (var är de växlarna det är ju bara ett spår ivarje riktning?) Hur många tåg kan man packa ner i underjorden? Tråkigt att det inte ens funkade ett helt driftdygn!

Undrar om det inte var vid Tomteboda övre som det där växelfelet var egentligen? Det är växlar av den nya typen "Easyshit" eller nåt sånt tror jag att det heter. Men jag vet inte.

Tack för dina bilder, Daniel. Synd bara att du inte tog något på Sthlm City också - nu fick en viss kverulansparanoiker möjligheten att beskylla dig mer eller mindre för att fara med lögn (utan att själv fölrsöka styrka sina påståenden). Tyvärr tog jag inte själv med mig kameran.

Det är den här växeln, va.
http://www.vosslohnordic.com/web/page.a ... 087&page=1
Den verkar ju att har förföljts av tekniska problem (om det nu är sådana i detta fallet):
http://portal.ch.lu.se/Campus.NET/Servi ... 2&type=doc
Det p-tåg jag åkte med från Solna C och söderut blev i alla fall stående norr om nedfarten vid Tomteboda en lång stund.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 19:39

Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:

Bästa Lennart, vi har ju vevat detta ett antal gånger. Visst är det i viss mån olyckligt att t-baneknuten heter en sak och p-tågsstationen någonting annat. Men nu heter de ju som de gör. Själv gläder jag mig åt att denna investering äntligen fullföljts och blivit verklighet. Trots att den i detta forum för 10 år sedan avhånades fullständigt av en (annan) kverulansparanoiker som först kallade sig Homann och sedan Ekonomisk. Men det finns ju alltid utrymme för felfinnare!

(PS. Observera nu att jag inte tillskriver dig något av epiteten ovan).
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lars_L » mån 10 jul, 2017 20:04

Leif A skrev:Så nu uppdagas det att istället för att bygga bort en midja så har man byggt 2 nya. Försökte åka pendeltåg från Odenplan till Upplands Väsby nu i eftermiddags (ca 14:50) men då påstods det att det var växelfel vid Odenplan med 15 minuters försening på alla tåg som följd (var är de växlarna det är ju bara ett spår ivarje riktning?) Hur många tåg kan man packa ner i underjorden? Tråkigt att det inte ens funkade ett helt driftdygn!

Sådant brukar väl hända titt som tätt. Mer oroande är att uppehållstiderna på stationen verkar bli så dålig som vi befarat här, samt att det tar för lång tid att precisionsstanna för att komma rätt vid plattformsdörrarna (även för de som gör det bra) och det verkar krävas för långt avstånd mellan tågen....

Fungerar det så här dåligt som det verkade göra idag (bortsett från spårspring och växelfel), så kommer man nog knappt klara 16 tåg i timmen. Dock kan man som sagt alltid ställa upp plattformsdörrarna, så ska det väl iaf fungera med 18 tåg i timmen.

Sedan tror jag också man måste skylta mycket tydligare var korta tåg stannar. Man hinner liksom inte springa 100-meter om man står på fel ställe. Eller i annat fall förlängs uppehållstiderna ytterligare om tågvärdarna är så pass snälla att man väntar in de springande passagerarna...
Lars_L

Inläggav Inge » mån 10 jul, 2017 20:42

Lars_L skrev:Sedan tror jag också man måste skylta mycket tydligare var korta tåg stannar. Man hinner liksom inte springa 100-meter om man står på fel ställe. Eller i annat fall förlängs uppehållstiderna ytterligare om tågvärdarna är så pass snälla att man väntar in de springande passagerarna.
Så länge det inte rör sig om korta avlastningtåg under högtrafik, vilket förvisso också diskuterats, så är det knappast ett kapacitetsproblem att vänta in resenärer som springer till korta tåg. Korta tåg sätts ju normalt in då kapacitetsbehovet är mycket lågt.

För övrigt fungerade väl knappast plattformsdörrarna fullt så illa som vissa befarat. Vid öppning är det ju ingen fördröjning alls och vid stängning knappast mer än tre sekunder. Tågvärdens dörr då? -Tågvärdarna borde kanske avskaffas?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » mån 10 jul, 2017 20:55

Inge skrev:
Lars_L skrev:Sedan tror jag också man måste skylta mycket tydligare var korta tåg stannar. Man hinner liksom inte springa 100-meter om man står på fel ställe. Eller i annat fall förlängs uppehållstiderna ytterligare om tågvärdarna är så pass snälla att man väntar in de springande passagerarna.
Så länge det inte rör sig om korta avlastningtåg under högtrafik, vilket förvisso också diskuterats, så är det knappast ett kapacitetsproblem att vänta in resenärer som springer till korta tåg. Korta tåg sätts ju normalt in då kapacitetsbehovet är mycket lågt.

För övrigt fungerade väl knappast plattformsdörrarna fullt så illa som vissa befarat. Vid öppning är det ju ingen fördröjning alls och vid stängning knappast mer än tre sekunder. Tågvärdens dörr då? -Tågvärdarna borde kanske avskaffas?

Motsvarar ungefär de 15 sekunder jag räknat med totalt i tillägg. Själva öppnandet och stängningen tar väl ca 4-5 sekunder extra. Men det som tar tid är att tågvakten först ska vänta in att de vanliga plattformsdörrarna har stängts och sedan gå in i hytten, där blir väl tidsförlusten ungefär 10-sekunder.

Landar väl alltså på 15-sekunder och då får vi ett medel i högtrafik på 80-sekunder räknar jag med. I regel har det ju tagit ca 60-sekunder vid Karlberg. Ökat resande till/från Odenplan i jämförelse med Karlberg och extratiden gör att vi kommer få omkring 80-sekunder som medel i högtrafik.

Men visst, man kommer väl i normalfallet inte köra med korta tåg i högtrafik nu när man inte kör 20-tåg i timmen. Men det skapar ju förseningar även i mellantrafiken, då det ändå är 12 tåg i timmen på den centrala sträckan och snabbtågen till Nynäshamn som inte kommer ha någon uppehållstid alls vid Stockholm City (undrar var man tänkt att ha avlösningarna egentligen?) Blir det tåget ett par minuter sent, är väl risken stor att snabbtåget mot Märsta blir försenat vid Nynäsgård etc, eller att tågen mot Nynäshamn får stå och vänta in tågmötet vid Ösmo istället och bli tio-minuter sent.
Lars_L

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 20:56

Jag såg flera exempel på rejäla fördröjningar i öppnandet av plattformsdörrarna!
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lennart Petersen » mån 10 jul, 2017 21:27

Inge skrev:Ja det där är ju också förvirrat. Själv ser jag ingen anledning att kalla T-centralen något annat än T-centralen. Att skylta Stockholm City över rulltrappor som leder nedåt är riktigt dumt !

Javisst skulle vi kunna övergå till att i stället för att i debatten använda de korrekta begreppen och stationsnamnen använda de namn vi själva var och en (det är väl inte bara ditt tyckande som gäller) själva gillar och tycker borde användas. Det blir väl inte så tydligare men kanske ska jag i fortsättningen använda namn som station Kungsgatan, station Södra Bantorget och några till. Allt för att skapa maximal förvirring och samtidigt själv få leka Bror Duktig.
Lennart Petersen

Inläggav roggek » mån 10 jul, 2017 22:10

Lars_L skrev:Mer oroande är att uppehållstiderna på stationen verkar bli så dålig som vi befarat här, samt att det tar för lång tid att precisionsstanna för att komma rätt vid plattformsdörrarna (även för de som gör det bra) och det verkar krävas för långt avstånd mellan tågen....

Fungerar det så här dåligt som det verkade göra idag (bortsett från spårspring och växelfel), så kommer man nog knappt klara 16 tåg i timmen. Dock kan man som sagt alltid ställa upp plattformsdörrarna, så ska det väl iaf fungera med 18 tåg i timmen.

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag såg flera exempel på rejäla fördröjningar i öppnandet av plattformsdörrarna!

Ja, det diskuteras livligt i Sopvagnen
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav LÅ1 » mån 10 jul, 2017 22:13

Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:Ja det där är ju också förvirrat. Själv ser jag ingen anledning att kalla T-centralen något annat än T-centralen. Att skylta Stockholm City över rulltrappor som leder nedåt är riktigt dumt !

Javisst skulle vi kunna övergå till att i stället för att i debatten använda de korrekta begreppen och stationsnamnen använda de namn vi själva var och en (det är väl inte bara ditt tyckande som gäller) själva gillar och tycker borde användas. Det blir väl inte så tydligare men kanske ska jag i fortsättningen använda namn som station Kungsgatan, station Södra Bantorget och några till. Allt för att skapa maximal förvirring och samtidigt själv få leka Bror Duktig.

"Folk" i allmänhet hade tidigare svårt att skilja på T-centralen och Stockholms centralstation (till vardags Centralen). Det blir säkert ännu svårare att få folk att skilja på T-centralen och Stockholm City, skulle jag tro. Och kommer man att fortsätta kalla Centralen för T-centralen kan man undra.

Kanske lika bra att kalla hela rasket, inklusive Cityterminalen, för Resecentrum. :cheesygrin:

Ett par exempel från senaste året när det blivit fel:

* När några turister på en buss frågade var de skulle gå av för att komma till T-centralen svarade jag att de skulle gå av vid Sergels torg. En "gubbe" la sig i och ville veta vilket T-centralen. Jag sa att det bara finns ett. Ja, men om de skall åka pendeltåg då, svarade han. Då skall de inte till T-centralen svarade jag. Turisterna, som inte var från Sverige, förstod förstås inte frågan. De skulle till T-centralen, och visste inget annat. Jag var nästan på väg att bli arg på den som inte tyckte T-centralen var ett entydigt begrepp.

* Någon gång i höstas så skrev svt.se Nyheter Stockholm att företaget bakom Pokemon Go såg till att inga pokemon-figurer fanns att hitta runt T-centralen. Detta efter begäran från Trafikverket. Det var för farligt, för folk sprang över spåren och man var rädd att det skulle ske en olycka. Det var helt uppenbart att det var Centralen som avsågs. (Banverket har ju inget med T -centralen att göra.) Jag, och säker många med mig, tryckte på länken där man kunde felanmäla. Några timmar senare stod det Centralen, Stockholms central eller liknande överallt. Och en kommentar sist i texten att man i en tidigare upplaga av texten skrivit T-centralen.

Mest anmärkningsvärt är väl när nyhetsjournalister inte har elementär koll, tycker jag! :)

------------

Apropå markering för korta tåg. En tanke: Kunde man inte ha en vit linje överst på glasväggarna på den sträckan där korta tåg stannar. Och kanske en text här och var på den andra halvan som säger att korta tåg stannar längre fram, vid den vita linjen. Samt en pil.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » mån 10 jul, 2017 22:31

Lennart Petersen skrev:

Du är naturligtvis välkommen att göra så. Jag skulle i varje fall inte ha något att invända. Dock hoppas jag att du inte av bara farten tillskriver mig ditt syfte med ett sådant agerande. Jag för min del agerar för tydlighet, utifrån en övertygelse om hur begreppen kommer att användas i allmänhet. Möjligen tar jag fel, men det är övertygelsen.

Angående plattformsmarkeringarna för korta tåg, så har det ju blivit ganska uppenbart att det rör sig om felskyltningar sedan alla olika desperata varianter uppdagades. Det kommer att ge problem. Inte heller jag som känner mig relativt flertalet ur allmänheten insatt i frågan kunde vara säker på vad det var fråga om. Hade man hittat en möjlighet att öppna dörrarna så att korta tåg kunde stanna på mitten eller kunde man verkligen vara så klantiga att man skyltat och släppt igenom en skyltning som i västliga stycken är helt fel? Den frågan hade inget självklart svar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav kildor » mån 10 jul, 2017 22:36

Lars_L skrev:...och snabbtågen till Nynäshamn som inte kommer ha någon uppehållstid alls vid Stockholm City (undrar var man tänkt att ha avlösningarna egentligen?)

Det är inte lätt att se, men om man tittar noga i grafen så är det 1 minuts uppehåll på dessa tåg i T18.

I övrigt är det lite väl många snabba analyser i den här tråden från första dagen i trafik. Det är trots allt första gången för all personal att köra och använda den här anläggningen i skarp drift, så observationer från den här dagen och de kommande veckorna ger ingen rättvisande bild över hur det kommer fungera när allt är inkört och intrimmat.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav kildor » mån 10 jul, 2017 22:44

Inge skrev:Angående plattformsmarkeringarna för korta tåg, så har det ju blivit ganska uppenbart att det rör sig om felskyltningar sedan alla olika desperata varianter uppdagades. Det kommer att ge problem. Inte heller jag som känner mig relativt flertalet ur allmänheten insatt i frågan kunde vara säker på vad det var fråga om. Hade man hittat en möjlighet att öppna dörrarna så att korta tåg kunde stanna på mitten eller kunde man verkligen vara så klantiga att man skyltat och släppt igenom en skyltning som i västliga stycken är helt fel? Den frågan hade inget självklart svar.

Tågen kan inte stanna på mitten pga plattformsdörrarna, utan stopplats för tågen är alltid längst fram i färdriktningen oavsett tåglängd. Skyltningen lämnar helt klart en del att önska. Men ska man vara petig så går det inte enkelt att säga vilken plattformshalva korta tåg stannar vid, eftersom norrgående korta tåg stannar på den norra halvan och södergående korta tåg stannar på den södra halvan. Men i 99% av fallen kommer spåren ha en dedikerad färdriktning och då bör man lämpligen anpassa skyltningen efter det. Skyltningen för var man får ha djur respektive var plats för rörelsehindrade finns är bra och tydlig, och man borde kunna sätta upp en motsvarande skylt vid dörrpar som inte öppnas vid korta tåg.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Inge » mån 10 jul, 2017 22:50

Ja det borde sitta en skylt över varje dörrhål som inte kommer att öppnas. Men framförallt bör det inte sitta en skylt över främsta dörren, vilken kommer att öppnas oavsett om tåget är långt eller kort, som hänvisar passagerarna bakåt vid just korta tåg. Dessutom inte angivet hur långt bakåt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 23:13

Inge skrev:
Lennart Petersen skrev:

Du är naturligtvis välkommen att göra så. Jag skulle i varje fall inte ha något att invända. Dock hoppas jag att du inte av bara farten tillskriver mig ditt syfte med ett sådant agerande. Jag för min del agerar för tydlighet, utifrån en övertygelse om hur begreppen kommer att användas i allmänhet. Möjligen tar jag fel, men det är övertygelsen.

Angående plattformsmarkeringarna för korta tåg, så har det ju blivit ganska uppenbart att det rör sig om felskyltningar sedan alla olika desperata varianter uppdagades. Det kommer att ge problem. Inte heller jag som känner mig relativt flertalet ur allmänheten insatt i frågan kunde vara säker på vad det var fråga om. Hade man hittat en möjlighet att öppna dörrarna så att korta tåg kunde stanna på mitten eller kunde man verkligen vara så klantiga att man skyltat och släppt igenom en skyltning som i västliga stycken är helt fel? Den frågan hade inget självklart svar.

Lennart, du förstår vad jag menar, va?
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lars_L » tis 11 jul, 2017 0:00

kildor skrev:
Lars_L skrev:...och snabbtågen till Nynäshamn som inte kommer ha någon uppehållstid alls vid Stockholm City (undrar var man tänkt att ha avlösningarna egentligen?)

Det är inte lätt att se, men om man tittar noga i grafen så är det 1 minuts uppehåll på dessa tåg i T18.

I övrigt är det lite väl många snabba analyser i den här tråden från första dagen i trafik. Det är trots allt första gången för all personal att köra och använda den här anläggningen i skarp drift, så observationer från den här dagen och de kommande veckorna ger ingen rättvisande bild över hur det kommer fungera när allt är inkört och intrimmat.

Jo, där ser man - där har man justerat från första versionen av grafen. Men 31-minuter för snabbtågen mellan Märsta och Stockholm City är för snävt. 8-minuter brukar vara ganska bra beräknat mellan Upplands Väsby och Sollentuna för snabbtåg. Det gör att avgångstiden från Helenelund kommer vara någon halvminut efter ordinarie tid och även körtiden mellan Helenelund och Solna är för kort (inklusive stationsuppehållet vid Solna). Sammantaget kommer detta göra att avgångstiden från Odenplan blir minst en minut sen. Visserligen har man här valt att lägga in en minut extra mellan Solna och Odenplan. Men troligen kommer tågen närmast att vara 1½ sen från Solna, medan det krävs drygt 4-minuter mellan Solna och avgångstid från Odenplan.

Nej, man ska inte dra förhastade slutsatser. Visst måste verksamheten trimmas in. Kanske kan man åtgärda en del saker tekniskt också. Men samtidigt har det ju varit väldigt tomt på tågen idag och lågt resandeutbyte. Man får nog räkna bort det som tagit "extra tid" från hur det kommer fungera sedan. Precisionsstoppet för plattformsdörrarna får man väl dock räkna med stjäl 5-10 sekunder - men inte 25 som det gjorde för vissa förare idag. Rent teknisk som det ser ut kommer plattformsdörrarna innebära ca 15-sekunder extra. Hade man kunnat justera tekniken där, så borde man ju redan ha gjort det innan premiären kan man tycka.
Det är ju den faktiska tiden den tekniska lösningen tar och handlar inte direkt om handhavandet.
Lars_L

Inläggav Hans Wibacke » tis 11 jul, 2017 1:39

daniel_s skrev:

Undrar om det inte var vid Tomteboda övre som det där växelfelet var egentligen? Det är växlar av den nya typen "Easyshit" eller nåt sånt tror jag att det heter. Men jag vet inte.

Ja, växelfelet inträffade på driftplatsdel Tomteboda övre vid "nedfarten" till Citybanan. Det tog tyvärr ganska lång tid att fixa så det blev en lång period av enkelspårsdrift förbi platsen. När växeln till slut var fixad dröjde det dock inte länge innan "obehöriga i spårområdet" i Älvsjö skapade ännu värre förseningar. :cry:
Senast redigerad av Hans Wibacke tis 11 jul, 2017 6:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Hans Wibacke » tis 11 jul, 2017 2:30

Inge skrev:

Det sitter skyltar med texten "korta tåg" ovanför de plattformsdörrar som utgör första och sista (resenärs)dörrpar på ett kort tåg. Ovanför det första dörrparet pekar pilen bakåt. Ovanför det sista dörrparet pekar pilen framåt. Eftersom pilen är likadant utformad som de pilar som på andra skyltar pekar exempelvis mot en utgång, blir betydelsen svår att förstå. Spontant skulle jag nog (om jag inte visste var korta tåg alltid stannar) tolka skyltningen som att man ska gå i den riktningen pilen pekar för att komma till den plats där ett kort tåg stannar - fast man redan är där ett kort tåg börjar eller slutar.

Det sitter skyltar med texten "korta tåg" (plus pil enligt min beskrivning ovan) längst norrut vid spår 1 och 2, längst söderut vid spår 3 och 4 samt ungefär på mitten vid alla fyra spår. Den dagen då ett norrgående, kort tåg måste stanna vid spår 3 eller 4 - eller ett södergående, kort tåg måste stanna vid spår 1 eller 2 - blir skyltningen förstås helt fel. Men det är nog det minsta problemet då.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik