Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Inge » sön 09 jul, 2017 9:43

/jes skrev:Kungen invigde både Grödingebanan och Botniabanan men Mikael Damberg Hallandsåstunneln då infrastrukturministern blev sjuk.

Nåväl, Tamsons kommer ju i varje fall ! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » sön 09 jul, 2017 10:44

I dag skall man kunna besöka de nya stationerna, och åka mellan dem. Gratis.
Men i informationen från SL finns ingen uppgift om vilka entréer som är öppna. Skall det tolkas som att allt är öppet? Det visar sig förstås när man väl är på plats!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 09 jul, 2017 11:57

LÅ1 skrev:
Harald skrev:
Inge skrev:Angående invigningen har jag en fråga. När norra länken öppnades kom både kungen och kronprinsessan. Nu tycks det bara bli Lövén istället (övriga deltagare verkar vara ungefär desamma), är det någon som kan förklara?

Kungen är väl mer intresserad av bilar än av tåg.

Men Kronprinsessan är väl mer miljömedveten, så då borde Citybanan vara mer angelägen än Norra länken.

Mer allvarligt så behövs det en inbjudan också. Vet man om man försökt få dit representanter från Kungafamiljen?
Jag kollade på kungahusets webbplats och enligt den så verkar Kungen och Kronprinsessan ha semester. Inga engagemang för någondera före 14 juni.

Men nog vore Viktoria en betydligt trevligare upplevelse än Stefan Lövén, om jag nu skulle varit bjuden på invigningen. :D

Det beror väl på hur kungatrogen man är. :roll: Men det troligaste är väl att kungafamiljen har valt att prioritera sin semester. De har ju har ju ändå så mycket att göra annars om åren :roll:
Men jag ser att det finns åtminstone en som gläds åt att hr. landstingrådet är närvarande :?

Trafikverkets information om tillgängligheten till Stockholm City och Odenplan idag är lika knapphändig:
http://www.trafikverket.se/nara-dig/Sto ... invigning/
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lennart Petersen » sön 09 jul, 2017 15:34

Harald skrev:
Inge skrev:Angående invigningen har jag en fråga. När norra länken öppnades kom både kungen och kronprinsessan. Nu tycks det bara bli Lövén istället (övriga deltagare verkar vara ungefär desamma), är det någon som kan förklara?

Kungen är väl mer intresserad av bilar än av tåg.

Tror det finns ett stort allmänintresse för all teknik och fordon.
Och visst tågintresse kanske avspeglas av att det blivit minst 5 besök på ÖSLJ, Mariefred vara två helt inkognito när familjen dök upp helt oväntat och så tre mer officiella arrangemang som t.ex silverbröllopet.
Lennart Petersen

Inläggav Inge » sön 09 jul, 2017 16:00

En iakttagelse från dagen. Tidigare har sagts att tågen alltid skall stanna längst fram på plattform. Även korta tåg. Idag kunde observeras att det på T-centralens nedre spår 1 och 2 skyltades kort tåg mot mitten. Alltså skyltar mot mitten från båda ändar. På nedre spår 3 och 4 kunde jag däremot inte se några skyltar alls.

Vad beror detta på?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » sön 09 jul, 2017 20:12

Några iakttagelser, av olika slag, gjorda i dag när jag "besiktigade" Citybanans två nya stationer i dag.

- De olika mellanplanen har fått namn som skyltas. t.ex. Södra mellanplanet. Det är nog bra.

- Skyltningen av utgångarna från Stockholm City tycker jag inte var helt bra. Utgången mot Centralen, Vasagatan och Klarabergsgatan skyltades enbart Klarabergsgatan, medan utgången längre norr ut, nära Arlanda express skyltades Vasagatan. Det gäller att veta det om man skall beskriva för någon hur de skall gå ut för att komma till Vasagatans södra del! Okey, utgången Klarabergsgatan var också skyltad med väg mot Järnvägsstationen, om jag minns rätt.

- Plattformsdörrarna har fördelen att man redan på dem kan sätta upp skyltar för var pälsdjur får respektive inte får tas med in i tåget. Då blir det ingen överraskning när tåget väl kommer in på stationen.

- Jag lade märke till hur mönstrade kakelväggarna var gjorda. Mönsterdetaljer som trädstammar och djur var gjorda i stora kakelbitar, medans bakgrunden bestod av små kvadratiska kakelplattor. De senare har man figursågat när de skulle passas mot de stora som var oregelbundna. Mycket snyggt gjort!

- Man var lite lustig när man i tågen sa att detta var stans häftigaste åkattraktion. Sedan såg jag en reklamskylt ute på gatan där man stolt meddelade att man inte hade några längdkrav. Anspelade förstås på att åkattraktionerna på Gröna lund har längdkrav för vissa åkattraktioner.

- Som jag redan nämnt i en annan tråd: Jag såg inga skyltar på Odenplans perrong som hänvisade avstigande resenärer med cyklar till den norra utgången.

- I Centrala mellanplanet finns fyra butiker. Eller tre butiker och ett café om man skall vara noga. Det är väl bra, men jag kommer att i möjligaste mån undvika caféet, Espresso house, eftersom de inte låter mig betala med konkreta pengar. Jag vill kunna välj betalningssätt, och inte behöva använda kort till småbetalningar.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » mån 10 jul, 2017 1:45

Inge skrev:En iakttagelse från dagen. Tidigare har sagts att tågen alltid skall stanna längst fram på plattform. Även korta tåg. Idag kunde observeras att det på T-centralens nedre spår 1 och 2 skyltades kort tåg mot mitten. Alltså skyltar mot mitten från båda ändar. På nedre spår 3 och 4 kunde jag däremot inte se några skyltar alls.

Vad beror detta på?

Ja det var alltså "tidigare" som man införde principen att köra längst fram. En tanke var väl att man inte av misstag skulle kunna långt tåg och stanna mot mitten med en del av tåget utanför plattform. Men det fick rätt absurda konsekvenser när det på stationer med bara en uppgång i ena änden blev en stor glipa i ena änden och riktning så folk i onödan fick gå motsvarande en tåglängd till utgången. Tror det var något år sedan man ändrade tillbaks till att köra enligt gamla modellen, alltså mot mitten vid flera uppgångar och närmast uppgången vid en uppgång och det verkar fungera bra och jag tror alla är nöjda.
Lennart Petersen

Inläggav Inge » mån 10 jul, 2017 6:48

Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:En iakttagelse från dagen. Tidigare har sagts att tågen alltid skall stanna längst fram på plattform. Även korta tåg. Idag kunde observeras att det på T-centralens nedre spår 1 och 2 skyltades kort tåg mot mitten. Alltså skyltar mot mitten från båda ändar. På nedre spår 3 och 4 kunde jag däremot inte se några skyltar alls.

Vad beror detta på?

Ja det var alltså "tidigare" som man införde principen att köra längst fram. En tanke var väl att man inte av misstag skulle kunna långt tåg och stanna mot mitten med en del av tåget utanför plattform. Men det fick rätt absurda konsekvenser när det på stationer med bara en uppgång i ena änden blev en stor glipa i ena änden och riktning så folk i onödan fick gå motsvarande en tåglängd till utgången. Tror det var något år sedan man ändrade tillbaks till att köra enligt gamla modellen, alltså mot mitten vid flera uppgångar och närmast uppgången vid en uppgång och det verkar fungera bra och jag tror alla är nöjda.

Men nu är det så här att dörrarna inte kommer lika oberoende om man kör längst fram eller inte. Eller för att vara tydlig. Kör man längst fram är det förstås inget problem. Då passar givetvis tåget samma dörrhål som ett långt tåg. Så även om man stannar längst bak.

Om man däremot stannar på mitten, får man ett normalt avstånd mellan dörrparen där annars koppel och förarhytter har plats på ett långt tåg, vilket plattformsväggens dörrhål måste vara anpassade till.

Har man hitta på något för dörrhålen? Det vore förstås det bästa och förvisso var det väldigt stora dörrhål med stort spelrum. Men jag känner ändå visst tvivel till att man fixat det.

Mer sannolikt har man skyltat fel. Men det var en permanent typ av skyltning.... Och det vore ju väldigt klantigt. Nästan orimligt klantigt. Å andra sidan igen, det är trafikverket....

Men jag känner faktiskt en viss osäkerhet. Var kommer de korta tågen att stanna?

Längst fram, längst bak eller på mitten. Inget kan uteslutas...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » mån 10 jul, 2017 7:00

Ja, de där skyltarna är helknasiga. Man har ju även på andra pendeltågsstationer gjort om dessa skyltar nyligen, och därvid använt sig av pilar på helt fel sätt. Tanken tycks vara att pilarna ska visa "framåt" respektive "bakåt" men man har vänt symboliken bak och fram. I stället för att pil ner betyder "hit" så har man fått det att betyda "härifrån" och vice versa. Möjligen har de bara blivit konsekvent felmonterade, konstigare saker har ju hänt...

På Citybanan tyckte jag däremot att det verkade som att pilarna skulle kunna vara rättvända, men det får bli med reservation för att jag inte har sett var U-tavlorna sitter samt att jag inte riktigt har lärt mig norrut och söderut där nere.
daniel_s

Inläggav Inge » mån 10 jul, 2017 7:08

daniel_s skrev:Ja, de där skyltarna är helknasiga. Man har ju även på andra pendeltågsstationer gjort om dessa skyltar nyligen, och därvid använt sig av pilar på helt fel sätt. Tanken tycks vara att pilarna ska visa "framåt" respektive "bakåt" men man har vänt symboliken bak och fram. I stället för att pil ner betyder "hit" så har man fått det att betyda "härifrån" och vice versa. Möjligen har de bara blivit konsekvent felmonterade, konstigare saker har ju hänt...

På Citybanan tyckte jag däremot att pilarna verkade vara rättvända men det får bli med reservation för att jag inte har sett var U-tavlorna sitter samt att jag inte riktigt har lärt mig norrut och söderut där nere.

Det satt skyltar i norra änden på plattformen vid nedre spår 1 och 2. Som det är sagt tidigare skall tågen stanna vid denna ände. Nu fotade jag inte av skyltarna, men jag uppfattade det som tydligt att de trots detta hänvisade till att gå söderut. Motsvarande skyltar fanns i den södra änden som hänvisade till att gå norrut.

Alternativet att alltid stanna vid plattformanas södra ände vid både T-centralen och Odenplan oavsett tågets färdriktning är förstås inte orimligt. Men i så fall är skyltarna i södra änden fel.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » mån 10 jul, 2017 10:34

Appropå skyltar. De gamla elektroniska Poltech-skyltarna i tunnelbanan må ha varit primitiva men de hade i alla fall en genomtänkt uppdateringsfrekvens i förhållande till scrollhastighet vilket är viktigt för att de skall upplevas som jämna. Var det även Poltech som levererade för pendeltågen? I vilket fall så gick de i konkurs för ett par år sedan.

De nya skyltarna från Swarco verkar vara designade av någon som inte har en aning om hur man modifierar uppdateringsfrekvenser till scrollhastighet vilket gör de väldigt stuttiga och ryckiga. Dessutom verkar man uppdatera de tre färgerna (röd, grön, blå) mitt i en cykel ibland så att det blir en flimrande färgblödning, vilket på pendeltågens skyltar yttrar sig som att de får ett röd-grönt skimmer runt de gula bokstäverna. Swarco skulle behöva ha hjälp med de där, tror jag. Det är ju ingen raketforskning.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 10 jul, 2017 10:41

Odd skrev:Appropå skyltar. De gamla elektroniska Poltech-skyltarna i tunnelbanan må ha varit primitiva men de hade i alla fall en genomtänkt uppdateringsfrekvens i förhållande till scrollhastighet vilket är viktigt för att de skall upplevas som jämna. Var det även Poltech som levererade för pendeltågen? I vilket fall så gick de i konkurs för ett par år sedan.

De nya skyltarna från Swarco verkar vara designade av någon som inte har en aning om hur man modifierar uppdateringsfrekvenser till scrollhastighet vilket gör de väldigt stuttiga och ryckiga. Dessutom verkar man uppdatera de tre färgerna (röd, grön, blå) mitt i en cykel ibland så att det blir en flimrande färgblödning, vilket på pendeltågens skyltar yttrar sig som att de får ett röd-grönt skimmer runt de gula bokstäverna. Swarco skulle behöva ha hjälp med de där, tror jag. Det är ju ingen raketforskning.

Swarco verkar inte ha grepp om någonting. De var ju de som levererade KSI-erna till Tvärbanans Solnagren. Du vet ju själv hur det fungerade!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » mån 10 jul, 2017 15:00

Inge skrev:
daniel_s skrev:Ja, de där skyltarna är helknasiga. Man har ju även på andra pendeltågsstationer gjort om dessa skyltar nyligen, och därvid använt sig av pilar på helt fel sätt. Tanken tycks vara att pilarna ska visa "framåt" respektive "bakåt" men man har vänt symboliken bak och fram. I stället för att pil ner betyder "hit" så har man fått det att betyda "härifrån" och vice versa. Möjligen har de bara blivit konsekvent felmonterade, konstigare saker har ju hänt...

På Citybanan tyckte jag däremot att pilarna verkade vara rättvända men det får bli med reservation för att jag inte har sett var U-tavlorna sitter samt att jag inte riktigt har lärt mig norrut och söderut där nere.

Det satt skyltar i norra änden på plattformen vid nedre spår 1 och 2. Som det är sagt tidigare skall tågen stanna vid denna ände. Nu fotade jag inte av skyltarna, men jag uppfattade det som tydligt att de trots detta hänvisade till att gå söderut. Motsvarande skyltar fanns i den södra änden som hänvisade till att gå norrut.

Alternativet att alltid stanna vid plattformanas södra ände vid både T-centralen och Odenplan oavsett tågets färdriktning är förstås inte orimligt. Men i så fall är skyltarna i södra änden fel.

Nu har jag kollat. Skyltningen vid Oden-nedre-plan är strängt taget korrekt men alldeles för subtil och riskerar att missuppfattas. Man borde ha gjort som på utomhusstationerna (som jag återkommer till efter bilden) i stället. Här har ett kort tåg (med körriktning åt höger i bilden) stannat vid U-tavlan med U som alla tåg gör här.

IMG_1244.jpg
IMG_1244.jpg (219.99 KiB) Visad 504 gånger

Vid Solna stations station ses här ett exempel på korrekt skyltning som nyligen anbringats. Skyltarna i taket följer "parkeringsskylt-logiken". Obs markeringen på plattformen som förstärker. Så här borde man ha gjort vid Oden-nedre-plan också, alltså med skyltar som är tvärställda mot körriktningen så att de syns även när man inte står så nära dem.

IMG_1270.jpg
IMG_1270.jpg (193.75 KiB) Visad 504 gånger

IMG_1271.jpg
IMG_1271.jpg (252.48 KiB) Visad 504 gånger

Vid ett antal stationer, däribland Helenelunds hållplats, har man däremot vänt skyltarna fel, antagligen misstag vid monteringen:

IMG_1272.jpg
IMG_1272.jpg (175.28 KiB) Visad 504 gånger

IMG_1273.jpg
IMG_1273.jpg (203.15 KiB) Visad 504 gånger
daniel_s

Inläggav Leif A » mån 10 jul, 2017 15:31

Så nu uppdagas det att istället för att bygga bort en midja så har man byggt 2 nya. Försökte åka pendeltåg från Odenplan till Upplands Väsby nu i eftermiddags (ca 14:50) men då påstods det att det var växelfel vid Odenplan med 15 minuters försening på alla tåg som följd (var är de växlarna det är ju bara ett spår ivarje riktning?) Hur många tåg kan man packa ner i underjorden? Tråkigt att det inte ens funkade ett helt driftdygn!
Hälsingborgare i själ o hjärta
Användarvisningsbild
Leif A

Inläggav daniel_s » mån 10 jul, 2017 15:39

Leif A skrev:Så nu uppdagas det att istället för att bygga bort en midja så har man byggt 2 nya. Försökte åka pendeltåg från Odenplan till Upplands Väsby nu i eftermiddags (ca 14:50) men då påstods det att det var växelfel vid Odenplan med 15 minuters försening på alla tåg som följd (var är de växlarna det är ju bara ett spår ivarje riktning?) Hur många tåg kan man packa ner i underjorden? Tråkigt att det inte ens funkade ett helt driftdygn!

Undrar om det inte var vid Tomteboda övre som det där växelfelet var egentligen? Det är växlar av den nya typen "Easyshit" eller nåt sånt tror jag att det heter. Men jag vet inte.
daniel_s

Inläggav Inge » mån 10 jul, 2017 15:42

daniel_s skrev:Nu har jag kollat. Skyltningen vid Oden-nedre-plan är strängt taget korrekt men alldeles för subtil och riskerar att missuppfattas.
Och hur var det vid T-centralen? Men visst en plattform rätt av tre, med tre olika varianter, är ju alltid något. Frågan är om det är bättre eller sämre än ren slump?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » mån 10 jul, 2017 15:56

Visst ja, T-Centralenstationen glömde jag ju bort. Där var det likadant som vid Oden-nedre-plan.
daniel_s

Inläggav C12C3C3C12 » mån 10 jul, 2017 16:04

Hehe kollade kartan på SL.se, Karlberg är fortfarande med men inga tåg stannar där, Stockholm C har 2 alternativa platser för pendeltågen.

Spårspring vid Älvsjö, upp till 21 minuter försening.

Vad det gäller Stockholm Odenplan är det förberett för 2 plattformar med 4 spår, tycker personligen att det skulle vara så från början även om jag nu inte länge bor i närheten av den hålan som kallas Capital of Scandinavia 8)
C12C3C3C12

Inläggav Inge » mån 10 jul, 2017 16:11

daniel_s skrev:Visst ja, T-Centralenstationen glömde jag ju bort. Där var det likadant som vid Oden-nedre-plan.

Det är ju omöjligt, eftersom de båda plattformarna vid T-centralen är olika skyltade. Dessutom är ingen av dem skyltade enligt din beskrivning av Odenplan.

Det sitter skyltar som pekar söderut (bakåt) längst norrut vid spår 1 och 2. Vid spår 3 och 4 däremot finns inga skyltar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » mån 10 jul, 2017 16:38

C12C3C3C12 skrev:Spårspring vid Älvsjö, upp till 21 minuter försening.

Och nu är det spårspring vid Huddinge...
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik