Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Lars_L » fre 08 sep, 2017 5:29

Fast som jag väl påtalat i ganska många år. Pendeltågen får ju inte bättre punktlighet (marginellt vid samma antal tåglägen), med Citybanan. De har ju inte heller någon betydelse om det är fyra spår längs getingmidjan eftersom det inte varit problemet. Det enda problemet med getingmidjan är att man behövt någon extra minuts reglertid (för att släppa förbi fjärr/regionaltåg) och att den totala kapaciteten för pendeltåg är något lägre.

Men förseningarna skapas på andra ställen och av andra orsaker. Det kommer man till rätta med genom bättre infrastruktur och genom att arbeta med vagnparken (stoppande fel per tågkilometer). Sådant kräver resurser, man hade förstås gett mycket större effekter på punktligheten än att bygga en tunnel under city.

Sedan har ju andra fel tillkommit, utrymningar p.g.a. brandlarm, och plattformsdörrar som inte öppnar sig (såg jag senaste i går).

Därtill har man ju som sagt utformat pendeltågen fel med antal dörrar, har för lång procedur för dörrstängning till tåget åker (rent allmänt) för att kunna öka turtätheten mer än marginellt.

Man måste alltså, för att få någon större nytta och kunna få bättre punktlighet och köra fler tåg, även bygga fyra plattformsspår vid Odenplan, Stockholms södra och Årstaberg, därtill behövs signalsystemen ses över på grenarna, så att man kan köra tågen tätare där. Vidare måste man bygga ut vändmöjligheterna för tågen längs grenarna med fler vändspår/uppställningsspår, bygga en ny bro över Södertälje kanal för att kunna köra tätare utanför högtrafik.

I själva verket behövs det väl investeringar på minst 20-30 miljarder till för att man ska uppnå de effekter som en del trodde att man skulle uppnå med Citybanan. Men det har vi ju påtalat i så många år på det här forumet, så det kan ju knappast vara någon förvåning här i alla fall.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Inte alla som är nöjda med Citybanan

Inläggav Odd » fre 08 sep, 2017 6:16

Enceladus skrev:De gamla tågen kan inte köras eftersom de har för dåliga bromsar för den branta lutningen i tunneln.

Den varianten har jag inte hört förut. Är det verkligen så?

Enceladus skrev:Varför är det här forumet så negativt inställt till plattformsdörrar?

Missnöjet är väl inte riktat mot plattformsdörrar generellt. Det är riktat mot just dessa plattformsdörrar! :-)

Det finns fler fel:
- Långsammare dörröppning och dörrstängning
- Ingen flexibilitet vid korta tåg
- Klarar endast en typ av dörrkonfiguration
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3855
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav TKO » fre 08 sep, 2017 6:21

Inge skrev:
Hechtwagen skrev:Fast nu är ju successen att det har blivit mycket bättre för trafiken söderut på Stockholm C och att kapaciteten genom [code][/code]Stockholm ökat totalt sett!

Det är knappast värt 20 miljarder. I princip skulle man kunna låta de fåtaliga fjärrtågspassagerarna gå på sina tåg vid Flemingsberg eller Södertälje. Så gör man ju för flygresenärerna, som är fler.

Att låta dem åka med pendeltågen ut är heller inget större problem, då se som sagt inte är så många och dessutom åker motriktat i morgonrusningen.


Jag vill bara kolla så jag inte missförstår signaturen "Inges" förslag:

- Innebär det att fjärrtågen mot t ex Värmland, Göteborg och Malmö/Köpenhamn skall utgå från Flemingsberg alternativt Södertälje? Och alltså inte trafikera Stockholm?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6318
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Inte alla som är nöjda med Citybanan

Inläggav Enceladus » fre 08 sep, 2017 12:01

Odd skrev:
Enceladus skrev:De gamla tågen kan inte köras eftersom de har för dåliga bromsar för den branta lutningen i tunneln.

Den varianten har jag inte hört förut. Är det verkligen så?


Diskuteras bland annat här: http://postvagnen.com/forum/index.php?id=1056674

Odd skrev:
Enceladus skrev:Varför är det här forumet så negativt inställt till plattformsdörrar?

Missnöjet är väl inte riktat mot plattformsdörrar generellt. Det är riktat mot just dessa plattformsdörrar! :-)

Det finns fler fel:
- Långsammare dörröppning och dörrstängning
- Ingen flexibilitet vid korta tåg
- Klarar endast en typ av dörrkonfiguration


De långsamma stationsuppehållen beror mer på X60 än plattformsdörrarna. Kör man med ATO/tågvärdar borde det gå snabbare än vid dörrfria stationer - förutsatt att trafikantutbytet inte är för stort. Du har dock rätt i att korta tåg inte fungerar speciellt bra med den lösning man valt.
Enceladus
 
Inlägg: 664
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Idrifttagande och öppnande av Citybanan

Inläggav Odd » fre 08 sep, 2017 15:53

Läste refererad tråd, och som jag misstänkte, så var det inte några särskilt starka, eller oöverkomliga, problem som diskuterades.
Det lutar alltså mer åt att det var ett prestigebeslut än att det faktiskt baserades på affärsmässig bas.

Synd när det blir så, det kostar oss skattebetalare så mycket pengar i onödan, bara för prestige...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3855
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Inte alla som är nöjda med Citybanan

Inläggav Lars_L » fre 08 sep, 2017 22:02

Enceladus skrev:
De långsamma stationsuppehållen beror mer på X60 än plattformsdörrarna. Kör man med ATO/tågvärdar borde det gå snabbare än vid dörrfria stationer - förutsatt att trafikantutbytet inte är för stort. Du har dock rätt i att korta tåg inte fungerar speciellt bra med den lösning man valt.


Nja, nu har man ju valt plattformsdörrar som fungerar så att det tar några extra sekunder - men du har helt rätt i att man kan ha andra lösningar (som exempelvis i tunnelbanan i Köpenhamn). Kör man helautomatiskt tar dock inte stationsuppehållen kortare tid, snarare längre. I alla fall om man ska ha en acceptabel standard (att inte bara halva skolklasser hinner av tåget exempelvis). Däremot är fördelen att man kan ha samma tid vid stationerna och det är lättare också därmed att planera trafiken så att man får lagom beläggning på respektive tåg.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: TKO och 13 gäster