Lennart Petersen skrev:Inge skrev:Ja det där är ju också förvirrat. Själv ser jag ingen anledning att kalla T-centralen något annat än T-centralen. Att skylta Stockholm City över rulltrappor som leder nedåt är riktigt dumt !
Javisst skulle vi kunna övergå till att i stället för att i debatten använda de korrekta begreppen och stationsnamnen använda de namn vi själva var och en (det är väl inte bara ditt tyckande som gäller) själva gillar och tycker borde användas. Det blir väl inte så tydligare men kanske ska jag i fortsättningen använda namn som station Kungsgatan, station Södra Bantorget och några till. Allt för att skapa maximal förvirring och samtidigt själv få leka Bror Duktig.
"Folk" i allmänhet hade tidigare svårt att skilja på T-centralen och Stockholms centralstation (till vardags Centralen). Det blir säkert ännu svårare att få folk att skilja på T-centralen och Stockholm City, skulle jag tro. Och kommer man att fortsätta kalla Centralen för T-centralen kan man undra.
Kanske lika bra att kalla hela rasket, inklusive Cityterminalen, för Resecentrum.

Ett par exempel från senaste året när det blivit fel:
* När några turister på en buss frågade var de skulle gå av för att komma till T-centralen svarade jag att de skulle gå av vid Sergels torg. En "gubbe" la sig i och ville veta vilket T-centralen. Jag sa att det bara finns ett. Ja, men om de skall åka pendeltåg då, svarade han. Då skall de inte till T-centralen svarade jag. Turisterna, som inte var från Sverige, förstod förstås inte frågan. De skulle till T-centralen, och visste inget annat. Jag var nästan på väg att bli arg på den som inte tyckte T-centralen var ett entydigt begrepp.
* Någon gång i höstas så skrev svt.se Nyheter Stockholm att företaget bakom Pokemon Go såg till att inga pokemon-figurer fanns att hitta runt T-centralen. Detta efter begäran från Trafikverket. Det var för farligt, för folk sprang över spåren och man var rädd att det skulle ske en olycka. Det var helt uppenbart att det var Centralen som avsågs. (Banverket har ju inget med T -centralen att göra.) Jag, och säker många med mig, tryckte på länken där man kunde felanmäla. Några timmar senare stod det Centralen, Stockholms central eller liknande överallt. Och en kommentar sist i texten att man i en tidigare upplaga av texten skrivit T-centralen.
Mest anmärkningsvärt är väl när nyhetsjournalister inte har elementär koll, tycker jag!

------------
Apropå markering för korta tåg. En tanke: Kunde man inte ha en vit linje överst på glasväggarna på den sträckan där korta tåg stannar. Och kanske en text här och var på den andra halvan som säger att korta tåg stannar längre fram, vid den vita linjen. Samt en pil.