Gul linje till Gullmarsplan ?!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Gul linje till Gullmarsplan ?!

Inläggav TKO » fre 30 jun, 2017 10:26

På landstingets nätplats för "Nya tunnelbanan" läser jag följande:

"Gullmarsplan blir bytespunkt mellan Blå, Grön och Gul linje, tvärbanan och många bussar."

Det har ju tidigare diskuterats huruvida "Gula linjen" kommer att trafikeras som en avskiljd del eller om trafiken kommer att integreras med Gröna linjen. FUT verkar i varje fall planera för genomgående trafik...

en något förvånad
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Gul linje till Gullmarsplan ?!

Inläggav Harald » fre 30 jun, 2017 11:31

En färglinje är ju ett bansystem med egna spår som normalt inte trafikeras av tåg på en annan färglinje, så det måste väl betyda att de tänker bygga ytterligare ett dubbelspår mellan Odenplan och Gullmarsplan. :?
Harald

Inläggav Inge » fre 30 jun, 2017 12:04

Sådana saker är inte relevant för kejsarens nya linjefärg.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Stefan Widén » fre 30 jun, 2017 14:18

Ja färgmässigt måste vi vara överens om att röd blå och gult är det som skapar de bästa möjligheterna och som verkligen känns förankrat i mångas ögon.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav MalteR » fre 30 jun, 2017 14:33

Stefan Widén skrev:Ja färgmässigt måste vi vara överens om att röd blå och gult är det som skapar de bästa möjligheterna och som verkligen känns förankrat i mångas ögon.

:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
MalteR

Inläggav LÅ1 » fre 30 jun, 2017 18:33

Jag kräver att Ropstenslinjen får egen färg. Kanske Lila? :D :D :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » fre 30 jun, 2017 19:04

Märkligt att Landstinget "envisas" med det här med "Gula linjen". Ursprungligen så skulle ju Odenplan - Arenastaden byggas som en separat "tub 4" (kanske senare förlängning någonstans). Då det skulle bli en egen ny bana och naturligtvis ha en egen färg. Det bestämdes till gul. Bra, så långt.

Sedan kom man på att det faktiskt skulle gå att koppla den till befintlig grön linje vid Odenplan. Då blir det ju en gren av tub 1 och alltså grön, precis som Ropsten/Mörby och Fruängen/Norsborg alla tillhör röda linjen. Men av någon anledning fortsätter man att kalla grenen för en egen färg. Det verkar som man tycker det är "skämmigt" att "nedgradera" Arenastadsgrenen till just en gren, som det ju blir. Så man fortsätter att beteckna den som "gul linje". Nu försöker man komma runt det hela genom att påstå att "gula linjen ska dela spår med gröna linjen till Gullmarsplan". Detta helt mot den praxis som hitintills gällt för tunnelbanorna och deras grenar. Inga andra färger delar ju spår någonstans i systemet. Det rimligaste vore att gradvis "tona ner" det här namnet och, förslagsvis när bygget startar, övergå till kalla denna gren för just en gren av gröna linjen.
Anders Hanquist

Inläggav Sio » fre 30 jun, 2017 19:15

Anders Hanquist skrev:Märkligt att Landstinget "envisas" med det här med "Gula linjen". Ursprungligen så skulle ju Odenplan - Arenastaden byggas som en separat "tub 4" (kanske senare förlängning någonstans). Då det skulle bli en egen ny bana och naturligtvis ha en egen färg. Det bestämdes till gul. Bra, så långt.

Nej. Den planen har alltid varit att grena av grön linje och skicka var tredje tåg till Karolinska. Det ursprungliga iden med projektet var ju finna en användning för de förberedelser som gjordes för att grena av Järvabanan från Odenplan som ju blev över när Järvabanan byggdes som den blå linjen i stället.

Sedan började folk gnälla i media om att de inte ville mista var tredje tåg mellan Odenplan och Alvik, det skulle bli sådan kapacitetsbrist. Själv åker jag St Eriksplan - Fridhemsplan och omvänt i rusningen och jag får alltid sittplats ofta i en egen fyrgrupp, så att ta bort var tredje tåg kan inte vara något problem för mig i alla fall. SL/Landstinget anpassade i vart fall sin kommunikation och började tala om projektet som separat linje som fick bli den gula linjen.

Nu håller man på att styra upp på spåret igen. Självklart ska Karolinska grenen trafikeras med genomgående tåg.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Odd » fre 30 jun, 2017 19:47

Så vitt jag vet så har gula linjen trafikerat Gullmarsplan sedan 1999...
gulalinjen.jpg
gulalinjen.jpg (78.87 KiB) Visad 898 gånger
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » lör 01 jul, 2017 10:52

TKO skrev:På landstingets nätplats för "Nya tunnelbanan" läser jag följande:

"Gullmarsplan blir bytespunkt mellan Blå, Grön och Gul linje, tvärbanan och många bussar."

Det har ju tidigare diskuterats huruvida "Gula linjen" kommer att trafikeras som en avskiljd del eller om trafiken kommer att integreras med Gröna linjen. FUT verkar i varje fall planera för genomgående trafik...

en något förvånad
Thomas K Ohlsson

En annan intressant lärdom vi kan dra av den citerade texten är att tunnelbanans "färglinjer" tydligen betraktas som egennamn och därför har versal inledning, medan "tvärbanan" trots sin bestämda form är genomgående gemen!

Thomas K Ohlsson
Typ(ograf)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav LÅ1 » lör 01 jul, 2017 12:53

TKO skrev:En annan intressant lärdom vi kan dra av den citerade texten är att tunnelbanans "färglinjer" tydligen betraktas som egennamn och därför har versal inledning, medan "tvärbanan" trots sin bestämda form är genomgående gemen!

Thomas K Ohlsson
Typ(ograf)

Alla regler runt det där med inledande versaler tycks ju blivit helt ute. Nu skrivs det lite hur som helst i många sammanhang. Inte bara i reklamsammanhang, typ iPad, utan i många olika texter. Jag försöker följa de regler jag fått lära mig, men det är möjligt att det blir fel ibland. Försöker följer de normal reglerna även när det handlar om företags- och produktnamn, som t.ex. Ikea och Ipad.
Tvärbanan bör nog ha inledande versal, medan Tunnelbanans olika system (linjer) i mitt medvetande hamnar i en gråzon.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » lör 01 jul, 2017 13:16

Normalt skriver landstinget/SL naturligtvis Tvärbanan med versalt "T" eftersom det är ett egennamn och inte en generisk benämning (som "järnväg" eller "spårväg"). Men det förekommer "olycksfall i arbetet". I pressen verkar oskicket att skriva det namnet med litet "t" ha spritt sig snabbt och bland allmänheten har det blivit vanligt att kalla spårvagnarna för "tvärbanor". Det värsta jag hört när det gäller detta var en far som (på Spårvägsmuseet) pekade på A25:an (mustangen) och sa till sitt barn att det var "en gammal tvärbana". Spårvagnar "finns" nämligen inte i Stockholm. Om om de ändå finns så måste man kalla dem för något annat.
Anders Hanquist

Inläggav Enceladus » tis 04 jul, 2017 1:41

Den här tråden kanske inte var menad att vara seriös, men jag tror faktiskt att färgvalet av linjen Odenplan–Arenastaden kommer att påverka staden i åtminstone ett århundrade. Det handlar självklart inte om vilken färg som visas på tunnelbanekartor - med ganska stor sannolikhet kommer grenen att byta färg inom en snar framtid. Det jag syftar på är linjen Älvsjö–Fridhemsplan. Den hade antagligen inte blivit av om man hade talat om en gren på gröna linjen snarare än en helt ny tunnelbanelinje. När man väl kallade det en ny linje, ja då försökte olika aktörer i samhället göra det till en linje. Men linjen planerades aldrig som något annat än en gren. Stockholmsförhandlingen blev snabbt ristad i sten, och kvar blev den andra halvan mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Jag tror att det behövs en kapacitetsstark spårförbindelse mellan Älvsjö och Fridhemsplan, men jag är inte lika säker på att tunnelbana är rätt trafikslag om den ändå inte kan förlängas till det som den var skapad för. Nu kommer vi nog aldrig att få se någon form av Kungsholmenbanan. Denna tillsammans med spårväg för lokala resor (och viss tunnelbana!) hade löst alla möjliga behov i alla berörda regioner. Det vill säga:

• Kungsholmenbanan Älvsjö–Liljeholmen–Fridhemsplan–Solna/Sundbyberg för regionala resor
  • Spårväg Älvsjö–Östberga–Årstafältet–Årstaberg för lokala resor, eventuellt tillsammans med spårväg Liljeholmen–Fridhemsplan för lokala resor på den sträckan, och detta utan att exkludera möjligheten till spårväg Älvsjö–Enskede–Gullmarsplan
  • Tunnelbana Hagsätra–"Älvsjöstaden"–Älvsjö för nytt bostadsbyggande, bättre tvärförbindelser och inte minst för att inte ignorera det symboliska värdet av tunnelbana

Ovanstående förslag borde inte vara sämre på någon punkt. Bebyggelse möjliggörs i Östberga och Årstafältet. Det går att resa åt båda hållen för byte till andra trafikslag (det blir ofta problem när man har en avkrok som ändstation). Det går fortfarande att spara cirka tio minuter på sträckan Liljeholmen–Fridhemsplan från röda linjen. Sträckan Älvsjö–Liljeholmen går betydligt snabbare, liksom sträckan Älvsjö–Fridhemsplan. Nästan hela länet får direktförbindelse till Kungsholmen där det finns många målpunkter. Sex spår genom innerstan möjliggör nya upplägg för både pendel- och regionaltåg. Kapacitetsbristen genom centrala Stockholm blir historia i flera decennier. Centralen avlastas på riktigt.
Enceladus

Återgå till Spårtrafik