Kaliningrad

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Kaliningrad

Inläggav Per Lind » tor 29 jun, 2017 12:41

Är det någon som har aktuell information om spårvägen i Kaliningrad?
När jag sökt på internet får jag intrycket av att det bara är 1 linje kvar som kör runt centrum och ut mot norr.
Det verkar också som om spåren till vagnhallen är nedlagda.
Var huserar man vagnarna nu?
Jag har också läst att man 2013 planerade att beställa 3-10 moderna låggolvsspårvagnar från PESA.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Re: Kaliningrad

Inläggav hgsldf » tor 29 jun, 2017 18:03

https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9 ... aliningrad
Från 18 linjer till en, har dom en handelskammare även där?
/Göran
hgsldf

Inläggav Per Lind » tor 29 jun, 2017 19:00

Ja, det var den sidan där det står att man vill köpa 40 låggolvvagnar.
Inget om vagnhallen för den resterande linjen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Nils Carl Aspenberg » fre 30 jun, 2017 10:27

Nå pågår en generell satsing på sporvei i Russland. Moskva har bestilt 300 nye vogner og eldre vogner (mange endast 10 år) forsvinner ut i provinsen. St. Petersburg bygger en ny hurtigsporvei. Jewpatoria får skiftet ut hele vognparken og Gothavognene forsvinner. Jeg håper at også Kaliningrad får bygd opp sporveien på nytt.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav HSS F2 » fre 30 jun, 2017 13:29

Visserligen en aning OT men jag hoppas att det s.k "Altstadt Projekt Königsberg" kan implementeras - d.v.s återuppbyggnad av altstadt och Kneiphof tillsammans med slottet. Vi talar ju trots allt om en av de vackraste städerna runt Östersjön en gång i tiden.

Självfallet är det också bra om man får ordning på spårvägssystemet också men i just detta fallet måste jag nog känna att den arkitektoniska delen kanske smäller en aning högre om det uppstår prioriteringsbehov.

Förövrigt kan jag rekommendera alla som är intresserade av denna stads historia att bege sig till Archive.org eftersom det finns en hel del bra material. Jag laddade ner en trevlig liten Königsbergbroschyr för ett tag sedan och även en "Baudenkmal Königsberg" med många bra bilder på byggnaderna, ritningar och historia (på tyska).

Bara en lite utvikning eftersom denna stad inte brukar diskuteras så ofta.
HSS F2

Återgå till Spårtrafik