Ang vagnar till spårvägen i Lund (utbruten tråd)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Ang vagnar till spårvägen i Lund (utbruten tråd)

Inläggav Ulrik Berggren » tor 29 jun, 2017 9:56

Re: Förstudie inleds i Norrköping

Inläggav 2763 » ons 28 jun 2017, 21:42

TKO skrev:Jag antar att "Skåne" är "Lund". Finns det några planer på att använda "M06" där under en övergångstid?

/TKO

TMG skrev:Nej det tror jag inte, men på grund av andra kända fakta är det en möjlig upplösning av ett förmodat praktiskt problem för att kunna lösa trafikstart över huvud taget.... Det finns säkert andra lösningar också, som att man mot förmodan lyckas hitta en leverantör som levererar vagnar på halva normala tiden inkluderat godkännandeprocess för fordonen.

NU blir jag nyfiken - vad är det för "kända fakta" du åberopar här? Kända för vem - Skånetrafiken? Lunds kommun? Vad är det förmodade problemet - att man beställt vagnar för sent? Överklagade tilldelningsbesked? Något i godkännandeprocessen som inte beställarna kunnat förutse?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Re: Ang vagnar till spårvägen i Lund (utbruten tråd)

Inläggav TKO » fre 30 jun, 2017 10:52

Men räcker de M06:or som nu finns i Stockholm till för att klara trafiken i Lund?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 30 jun, 2017 11:33

Nu verkar det ju som om trafikstarten är uppskjuten till våren 2020:
http://www.sparvaglund.se/Folj-processe ... ar-i-lund/

Vet inte riktigt vad som avses med "den normala tiden" för vagnleverans, efter det att upphandlingsbeslut fattats. I viss mån beror det väl på hur mycket (ny)konstruktionsarbete som leverantören anser sig behöva göra. Godkännandeprocessen kan ju förstås vara ett betydande osäkerhetsmoment tidsmässigt. Några jämförelser (från Stockholm, givetvis):

A32: upphandlingsbeslut 1997-05-20, första leverans 1999-03-23, i trafik 1999-12-27
A35: upphandlingsbeslut 2010-11-23, första leverans 2013-04-29, i trafik 2013-10-27 (vagn 451 var tekniskt körklar i november 2013, men genomgick ett (som det sades) omfattande körtestprogram före leverans till Sverige)

Om inte upphandlingen drar ut alltför mycket på tiden borde det finnas en möjlighet att få fram vagnar till vinter 2020, även om marginalerna inte är stora, det medges.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Odd » fre 30 jun, 2017 19:52

Ett utmärkt tillfälle för MSS och andra museiföreningar att testa sina samlingar på modernt spår samtidigt som LSS (eller vad det skall heta) har möjlighet att testa teknisk utrustning såsom framkomlighet, strömförsörjning etc, förutom det rent praktiska, att hålla spåren rostfria och växlarna i trim.

Men det kommer garanterat att utnyttas av spårvägsmotståndarna i stil med "världens dyraste museispårväg" och annat...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 30 jun, 2017 21:06

Såvitt jag förstår kommer all rullande materiel att ägas av Region Skåne och trafiken bedrivas under varumärket "Skånetrafiken", av en upphandlad trafikentreperenör. Något LSS (Lunds Stads Spårvägar) kommer inte att finnas. Detta till skillnad från t.ex. Norrköping, där Norrköpings kommun äger även vagnarna (och inte bara infrastrukturen) - även om det inte heller där (till skillnad från Göteborg) finns någon speciellt spårvägsbolag.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav leifd » sön 02 jul, 2017 16:06

Fast Norrköpings Kommun äger sin spårväg och sina spårvagnar genom sin koncern Norrköpings Rådhus, som har en mängd dotterbolag, bl.a Norrköping Spårvägar.
Men någon egen trafikrörelse finns inte.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 02 jul, 2017 19:54

leifd skrev:Fast Norrköpings Kommun äger sin spårväg och sina spårvagnar genom sin koncern Norrköpings Rådhus, som har en mängd dotterbolag, bl.a Norrköping Spårvägar.
Men någon egen trafikrörelse finns inte.

Ja, det var ungefär det jag försökte säga, men jag uttryckte mig inte tillräckligt precist kanske. Så jag tackar Leif för dessa förtydliganden. En översikt över den kommunala bolagsstrukturen i Norrköping (inkl. spårvägsbolaget) kan man få här:
http://www.norrkoping.se/organisation/s ... bolag.html

I Göteborg har man som bekant en annan organisationsmodell:
http://www.goteborgssparvagar.se/

I Lund verkar det bli en tredje typ av rollfördelning, även om man, noga taget, kanske placerar spårinnehavet i ett särskilt kommunalt bolag. Fn. verkar Lund inte ha en lika diversifierad bolagsstruktur som Norrköping:
https://www.lund.se/kommun--politik/kom ... alforbund/
dr Cassandra Nojdh

Inläggav 2763 » sön 02 jul, 2017 20:21

Fast just i vagnsfrågan är det ju så att spårvagnarna (utom M28 och M29 skolan inte ägdes av ASEAs leasingbolag när KLAB tog över och därför fortfarande ägs av gs) ägs av det kommunägda aktiebolaget kommunleasing. Vari ligger skillnaden mot Norrköping där?
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 02 jul, 2017 20:49

2763 skrev:Fast just i vagnsfrågan är det ju så att spårvagnarna (utom M28 och M29 skolan inte ägdes av ASEAs leasingbolag när KLAB tog över och därför fortfarande ägs av gs) ägs av det kommunägda aktiebolaget kommunleasing. Vari ligger skillnaden mot Norrköping där?

KLAB, det är väl det som numera opererar under bolagsnamnet Göteborgs Stads Leasing AB? (se vidare bolagsstrukturen i Gbg här)
http://goteborg.se/wps/portal/enhetskat ... KC36K7UBU5

Jag tyckte inte att det var så intressant att gå in på exakt var i bolagsstrukturen fordonen ägs. Det intressanta är att i Göteborg äger staden både spårinfrastrukturen och fordonen, samt utövar spårvägstrafiken. Rätta mig gärna om jag har missuppfattat något.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav 2763 » mån 03 jul, 2017 11:37

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag tyckte inte att det var så intressant att gå in på exakt var i bolagsstrukturen fordonen ägs. Det intressanta är att i Göteborg äger staden både spårinfrastrukturen och fordonen, samt utövar spårvägstrafiken. Rätta mig gärna om jag har missuppfattat något.

Ska vi skilja på detta så är den stora skillnaden mellan Göteborg och Norrköping att Östgötatrafiken har före tilldelningsbeslutet genomfört en allmän upphandling, Västtrafik har av Göteborgs Kommun tvingats till en direkttilldelning till ett kommunalt bolag, vilket var fullt möjligt så som Västtrafik ägdes när tilldelningen genomfördes. Samma förhållande gäller för underhåll av spår, men då är det kommunerna som handlat upp/tilldelat. I övrigt är alla övergripande fakta samma.

Dvs Bana och Fordon ägs direkt eller indirekt (genom bolag) av kommunen.
Trafiken utövas på uppdrag av LHM.
Banunderhåll utövas på uppdrag av kommunen.

Vill du vara mer precis och peka på ytterligare skillnader så måste du ju ner i detaljnivå på det här med direkttilldelning i egen verksamhet eller offentlig upphandling - affärsmässigt är det dock ingen stor skillnad.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav TKO » mån 03 jul, 2017 12:46

Om vi nu återvänder till LUND så kan följande pressmeddelande kanske intressera herrarna...
(Kvinnliga debattörer lyser mest med sin frånvaro här tycker jag)

http://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafi ... nd-2043189

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 03 jul, 2017 17:08

2763 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Jag tyckte inte att det var så intressant att gå in på exakt var i bolagsstrukturen fordonen ägs. Det intressanta är att i Göteborg äger staden både spårinfrastrukturen och fordonen, samt utövar spårvägstrafiken. Rätta mig gärna om jag har missuppfattat något.

Ska vi skilja på detta så är den stora skillnaden mellan Göteborg och Norrköping att Östgötatrafiken har före tilldelningsbeslutet genomfört en allmän upphandling, Västtrafik har av Göteborgs Kommun tvingats till en direkttilldelning till ett kommunalt bolag, vilket var fullt möjligt så som Västtrafik ägdes när tilldelningen genomfördes. Samma förhållande gäller för underhåll av spår, men då är det kommunerna som handlat upp/tilldelat. I övrigt är alla övergripande fakta samma.

Dvs Bana och Fordon ägs direkt eller indirekt (genom bolag) av kommunen.
Trafiken utövas på uppdrag av LHM.
Banunderhåll utövas på uppdrag av kommunen.

Vill du vara mer precis och peka på ytterligare skillnader så måste du ju ner i detaljnivå på det här med direkttilldelning i egen verksamhet eller offentlig upphandling - affärsmässigt är det dock ingen stor skillnad.

/T

Jag tackar för denna information, men vill bara i all enkelhet framhålla att jag aldrig avsåg att göra någon detaljerad jämförelse mellan spårvägsstädernas organisations- eller affärsmodeller, utan nämnde detta mer en passant.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 03 jul, 2017 17:10

TKO skrev:Om vi nu återvänder till LUND så kan följande pressmeddelande kanske intressera herrarna...
(Kvinnliga debattörer lyser mest med sin frånvaro här tycker jag)

http://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafi ... nd-2043189

/TKO

Tack för den passningen! Ingenjörn kanske glömde bort att läsa hela tråden, där jag länkade till denna info i ett tidigare inlägg - dock inte från Mynewsdesk utan direkt från Lunds egen sajt för spårvägsutbyggnaden därstädes.
http://www.sparvaglund.se/Folj-processe ... ar-i-lund/
dr Cassandra Nojdh

Återgå till Spårtrafik