Tamsons tar nya tag!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tamsons tar nya tag!

Inläggav TKO » ons 28 jun, 2017 11:42

I en debattartikel i gårdagens SvD föreslår trafiklandstingsrådet Tamsons sex konkreta åtgärder som enligt hans mening skall ge bättre tågtrafik.

Vid en snabb genomläsning slås jag av tre saker:

- Han kräver inte att en enda minister skall avgå.

- Inget av de "konkreta förslagen" är något som SL skall genomföra.

- Han inser att det finns ett "systemfel", men troligen inte vad detta består i.

Frågan diskuteras även på Postvagnen.

vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Tamsons tar nya tag!

Inläggav Odd » ons 28 jun, 2017 18:34

Banverket/Trafikverket/Transportstyrelsen eller vad det heter denna vecka, kommer gå i konkurs om "kvalitetsavgifterna" höjdes kraftigt.

Men det stora, och uppenbara, felet verkar inte adresseras, nämligen att det inte tas något ansvar i någon del av järnvägssystemet. Nån räknade ut för ett tag sedan att (jag minns inte riktigt) runt 6-7 aktörer var inblandade för att ett tåg skulle kunna rulla. Det borde bara vara två;
- Trafikutövaren
- Spårtillhandahållaren
När något på järnvägen skall upphandlas så måste det göras med ett helhetsansvar så att det inte uppstår något glapp i vem som skall ta en kostnad. Samtidigt skall det vara svårt att tjäna på att öka underhållsskulden bara för att någon annan har vunnit upphandlingen. Om en växel vägrar gå om så kan det idag vara flera aktörer som blir inblandade, tex spårunderhållaren, signalföretaget och trafikledningsföretaget. Ingen av dessa är intresserade av kostnader och kommer att försöka att skjuta över kostnaden på någon annan. Denna process tar tid eftersom det kan vara svårt att bestämma åtgärden och vem som skall betala den, och de dolda kostnaderna i form av försenade resenärer och gods kommer inte fram alls utan får helt bekostas av trafikföretaget (en fjärde part) som egentligen inte har haft något som helst att göra med felet i fråga.

Om jag fick bestämma (vilket aldrig kommer att hända eftersom jag inte har grundläggande politiska förmågor) så skulle Sverige delas upp i ett antal stora bandistrikt, kanske 7-8 stycken, där varje distrikt har en totalansvarig entreprenör. Om de i sin tur vill handla upp arbeten för utförande så kan de få göra det, men det skall ändå vara ett företag som har kontraktsansvar. En granskning av alla händelser som når en viss nivå skall sedan avgöra om åtgärden utfördes effektivt, varvid ersättning och ev bonus utgår, och avdrag på ersättningen om det har varit förseningar eller fördröjningar som kan härröras till underlåtelse, tex att ha för litet reservdelslager eller reservdelar för långt från platsen etc. Min åsikt är ju naturligtvis inte helt färdigbearbetad, men du fattar vad jag menar.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Lars_L » ons 28 jun, 2017 23:16

Det var ju en intressant blandning av förslag.

När det gäller underhåll, är det väl svårt att säga hur man kommer tillrätta med frågan på ett enkelt sätt. Om man tittar på de problem som varit och är i Stockholm, så är det väl bara något enstaka som mer direkt kan hänföras till brister i underhåll. Mycket handlar om spårspring och mer tillfälliga saker.

Men några saker finns att göra
- vakter vid Stockholms södra för att förhindra spårspring.
- ha två reperatörsteam stand-by på varsin sida om stan, så att de snabbt kan nå aktuell trafikplats. Vid Stockholm City/Centralstation bör det givetvis också alltid finnas en placerad.
- detsamma bör ju finnas för pendeltågens del.

När det gäller prioritering, så vet jag väl inte hur mycket fog Tamson har för att inte pendeltåg prioriteras. Dock finns det ju andra aspekter också att ta hänsyn till, vilket gör att man inte vid förseningar bara kan prioritera pendeltåg.

Informationen vid förseningar fungerar väl inte vare sig bättre eller sämre än jämfört med SL:s andra spårsystem.

Att Trafikverket ska betala när de orsakar förseningar känns ju inte meningsfullt, däremot är det väl lämpligt att de som kör får betala något slags böter om de inte avgår i tid (p.g.a egna fel).
Lars_L

Inläggav haba » tor 29 jun, 2017 11:04

Lars_L skrev:Att Trafikverket ska betala när de orsakar förseningar känns ju inte meningsfullt

Kan du utveckla varför du tycker så?

Harald.
haba

Inläggav Lars_L » tor 29 jun, 2017 17:42

haba skrev:
Lars_L skrev:Att Trafikverket ska betala när de orsakar förseningar känns ju inte meningsfullt

Kan du utveckla varför du tycker så?

Harald.

Tja, pengar som cirkulerar runt i ett system till ingen nytta. Jag förutsätter att staten ställer krav på vad Trafikverket ska klara av. Gör man inte det, sätter man GD på någon evighetsutredning inom departementets väggar.

Trafikverket utför ju inget arbete själv och kan ju därmed inte orsaka förseningar. Däremot ska ju Trafikverket ha viten av entreprenörer som inte gör sitt jobb etc. Men att ett statligt verk självt ska behöva betala när de orsakar förseningar - ja då är ju verket felstyrt och det är det som är problemet.

Däremot kan det ju vara rimligt att man ger rabatt på de kostnader bolagen har för att nyttja infrastrukturen om den inte fungerar. Men det är ju lite en annan sak.
Lars_L

Inläggav Inge » fre 30 jun, 2017 9:21

Det är väl rimligt att de som skadas får skadestånd?

Dessutom är det bra om verkets ekonomiska ramar påverkas. Med mindre pengar färre anställda. Det kan ge en sporre. Det viktiga dick att se till att skadestånden verkligen tas från den del av budgeten som verkligen påverkar verkets egna anställda.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 30 jun, 2017 10:00

Inge skrev:Det är väl rimligt att de som skadas får skadestånd?

Dessutom är det bra om verkets ekonomiska ramar påverkas. Med mindre pengar färre anställda. Det kan ge en sporre. Det viktiga dick att se till att skadestånden verkligen tas från den del av budgeten som verkligen påverkar verkets egna anställda.

Jag är böjd att instämma i den inledande frågan... om vi nu ska ha ett vertikalt fragmenterat järnvägssystem.

De avslutande slutsatserna är jag mer tveksam till!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » fre 30 jun, 2017 11:03

Jag inser ju att mitt förslag inom den skyddade verkstaden tas som ett skämt eller möjligen provokation. Men faktum är att man utom den skyddade verkstaden inte sällan söker komma åt och löser organisatoriska problem genom att styra ekonomiska konsekvenser till problemdivisioner.

Järnvägssystemet kan faktiskt jämföras med en halvstor industrikoncern och trafikverket med en division inom koncernen.
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Spårtrafik