tis 18 jul, 2017 22:47
Lars_L skrev:Man gör det inte regelmässigt.
Lars_L skrev:Men ibland vid förseningar så flyttar tågvärden fram till den främre hytten (samma som föraren).
Lars_L skrev:Därmed vinner man en del tid, som annars ger en fördröjning i och med att föraren inte står i direktkontakt med tågvärden utan måste få klartecken via radio. Åker de från samma hytt minskar de dörrstängningstiden med ca 5 sekunder (de gånger jag åkt och MTR använt sig av metoden). Senast var det för några dagar sedan på en 38 mot Uppsala där tågvärden gick fram till förarhytten vid Odenplan och stängde därifrån. Det gick mycket fortare. Men tåget var 23-minuter sent, så det fanns ju en del tid att köra igen..
ons 19 jul, 2017 2:37
Lars_L skrev:[...] Därmed vinner man en del tid, som annars ger en fördröjning i och med att föraren inte står i direktkontakt med tågvärden utan måste få klartecken via radio. Åker de från samma hytt minskar de dörrstängningstiden med ca 5 sekunder (de gånger jag åkt och MTR använt sig av metoden). [...]
ons 19 jul, 2017 9:40
ons 19 jul, 2017 11:26
Odd skrev:Hur som helst, inom fem år så tror jag att tågvakten kommer att försvinna från pendeltågen. Jag tror även att konduktörerna försvinner från lokalbanorna. I samtliga fall kommer dessa att ersättas av kameror, och på Nynäs- och Gnestapendeln så kommer valideringsstolpar att komma upp på stationerna. Så, där kommer man att spara någon minut per sträcka.
ons 19 jul, 2017 16:46
Hans Wibacke skrev:Om du tänker dig att konstruera ett system - inom överskådlig framtid - med monitorer som föraren ska/kan se från förarstolen utan att resa sig upp och öppna dörren - good luck with that!
ons 19 jul, 2017 18:22
ADDE skrev:Hans Wibacke skrev:Om du tänker dig att konstruera ett system - inom överskådlig framtid - med monitorer som föraren ska/kan se från förarstolen utan att resa sig upp och öppna dörren - good luck with that!
Det finns redan tekik som får fram denan system redan idag. - Kolla bara på t.ex. Olsos Tunnelbana och se hur de gör. Även de flesta moderna brittiska tåg har kameror längs tågets sidor och monitorer I förar/tågvärdshytten de akn kola på så slipper de resa sig upp och kolla läget! Detta borde med lätthet kunna införas på I princip samtliga spårtrafiksystem!
ons 19 jul, 2017 18:42
Hans Wibacke skrev:Odd skrev:Hur som helst, inom fem år så tror jag att tågvakten kommer att försvinna från pendeltågen. Jag tror även att konduktörerna försvinner från lokalbanorna. I samtliga fall kommer dessa att ersättas av kameror, och på Nynäs- och Gnestapendeln så kommer valideringsstolpar att komma upp på stationerna. Så, där kommer man att spara någon minut per sträcka.
Att ersätta konduktörer och viserande ombordpersonal med valideringsstolpar och frekventa kontroller tror jag absolut på inom en snar framtid. Personligen hoppas jag på en sådan förändring.
Men alla system för dörrstängning och efterkontroll som innebär att föraren på ett pendeltåg måste resa sig upp och öppna dörren kommer innebära att uppehållen tar längre tid än om en annan person, en separat avgångssignalerare, sköter uppgifterna. På de sträckor där föraren redan i dag sköter dörrarna blir det förstås ingen skillnad, men på övriga sträckor blir det en tidsmässig försämring att ta bort tågvärden som avgångssignalerare.
Om du tänker dig att konstruera ett system - inom överskådlig framtid - med monitorer som föraren ska/kan se från förarstolen utan att resa sig upp och öppna dörren - good luck with that!
tor 20 jul, 2017 17:19
fre 21 jul, 2017 0:18
Odd skrev:Men det enklaste och mest prisvärda är nog att använda sig av Wifi. Den svåra nöten att knäcka är då att få föraren och systemet att identifiera om bilden fryser, vilket är ett potentiellt säkerhetshot. Det finns dock lösningar på det om man bara tar hänsyn till det vid designen.
daniel_s skrev:Nu tycker jag att du hoppar över ett problem och det är att få plats med tillräckligt många och tillräckligt detaljerade bilder i hytten när det är 200 meter tåg som ska visas. Jag har inte så mycket erfarenhet av att jobba med dessa tåglängder, men att döma av erfarenheterna från tunnelbanan så behövs det vid svåra kurvförhållanden 3-4 bilder för 100 meter tåg (de närmaste 40-50 m övervakas då genom direkt sikt utan tekniskt stöd) så jag skulle tippa på minst 6 bilder för ett fullängds X60-tåg i det dimensionerande fallet. Kanske kan man tänka sig expanderbara bilder, d v s att man ser flera bilder samtidigt och kan förstora en om man tycker att det ser skumt ut, men fortfarande gäller ju att man behöver kunna se små detaljer tillräckligt väl för att göra denna bedömning.
fre 21 jul, 2017 11:59
Magnus Ahltorp skrev:Odd skrev:Men det enklaste och mest prisvärda är nog att använda sig av Wifi. Den svåra nöten att knäcka är då att få föraren och systemet att identifiera om bilden fryser, vilket är ett potentiellt säkerhetshot. Det finns dock lösningar på det om man bara tar hänsyn till det vid designen.
Varför skulle bilden frysa? Om det blir störningar på signalen så försvinner väl bilden helt enkelt?
fre 21 jul, 2017 18:52
fre 21 jul, 2017 20:37
Enceladus skrev:För att återgå till trådstarten: De två första avgångarna från Kungsängen kl. 5:16 respektive 5:46 verkar utgå från Bro (inte konstigt med tanke på depån).
mån 24 jul, 2017 23:58
tis 25 jul, 2017 11:22
tis 25 jul, 2017 16:50
Enceladus skrev:Jag gjorde en jämförelse mellan det gamla och det nya upplägget (då den nya bytespunkten Södertälje C är klar) med avseende på antalet avgångar mot City en vanlig vintervardag (ej natt mot helgdag). Färgerna borde vara självförklarande (stor ökning, liten ökning, ingen förändring respektive minskning).
Ostkustbanan
Uppsala 40→41
Knivsta 40→41
Arlanda 40→41
Märsta 71→71
Rosersberg 71→71
Upplands Väsby 117→143
Rotebro 117→80
Norrviken 117→80
Häggvik 117→80
Sollentuna 117→143
Helenelund 117→143
Ulriksdal 117→80
Solna 117→143
Mälarbanan
Bålsta 40→40
Bro 45→45
Kungsängen 75→80
Kallhäll 85→99
Jakobsberg 85→99
Barkarby 83→99
Spånga 83→99
Sundbyberg 85→99
Västra stambanan
Södertälje C 74→89
Södertälje hamn 74→89
Östertälje 74→89
Rönninge 74→89
Tumba 93→113
Tullinge 93→89
Flemingsberg 93→113
Huddinge 93→113
Stuvsta 92→89
Nynäsbanan
Nynäshamn 36→37
Gröndalsviken 36→37
Nynäsgård 36→37
Ösmo 36→37
Segersäng 36→37
Hemfosa 35→37
Tungelsta 35→70
Krigslida 35→40
Västerhaninge 76→107
Jordbro 74→77
Handen 76→107
Skogås 74→77
Trångsund 72→77
Farsta strand 76→107
Citybanan
Odenplan 202→242
Älvsjö 208→242
Årstaberg 208→242
Södra 208→242
Denna jämförelse tar inte upp alla relevanta aspekter och påstås inte heller vara uttömmande, men den borde ändå ge en bra fingervisning om det nya upplägget.
ons 16 aug, 2017 16:39
tor 17 aug, 2017 8:58
ons 23 aug, 2017 14:31
Enceladus skrev:Det finns en annan försämring som inte fått tillräcklig uppmärksamhet.
Sista avgång mot Västerhaninge i T17: 0:34
Sista avgång mot Västerhaninge i T18: 0:16
Sista avgång mot Södertälje i T17: 0:23
Sista avgång mot Södertälje i T18: 0:20
Sista avgång mot Bålsta i T17: 0:28
Sista avgång mot Bålsta i T18: 0:16
Sista avgång mot Märsta i T17: 0:46
Sista avgång mot Märsta i T18: 0:27
Med det nya upplägget slutar pendeltåget gå nästan en timme innan tunnelbanan. Nattbussarnas resandesiffror talar snarare för en omvänd lösning...
ons 23 aug, 2017 18:30
Enceladus skrev:Enceladus skrev:Det finns en annan försämring som inte fått tillräcklig uppmärksamhet.
Sista avgång mot Västerhaninge i T17: 0:34
Sista avgång mot Västerhaninge i T18: 0:16
Sista avgång mot Södertälje i T17: 0:23
Sista avgång mot Södertälje i T18: 0:20
Sista avgång mot Bålsta i T17: 0:28
Sista avgång mot Bålsta i T18: 0:16
Sista avgång mot Märsta i T17: 0:46
Sista avgång mot Märsta i T18: 0:27
Med det nya upplägget slutar pendeltåget gå nästan en timme innan tunnelbanan. Nattbussarnas resandesiffror talar snarare för en omvänd lösning...
Tog en titt på de sista avgångarna åt det andra hållet.
Sista ankomst i City från Västerhaninge i T17: 0:56
Sista ankomst i City från Västerhaninge i T18: 1:14
Sista ankomst i City från Södertälje i T17: 0:44
Sista ankomst i City från Södertälje i T18: 0:55
Sista ankomst i City från Bålsta i T17: 1:02
Sista ankomst i City från Bålsta i T18: 0:59
Sista ankomst i City från Märsta/Uppsala i T17: 1:21
Sista ankomst i City från Märsta/Uppsala i T18: 1:18
Vad är poängen med att tidigarelägga de sista avgångarna i den riktning som har många resande om de flesta stationer ändå måste hållas öppna? Det handlar alltså inte bara om onödigt många tomkörningar till och från City, utan också om onödigt långa öppettider på stationerna.
ons 23 aug, 2017 18:30
Enceladus skrev:Enceladus skrev:Det finns en annan försämring som inte fått tillräcklig uppmärksamhet.
Sista avgång mot Västerhaninge i T17: 0:34
Sista avgång mot Västerhaninge i T18: 0:16
Sista avgång mot Södertälje i T17: 0:23
Sista avgång mot Södertälje i T18: 0:20
Sista avgång mot Bålsta i T17: 0:28
Sista avgång mot Bålsta i T18: 0:16
Sista avgång mot Märsta i T17: 0:46
Sista avgång mot Märsta i T18: 0:27
Med det nya upplägget slutar pendeltåget gå nästan en timme innan tunnelbanan. Nattbussarnas resandesiffror talar snarare för en omvänd lösning...
Tog en titt på de sista avgångarna åt det andra hållet.
Sista ankomst i City från Västerhaninge i T17: 0:56
Sista ankomst i City från Västerhaninge i T18: 1:14
Sista ankomst i City från Södertälje i T17: 0:44
Sista ankomst i City från Södertälje i T18: 0:55
Sista ankomst i City från Bålsta i T17: 1:02
Sista ankomst i City från Bålsta i T18: 0:59
Sista ankomst i City från Märsta/Uppsala i T17: 1:21
Sista ankomst i City från Märsta/Uppsala i T18: 1:18
Vad är poängen med att tidigarelägga de sista avgångarna i den riktning som har många resande om de flesta stationer ändå måste hållas öppna? Det handlar alltså inte bara om onödigt många tomkörningar till och från City, utan också om onödigt långa öppettider på stationerna.