Sida 9 av 9

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

InläggPostat: mån 25 sep, 2017 16:19
av Enceladus
Lars_L skrev:Tänkte först att det var en avgång från Nynäshamn, men såg när jag kontrollerade att det inte var så. Håller med om att det är märkligt. Särskilt som ju inte heller Trafikförvaltningen betalar för tomkörningar (gör man i vilket fall inte inom övrig trafik). Det är ju också mycket lättare att ersätta tur in mot stan än tvärtom. Från Västerhaninge kan det ju knappat heller vara någon större resandemängd så dags natt mot vardag. Det där kan väl förvisso också vara en tur som finns med här - men som inte kommer med i den slutliga tidtabellen. Vi får väl se.

Men de sista kvällsavgångarna idag från Stockholm City kan ju ha ett par hundra passagerare på vardagar. Så visst är det märkligt att de tidigareläggs i vissa fall - särskilt som kopplingen till t-banan blivit så tydlig i och med Citybanan och det blir ologiskt att sluta trafiken vid olika tider på dygnet.


Nu framgår det av SLL:s grafer att denna sena tur från Västerhaninge kommer att trafikeras. Det är intressant att Trafikförvaltningen är villig att förlänga så många stationers öppettider för denna avgång men inte där efterfrågan finns.

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

InläggPostat: tis 03 okt, 2017 11:22
av Lars_L
I dag var en rätt normal morgon i pendeltågstrafiken. Ett inställt tåg och ett tågbyte men inte några större problem. Satt därför och räknade på hur många tåg - vid passage Odenplan som var i tid respektive försenade (utifrån Trafikverkets databas) mellan klockan 7.30-8.30 (avser tidtabellstid).

Resultatet blev att av totalt 29 avgångar, var 45 procent försenade (3 minuter eller mer). Man brukar ju tala om att punktligheten i normalfallet ligger på omkring 90 procent i tid. Det gäller ju dock under hela trafikdygnet. Under högtrafik är ju antalet förseningar ofta betydligt mer. Även om det var mest norrifrån och Västeråsbanan (men det är ju där man har mest begränsat utrymme också). Söderifrån (och då har man ändå passerar Stockholm city med viss extratid inlagd), var det "bara" 28 procent av avgångarna som var försenade, medan det norrifrån var 60 procent. Därtill var det förstås småförseningar på flertalet tåg på ett par minuter (men det får ju ses som hanterbart).

Nu är ju också tre minuter en ganska kritisk gräns - inte minst för att inte komma i konflikt med andra tåglägen, men också för exempelvis busspassningar. Naturligtvis hade antalet förseningar varit ännu högre, om det inte här var så pass mycket luft i tidtabellen. Detta visar också att man inte har en tillräckligt stabil infrastruktur (gäller inte minst antalet fel på tågen), för snabbtåg i den utsträckning som nu planeras. I vilket fall inte i högtrafik.

En skillnad är ju när det gäller snabbtåg om det är utgående tåg som bara kör något varv som går som snabbtåg - än om det är tåg som har stor risk att kunna vara försenade själva från start.

Som tangerades i en annan tråd - så innebär ju snabbtåg också att det är svårt att dra in tåg. Som jag skrev där är det i princip tågen som ska gå på Kallhäll-Södertälje som med lätthet kan utgå vid personalbrist/ tågbrist. Förvisso kan man väl dra in något tåg mellan Märsta och Älvsjö/Tumba också - men då innebär det en halvtimmeslucka till Märsta, vilket nog inte är lämpligt av flera skäl.

Nu kan man förstås sedan argumentera för att det ändå är orättvist, etcetera, men man måste ju också ha sett att arbeta på som fungerar smidigt.

Men med nuvarande punktlighet så kommer ju bara omkring hälften av snabbtågen ge någon nytta (andra hamnar bara bakom andra försenade tåg). Men det stora risken är givetvis när något annat tåg måste släppas fram före ett försenat snabbtåg, som då drabbas dubbelt. Det ska onekligen bli spännande att se vad som händer i december!

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

InläggPostat: tis 03 okt, 2017 11:56
av Inge
Som nämnt i den andra tråden är det bättre att ta bort tåg som behövs i mindre utsträckning framför de som behövs allra mest.

Största skillnaden vad gäller uppmätta förseningar torde uppkomma vid Tomteboda. Det går därför inte riktigt att jämföra med tåg som kommer söderifrån där invävningsproblematiken inte är densamma och där man dessutom haft reglertid vid T-centralen. Jag tror inte att rättigheten är sämre ute på grenarna norr om stan än söder om.

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

InläggPostat: tis 03 okt, 2017 15:00
av Lars_L
Inge skrev:Som nämnt i den andra tråden är det bättre att ta bort tåg som behövs i mindre utsträckning framför de som behövs allra mest.

Största skillnaden vad gäller uppmätta förseningar torde uppkomma vid Tomteboda. Det går därför inte riktigt att jämföra med tåg som kommer söderifrån där invävningsproblematiken inte är densamma och där man dessutom haft reglertid vid T-centralen. Jag tror inte att rättigheten är sämre ute på grenarna norr om stan än söder om.


Nej visst är det så. Detta är taget lite grann utifrån att Odenplan är dimensionerande. Att man kör med 14 tåg i timmen, istället för 16 har nog också en ganska väsentlig betydelse. Ett försenat tåg på drygt 2-minuter får ju stå tillbaka för ett tåg som är i tid om det är 3 minuter emellan avgångarna och blir därmed ytterligare försenat. Medan ett tåg som har en lucka till nästkommande på 7-8-minuter naturligtvis inte får någon följdförsening. Därtill kommer tågen ikapp tidtabellen fall det varit en försening innan.

Utifrån ett resenärsperspektiv och samhällsekonomiskt ska man förstås ta bort det som ger minst skada ur det perspektivet. Men det finns ju en trafikledaraspekt av detta också - alltså att få tågen i rätt tid igen, den underlättas ganska mycket om man tar bort tåg som bara går i högtrafikstid.

Sedan är väl frågan vilket man annars skulle ta bort som ger mindre skada? Ostkustbanan har ju till och med något fler resande än Mälarbanan. Därtill väldigt många som jobbar i Solna. En kvart mellan tågen där, gör att folk inte kommer med tågen.

Att ta bort tåg till Västerhaninge/Tungelsta drabbar väl även Mälarbanan mer?

Men naturligtvis är det mest effektiva att ersätta Gnestapendeln och Nynäshamnspendeln med buss. Man jag vet inte om det skulle vara bättre och till Gnesta är det ju bara korta tåg som går - så där är ju inte vitsen så stor att dra in om det är vagnbrist.

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

InläggPostat: tis 07 nov, 2017 0:52
av Enceladus
Det verkar som att varannan avgång på linje 43 går till Krigslida snarare än Tungelsta. Synd.