Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » lör 23 sep, 2017 19:00

kildor skrev:
Enceladus skrev:
roggek skrev:Där har du orsaken till att vi inte har någon vidare pendeltågstrafik på natten i Stockholmsområdet, det kostar mer än det smakar med OB-tillägg, spärrbemanning och ordningsvakter...
Där har nattbussen klart sina fördelar om man jämför personalkostnaderna...

Men inför vi nattaxan igen så kanske...80 kr enkel resa... :cheesygrin:


Vi har analyserat kostnaderna och då kom vi fram till att nattåg kostar mindre än vissa direktbussar. Ett påstående blir inte sant bara för att det upprepas.

Nej, just det... :roll:
Var skulle vi ha kommit fram till att nattåg kostar mindre än nattbuss?


Jag jämförde med direktbussar, inte nattbussar. Det är klart att nattåg kostar mer än nattbussar. Det som är relevant är inte kostnaden, utan relationen mellan kostnad och nytta.
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » mån 25 sep, 2017 16:19

Lars_L skrev:Tänkte först att det var en avgång från Nynäshamn, men såg när jag kontrollerade att det inte var så. Håller med om att det är märkligt. Särskilt som ju inte heller Trafikförvaltningen betalar för tomkörningar (gör man i vilket fall inte inom övrig trafik). Det är ju också mycket lättare att ersätta tur in mot stan än tvärtom. Från Västerhaninge kan det ju knappat heller vara någon större resandemängd så dags natt mot vardag. Det där kan väl förvisso också vara en tur som finns med här - men som inte kommer med i den slutliga tidtabellen. Vi får väl se.

Men de sista kvällsavgångarna idag från Stockholm City kan ju ha ett par hundra passagerare på vardagar. Så visst är det märkligt att de tidigareläggs i vissa fall - särskilt som kopplingen till t-banan blivit så tydlig i och med Citybanan och det blir ologiskt att sluta trafiken vid olika tider på dygnet.


Nu framgår det av SLL:s grafer att denna sena tur från Västerhaninge kommer att trafikeras. Det är intressant att Trafikförvaltningen är villig att förlänga så många stationers öppettider för denna avgång men inte där efterfrågan finns.
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tis 03 okt, 2017 11:22

I dag var en rätt normal morgon i pendeltågstrafiken. Ett inställt tåg och ett tågbyte men inte några större problem. Satt därför och räknade på hur många tåg - vid passage Odenplan som var i tid respektive försenade (utifrån Trafikverkets databas) mellan klockan 7.30-8.30 (avser tidtabellstid).

Resultatet blev att av totalt 29 avgångar, var 45 procent försenade (3 minuter eller mer). Man brukar ju tala om att punktligheten i normalfallet ligger på omkring 90 procent i tid. Det gäller ju dock under hela trafikdygnet. Under högtrafik är ju antalet förseningar ofta betydligt mer. Även om det var mest norrifrån och Västeråsbanan (men det är ju där man har mest begränsat utrymme också). Söderifrån (och då har man ändå passerar Stockholm city med viss extratid inlagd), var det "bara" 28 procent av avgångarna som var försenade, medan det norrifrån var 60 procent. Därtill var det förstås småförseningar på flertalet tåg på ett par minuter (men det får ju ses som hanterbart).

Nu är ju också tre minuter en ganska kritisk gräns - inte minst för att inte komma i konflikt med andra tåglägen, men också för exempelvis busspassningar. Naturligtvis hade antalet förseningar varit ännu högre, om det inte här var så pass mycket luft i tidtabellen. Detta visar också att man inte har en tillräckligt stabil infrastruktur (gäller inte minst antalet fel på tågen), för snabbtåg i den utsträckning som nu planeras. I vilket fall inte i högtrafik.

En skillnad är ju när det gäller snabbtåg om det är utgående tåg som bara kör något varv som går som snabbtåg - än om det är tåg som har stor risk att kunna vara försenade själva från start.

Som tangerades i en annan tråd - så innebär ju snabbtåg också att det är svårt att dra in tåg. Som jag skrev där är det i princip tågen som ska gå på Kallhäll-Södertälje som med lätthet kan utgå vid personalbrist/ tågbrist. Förvisso kan man väl dra in något tåg mellan Märsta och Älvsjö/Tumba också - men då innebär det en halvtimmeslucka till Märsta, vilket nog inte är lämpligt av flera skäl.

Nu kan man förstås sedan argumentera för att det ändå är orättvist, etcetera, men man måste ju också ha sett att arbeta på som fungerar smidigt.

Men med nuvarande punktlighet så kommer ju bara omkring hälften av snabbtågen ge någon nytta (andra hamnar bara bakom andra försenade tåg). Men det stora risken är givetvis när något annat tåg måste släppas fram före ett försenat snabbtåg, som då drabbas dubbelt. Det ska onekligen bli spännande att se vad som händer i december!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tis 03 okt, 2017 15:00

Inge skrev:Som nämnt i den andra tråden är det bättre att ta bort tåg som behövs i mindre utsträckning framför de som behövs allra mest.

Största skillnaden vad gäller uppmätta förseningar torde uppkomma vid Tomteboda. Det går därför inte riktigt att jämföra med tåg som kommer söderifrån där invävningsproblematiken inte är densamma och där man dessutom haft reglertid vid T-centralen. Jag tror inte att rättigheten är sämre ute på grenarna norr om stan än söder om.


Nej visst är det så. Detta är taget lite grann utifrån att Odenplan är dimensionerande. Att man kör med 14 tåg i timmen, istället för 16 har nog också en ganska väsentlig betydelse. Ett försenat tåg på drygt 2-minuter får ju stå tillbaka för ett tåg som är i tid om det är 3 minuter emellan avgångarna och blir därmed ytterligare försenat. Medan ett tåg som har en lucka till nästkommande på 7-8-minuter naturligtvis inte får någon följdförsening. Därtill kommer tågen ikapp tidtabellen fall det varit en försening innan.

Utifrån ett resenärsperspektiv och samhällsekonomiskt ska man förstås ta bort det som ger minst skada ur det perspektivet. Men det finns ju en trafikledaraspekt av detta också - alltså att få tågen i rätt tid igen, den underlättas ganska mycket om man tar bort tåg som bara går i högtrafikstid.

Sedan är väl frågan vilket man annars skulle ta bort som ger mindre skada? Ostkustbanan har ju till och med något fler resande än Mälarbanan. Därtill väldigt många som jobbar i Solna. En kvart mellan tågen där, gör att folk inte kommer med tågen.

Att ta bort tåg till Västerhaninge/Tungelsta drabbar väl även Mälarbanan mer?

Men naturligtvis är det mest effektiva att ersätta Gnestapendeln och Nynäshamnspendeln med buss. Man jag vet inte om det skulle vara bättre och till Gnesta är det ju bara korta tåg som går - så där är ju inte vitsen så stor att dra in om det är vagnbrist.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 0:52

Det verkar som att varannan avgång på linje 43 går till Krigslida snarare än Tungelsta. Synd.
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » mån 18 dec, 2017 21:11

Enceladus skrev:Regeringen vill bygga nio nya hållbara stadsdelar och städer, företrädesvis längs Ostkustbanan söder om Uppsala samt längs Nynäsbanan söder om Tungelsta.


12 000 bostäder ska byggas i Haninge, närmare bestämt i Hemfosa. Bostäderna i Segersäng får tyvärr vänta tills dubbelspåret finansieras. Tiotusentals bostäder ska också byggas i Uppsala och Knivsta, vilket diskuteras i Uppsalatråden.
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 27 mar, 2018 17:22

Apropå diskussionen om Arlandas tillgänglighet. Är det någon som vet den riktiga orsaken till att de tre första avgångarna på linje 40 inte utgår från Södertälje? Enligt resandestatistiken har linje 791 ungefär samma beläggning som dessa pendeltågsavgångar, så det kan inte vara bristande underlag.

Länk till tidtabellen, se sidan 8!
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tis 27 mar, 2018 17:36

Enceladus skrev:Apropå diskussionen om Arlandas tillgänglighet. Är det någon som vet den riktiga orsaken till att de tre första avgångarna på linje 40 inte utgår från Södertälje? Enligt resandestatistiken har linje 791 ungefär samma beläggning som dessa pendeltågsavgångar, så det kan inte vara bristande underlag.

Länk till tidtabellen, se sidan 8!


En är ju att vi inte har nattrafik i pendeltågstrafiken, andra praktiska omständigheter är ju Trafikverkets avstängning av citybanan på vardagsnätter, en tredje att det ju knappt finns underlag heller till Arlanda, men att turerna ju ändå skulle behöva gå som tomkörningar annars till Uppsala, en fjärde att UL ju haft en tidigare avgång som då skulle behöva gå om UL-tåg istället (som ju fortfarande går lördag-söndag).

Sedan är väl min uppfattning den att det ganska sällan ligger så välavvägda bedömningar bakom ett visst trafikutbud, som du tycks anta.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 27 mar, 2018 17:40

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Apropå diskussionen om Arlandas tillgänglighet. Är det någon som vet den riktiga orsaken till att de tre första avgångarna på linje 40 inte utgår från Södertälje? Enligt resandestatistiken har linje 791 ungefär samma beläggning som dessa pendeltågsavgångar, så det kan inte vara bristande underlag.

Länk till tidtabellen, se sidan 8!


En är ju att vi inte har nattrafik i pendeltågstrafiken, andra praktiska omständigheter är ju Trafikverkets avstängning av citybanan på vardagsnätter, en tredje att det ju knappt finns underlag heller till Arlanda, men att turerna ju ändå skulle behöva gå som tomkörningar annars till Uppsala, en fjärde att UL ju haft en tidigare avgång som då skulle behöva gå om UL-tåg istället (som ju fortfarande går lördag-söndag).

Sedan är väl min uppfattning den att det ganska sällan ligger så välavvägda bedömningar bakom ett visst trafikutbud, som du tycks anta.


Nu är det istället tomkörningar från Brodepån till City. Dessutom är den första avgången från City ganska ny, så den kan inte ha varit en förutsättning för den oförändrade trafiken från Uppsala.
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tis 27 mar, 2018 18:15

Enceladus skrev:
Nu är det istället tomkörningar från Brodepån till City. Dessutom är den första avgången från City ganska ny, så den kan inte ha varit en förutsättning för den oförändrade trafiken från Uppsala.


Ja, det är väl svårt att undvika tomkörningar helt. Men det har ju hur som helst funnits önskemål att tåget ska komma in före 5,eftersom många börjar då på Arlanda. I övrigt försöker man väl i huvudsak ha samma trafikeringstider på de olika linjerna. Men det vore ju rimligt att turen som avgår 5.01 från Älvsjö, åtminstone utgick från Tumba. Den avgången kommer ju inte i konflikt med Trafikverkets underhållsfönster som ju även 4.42-avgången skulle göra.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » tis 27 mar, 2018 18:24

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Nu är det istället tomkörningar från Brodepån till City. Dessutom är den första avgången från City ganska ny, så den kan inte ha varit en förutsättning för den oförändrade trafiken från Uppsala.


Ja, det är väl svårt att undvika tomkörningar helt. Men det har ju hur som helst funnits önskemål att tåget ska komma in före 5,eftersom många börjar då på Arlanda. I övrigt försöker man väl i huvudsak ha samma trafikeringstider på de olika linjerna. Men det vore ju rimligt att turen som avgår 5.01 från Älvsjö, åtminstone utgick från Tumba. Den avgången kommer ju inte i konflikt med Trafikverkets underhållsfönster som ju även 4.42-avgången skulle göra.


Det där underhållsfönstret är dock inget oöverkomligt problem. Skåne har ju nattrafik alla dagar - lösningen kallas enkelspårsdrift! Arlanda måste ändå vara den enskilt största källan till den arbetsplatssegregation vi har idag. Är det tänkt att den ska vara hela länets flygplats eller inte? Sedan känns det lite onödigt att tomköra till Tumba istället för att utgå från Södertälje där depån ligger.
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Lars_L » tis 27 mar, 2018 19:34

Enceladus skrev:


Det där underhållsfönstret är dock inget oöverkomligt problem. Skåne har ju nattrafik alla dagar - lösningen kallas enkelspårsdrift! Arlanda måste ändå vara den enskilt största källan till den arbetsplatssegregation vi har idag. Är det tänkt att vara hela länets flygplats eller inte? Sedan känns det lite onödigt att tomköra till Tumba istället för att utgå från Södertälje där depån ligger.[/quote]

Förvisso. Men nu kör man ju så redan på sträckan till Tomteboda övre mellan 3.45-5 på det viset. Dock är det ju det som Trafikförvaltningen har att rätta sig efter när man söker tåglägen. Men det är väl klart att Trafikförvaltningen säkert skulle kunna förhandla med Trafikverket om det även på den södra sidan. Dock är ju faktiskt problemet kring trafikstart som störst, när den sammanfaller med tiden för servicefönster. Det är ju så att säga lättare att köra timmestrafik mellan Södertälje och Uppsala hela natten, än att få plats med alla tågen på en enkelsträcka vid trafikstarten på morgonen.

Man skulle väl i sådana fall inte tomköra från Södertälje, utan endera använda något av de nattuppställda tågen vid Tumba, alternativt utgå från Älvsjödepån - annars blir det väl lätt någon annan tillkommande tomkörning i slutändan.

Sedan är väl verkligen frågan om inte Arlandas roll överdrivs, om man ser på hur få resenärer som åker pendeln dit, särskilt om vi tar bort alla som åker på sträckan till/från Arlanda och Uppsala. Som vi räknade ut tidigare här är det ju inte speciellt många resenärer per år till/från Arlanda, om man jämför med en vanlig lite tyngre tunnelbanestation. Och ser vi på antalet som använder Arlanda som pendeltågsstation, så är den ju inte större än Bro.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav twr » lör 05 maj, 2018 19:37

https://mitti.se/nyheter/bytte-kunna-huddinge/

Jag vet inte om det här är rätt tråd, men det verkade onödigt att starta ännu en tråd om pendeltågen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6084
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » sön 06 maj, 2018 8:02

twr skrev:https://mitti.se/nyheter/bytte-kunna-huddinge/

Jag vet inte om det här är rätt tråd, men det verkade onödigt att starta ännu en tråd om pendeltågen.


Liknande artikel om Haninge: https://mitti.se/nyheter/bytte-kunna-haninge/

Jag tror att det finns tre grundläggande orsaker till detta:

1. Arlanda. Avståndet till den internationella flygplatsen kan vara viktig för flera arbetsplatser. Pendeltågslinjen till Arlanda är utformad för lokalt resande från norra delen av Stockholm. Det verkar vara politiskt omöjligt att köra snabbtåg till Arlanda, liksom att förlänga de tre första avgångarna söderut, trots att resandet mellan Södertälje och City är större än mellan City och Uppsala vid den här tiden på dygnet. Detta har diskuterats ovan. Arlanda Express är i princip värdelös med tanke på bytet.

2. Tvärförbindelser. Söder om Tvärbanan finns det egentligen ingen riktig tvärförbindelse. Det finns två stombussar, men de är så långsamma att det ofta lönar sig att byta vid Slussen eller liknande. Norr om stan är tvärförbindelserna också dåliga, men inte lika dåliga. Det finns fler stombussar, stombussarna går något snabbare och snart finns det två grenar på Tvärbanan samt en tvärgående tunnelbana. Klyftan kommer alltså att öka ännu mer på kort sikt.

I och med den enorma hamnen i Norvik skulle jag gärna se en utredning om en duospårväg mellan Flemingsberg och Haninge för Spårväg Syd och godståg!

3. Kommunindelningen. Det finns ett väldigt stort innerstadsfokus i Stockholms kommun, åtminstone hos vissa partier. Detta gör att det blir ett stort tomrum av arbetsplatser mellan Huddinge och innerstan (trots att majoriteten av invånarna i Stockholms kommun bor i Söderort och Södermalm). Samma sak kan inte sägas om Solna och Sundbyberg.

Alla dessa problem är politiska. De går att lösa, bara viljan finns. Att Tamsons ens överväger Östlig förbindelse med bara busskörfält gör honom direkt olämplig som representant för hela länet!
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav twr » mån 07 maj, 2018 12:54

Jag är förvånad att så många från Huddinge och Haninge pendlar till Nacka. Visserligen bara kring 3 %, men ändå. Före Sundbyberg till exempel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6084
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav Enceladus » mån 07 maj, 2018 13:56

twr skrev:Jag är förvånad att så många från Huddinge och Haninge pendlar till Nacka. Visserligen bara kring 3 %, men ändå. Före Sundbyberg till exempel.


Så förvånande är det inte om man kollar på biltrafiken. Både Södra länken och Huddingevägen är hårt belastade. Belastningen beror delvis på att bilen har en orimligt stor andel av resandet på den här sträckan, men också på att folk faktiskt pendlar i den här relationen.
Enceladus
 
Inlägg: 1555
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm

Inläggav twr » mån 07 maj, 2018 14:01

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag är förvånad att så många från Huddinge och Haninge pendlar till Nacka. Visserligen bara kring 3 %, men ändå. Före Sundbyberg till exempel.


Så förvånande är det inte om man kollar på biltrafiken. Både Södra länken och Huddingevägen är hårt belastade. Belastningen beror delvis på att bilen har en orimligt stor andel av resandet på den här sträckan, men också på att folk faktiskt pendlar i den här relationen.

Ja, det är ju ett av motiven till Stomlinje M. Men vad finns det för stora arbetsplatser i Nacka egentligen? Kontor i Nacka strand? Och en hel del handel?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6084
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst