Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » tis 20 jun, 2017 10:04

Inge skrev:Det har funnits reservat hela vägen och även i en krok ner mot Vendelsö efter Bollmora. Huruvida det formellt är reservat idag vet jag inte, men efter Bollmora kan man se på fastighetsindelning hur det var tänkt. Tunnelbanefastigheten går genom kvarteren bakom och mellan villafastigheterna ungefär som i Stureby och en del andra söderförorter.

Naturligtvis känner kommunalrådet till åtminstone detta och försökte förstås anspela på de omedelbara grannarnas (omotiverade) rädsla för en tunnelbana vid husknuten, genom den misslyckade jämförelsen med Barkarby. Som sagt i den andra tråden, redan på 90-talet sänkte man ned den under jord mellan Kärrtorp och Bagarmossen och det är knappast aktuellt att låta den komma upp till ytan igen längre ut.

Jag vill påminna om att hela detta sidospår grundar sej på att signaturen "Inge" påstog att reservatet i Trollbäcken/Vendelsö hade med tunnelbaneplanerna att göra. Så är naturligtvis inte fallet, vilket väl de flesta insåg direkt. Men att släppa ämnet har varit svårt för en del...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tis 20 jun, 2017 10:57

Reservatet var till för en gren av tunnelbanan från Slussen. Uppenbarligen har det med saken att göra.

Förslaget att den aktuella grenen, Enskedebanan, skulle föras som just tunnelbana under innerstaden restes redan 1920.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 20 jul, 2017 12:05

Efter en del arkivstudier har jag funnit några intressanta dokument hos Tyresö kommun, som är från tiden när en utbyggnad av tunnelbanan verkligen var aktuell. Låt oss börja med denna "skiss" från 1966:

Kartutsnitt 1966 - 800.jpg
Kartutsnitt 1966 - 800.jpg (227.57 KiB) Visad 780 gånger

Lägg märke till de handskrivna kommentarerna i överkant!

Skissen kommer från Stockholms Stadsbyggnadskontor, medan jag gissar att kommentarerna härstammar från Tyresö...

Det är en stor plankarta, om allt fungerar som det ska går det att ladda hem den som pdf genom länken nedan. Bilden ovan visar endast ett utsnitt!
Tunnelbanekarta 1966.pdf
(335.53 KiB) Nerladdad 82 gånger

Thomas K Ohlsson
(seriös arkivforskare)
TKO

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 12:21

Eftersom intresset för de historiska planerna på en tunnelbana till Bollmora varit så överväldigande kommer här ytterligare ett arkivfynd. Nu är det Tyresö stadsarkitektkontor som ritat, och till skillnad kollegorna i Stockholm har man placerat stationen "Bollmora Centrum" i tunnel.

Kartutsnitt 1968-800.jpg
Kartutsnitt 1968-800.jpg (247.07 KiB) Visad 692 gånger

Och tittar vi på en annan del av kartan har någon skickat ett litet meddelande till framtiden:

Kartutsnitt 1968 2-800.jpg
Kartutsnitt 1968 2-800.jpg (111.22 KiB) Visad 692 gånger

Vi har ju facit - men "framtiden" kanske bara inte har inträffat ännu?

Hela kartan som pdf laddar du hem via denna länk:
Tunnelbanekarta 1968.pdf
(294.37 KiB) Nerladdad 46 gånger

/TKO
TKO

Inläggav hgsldf » mån 24 jul, 2017 16:31

Tittar man på PDF-en ser det ut som två stationer med högst 2 km avstånd! vidare fortsätter spåren söderut, vart då?
/Göran
hgsldf

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 17:45

Tyvärr har forskningen inte nått så långt att frågan kan besvaras!

De två kartskisser som jag visat här är allt som hittills återfunnits i kommunarkivet. Men efter semestern ska jag ta nya tag, det finns två generalplaner (en från 1959, en från 1970) där tänkta tunnelbanesträckningar kan ha varit redovisade.

Återkommer!

/TKO
TKO

Inläggav hgsldf » mån 24 jul, 2017 19:51

Tack så långt och lycka till vidare!
/Göran
hgsldf

Inläggav Lars_L » mån 24 jul, 2017 20:16

TKO skrev:Tyvärr har forskningen inte nått så långt att frågan kan besvaras!

De två kartskisser som jag visat här är allt som hittills återfunnits i kommunarkivet. Men efter semestern ska jag ta nya tag, det finns två generalplaner (en från 1959, en från 1970) där tänkta tunnelbanesträckningar kan ha varit redovisade.

Återkommer!

/TKO

Intressant, men knappast i 1959 års plan skulle jag tro. Jag får i alla fall det intrycket när jag läser Tunnelbaneplanen 1965 att tanken är relativt ny. Så här skriver man ju (sid 55):
Utanför Skarpnäck ligger enligt regionplanen inom Nacka och Tyresö kommuner stora bebyggelseområden för huvudsakligen enfamiljshus, grupperade i stort sett som tre mindre enheter, Älta, Tyresö Strand och Kumla-Trollbäcken kring en fjärde grupp med ett kärnområde av huvudsakligen flerfamiljsbebyggelse vid Bollmora i Tyresö. Där anges ett centrumområde. I förhållande till regionplanen redovisar kommunen planer på en betydligt ökad exploatering av Bollmoraområdet, vilket kommer att ställa ytterligare krav på kommunikationerna med innerstaden.

Och vidare på sidan 73
Enligt kommitténs mening bör Bagarmossgrenen förlängas frän den nuvarande ändstationen genom Älta till Bollmora. Banans sträckning har ännu ej närmare studerats. Trafikförsörjningen av övriga delar av Tyresö kommun och Gudöområdet inom Österhaninge bör baseras på anslutningsbussar till stationer på denna bangren.

på sidan 12
På det första tunnelbanesystemets västra del räknar vi inte med någon komplettering. Systemets södra del får däremot ändrade uppgifter i och med att Hagsätragrenen kopplas över till tredje bansystemet. Bagarmossgrenen kan då förlängas mot den stora bebyggelsekoncentration som håller på att växa upp i Bollmora. Tunnelbanan kan nå ut dit och även betjäna några stadsdelar på vägen.

sidan 78 f. slutligen
I föregående avsnitt har redovisats en förlängning av sydvästbanans Vårbergsgren mot de nordöstra delarna av Botkyrka och en förlängning av sydbanans Bagarmossgren till Bollmora samt en utsträckning av nordvästbanans Kistagren mot norr. I dessa fall har kommittén anknutit till tämligen långt komna planer, vilka
betraktats som sådana utvecklingar av regionplanen som ställt ökade krav på kollektiv trafikförsörjning i dessa riktningar. En förlängning av de nämnda bangrenarna ter sig därför naturlig, även om åtskilligt utredningsarbete återstår innan mera detaljerade förslag om bansträckningar och stationslägen
kan framläggas. Den närmare prövningen av tunnelbanenätets ytterligare utvecklingsmöjligheter bör givetvis ske i anknytning till revisionen av regionplanen.

Dock tillägger man avslutningsvis att man ändå måste fatta beslut om Bollmora innan revideringen av regionplanen. Det kan väl dina arkivfynd då antyda - man fick välidgt bråttom att börja rita på olika lösningar. Av något skäl hände väl något på vägen fram till 1970 som sedan gjorde att allt fördröjdes. Blev det för dyrt att förlänga blåa linjen mot Nacka/Hagsätra, eller vad hände? Det är ju intressant att även förlängningen över Sundbyberg på blåa linjen blev så pass fördröjd mot hur man såg på den förbindelsen i t-baneplanen 1965.
Lars_L

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 20:24

Jag TROR att Tyresö kommun skriver på sin nätplats om tunnelbaneplaner redan på 50-talet. Kollar detta senare - nu är det mest fotboll som gäller.

/TKO
TKO

Inläggav Inge » mån 24 jul, 2017 20:35

Naturligtvis var planerna äldre, som ju konstaterats ovan. Det som ger intrycket av nyhet 1965 torde snarare vara en påkommen vilja att ändra de äldre planerna.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 20:55

Fast vi måste skilja på de mer eller mindre fantasifulla planerna på förortsbanor genom idyllisk villabebyggelse som presenterades under 1900-talets tre första decenier och den tunnelbaneförsöjda tunga flerfamiljshusbebyggelse som plötsligt dök upp på ritborden i slutet av 50-talet. De tidiga ansatserna hade ingen som helst inverkan på hur de senare tunnelbaneförslagen utformades.
Detta trodde jag stog klart för var och en som studerat frågan.

/TKO
TKO

Inläggav Inge » mån 24 jul, 2017 20:58

Det är fortfarande samma tunnel det handlar om. Naturligtvis är tunnelarga under innerstan förutsättningen för tunnelbana. Att några 40, 50 och 60-talsplanerare vill ta åt sig äran tycker jag lämpligen ignoreras.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 21:23

Jag råder signaturen 'Inge' att studera detta lite djupare och sedan visa några som helst likheter mellan de tidiga planerna på förortsbanor och 50/60-talets tunnelbaneplaner. Ja mer än att det handlade om spårtrafik mellan Stockholms stad och Tyresö (lands)kommun.

Lycka till!
önskar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » mån 24 jul, 2017 21:30

Tja, det var som sagt samma tunnelbana, i själva verket tunnelbanan, som skulle användas i båda fallen. Alltså den mellan Ringvägen och Slussen. Men den byggdes kanske också på 60-talet?

Mindre signifikant att det i båda fallen rörde sig om en bana via Skarpnäck osv.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 21:55

De förortsbaneplaner som fanns under tidigt 1900-tal kom innan tunnelbanan Slussen-Ringvägen ens var påtänkt.
Förotsbanorna anslöt till Enskedebanan, som förvisso hade en ändstation som kallades Skarpnäck - men denna ligger långt från dagens tunnelbanestation med samma namn.

Nä - det blir underkännt på skribentens bevisförsök.

Thomas K Ohlsson
(examinator)
TKO

Inläggav Inge » mån 24 jul, 2017 22:02

TKO skrev:De förortsbaneplaner som fanns under tidigt 1900-tal kom innan tunnelbanan Slussen-Ringvägen ens var påtänkt.
Förotsbanorna anslöt till Enskedebanan, som förvisso hade en ändstation som kallades Skarpnäck - men denna ligger långt från dagens tunnelbanestation med samma namn.

Thomas K Ohlsson
(examinator)

Nu har du fel i kronologin. De förortsbanor som planerades i Enskedebanan förlängning (inklusive den del som slutade vid den station som kallades Skatpnäck) planerades samtidigt och efter tunnelbanan Slussen-Ringvägen.

De ingick redan från början i samma projekt, vilket var poängen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » mån 24 jul, 2017 23:15

Nej det är klart att det kan ha funnits planer på spårförbindelser innan. Men det är ju endast intressant om man det var samma plan som man tänkt anknyta till med en förlängning av tunnelbanan.

Där arbetade man ju mycket mer systematiskt. Frågan om utbyggnad av t-banan utanför Stockholms stads gränser hade ju dock ännu inte fått någon lösning. Fokus stod ju på att lösa frågan med Järvafältet och Botkyrka/Huddinge. Förvisso var ju inte Tyresö oviktig i detta avseende och lex Bollmora är ju väsentlig i sammanhanget, men samtidigt föreslår man ju i aktionsplanen ganska få bostäder i Tyresö för planperioden 61-65.

Nacka låg ju dock i planerna för en förlängning av t-banan dit och troligen kunde man därför hantera Älta lättare. Där hade man ju också ett gemensamt fastighetsbolag med staden. Men inte heller Älta och t-bana dit lär ju ha tidigare datum än ca 1960.
Lars_L

Inläggav Enceladus » tis 25 jul, 2017 0:06

I någon av Tyresös senaste översiktsplaner står det att en eventuell tunnelbana kan förlängas till Haninge Centrum via Trollbäcken och Brandbergen.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 25 jul, 2017 16:13

Inge skrev:
TKO skrev:De förortsbaneplaner som fanns under tidigt 1900-tal kom innan tunnelbanan Slussen-Ringvägen ens var påtänkt.

Thomas K Ohlsson
(examinator)

Nu har du fel i kronologin. De förortsbanor som planerades i Enskedebanan förlängning (inklusive den del som slutade vid den station som kallades Skatpnäck) planerades samtidigt och efter tunnelbanan Slussen-Ringvägen.

De ingick redan från början i samma projekt, vilket var poängen.

Jag noterar två saker:

Flera skribenter har i denna debatt styrkt sina påståenden genom att referera till källmaterial.
Signaturen "Inge" kommer med en mängd påstående, men jag kan inte hinna en enda källhänvisning. Ja om nu inte ett ständigt upprepande av samma sak gör att ett tidigare inlägg blir "källa" till ett senare...

Det är möjligt att jag har fel om kronologin, att de spårtrafiksreservat som t ex "Harald" hittat på en gammal plankarta tillkom efter att tunnelbanan Slussen-Ringvägen planerades/beslutades. Jag ser inget som styrker denna uppfattning, men ser fram emot källhänvisningar som visar att jag har fel!

hoppas
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tis 25 jul, 2017 16:24

Lars_L skrev:
TKO skrev:Tyvärr har forskningen inte nått så långt att frågan kan besvaras!

Återkommer!

/TKO

Intressant, men knappast i 1959 års plan skulle jag tro. Jag får i alla fall det intrycket när jag läser Tunnelbaneplanen 1965 att tanken är relativt ny. Så här skriver man ju (sid 55):
Utanför Skarpnäck ligger enligt regionplanen inom Nacka och Tyresö kommuner stora bebyggelseområden för huvudsakligen enfamiljshus, grupperade i stort sett som tre mindre enheter, Älta, Tyresö Strand och Kumla-Trollbäcken kring en fjärde grupp med ett kärnområde av huvudsakligen flerfamiljsbebyggelse vid Bollmora i Tyresö. Där anges ett centrumområde. I förhållande till regionplanen redovisar kommunen planer på en betydligt ökad exploatering av Bollmoraområdet, vilket kommer att ställa ytterligare krav på kommunikationerna med innerstaden.

Tyresö kommun skriver så här i en historisk exposé:

"I dåtidens översiktsplan, generalplanen från 1957, beskrivs planerna för ett intensivare markutnyttjande i Bollmoraområdet. Där planerades cirka 2000 lägenheter i flerfamiljshus och en utbyggnad av tunnelbanenätet till Bollmora station."
Källa här!

Jag tror att någon - troligen jag - blandat ihop årtalen för generalplanen (1957) och stadsplanen för Bollmora Centrum (1959).

Stadsplanen för Bollmora Centrum (från 1959) gäller fortfarande i vissa delar, i dessa kan jag inte finna något spår av tankar på en tunnelbana - inte ens reservat. Så det hela är lite motsägelsefullt, vilket gör att fördjupade studier är nödvändiga för att klargöra både intentioner och kronologi.

Återkommer!
Thomas K Ohlsson
(rapporterar från forskningsfronten)
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik