Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » tor 15 jun, 2017 13:40

I Tunnelbaneplan 65 förutsågs att tunnelbanan skulle förlängas till Bollmora. Den stora utbyggnaden i Bollmora skedde under 60-talet, centrum invigdes 1965.
Jag undrar om man vid planeringen av området tog hänsyn till en kommande tunnelbana, åtminstone under 60-talet måste en sådan förlängning upplevts som mycket trolig.
Fanns/finns det t ex reservat för banan, eller skulle den byggas under jord?
Fanns ett definierat stationsläge, med uppgångar och allt?

Det går säkert att söka sej fram till en del svar - men jag börjar med att ställa mitt hopp till forumets kunniga skribenter!

Thomas K Ohlsson
"Historien är den grund på vilken vi bygger framtiden"
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav roggek » tor 15 jun, 2017 19:49

Det enda jag vet är att dagens sträckning av Gudöbroleden från Hanviken och ner till Trollbäcken och vidare söderut till Vendelsö, var ett tänkt spårreservat för tunnelbanan, och att Tyresös framtida centralort skulle bli Troillbäcken och inte Bollmora...

Nu blev det ju inte så...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Harald » tor 15 jun, 2017 22:24

I Bagarmossen fanns ett reservat. Området mellan Lillåvägen och Svartågatan var länge obebyggt. Men det sträckte sig nog inte över kommungränsen.
Harald

Inläggav Inge » tor 15 jun, 2017 22:49

Det har funnits reservat hela vägen och även i en krok ner mot Vendelsö efter Bollmora. Huruvida det formellt är reservat idag vet jag inte, men efter Bollmora kan man se på fastighetsindelning hur det var tänkt. Tunnelbanefastigheten går genom kvarteren bakom och mellan villafastigheterna ungefär som i Stureby och en del andra söderförorter.

Naturligtvis känner kommunalrådet till åtminstone detta och försökte förstås anspela på de omedelbara grannarnas (omotiverade) rädsla för en tunnelbana vid husknuten, genom den misslyckade jämförelsen med Barkarby. Som sagt i den andra tråden, redan på 90-talet sänkte man ned den under jord mellan Kärrtorp och Bagarmossen och det är knappast aktuellt att låta den komma upp till ytan igen längre ut.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » tor 15 jun, 2017 23:02

Men kopplingen är nog inte så stark som man skulle kunna tro och definitivt inte till den första utbyggnaden. Stadsarkitektens tanke (Bo Sahlin) var ju att skapa den konkava staden, där höghusen låg i periferin och småhusen i centrum. Snarare får området sägas vara byggt för massbilismen. När sedan miljonprogrammet började byggas där fortsatte man i samma stil. Det är ju lite det som är problemet när man talar om tunnelbana.

Tanken var ju också att bygga ut först när Hagsätragrenen kopplats bort från gröna, och närmare 1990. Samtidigt räknade man att det i Älta-Bollmora-Gudö skulle bo 56 000 invånare 1990, när det i själva verket var omkring 44 000 invånare.

Sedan får man ju inte glömma att 1965 utgick man ifrån mer om hur långt man kunde nå 30-minuter från stan, än restidsvinster för resenärerna
Lars_L

Inläggav Inge » fre 16 jun, 2017 10:24

Eftersom det var några år sedan jag tittade på fastighetskartan för Tyresö tog jag mig en titt för att hitta reservaten. Blev faktiskt lite osäker på hur det var tänkt.

Men bland annat hittade jag en långsmal fastighet genom kvarteren mellan Ringvägen och Trollbäcksvägen. Den ser onekligen ut som ett tunnelbanereservat även om jag blir osäker på grund av sträckningen. Det skulle i så fall inneburit en avgrening från Lindalen direkt mot Trollbäcken-Gudö-Vendelsö. Kan det verkligen stämma?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 16 jun, 2017 11:27

Jag hittade en (i mitt tycke) intressant artikel i NVP:

Stensö byggdes för tunnelbanan

Tyresö kommun har en rätt kul historisk översikt:

Tyresö i förändring

/TKO
TKO

Inläggav TKO » fre 16 jun, 2017 11:35

Inge skrev:Eftersom det var några år sedan jag tittade på fastighetskartan för Tyresö tog jag mig en titt för att hitta reservaten. Blev faktiskt lite osäker på hur det var tänkt.

Men bland annat hittade jag en långsmal fastighet genom kvarteren mellan Ringvägen och Trollbäcksvägen. Den ser onekligen ut som ett tunnelbanereservat även om jag blir osäker på grund av sträckningen. Det skulle i så fall inneburit en avgrening från Lindalen direkt mot Trollbäcken-Gudö-Vendelsö. Kan det verkligen stämma?

Jo visst ser det väldigt mycket ut som ett reservat, t ex för tunnelbana. Men sträckningen verkar konstig, precis som beskrivs ovan. Kan det vara något annat, typ ledningsreservat? Eller är det helt enkelt bara en långsmal "allmänning" mellan villatomterna?

Länk till tomtkarta

/TKO
TKO

Inläggav roggek » fre 16 jun, 2017 18:02

TKO skrev:
Inge skrev:Eftersom det var några år sedan jag tittade på fastighetskartan för Tyresö tog jag mig en titt för att hitta reservaten. Blev faktiskt lite osäker på hur det var tänkt.

Jo visst ser det väldigt mycket ut som ett reservat, t ex för tunnelbana. Men sträckningen verkar konstig, precis som beskrivs ovan. Kan det vara något annat, typ ledningsreservat? Eller är det helt enkelt bara en långsmal "allmänning" mellan villatomterna?

Länk till tomtkarta

/TKO

Om man sedan går rakt söderut längs Jungfruvägen, så hamnar man i korsningen Skogsängsvägen/Gudöbroleden, och där var det tänkt att "spårreservatet" skulle fortsätta i dagens Gudöbroled söderut via Trollbäckens centrum, mot Vendelsö.

Så helt omöjligt är det inte att det vi ser är "rester" av den tilltänkta tunnelbanesträckningen.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Harald » fre 16 jun, 2017 18:07

Åtminstone söder om Solvägen är det en f.d. kraftledningsgata. På 1951 års ekonomiska karta kommer en kraftledning söderifrån som slutar med en transformator vid Solvägen. Norr om Solvägen kan det vara ett reservat för att fortsätta kraftledningen. Alternativt skulle det hela kunna vara ett spårvägsreservat som man delvis har använt för kraftledningen. Det finns med på en karta från 1934 hos Stockholmskällan, och då var väl ingen tunnelbana påtänkt i de trakterna.
Harald

Inläggav Harald » fre 16 jun, 2017 18:18

Jag hittade en plankarta från 1929: Nog ser det väl ut att vara en dubbelspårig spårväg man har tänkt sig i reservatet.
Harald

Inläggav Inge » fre 16 jun, 2017 19:08

Om det skall kallas spårvägsreservat eller tunnelbanereservat är förstås en definitionsfråga. I vilket fall var det som en del av det som idag kallas gröna linjen det var tänkt. Och den kallades ju tunnelbanan från 1933. (Diskussionen om huruvuda namnet ursprungligen bara var tänkt för tunneln under söder eller hela systemet kan vi ta en annan gång.)

Någon gång innan man gav upp reservatet i Tyresö övergick det i varje fall till att vara ett "tunnelbanereservat". Men redan 1965 hade man nog ett annat huvudalternativ för tunnelbanan. Det behöver dock inte betyda att man gav upp reservatet redan då.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 19 jun, 2017 10:01

Harald skrev:Jag hittade en plankarta från 1929: Nog ser det väl ut att vara en dubbelspårig spårväg man har tänkt sig i reservatet.

Visst ser det ut som ett spårvägsreservat! Ungefär i höjd med vecket på kartan (intill fastigheten Grustaget 1:2) finns några krumelurer som kanske kan tolkas som "ANHALT".

Men frågan är hur seriösa spårvägsplanerna var, storstockholmsområdet är fullt av allehanda spårtrafiksreservat från denna tid. Och dokumentet vi ser är ju en "styckningskarta", förmodligen upprättad av ägaren till stamfastigheterna. Att rita in en spårväg hade säkert en positiv inverkan på tomtpriserna!

I nordväst försvinner spåren in mot Stockholm, frågan är om motsvarande reservat fanns där?

Oavsett hur genomtänkta planer det fanns bakom detta spårvägsreservat torde det stå klart att det inte har så mycket med 60-talets tunnelbaneplaner att göra!

funderar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » mån 19 jun, 2017 10:27

TKO skrev:
Harald skrev:Jag hittade en plankarta från 1929: Nog ser det väl ut att vara en dubbelspårig spårväg man har tänkt sig i reservatet.

Visst ser det ut som ett spårvägsreservat! Ungefär i höjd med vecket på kartan (intill fastigheten Grustaget 1:2) finns några krumelurer som kanske kan tolkas som "ANHALT".

Men frågan är hur seriösa spårvägsplanerna var, storstockholmsområdet är fullt av allehanda spårtrafiksreservat från denna tid. Och dokumentet vi ser är ju en "styckningskarta", förmodligen upprättad av ägaren till stamfastigheterna. Att rita in en spårväg hade säkert en positiv inverkan på tomtpriserna!

I nordväst försvinner spåren in mot Stockholm, frågan är om motsvarande reservat fanns där?

Oavsett hur genomtänkta planer det fanns bakom detta spårvägsreservat torde det stå klart att det inte har så mycket med 60-talets tunnelbaneplaner att göra!

funderar
Thomas K Ohlsson

Nej, staden ändrade ju planerna för tunnelbanan under 40 och 50-talen, så att den skulle gynna stadens egna obyggda mark framför den redan bebyggda privata. Örbybanan, som till stor del var den ursprungliga grunden för tunnelbanan, revs ju till och med upp.

I fallet med tunnelbanan till Tyresö fortsatte ju ändradet av planerana in på 60-talet enligt av dig tidigare länkad artikel och i praktiken även på 80-talet, då svängen via Skarpnäck lades till. (Det var emellertid klart att man tänkte sig via Skarpnäck. Skarpnäck har aldrig varit tänkt som en permanent slutstation.)

En detalj som påverkat är förstås att Bollmora ligger i en annan kommun. Men det var Stockholm som ägde marken, liksom vid tidpunkten, även tunnelbanan.

För övrigt tvivlar jag på att en inritad spårväg/tunnelbana med säkerhet skulle ha en positiv inverkan på tomtpriserna. Tomterna allra närmast faller ju i värde på grund av störningen och dessa utgör en ganska stor andel i det aktuella fallet. Varför det inte är så där väldigt säkert att ett potentiellt högre pris på tomterna något kvarter bort skulle uppväga. Med det inte sagt att det skulle vara omöjligt att snittpriset blev lite högre. Däremot har jag svårt att tro på att inritadet skulle vara något godtyckligt PR-trick.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 19 jun, 2017 13:13

Inge skrev:---klipp---
För övrigt tvivlar jag på att en inritad spårväg/tunnelbana med säkerhet skulle ha en positiv inverkan på tomtpriserna. Tomterna allra närmast faller ju i värde på grund av störningen och dessa utgör en ganska stor andel i det aktuella fallet. Varför det inte är så där väldigt säkert att ett potentiellt högre pris på tomterna något kvarter bort skulle uppväga. Med det inte sagt att det skulle vara omöjligt att snittpriset blev lite högre. Däremot har jag svårt att tro på att inritadet skulle vara något godtyckligt PR-trick.

Det är självklart att utsikter om fungerande persontrafik var alldeles nödvändigt för att hitta köpare när lantegendomar utanför Stockholm avstyckades till egnahemstomter. Hur skulle annars de som bosatte sej ta sej till sina arbeten?

När Vendelsö började bebyggas ordnades detta med båttrafik över Drevviken till järnvägsstationen med samma namn. Något senare utsträcktes trafiken till Kumla, dvs till det som sedan blev Trollbäcken. Detta var dock knappast en tillfredställande lösning om åretrunt-boende eftersträvades, båttrafiken gick inte att upprätthålla under vinterperioden. Därför startades många järnvägs- och spårvägsprojekt, ofta med tomtbolag och fastighetsägare bland intressenterna. De allra flesta av dessa rann ut i sanden, men några förverkligades.

Avstyckningskartan som vi diskuterar är upprättad under slutet av 1920-talet. Då hade motorbussen kommit som ett möjligt men ännu inte helt pålitligt alternativ. Det är därför knappast förvånande att kartan innehåller ett "spårvägsreservat". Då andra delar av Kumla/Trollbäcken och Vendelsö avstyckades till egnahemstomter betydligt tidigare är det dock rimligt att tro att den planerade linjesträckningen redan i huvudsak var fastlagd vid denna tidpunkt.

En del finns att läsa i denna text, sök efter "Järnvägen 1918" när du kommit till sidan!

Men återigen - dessa tidiga järnvägs- och spårvägsplaner hade knappast någon större betydelse när sedan tunnelbanan till Bollmora/Tyresö planerades på 50/60-talen...

/TKO
TKO

Inläggav Inge » mån 19 jun, 2017 17:12

Det kördes busstrafik till kommungränsen redan 1916 !

Uppehåll gjordes under första världskriget, men 1920 delades nya tillstånd ut. Nu hela vägen. Redan 1921 var busstrafiken väl utvecklad.

Busstrafiken var först och fanns redan när detaljplanen antogs. Spårvägen/tunnelbanan var alltså inte nödvändig på det viset. Men nu, efter mer än 100 år av busstrafik är det kanske dags?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 19 jun, 2017 19:02

Inge skrev:Det kördes busstrafik till kommungränsen redan 1916 !

Uppehåll gjordes under första världskriget, men 1920 delades nya tillstånd ut. Nu hela vägen. Redan 1921 var busstrafiken väl utvecklad.

Busstrafiken var först och fanns redan när detaljplanen antogs. Spårvägen/tunnelbanan var alltså inte nödvändig på det viset. Men nu, efter mer än 100 år av busstrafik är det kanske dags?

Lite mer historisk insikt vore önskvärd om man nu ska uttala sej så tvärsäkert...

- Förklara gärna påståendet "Redan 1921 var busstrafiken väl utvecklad".

- Någon detaljplan antogs inte på 20-talet, begreppet existerade inte då. Möjligen antogs en byggnadsplan, men det är inte självklart. Kartan vi tittat på är en "Avstyckningsplan" alltså ett lantmäteritekniskt instrument avsett att visa den framtida fastighetsindelningen.

- Busstrafik fram till cirka 1930 hade låg kapacitet, var otillförlitlig och långsam men framför allt dyr. Därför eftersträvade t ex tomtägarföreningar spårvägstrafik - jmfr Örby.

- I fallet Vendelsö/Kumla (Trollbäcken) upplevdes busstrafiken t o m så otillfredsställande att ångslupstrafiken på Drevviken var kvar långt in på 30-talet.

Nej, vid denna tid upplevde flertalet boende i Vendelsö/Kumla inte den förefintliga busstrafiken som en tillfredställande lösning, därav intresset för andra trafikslag!

/TKO
TKO

Inläggav Inge » mån 19 jun, 2017 21:40

Jodå, det fanns naturligtvis de som ville ha spårtrafik redan då. Det var förstås poängen med reservatet.

Men påståendet att bussarna inte skulle vara ett pålitligt alternativ vid slutet av 20-talet saknar historisk grund.
TKO skrev:Avstyckningskartan som vi diskuterar är upprättad under slutet av 1920-talet. Då hade motorbussen kommit som ett möjligt men ännu inte helt pålitligt alternativ.

Enligt vad jag googlat fram fanns det redan 1921 ett tjugotal operatörer med tillstånd på Tyresö. De flesta med varsin buss. Mot slutet av 20-talet hade organiserats i större bolag. I början av 30-talet köptes de upp av Saltsjöbanan.

Även personbilar förekom i relativt stor utsträckning vid slutet av 20-talet. Man var redan på god väg mot det moderna samhället, även om egnahemsbyggarna vid Trollbäcken kanske inte hörde till de som ledde utvecklingen.

Angående båtarna går det fortfarande båtar till ställen som Gåshaga, Vikingshill och flera bryggor på Värmdö etcetera. Det betyder inte att busstrafiken är opålitlig. Snarare att sportstugeägarna tycker att det är lite roligt att åka båt. Men knappast de permanentboende och så var det på 20-talet också.

Hur som helst var incitamenten för tunnelbana till Tyresö i allt väsentligt de samma 1929 som 2017.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 20 jun, 2017 9:58

Jag var ska jag börja?

Det räcker väl med att läsa meningen "Jodå, det fanns naturligtvis de som ville ha spårtrafik redan då." för att inse att kronologi inte är signaturen "Inge":s bästa gren. Rätt analys hade naturligtvis varit "Jodå, det fanns naturligtvis de som fortfarande ville ha spårtrafik".

Eftersom jag också kan "googla" (det heter väl så även om man använder en annan sökmotor har jag förstått) så uppmanar jag signaturen att lite noggrannare studera de texter som hittas. Då framgår det t ex att många - ja kanske flertalet - av tillståndsinnehavarna bedrev sporadisk busstrafik, i vissa fall enbart beställnings- eller evenemangstrafik.

Jag står därför fast vid min ståndpunkt: - I början av 20-talet ansåg de flesta inte att motorbusstrafik på tidens landsvägar gav en fullgod och tillförlitlig kollektivtrafikförsörjning. Genom fordonens tekniska utveckling och vägnätets modernisering ändrades detta succesivt under decenniets gång. Men vi kan t ex se att Örby-borna vid 20-talets slut inte var nöjda med enbart bussar, spårväg ansågs överlägsen.

Jämförelsen mellan båttrafiken på Drevviken och dagens trafik till Gåshaga, Vikinghill etc är så meningslös att jag inte ids kommentera denna.

Men nog om detta tycker jag!

Inget av ovanstående har något med frågan om vilka spår det finns kvar efter planerna på tunnelbana till Bollmora, eller hur?

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tis 20 jun, 2017 10:32

Jag tänker inte kommentera alla av de lösa åsikter som framförts här.

Men när det gäller ångslupar över Drevviken 1929 så är det fråga om rent sommarnöje, inte pendling eller ens nödvändig trafik. Alltså precis samma typ av trafik som fortfarande bedrivs på närliggande håll. Denna trafik var helt irrelevant för frågan om tunnelbana.

I övrigt finns goda skäl att tro att den spårsträckning som syns på avstyckningskartan är en del av ett större och något äldre projekt. Men det ändrar inte på faktumet att tillgången till alternativa trafuklösningar redan hade hunnit bli god 1929 och att inritadet därför knappast var nödvändigt för tomtförsäljningen. Som bekant gick det ju utmärkt att sälja tomterna trots att spårförbindelse fortfarande saknas.

Detta gäller även idag. Priset på villatomter påverkas ganska lite av närhet till kollektivtrafik. Kollektivtrafiken blir relevant först då den är attraktiv samtidigt som det finns brist på mark i dess närhet. Detta gäller sällan mark för villor. Om man får nio eller tio budgivare på en viss tomt bara för att den tionde behövde kollektivtrafik eller till och med en viss typ av kollektivtrafik, spelar inte så stor roll för priset. Om man däremot får åtta istället för två kan det ha stor betydelse. Men då är det normalt lägenheter det är fråga om.
Användarvisningsbild
Inge

Nästa

Återgå till Spårtrafik