Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » tor 15 jun, 2017 12:40

I Tunnelbaneplan 65 förutsågs att tunnelbanan skulle förlängas till Bollmora. Den stora utbyggnaden i Bollmora skedde under 60-talet, centrum invigdes 1965.
Jag undrar om man vid planeringen av området tog hänsyn till en kommande tunnelbana, åtminstone under 60-talet måste en sådan förlängning upplevts som mycket trolig.
Fanns/finns det t ex reservat för banan, eller skulle den byggas under jord?
Fanns ett definierat stationsläge, med uppgångar och allt?

Det går säkert att söka sej fram till en del svar - men jag börjar med att ställa mitt hopp till forumets kunniga skribenter!

Thomas K Ohlsson
"Historien är den grund på vilken vi bygger framtiden"
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav roggek » tor 15 jun, 2017 18:49

Det enda jag vet är att dagens sträckning av Gudöbroleden från Hanviken och ner till Trollbäcken och vidare söderut till Vendelsö, var ett tänkt spårreservat för tunnelbanan, och att Tyresös framtida centralort skulle bli Troillbäcken och inte Bollmora...

Nu blev det ju inte så...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav Harald » tor 15 jun, 2017 21:24

I Bagarmossen fanns ett reservat. Området mellan Lillåvägen och Svartågatan var länge obebyggt. Men det sträckte sig nog inte över kommungränsen.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav Lars_L » tor 15 jun, 2017 22:02

Men kopplingen är nog inte så stark som man skulle kunna tro och definitivt inte till den första utbyggnaden. Stadsarkitektens tanke (Bo Sahlin) var ju att skapa den konkava staden, där höghusen låg i periferin och småhusen i centrum. Snarare får området sägas vara byggt för massbilismen. När sedan miljonprogrammet började byggas där fortsatte man i samma stil. Det är ju lite det som är problemet när man talar om tunnelbana.

Tanken var ju också att bygga ut först när Hagsätragrenen kopplats bort från gröna, och närmare 1990. Samtidigt räknade man att det i Älta-Bollmora-Gudö skulle bo 56 000 invånare 1990, när det i själva verket var omkring 44 000 invånare.

Sedan får man ju inte glömma att 1965 utgick man ifrån mer om hur långt man kunde nå 30-minuter från stan, än restidsvinster för resenärerna
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » fre 16 jun, 2017 10:27

Jag hittade en (i mitt tycke) intressant artikel i NVP:

Stensö byggdes för tunnelbanan

Tyresö kommun har en rätt kul historisk översikt:

Tyresö i förändring

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » fre 16 jun, 2017 10:35

Inge skrev:Eftersom det var några år sedan jag tittade på fastighetskartan för Tyresö tog jag mig en titt för att hitta reservaten. Blev faktiskt lite osäker på hur det var tänkt.

Men bland annat hittade jag en långsmal fastighet genom kvarteren mellan Ringvägen och Trollbäcksvägen. Den ser onekligen ut som ett tunnelbanereservat även om jag blir osäker på grund av sträckningen. Det skulle i så fall inneburit en avgrening från Lindalen direkt mot Trollbäcken-Gudö-Vendelsö. Kan det verkligen stämma?


Jo visst ser det väldigt mycket ut som ett reservat, t ex för tunnelbana. Men sträckningen verkar konstig, precis som beskrivs ovan. Kan det vara något annat, typ ledningsreservat? Eller är det helt enkelt bara en långsmal "allmänning" mellan villatomterna?

Länk till tomtkarta

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav roggek » fre 16 jun, 2017 17:02

TKO skrev:
Inge skrev:Eftersom det var några år sedan jag tittade på fastighetskartan för Tyresö tog jag mig en titt för att hitta reservaten. Blev faktiskt lite osäker på hur det var tänkt.

Men bland annat hittade jag en långsmal fastighet genom kvarteren mellan Ringvägen och Trollbäcksvägen. Den ser onekligen ut som ett tunnelbanereservat även om jag blir osäker på grund av sträckningen. Det skulle i så fall inneburit en avgrening från Lindalen direkt mot Trollbäcken-Gudö-Vendelsö. Kan det verkligen stämma?


Jo visst ser det väldigt mycket ut som ett reservat, t ex för tunnelbana. Men sträckningen verkar konstig, precis som beskrivs ovan. Kan det vara något annat, typ ledningsreservat? Eller är det helt enkelt bara en långsmal "allmänning" mellan villatomterna?

Länk till tomtkarta

/TKO


Om man sedan går rakt söderut längs Jungfruvägen, så hamnar man i korsningen Skogsängsvägen/Gudöbroleden, och där var det tänkt att "spårreservatet" skulle fortsätta i dagens Gudöbroled söderut via Trollbäckens centrum, mot Vendelsö.

Så helt omöjligt är det inte att det vi ser är "rester" av den tilltänkta tunnelbanesträckningen.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav Harald » fre 16 jun, 2017 17:07

Åtminstone söder om Solvägen är det en f.d. kraftledningsgata. På 1951 års ekonomiska karta kommer en kraftledning söderifrån som slutar med en transformator vid Solvägen. Norr om Solvägen kan det vara ett reservat för att fortsätta kraftledningen. Alternativt skulle det hela kunna vara ett spårvägsreservat som man delvis har använt för kraftledningen. Det finns med på en karta från 1934 hos Stockholmskällan, och då var väl ingen tunnelbana påtänkt i de trakterna.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav Harald » fre 16 jun, 2017 17:18

Jag hittade en plankarta från 1929: Nog ser det väl ut att vara en dubbelspårig spårväg man har tänkt sig i reservatet.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » mån 19 jun, 2017 9:01

Harald skrev:Jag hittade en plankarta från 1929: Nog ser det väl ut att vara en dubbelspårig spårväg man har tänkt sig i reservatet.


Visst ser det ut som ett spårvägsreservat! Ungefär i höjd med vecket på kartan (intill fastigheten Grustaget 1:2) finns några krumelurer som kanske kan tolkas som "ANHALT".

Men frågan är hur seriösa spårvägsplanerna var, storstockholmsområdet är fullt av allehanda spårtrafiksreservat från denna tid. Och dokumentet vi ser är ju en "styckningskarta", förmodligen upprättad av ägaren till stamfastigheterna. Att rita in en spårväg hade säkert en positiv inverkan på tomtpriserna!

I nordväst försvinner spåren in mot Stockholm, frågan är om motsvarande reservat fanns där?

Oavsett hur genomtänkta planer det fanns bakom detta spårvägsreservat torde det stå klart att det inte har så mycket med 60-talets tunnelbaneplaner att göra!

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » mån 19 jun, 2017 12:13

Inge skrev:---klipp---
För övrigt tvivlar jag på att en inritad spårväg/tunnelbana med säkerhet skulle ha en positiv inverkan på tomtpriserna. Tomterna allra närmast faller ju i värde på grund av störningen och dessa utgör en ganska stor andel i det aktuella fallet. Varför det inte är så där väldigt säkert att ett potentiellt högre pris på tomterna något kvarter bort skulle uppväga. Med det inte sagt att det skulle vara omöjligt att snittpriset blev lite högre. Däremot har jag svårt att tro på att inritadet skulle vara något godtyckligt PR-trick.


Det är självklart att utsikter om fungerande persontrafik var alldeles nödvändigt för att hitta köpare när lantegendomar utanför Stockholm avstyckades till egnahemstomter. Hur skulle annars de som bosatte sej ta sej till sina arbeten?

När Vendelsö började bebyggas ordnades detta med båttrafik över Drevviken till järnvägsstationen med samma namn. Något senare utsträcktes trafiken till Kumla, dvs till det som sedan blev Trollbäcken. Detta var dock knappast en tillfredställande lösning om åretrunt-boende eftersträvades, båttrafiken gick inte att upprätthålla under vinterperioden. Därför startades många järnvägs- och spårvägsprojekt, ofta med tomtbolag och fastighetsägare bland intressenterna. De allra flesta av dessa rann ut i sanden, men några förverkligades.

Avstyckningskartan som vi diskuterar är upprättad under slutet av 1920-talet. Då hade motorbussen kommit som ett möjligt men ännu inte helt pålitligt alternativ. Det är därför knappast förvånande att kartan innehåller ett "spårvägsreservat". Då andra delar av Kumla/Trollbäcken och Vendelsö avstyckades till egnahemstomter betydligt tidigare är det dock rimligt att tro att den planerade linjesträckningen redan i huvudsak var fastlagd vid denna tidpunkt.

En del finns att läsa i denna text, sök efter "Järnvägen 1918" när du kommit till sidan!

Men återigen - dessa tidiga järnvägs- och spårvägsplaner hade knappast någon större betydelse när sedan tunnelbanan till Bollmora/Tyresö planerades på 50/60-talen...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » mån 19 jun, 2017 18:02

Inge skrev:Det kördes busstrafik till kommungränsen redan 1916 !

Uppehåll gjordes under första världskriget, men 1920 delades nya tillstånd ut. Nu hela vägen. Redan 1921 var busstrafiken väl utvecklad.

Busstrafiken var först och fanns redan när detaljplanen antogs. Spårvägen/tunnelbanan var alltså inte nödvändig på det viset. Men nu, efter mer än 100 år av busstrafik är det kanske dags?


Lite mer historisk insikt vore önskvärd om man nu ska uttala sej så tvärsäkert...

- Förklara gärna påståendet "Redan 1921 var busstrafiken väl utvecklad".

- Någon detaljplan antogs inte på 20-talet, begreppet existerade inte då. Möjligen antogs en byggnadsplan, men det är inte självklart. Kartan vi tittat på är en "Avstyckningsplan" alltså ett lantmäteritekniskt instrument avsett att visa den framtida fastighetsindelningen.

- Busstrafik fram till cirka 1930 hade låg kapacitet, var otillförlitlig och långsam men framför allt dyr. Därför eftersträvade t ex tomtägarföreningar spårvägstrafik - jmfr Örby.

- I fallet Vendelsö/Kumla (Trollbäcken) upplevdes busstrafiken t o m så otillfredsställande att ångslupstrafiken på Drevviken var kvar långt in på 30-talet.

Nej, vid denna tid upplevde flertalet boende i Vendelsö/Kumla inte den förefintliga busstrafiken som en tillfredställande lösning, därav intresset för andra trafikslag!


/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » tis 20 jun, 2017 8:58

Jag var ska jag börja?

Det räcker väl med att läsa meningen "Jodå, det fanns naturligtvis de som ville ha spårtrafik redan då." för att inse att kronologi inte är signaturen "Inge":s bästa gren. Rätt analys hade naturligtvis varit "Jodå, det fanns naturligtvis de som fortfarande ville ha spårtrafik".

Eftersom jag också kan "googla" (det heter väl så även om man använder en annan sökmotor har jag förstått) så uppmanar jag signaturen att lite noggrannare studera de texter som hittas. Då framgår det t ex att många - ja kanske flertalet - av tillståndsinnehavarna bedrev sporadisk busstrafik, i vissa fall enbart beställnings- eller evenemangstrafik.

Jag står därför fast vid min ståndpunkt: - I början av 20-talet ansåg de flesta inte att motorbusstrafik på tidens landsvägar gav en fullgod och tillförlitlig kollektivtrafikförsörjning. Genom fordonens tekniska utveckling och vägnätets modernisering ändrades detta succesivt under decenniets gång. Men vi kan t ex se att Örby-borna vid 20-talets slut inte var nöjda med enbart bussar, spårväg ansågs överlägsen.

Jämförelsen mellan båttrafiken på Drevviken och dagens trafik till Gåshaga, Vikinghill etc är så meningslös att jag inte ids kommentera denna.


Men nog om detta tycker jag!

Inget av ovanstående har något med frågan om vilka spår det finns kvar efter planerna på tunnelbana till Bollmora, eller hur?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » tis 20 jun, 2017 10:04

Inge skrev:Det har funnits reservat hela vägen och även i en krok ner mot Vendelsö efter Bollmora. Huruvida det formellt är reservat idag vet jag inte, men efter Bollmora kan man se på fastighetsindelning hur det var tänkt. Tunnelbanefastigheten går genom kvarteren bakom och mellan villafastigheterna ungefär som i Stureby och en del andra söderförorter.

Naturligtvis känner kommunalrådet till åtminstone detta och försökte förstås anspela på de omedelbara grannarnas (omotiverade) rädsla för en tunnelbana vid husknuten, genom den misslyckade jämförelsen med Barkarby. Som sagt i den andra tråden, redan på 90-talet sänkte man ned den under jord mellan Kärrtorp och Bagarmossen och det är knappast aktuellt att låta den komma upp till ytan igen längre ut.


Jag vill påminna om att hela detta sidospår grundar sej på att signaturen "Inge" påstog att reservatet i Trollbäcken/Vendelsö hade med tunnelbaneplanerna att göra. Så är naturligtvis inte fallet, vilket väl de flesta insåg direkt. Men att släppa ämnet har varit svårt för en del...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » tor 20 jul, 2017 12:05

Efter en del arkivstudier har jag funnit några intressanta dokument hos Tyresö kommun, som är från tiden när en utbyggnad av tunnelbanan verkligen var aktuell. Låt oss börja med denna "skiss" från 1966:

Kartutsnitt 1966 - 800.jpg
Kartutsnitt 1966 - 800.jpg (227.57 KiB) Visad 1079 gånger


Lägg märke till de handskrivna kommentarerna i överkant!

Skissen kommer från Stockholms Stadsbyggnadskontor, medan jag gissar att kommentarerna härstammar från Tyresö...

Det är en stor plankarta, om allt fungerar som det ska går det att ladda hem den som pdf genom länken nedan. Bilden ovan visar endast ett utsnitt!
Tunnelbanekarta 1966.pdf
(335.53 KiB) Nerladdad 91 gånger


Thomas K Ohlsson
(seriös arkivforskare)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 12:21

Eftersom intresset för de historiska planerna på en tunnelbana till Bollmora varit så överväldigande kommer här ytterligare ett arkivfynd. Nu är det Tyresö stadsarkitektkontor som ritat, och till skillnad kollegorna i Stockholm har man placerat stationen "Bollmora Centrum" i tunnel.

Kartutsnitt 1968-800.jpg
Kartutsnitt 1968-800.jpg (247.07 KiB) Visad 991 gånger


Och tittar vi på en annan del av kartan har någon skickat ett litet meddelande till framtiden:

Kartutsnitt 1968 2-800.jpg
Kartutsnitt 1968 2-800.jpg (111.22 KiB) Visad 991 gånger


Vi har ju facit - men "framtiden" kanske bara inte har inträffat ännu?

Hela kartan som pdf laddar du hem via denna länk:
Tunnelbanekarta 1968.pdf
(294.37 KiB) Nerladdad 54 gånger


/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav hgsldf » mån 24 jul, 2017 16:31

Tittar man på PDF-en ser det ut som två stationer med högst 2 km avstånd! vidare fortsätter spåren söderut, vart då?
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 916
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 17:45

Tyvärr har forskningen inte nått så långt att frågan kan besvaras!

De två kartskisser som jag visat här är allt som hittills återfunnits i kommunarkivet. Men efter semestern ska jag ta nya tag, det finns två generalplaner (en från 1959, en från 1970) där tänkta tunnelbanesträckningar kan ha varit redovisade.

Återkommer!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav hgsldf » mån 24 jul, 2017 19:51

Tack så långt och lycka till vidare!
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 916
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Tunnelbana till Bollmora - då och nu?

Inläggav Lars_L » mån 24 jul, 2017 20:16

TKO skrev:Tyvärr har forskningen inte nått så långt att frågan kan besvaras!

De två kartskisser som jag visat här är allt som hittills återfunnits i kommunarkivet. Men efter semestern ska jag ta nya tag, det finns två generalplaner (en från 1959, en från 1970) där tänkta tunnelbanesträckningar kan ha varit redovisade.

Återkommer!

/TKO


Intressant, men knappast i 1959 års plan skulle jag tro. Jag får i alla fall det intrycket när jag läser Tunnelbaneplanen 1965 att tanken är relativt ny. Så här skriver man ju (sid 55):
Utanför Skarpnäck ligger enligt regionplanen inom Nacka och Tyresö kommuner stora bebyggelseområden för huvudsakligen enfamiljshus, grupperade i stort sett som tre mindre enheter, Älta, Tyresö Strand och Kumla-Trollbäcken kring en fjärde grupp med ett kärnområde av huvudsakligen flerfamiljsbebyggelse vid Bollmora i Tyresö. Där anges ett centrumområde. I förhållande till regionplanen redovisar kommunen planer på en betydligt ökad exploatering av Bollmoraområdet, vilket kommer att ställa ytterligare krav på kommunikationerna med innerstaden.


Och vidare på sidan 73
Enligt kommitténs mening bör Bagarmossgrenen förlängas frän den nuvarande ändstationen genom Älta till Bollmora. Banans sträckning har ännu ej närmare studerats. Trafikförsörjningen av övriga delar av Tyresö kommun och Gudöområdet inom Österhaninge bör baseras på anslutningsbussar till stationer på denna bangren.


på sidan 12
På det första tunnelbanesystemets västra del räknar vi inte med någon komplettering. Systemets södra del får däremot ändrade uppgifter i och med att Hagsätragrenen kopplas över till tredje bansystemet. Bagarmossgrenen kan då förlängas mot den stora bebyggelsekoncentration som håller på att växa upp i Bollmora. Tunnelbanan kan nå ut dit och även betjäna några stadsdelar på vägen.


sidan 78 f. slutligen
I föregående avsnitt har redovisats en förlängning av sydvästbanans Vårbergsgren mot de nordöstra delarna av Botkyrka och en förlängning av sydbanans Bagarmossgren till Bollmora samt en utsträckning av nordvästbanans Kistagren mot norr. I dessa fall har kommittén anknutit till tämligen långt komna planer, vilka
betraktats som sådana utvecklingar av regionplanen som ställt ökade krav på kollektiv trafikförsörjning i dessa riktningar. En förlängning av de nämnda bangrenarna ter sig därför naturlig, även om åtskilligt utredningsarbete återstår innan mera detaljerade förslag om bansträckningar och stationslägen
kan framläggas. Den närmare prövningen av tunnelbanenätets ytterligare utvecklingsmöjligheter bör givetvis ske i anknytning till revisionen av regionplanen.


Dock tillägger man avslutningsvis att man ändå måste fatta beslut om Bollmora innan revideringen av regionplanen. Det kan väl dina arkivfynd då antyda - man fick välidgt bråttom att börja rita på olika lösningar. Av något skäl hände väl något på vägen fram till 1970 som sedan gjorde att allt fördröjdes. Blev det för dyrt att förlänga blåa linjen mot Nacka/Hagsätra, eller vad hände? Det är ju intressant att även förlängningen över Sundbyberg på blåa linjen blev så pass fördröjd mot hur man såg på den förbindelsen i t-baneplanen 1965.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster