Switch to mobile style

Tyresö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tyresö

Inläggav CS » lör 17 jun, 2017 7:14

TKO skrev:
Lars_L skrev:Men om debatten ska komma framåt här, så måste man nog göra distinktionen mellan om tunnelbana är bra att bygga för att den har hög kapacitet, oavsett om den ger några restidsnyttor, eller om det senare är målet. Det moderata kommunalrådet ger väl uttryck för det senare och det är ju faktiskt fullt rimligt.


Eller också kan man - ja häpna inte alltför mycket nu - ta marknaden till hjälp i bedömningen. Vi kan t ex titta på hur bostadspriser varierar för i övrigt likvärda lägen om kollektivtrafikutbudet utgörs av buss, pendeltåg eller tunnelbana. Jag tror vi får ett rätt klart utslag till tunnelbanans fördel!

/TKO




Tja vad kostar en bostad i Gåshaga, Fittja, Knivsta, Tyresö, Viggbyholm, Vällingby, Västerhaninge, Rönninge, vikingshill, Saltsjöbaden ?
De är alla platser som ligger ca 30-40 min från T-Centralen längs lite olika kollektivtrafiklinjer.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 590
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Tyresö

Inläggav CS » lör 17 jun, 2017 23:09

Inge skrev:
CS skrev:Tja vad kostar en bostad i Gåshaga, Fittja, Knivsta, Tyresö, Viggbyholm, Vällingby, Västerhaninge, Rönninge, vikingshill, Saltsjöbaden ?
De är alla platser som ligger ca 30-40 min från T-Centralen längs lite olika kollektivtrafiklinjer.


Eller så kan vi jämföra markpriserna på Grönland och Kungsholmen eftersom det tar lika lång tid att hoppa på ett ben till Kungsholmen som att flyga till Grönland.

Den utestående frågan blir dock fortsatt vilken poäng det skulle vara med att jämföra priser utifrån tidsavstånd?


Poängen skulle vara att undersöka om det finns någon tunnelbaneffekt på markpriserna, för att testa TKO:s hypotes. Men du kanske Inter tyceker att A) enTunnelbaneeffekt finns inte eller att B) att markvärdeseffekter är irrelevanta för val av trafikförsörjning för olika områden. Eller har jag missförstått vad du menarmed din kommentar?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 590
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Tyresö

Inläggav Odd » sön 18 jun, 2017 8:10

Jag tror att ni båda kanske är inne på rätt spår, eller fel spår om man så vill. Kan det vara så att det helt enkelt ser ut liknande så här?
chart.png
chart.png (9.75 KiB) Visad 1815 gånger

Ta inte staplarna helt bokstavligt, utan mer illustrativt. Exakt vilka faktorer som sedan påverkar kan ni ju fortsätta övertyga varandra om.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4077
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tyresö

Inläggav LÅ1 » sön 18 jun, 2017 13:51

Inge skrev:
Odd skrev:Jag tror att ni båda kanske är inne på rätt spår, eller fel spår om man så vill. Kan det vara så att det helt enkelt ser ut liknande så här?
chart.png

Ta inte staplarna helt bokstavligt, utan mer illustrativt. Exakt vilka faktorer som sedan påverkar kan ni ju fortsätta övertyga varandra om.


Jag vet inte vad du riktigt vill visa och därför inte om det har med saken att göra. Men om jag tolkar dig rätt vill du påpeka att kollektivtrafiken inte har annat än försumbar betydelse förrän befolkningstätheten blir hög. Så är det naturligtvis, det krävs ju att folk åker kollektivt i stor utsträckning för att standarden på kollektivtrafiken skall kunna ge avtryck i markpriserna. Den första bussen spelar knappast någon roll och inte den tionde eller femtionde heller för den delen. Däremot brukar det börja hända något när det är dags för tunnelbana.

Det i motsats till vägar, där det snarare är den första vägen som betyder nästan allt.

Ett trafikslag som rimligen har blivit mer atraktivt de senaste åren är pendeltågen. Det är skilnad på dagens täta trafik och den halvtimmestrafik som var standard en gång i tiden. Dessutom har trafiken blivit mer pålitlig nu, även om det råkar snöa. (Fast det är kanske länge sedaan tågen inte klarade yrsnö?) Och bättre blir det rimligtvis när spårkonkuransen på getingmidjan försvinner. Det är väl nattrafiken som kan vara ett stort minus jämfört med tunnelbanan.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tyresö

Inläggav hgsldf » sön 18 jun, 2017 16:05

LÅ1 skrev:Ett trafikslag som rimligen har blivit mer atraktivt de senaste åren är pendeltågen. Det är skilnad på dagens täta trafik och den halvtimmestrafik som var standard en gång i tiden. Dessutom har trafiken blivit mer pålitlig nu, även om det råkar snöa. (Fast det är kanske länge sedaan tågen inte klarade yrsnö?) Och bättre blir det rimligtvis när spårkonkuransen på getingmidjan försvinner. Det är väl nattrafiken som kan vara ett stort minus jämfört med tunnelbanan.

Kombinationen pendeltåg och spårväg är suveränt, som t ex i Berlin-Potzdam och ja pendeln har blivit mycket mer intressant även i Stockholm, men Tyresö har inte underlag. En förlängning av T-banan från Skarpnäck via Älta till Bollmora har varit självklar i 50 år och bara motarbetats av vissa politiker. Ett par lokala busslinjer i Tyresö är långsiktigt mycket billigare än nuvarande upplägg och Stockholms kommun skulle kunna bygga annat på på bussterminalen vid Gullmarsplan.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 916
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Tyresö

Inläggav LÅ1 » sön 18 jun, 2017 17:31

hgsldf skrev:
LÅ1 skrev:Ett trafikslag som rimligen har blivit mer atraktivt de senaste åren är pendeltågen. Det är skilnad på dagens täta trafik och den halvtimmestrafik som var standard en gång i tiden. Dessutom har trafiken blivit mer pålitlig nu, även om det råkar snöa. (Fast det är kanske länge sedaan tågen inte klarade yrsnö?) Och bättre blir det rimligtvis när spårkonkuransen på getingmidjan försvinner. Det är väl nattrafiken som kan vara ett stort minus jämfört med tunnelbanan.

Kombinationen pendeltåg och spårväg är suveränt, som t ex i Berlin-Potzdam och ja pendeln har blivit mycket mer intressant även i Stockholm, men Tyresö har inte underlag. En förlängning av T-banan från Skarpnäck via Älta till Bollmora har varit självklar i 50 år och bara motarbetats av vissa politiker. Ett par lokala busslinjer i Tyresö är långsiktigt mycket billigare än nuvarande upplägg och Stockholms kommun skulle kunna bygga annat på på bussterminalen vid Gullmarsplan.
/Göran

Naturligtvis är pendeltåg inte aktuellt för Tyresö. Det var mer allmänt angående tunnelbanans betydelse för ett områdes aktrativitet.

Idén med spårväg för lokala resor och samtidigt som matartrafik till pendeltågen är kanske mer aktuellt i området Kista och Sollentuna och närligande områden.

Fast nu är vi långt från Tyresö. Men jag har en fråga angående tunnelbana till Bolmmora. Jag har för mig att man byggde bort den tänkta förlängningsmöjligheten när man valde att dra den vidard till Skarpnäck. Det skulle varit fel riktning, enligt vad som hävdades då. Men det kanske var andra områden som man tänkte sig att nå på vägen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Tyresö

Inläggav TKO » sön 18 jun, 2017 18:05

Enligt de ursprungliga planerna skulle tunnelbanan dras via Älta, och då är Skarpnäck inte riktigt rätt håll!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav TKO » mån 19 jun, 2017 10:04

Eftersom jag tycker att diskussionen om en "tunnelbanefaktor" är intressant i sej, och inte alls bara berör Tyresö, hgar jag tagit mej friheten att starta en egen diskussionstråd:

30 minuter på bussen eller en halvtimme i tunnelbanan

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 11:18

Ett helt villaområde föreslås rivas när Stora Sköndal växer. Förlängd tunnelbana till Stora Sköndal nämns som en möjlighet. Kommer den att byggas så att den kan förlängas till Älta och Tyresö eller har kommunernas ovilja varit så stor att man gett upp? Jämför Lidingö i Sverigeförhandlingen.
Enceladus
 
Inlägg: 1905
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tyresö

Inläggav TKO » tis 26 sep, 2017 11:41

Enceladus skrev:Ett helt villaområde föreslås rivas när Stora Sköndal växer. Förlängd tunnelbana till Stora Sköndal nämns som en möjlighet. Kommer den att byggas så att den kan förlängas till Älta och Tyresö eller har kommunernas ovilja varit så stor att man gett upp? Jämför Lidingö i Sverigeförhandlingen.


Det är alldeles utmärkt att man äntligen kommit på att ett relativt billigt sätt att förtäta Stockholm är att riva centralt belägna villaområden med låg befolkningstäthet och ersätta dessa med modern flerfamiljshusbebyggelse!

Men det är symptomatiskt att

- det är en privat fastighetsägare som föreslår detta, inte staden.

- det är inget normalt villaområde, utan äldreboende i form av hyreslägenheter i en/tvåfamiljshus.

- det ligger inte så centralt som t ex Gamla Enskede.

När kapaciteten ökar på de sydliga tunnelbanelinjerna borde någon rakryggad stadsbyggnadspolitiker ta fram pennan och peka ut de befolkningsglesa villaområden som nu får ge vika för en mer tidsenlig bebyggelse - men det är det väl ingen som törs eftersom då tar det hus i helsike bland kulturjournalisterna i IPA-träsket väster om Nynäsvägen...

tycker
Thomas K Ohlsson
(för tillfället rabulist)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav TKO » tis 26 sep, 2017 11:43

Inge skrev:
Enceladus skrev:Ett helt villaområde föreslås rivas när Stora Sköndal växer. Förlängd tunnelbana till Stora Sköndal nämns som en möjlighet. Kommer den att byggas så att den kan förlängas till Älta och Tyresö eller har kommunernas ovilja varit så stor att man gett upp?

Nej, det blir nog svårt. Det skulle bli en för stor omväg. Det handlar om att välja i så fall.


För förlängning till Älta är det en omväg. Men inte till Tyresö!
(Tips: Fundera på hur bussarna till Tyresö kör idag)

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 12:00

En sak man också bör ta hänsyn till är befolkningstillväxten i Haninge och Nynäshamn (t.ex. de nya städerna längs Nynäsbanan). Det är inte omöjligt att Nynäsvägen i framtiden kommer att bli lika igenkorkad som Essingeleden. Då spelar det mindre roll att tunnelbanan tar en omväg - den kommer ändå att vara snabbare!
Enceladus
 
Inlägg: 1905
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tyresö

Inläggav TKO » tis 26 sep, 2017 12:04

Inge skrev:Det är naturligtvis just till Tyresö tiden blir för lång med en sådan omväg. Älta ligger ju närmre, även om det skulle bli en omväg dit också.

Titta på en karta!!! ; föreslås ödmjukast.


Jag får ge mej - bygger man ut Skarpnäckslinjen till Stora Sköndal så finns ingen naturlig vidare förlängningsmöjlighet så vitt jag kan se - efter att ha tittat på kartan!

Vilket nog talar mot att förlängningen blir av... befolkningsunderlaget är nog ändå för litet.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 12:34

Då måste Nacka och Tyresö ändra sina inställningar till bostadsbyggande innan Stockholms kommun hinner fatta beslut om en eventuell förlängning. Annars får kommunerna skylla sig själva om det blir en omväg eller ingen tunnelbana alls. Precis som Lidingö och Danderyd.
Enceladus
 
Inlägg: 1905
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Tyresö

Inläggav ADDE » tis 26 sep, 2017 13:19

Enceladus skrev:Då måste Nacka och Tyresö ändra sina inställningar till bostadsbyggande innan Stockholms kommun hinner fatta beslut om en eventuell förlängning. Annars får kommunerna skylla sig själva om det blir en omväg eller ingen tunnelbana alls. Precis som Lidingö och Danderyd.

Världen går inte under för att skarpnäck blir en förgreningsstation med en gren mot sköndal och västerut/söderut, och en gren mot Tyresö, och österut?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1660
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Tyresö

Inläggav TKO » tis 26 sep, 2017 13:28

Enceladus skrev:Då måste Nacka och Tyresö ändra sina inställningar till bostadsbyggande innan Stockholms kommun hinner fatta beslut om en eventuell förlängning. Annars får kommunerna skylla sig själva om det blir en omväg eller ingen tunnelbana alls. Precis som Lidingö och Danderyd.


Om vi istället för att läsa en lokaltidningsartikel går till källan - dvs programförslaget - finner vi följande text:

"Med tanke på det sammanlagda antalet boende i Sköndal som helhet skulle det kunna finnas underlag för en sammankoppling av tunnelbanan till Skarpnäck med tunnelbanan till Farsta med
hållplats i Sköndals Centrum, Skogsbyn och Berga torg. Öppnas en ny T-baneuppgång i Skarpnäck kan den lätt nås med buss från Sköndal.
"

"Skulle det kunna finnas" är i min mening ett märkligt uttryck i ett program som avses styra den fortsatta planeringen, jag tycker det tyder på att programförfattaren inte själv tror på detta. Och om det mot all förmodan skulle bli tunnelbana så skall den tydligen dras vidare mot Farsta - vilket väl får sägas vara i enlighet med gällande ÖP.

En liten anvisning till det kommande planarbetet har dock författaren kostat på sej:
"Om området ska förberedas för tunnelbana måste bebyggelse och gatustrukturen utformas efter denna förutsättning."

Det är ju klokt, så tänkte man t ex inte när det gällde Hammarby Sjöstad. Men lägg märke till det inledande ordet "om".
En starkare styrning hade menigt min mening uppnåtts med skrivningen "För att möjliggöra en framtida trafikförsörjning med tunnelbana skall bebyggelse och gatustruktur utformas med detta som förutsättning".

Men så starkt styrning ville väl inte den som betalat programarbetet ha...

Till sist två positiva skrivningar i programförslaget - som jag tillägnar en viss skribent på detta forum:
"Det bör vara minst lika långt att gå till en samlad parkering som det är att gå till närmsta busshållplats"
"Parkeringsavgifter bör användas som styrmedel för att förändra färdmedelsval och resmönster."

god middag
TKO


Speciellt för skribenten
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav TKO » tis 26 sep, 2017 13:34

Inge skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Ett helt villaområde föreslås rivas när Stora Sköndal växer. Förlängd tunnelbana till Stora Sköndal nämns som en möjlighet. Kommer den att byggas så att den kan förlängas till Älta och Tyresö eller har kommunernas ovilja varit så stor att man gett upp? Jämför Lidingö i Sverigeförhandlingen.


Det är alldeles utmärkt att man äntligen kommit på att ett relativt billigt sätt att förtäta Stockholm är att riva centralt belägna villaområden med låg befolkningstäthet och ersätta dessa med modern flerfamiljshusbebyggelse!

Men det är symptomatiskt att

- det är en privat fastighetsägare som föreslår detta, inte staden.

- det är inget normalt villaområde, utan äldreboende i form av hyreslägenheter i en/tvåfamiljshus.

- det ligger inte så centralt som t ex Gamla Enskede.

När kapaciteten ökar på de sydliga tunnelbanelinjerna borde någon rakryggad stadsbyggnadspolitiker ta fram pennan och peka ut de befolkningsglesa villaområden som nu får ge vika för en mer tidsenlig bebyggelse - men det är det väl ingen som törs eftersom då tar det hus i helsike bland kulturjournalisterna i IPA-träsket väster om Nynäsvägen...

tycker
Thomas K Ohlsson
(för tillfället rabulist)

Men du inser förstås inte att grundproblemet är att kommunen kan och tar betalt av fastighetsägarna för att bestämma över dem?

För den mindre fastighetsägaren, typiskt villaägaren, är det mycket enklare, betydligt säkrare och förmodligen ungefär lika lönsamt att sälja villan som den är, jämfört med att dra igång deraljplanetjafsande med kommunen.


Jag föreslog inte att den mindre fastighetsägaren skall dra igång exploateringen. Nej staden skall gå in och i första hand köpa de fastigheter man inte redan äger på frivillig väg. Om någon trilskas får vi ta till tvångsåtgärder. Det underlättar dock att stora delar av marken redan är i stadens ägo - om än upplåten med tomträtt...

Att enskilda kapitalägare inte har någon vetorätt mot demokratiskt fattade beslut ser jag inte som ett problem, utan som en fördel. Vi lever ju ändå inte i Ryssland...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav TKO » tis 26 sep, 2017 14:03

Inge skrev:Ett problem för dig är dock att äganderätten och i synnerhet ägandet av bostaden tillhör de mänskliga rättigheterna och de konventioner som Sverige skrivit under.


Som signaturen säkert känner till så finns möjligheter att åsidosätta "äganderätten" till t ex bostäder om det ligger i det allmänna intresset. Och det är ännu enklare juridiskt om marken är upplåten med tomträtt...
Men jag tror att det i första hand går att lösa genom att ge de där villaägarna en extra hacka, dom brukar vara så snåla att dom går på sådant. Jag kan också tänka mej en förändring av realisationsskatten vid sådana affärer - får småkapitalisterna dessutom lägre skatt så kan dom ju bara inte låta bli att nappa!

Sedan kommer det naturligtvis alltid att finnas dom som ser detta som en principsak - företrädesvis män i byxor med många fickor - och som börjar hojta om "mänskliga rättigheter", "europadomstolen", "riksrätt" och jag vet inte vad. Men hur skulle Sverige sett ut om vi låtit sådana krafter styra samhällsutvecklingen?

Det är för övrigt intressant att skribenten i detta fall hänvisar till "de mänskliga rättigheterna". I dessa brukar även anses ingå rätten till en bostad - något som knappast uppfylls i Sverige idag. Det är kanske viktigare att rätta till än detta förlegade ältande om den privata äganderättens okränkbarhet?

Thomas K Ohlsson
ej villaägare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav twr » lör 16 dec, 2017 16:55

CS skrev:
TKO skrev:Hade inte kommunalrådet i så fall förespråkat SPÅRVAGN till Tyresö?

insinuerar
Thomas K Ohlsson


Nej spårvagn är så daterat. Det nya svarta är TUNNELBANA. Jag har hört företrädare från såväl Nynäshamn som Malmö att de vill bli anslutna till TUNNELBANAN.

Oj! Är det Norsborgslinjen som skulle dras till Malmö? :cheesygrin:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Tyresö

Inläggav twr » lör 16 dec, 2017 16:56

Kantorn skrev:Äh. Bygg ut pendeln från Trångsund via Trollbäcken till Tyresö. Då blir det kapacitet så det räcker. (inte helt seriöst menat...)

Om det inte vore just för kapaciteten på Citybanan hade det ju egentligen varit det bästa förslaget! En ganska kort sträcka att bygga och relativt snabb resa till city.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: TKO och 7 gäster