Switch to mobile style

Tyresö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tyresö

Inläggav TKO » tor 15 jun, 2017 12:39

Inge skrev:Det är just frågan om befolkningstäthet och hur Gullmarsplan ser ut. Man byggde ju helt enkelt inte Gullmarsplan riktigt för tunnelbana.

Jag förstår inte riktigt innebörden av utsagan "Man byggde ju helt enkelt inte Gullmarsplan riktigt för tunnelbana"...

Utformningen av Gullmarsplan är väldigt mycket en följd av just tunnelbanan anser jag!

Det är inte så att skribenten menar något annat, som t ex området/stadsdelen "Johanneshov"?

en lätt förbryllad
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tor 15 jun, 2017 12:49

Även Bollmora / Tyresö centrum är utformat för tunnelbana. Befolkningstätheten är dessutom högre...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 15 jun, 2017 13:34

Inge skrev:Även Bollmora / Tyresö centrum är utformat för tunnelbana. Befolkningstätheten är dessutom högre...

Högre än var?

Men visst bör vi bygga ut tunnelbanan till Bollmora, i enlighet med Tunnelbaneplan 65.
Tänk vad mycket bättre Storstockholm varit om dessa planer genomförts i sin helhet. Nu blev bilanpassade villaförorter istället, där vi nu gradvis får försöka förtäta och bygga upp en vettig kollektivtrafik.

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tor 15 jun, 2017 22:41

TKO skrev:
Inge skrev:Även Bollmora / Tyresö centrum är utformat för tunnelbana. Befolkningstätheten är dessutom högre...

Högre än var?

Men visst bör vi bygga ut tunnelbanan till Bollmora, i enlighet med Tunnelbaneplan 65.
Tänk vad mycket bättre Storstockholm varit om dessa planer genomförts i sin helhet. Nu blev bilanpassade villaförorter istället, där vi nu gradvis får försöka förtäta och bygga upp en vettig kollektivtrafik.

/TKO

Högre än vid Gullmarsplan.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » tor 15 jun, 2017 23:09

Nu är ju inte Gullmarsplan kanske så relevant, det är ju en station på vägen (inte en ändstation) och därtill en grenstation. Den kan ju ha sin egen logik. För den delen var ju det också ett slags kompromiss att bussarna drogs in från Skanstull till Gullmarsplan...Så det kanske är Skanstull man bör jämföra med i sådana fall.

Men om debatten ska komma framåt här, så måste man nog göra distinktionen mellan om tunnelbana är bra att bygga för att den har hög kapacitet, oavsett om den ger några restidsnyttor, eller om det senare är målet. Det moderata kommunalrådet ger väl uttryck för det senare och det är ju faktiskt fullt rimligt.
Lars_L

Inläggav Inge » tor 15 jun, 2017 23:21

Men det är ju inte heller sant beträffande restiden. Även om man helt orealistiskt skulle förlänga alla bussturer till centralen träffar man kanske på sin höjd 10% av resenärerna som slipper ett byte. (Inte "den överväldigande majoriteten" som kommunalrådet påstår.) Övriga skall längre och måste ändå ner i tunnelbanan. Om man istället förlänger tunnelbanan träffar man åtminstone en tredjedel av resenärerna som helt blir av med bussresan. För de flesta övriga blir det ingen skillnad om bytet sker i Bollmora istället för vid Gullmarsplan.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 16 jun, 2017 11:03

God middag kamrater!

Minns ni Fredrik Saweståhl? Kommunalrådet som skrev det ilskna debattinlägget i Dagens Samhälle som länkades till i trådens första inlägg...

Jag hittade ett annat uttalande från honom, för drygt två år sedan, i Nacka-Värmdöposten:

– Vi har medvetet valt att gå ut i ett öppet samråd med tre olika framtidsscenarier, så att vi visar olika alternativ för Tyresöborna. Vi driver alltså inte frågan om tunnelbana till Tyresö från politiskt håll, utan vi vill snarare se en mer lagom utveckling, med förstärkt busstrafik. Men någon gång i framtiden, kanske 30 år från nu, kan det bli aktuellt, säger han.

Lite mer nyanserat kan jag tycka!

/TKO
TKO

Inläggav Inge » fre 16 jun, 2017 11:15

Jag har faktiskt också hittat det inlägget. Dock brukar ilskna inlägg säga mer om vad en person egentligen tycker och agerar efter.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 16 jun, 2017 11:46

Intervjun i NVP gjordes väl innan Översiktsplanen för Tyresö fastställts, då var frågan mer öppen. I planen talas ju enbart om tunnelbana (eller "spårtrafik" tror jag man skriver) som en möjlighet på lång sikt - vad jag kan se säkerställs inga reservat el dyl för en sådan utbyggnad. När (om?) det blir nödvändigt med tunnelbana får denna alltså byggas på dyrast möjliga sätt... precis som nu till Sjöstaden och Nacka!

/ TKO
TKO

Inläggav TKO » fre 16 jun, 2017 11:50

Lars_L skrev:Men om debatten ska komma framåt här, så måste man nog göra distinktionen mellan om tunnelbana är bra att bygga för att den har hög kapacitet, oavsett om den ger några restidsnyttor, eller om det senare är målet. Det moderata kommunalrådet ger väl uttryck för det senare och det är ju faktiskt fullt rimligt.

Eller också kan man - ja häpna inte alltför mycket nu - ta marknaden till hjälp i bedömningen. Vi kan t ex titta på hur bostadspriser varierar för i övrigt likvärda lägen om kollektivtrafikutbudet utgörs av buss, pendeltåg eller tunnelbana. Jag tror vi får ett rätt klart utslag till tunnelbanans fördel!

/TKO
TKO

Inläggav CS » lör 17 jun, 2017 8:14

TKO skrev:
Lars_L skrev:Men om debatten ska komma framåt här, så måste man nog göra distinktionen mellan om tunnelbana är bra att bygga för att den har hög kapacitet, oavsett om den ger några restidsnyttor, eller om det senare är målet. Det moderata kommunalrådet ger väl uttryck för det senare och det är ju faktiskt fullt rimligt.

Eller också kan man - ja häpna inte alltför mycket nu - ta marknaden till hjälp i bedömningen. Vi kan t ex titta på hur bostadspriser varierar för i övrigt likvärda lägen om kollektivtrafikutbudet utgörs av buss, pendeltåg eller tunnelbana. Jag tror vi får ett rätt klart utslag till tunnelbanans fördel!

/TKO

Tja vad kostar en bostad i Gåshaga, Fittja, Knivsta, Tyresö, Viggbyholm, Vällingby, Västerhaninge, Rönninge, vikingshill, Saltsjöbaden ?
De är alla platser som ligger ca 30-40 min från T-Centralen längs lite olika kollektivtrafiklinjer.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav Inge » lör 17 jun, 2017 21:26

CS skrev:Tja vad kostar en bostad i Gåshaga, Fittja, Knivsta, Tyresö, Viggbyholm, Vällingby, Västerhaninge, Rönninge, vikingshill, Saltsjöbaden ?
De är alla platser som ligger ca 30-40 min från T-Centralen längs lite olika kollektivtrafiklinjer.

Eller så kan vi jämföra markpriserna på Grönland och Kungsholmen eftersom det tar lika lång tid att hoppa på ett ben till Kungsholmen som att flyga till Grönland.

Den utestående frågan blir dock fortsatt vilken poäng det skulle vara med att jämföra priser utifrån tidsavstånd?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav CS » sön 18 jun, 2017 0:09

Inge skrev:
CS skrev:Tja vad kostar en bostad i Gåshaga, Fittja, Knivsta, Tyresö, Viggbyholm, Vällingby, Västerhaninge, Rönninge, vikingshill, Saltsjöbaden ?

Eller så kan vi jämföra markpriserna på Grönland och Kungsholmen eftersom det tar lika lång tid att hoppa på ett ben till Kungsholmen som att flyga till Grönland.

Den utestående frågan blir dock fortsatt vilken poäng det skulle vara med att jämföra priser utifrån tidsavstånd?

Poängen skulle vara att undersöka om det finns någon tunnelbaneffekt på markpriserna, för att testa TKO:s hypotes. Men du kanske Inter tyceker att A) enTunnelbaneeffekt finns inte eller att B) att markvärdeseffekter är irrelevanta för val av trafikförsörjning för olika områden. Eller har jag missförstått vad du menarmed din kommentar?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav Inge » sön 18 jun, 2017 8:29

CS skrev:
Inge skrev:

Poängen skulle vara att undersöka om det finns någon tunnelbaneffekt på markpriserna, för att testa TKO:s hypotes. Men du kanske Inter tyceker att A) enTunnelbaneeffekt finns inte eller att B) att markvärdeseffekter är irrelevanta för val av trafikförsörjning för olika områden. Eller har jag missförstått vad du menarmed din kommentar?

Jag kan se att marvärdeseffekten är överdriven i media och bland politiker. SÅ viktig är inte kollektivtrafiken.

Men den effekt som finns handlar i varje fall huvudsakligen om hur tidseffektiv kollektivtrafiken blir. Om man då först väljer sina platser utifrån en given åktid med kollektivtrafik, jämför man givetvis alla andra faktorer (som tex fysiskt avstånd, områdets karaktär etcetra.) utom just den parameter man fixerat.

Det förefaller således inte särskilt briljant att jämföra platser som ligger på samma kollektivtrafikstidsavstånd om avsikten är att undersöka tunnelbaneeffekten....
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » sön 18 jun, 2017 9:10

Jag tror att ni båda kanske är inne på rätt spår, eller fel spår om man så vill. Kan det vara så att det helt enkelt ser ut liknande så här?
chart.png
chart.png (9.75 KiB) Visad 944 gånger

Ta inte staplarna helt bokstavligt, utan mer illustrativt. Exakt vilka faktorer som sedan påverkar kan ni ju fortsätta övertyga varandra om.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Inge » sön 18 jun, 2017 13:32

Odd skrev:Jag tror att ni båda kanske är inne på rätt spår, eller fel spår om man så vill. Kan det vara så att det helt enkelt ser ut liknande så här?
chart.png

Ta inte staplarna helt bokstavligt, utan mer illustrativt. Exakt vilka faktorer som sedan påverkar kan ni ju fortsätta övertyga varandra om.

Jag vet inte vad du riktigt vill visa och därför inte om det har med saken att göra. Men om jag tolkar dig rätt vill du påpeka att kollektivtrafiken inte har annat än försumbar betydelse förrän befolkningstätheten blir hög. Så är det naturligtvis, det krävs ju att folk åker kollektivt i stor utsträckning för att standarden på kollektivtrafiken skall kunna ge avtryck i markpriserna. Den första bussen spelar knappast någon roll och inte den tionde eller femtionde heller för den delen. Däremot brukar det börja hända något när det är dags för tunnelbana.

Det i motsats till vägar, där det snarare är den första vägen som betyder nästan allt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » sön 18 jun, 2017 14:51

Inge skrev:
Odd skrev:Jag tror att ni båda kanske är inne på rätt spår, eller fel spår om man så vill. Kan det vara så att det helt enkelt ser ut liknande så här?
chart.png

Jag vet inte vad du riktigt vill visa och därför inte om det har med saken att göra. Men om jag tolkar dig rätt vill du påpeka att kollektivtrafiken inte har annat än försumbar betydelse förrän befolkningstätheten blir hög. Så är det naturligtvis, det krävs ju att folk åker kollektivt i stor utsträckning för att standarden på kollektivtrafiken skall kunna ge avtryck i markpriserna. Den första bussen spelar knappast någon roll och inte den tionde eller femtionde heller för den delen. Däremot brukar det börja hända något när det är dags för tunnelbana.

Det i motsats till vägar, där det snarare är den första vägen som betyder nästan allt.

Ett trafikslag som rimligen har blivit mer atraktivt de senaste åren är pendeltågen. Det är skilnad på dagens täta trafik och den halvtimmestrafik som var standard en gång i tiden. Dessutom har trafiken blivit mer pålitlig nu, även om det råkar snöa. (Fast det är kanske länge sedaan tågen inte klarade yrsnö?) Och bättre blir det rimligtvis när spårkonkuransen på getingmidjan försvinner. Det är väl nattrafiken som kan vara ett stort minus jämfört med tunnelbanan.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav hgsldf » sön 18 jun, 2017 17:05

LÅ1 skrev:Ett trafikslag som rimligen har blivit mer atraktivt de senaste åren är pendeltågen. Det är skilnad på dagens täta trafik och den halvtimmestrafik som var standard en gång i tiden. Dessutom har trafiken blivit mer pålitlig nu, även om det råkar snöa. (Fast det är kanske länge sedaan tågen inte klarade yrsnö?) Och bättre blir det rimligtvis när spårkonkuransen på getingmidjan försvinner. Det är väl nattrafiken som kan vara ett stort minus jämfört med tunnelbanan.

Kombinationen pendeltåg och spårväg är suveränt, som t ex i Berlin-Potzdam och ja pendeln har blivit mycket mer intressant även i Stockholm, men Tyresö har inte underlag. En förlängning av T-banan från Skarpnäck via Älta till Bollmora har varit självklar i 50 år och bara motarbetats av vissa politiker. Ett par lokala busslinjer i Tyresö är långsiktigt mycket billigare än nuvarande upplägg och Stockholms kommun skulle kunna bygga annat på på bussterminalen vid Gullmarsplan.
/Göran
hgsldf

Inläggav LÅ1 » sön 18 jun, 2017 18:31

hgsldf skrev:
LÅ1 skrev:Ett trafikslag som rimligen har blivit mer atraktivt de senaste åren är pendeltågen. Det är skilnad på dagens täta trafik och den halvtimmestrafik som var standard en gång i tiden. Dessutom har trafiken blivit mer pålitlig nu, även om det råkar snöa. (Fast det är kanske länge sedaan tågen inte klarade yrsnö?) Och bättre blir det rimligtvis när spårkonkuransen på getingmidjan försvinner. Det är väl nattrafiken som kan vara ett stort minus jämfört med tunnelbanan.

Kombinationen pendeltåg och spårväg är suveränt, som t ex i Berlin-Potzdam och ja pendeln har blivit mycket mer intressant även i Stockholm, men Tyresö har inte underlag. En förlängning av T-banan från Skarpnäck via Älta till Bollmora har varit självklar i 50 år och bara motarbetats av vissa politiker. Ett par lokala busslinjer i Tyresö är långsiktigt mycket billigare än nuvarande upplägg och Stockholms kommun skulle kunna bygga annat på på bussterminalen vid Gullmarsplan.
/Göran

Naturligtvis är pendeltåg inte aktuellt för Tyresö. Det var mer allmänt angående tunnelbanans betydelse för ett områdes aktrativitet.

Idén med spårväg för lokala resor och samtidigt som matartrafik till pendeltågen är kanske mer aktuellt i området Kista och Sollentuna och närligande områden.

Fast nu är vi långt från Tyresö. Men jag har en fråga angående tunnelbana till Bolmmora. Jag har för mig att man byggde bort den tänkta förlängningsmöjligheten när man valde att dra den vidard till Skarpnäck. Det skulle varit fel riktning, enligt vad som hävdades då. Men det kanske var andra områden som man tänkte sig att nå på vägen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » sön 18 jun, 2017 19:05

Enligt de ursprungliga planerna skulle tunnelbanan dras via Älta, och då är Skarpnäck inte riktigt rätt håll!

/TKO
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik