Switch to mobile style

Tyresö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Tyresö

Inläggav Inge » ons 14 jun, 2017 0:26

I en allmänt hållet inlägg med ett stort antal ord utan särskilt innehåll nämndes tunnelbanan till Täby och Tyresö.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/al ... holm-17529
I sig ganska ointressant, då det mest är ett uppkok på i och för sig goda, men välkända idéer.

Desto mer förvånande var dock det argsinta svar som kom.

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/tu ... allt-17545

Att hänvisa till en både överspelad och dessutom redan från början orealistisk och oförankrad terapiprudukt som stomnätsplanen är förstås inkompetent. Men detta förvånar kanske ändå inte så mycket som det närmast fanatiska bussförespråkandet. Finns det verkligen stöd för en sådan ensidig hållning? Kommunalrådet själv har väl knappast anledning att pendla till Stockholm.

Det är hur som helst en väldigt udda inställning jämfört med andra kommuner.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tyresö

Inläggav Odd » ons 14 jun, 2017 6:29

Tyresö hade inte varit fel med t-bana. Det skulle öka underlaget på Skarpnäcksgrenen och eftersom Hagsätralinjen flyttas till tunnelbanan 3 så blir det egentligen inte några stora investeringar på resten av tub 1.

Täby har redan "tunnelbana" även om den kallas för Roslagsbanan, är smalspårig och tar kraften från ovan.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3849
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tyresö

Inläggav Inge » ons 14 jun, 2017 7:10

Men nu har han, kommunalrådet i Tyresö, av lätt insedda skäl inte fått med sig Gripenstam, kommunalråd i Täby, när han skrivit sitt genmäle.

I Täby sätter man ju inte ner foten från kommunens sida, utan låter falangerna hållas och lämnar frågan öppen till stat och landsting. Det enda man i uteslutit är i princip den BRT-"lösning" som finns i "stomnätsstrategin"... Därför tycker jag att vi kan lämna Täby utanför den här diskussionen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tyresö

Inläggav TKO » ons 14 jun, 2017 9:09

Ja det där kommunalrådet i Tyresö verkar inte ha så bra koll på saker och ting - han får ju till och med sin partikollega Tamsons att verka saklig!
Bland annat verkar han tro att tunnelbanan till Barkarby skall gå ovan jord... och att alla som åker tunnelbana/pendeltåg har anslutningsresor med buss.

Unionens rapport är däremot ganska bra, om än lite allmänt hållen.

anser
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav Inge » ons 14 jun, 2017 10:29

Det är lite märkligt att ha så starka åsikter/känslor utan någon koll. Den som har ett åtminstone grundläggande intresse för frågan vet ju att tunnelbanan till Barkarby byggs under jord och så vidare.

Frågan är om inte känslorna baseras mer på sympati med ett avsatt trafiklandstingsråd, än omsorgen om Tyresöborna? Det skulle förklara en del. Inte minst varför diskussionen om denna sedan länge planerade tunbelbaneförlängning varit så frånvarande i den offentliga debatten.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tyresö

Inläggav TKO » ons 14 jun, 2017 11:14

Hade inte kommunalrådet i så fall förespråkat SPÅRVAGN till Tyresö?

insinuerar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav Inge » ons 14 jun, 2017 11:50

Nja, men han verkar ju klamra sig fast vid en obsolet "stomnätsplan" från f.d. trafiklandstingsråder och i den står det väl buss för Tyresö antar jag.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tyresö

Inläggav TKO » ons 14 jun, 2017 11:59

Jag tror det kan ligga något i detta - även om jag inte är helt övertygad om att det verkligen är S:t Christers ande som svävar över stomnätsplanen!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav Majkey » ons 14 jun, 2017 17:07

Tyresö ligger snarare på pendeltågsavstånd än tunnelbaneavstånd i mitt tycke. Vi behöver knappast fler Norsborg och Hässelby strand.
Tyresöpolitikern har dessutom rätt i sak. Varför skulle dom vilja har tunnelbana när motorvägsbussar in till stan ändå kommer ge snabbare resor vilket är det viktigaste.
Majkey
 
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Tyresö

Inläggav Odd » ons 14 jun, 2017 18:11

Det är just det här som jag tycker är så trist, att det fokuseras på vilket trafikslag som skall användas i stället för att fokusera på vilken trafikuppgift som skall uppfyllas!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3849
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Tyresö

Inläggav Lars_L » ons 14 jun, 2017 18:18

Svaret är väl ganska sakligt och korrekt - förutom fäblessen med att t-banan till Barkarby här anges till en förbindelse ovan jord. Saken har ju diskuterats tidigare i åtskilliga trådar på detta forum. Alltså vill man inte bygga en massa nya lägenheter i Tyresö, så är förstås bussförbindelse ett bättre alternativ för flertalet.

Att Nacka inte är intresserad heller av att bygga ut i Älta, gör ju också att idéen faller lite grann.

Tyresö är ju egentligen perfekt för en snabbspårväg som går på egen banvall och sedan kan förgrena sig till de fyra huvudstråken.

Stombussidén är ju inte dålig som idé. Problemet är ju dock två. För det första är det ju bara tänkt att ge direktbussförbindelse från Nyfors och Gamla Tyresö, men inte från Granängsringen eller Trollbäcken.

I Stockholm gör man ju allt för att det inte ska vara möjligt att dra den mycket långt i framtiden påtänkta linjen. Detta senast genom förslaget att smalna av Vasagatan, just med motiveringen att det inte ska gå några stomlinjer där. Men såvida man inte förbjuder biltrafik i centrala stan kommer den tilltänkta linjen helt enkelt inte att få den framkomlighet som krävs, eftersom bilarna kommer att blockera för bussarna.

Därför hade ju varit intressant om Unionen hade kopplat ihop önskemålen med något slags program för bostadsbyggande, men i dagsläget skulle en t-bana förlänga restiden, eller i vilket fall göra den likvärdig jämfört med dagens trafik.
Lars_L
 
Inlägg: 1861
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tyresö

Inläggav CS » ons 14 jun, 2017 21:12

TKO skrev:Hade inte kommunalrådet i så fall förespråkat SPÅRVAGN till Tyresö?

insinuerar
Thomas K Ohlsson


Nej spårvagn är så daterat. Det nya svarta är TUNNELBANA. Jag har hört företrädare från såväl Nynäshamn som Malmö att de vill bli anslutna till TUNNELBANAN. Då kommer paradiset på jorden till byn och tillväxten och alla blir svensk urban medelklass. :D

När man sedan lite försynt påpekar att de då får dubbelt så lång restid och sämre utsikt, brukar man får höra ungefär följande:
att man ve hemska tanke är SPÅRVAGNSROMANTIKER
att bara tunnelbanan har tillräcklig KAPACITET vilket är ABSOLUT NÖDVÄNDIGT för att XX ska kunna UTVECKLAS
att bara TUNNELBANA är tillräckligt URBANT, för de har dom i NEW YORK.
att XX växer så att vi måste ha TUNNELBANA
att TUNNELBANAN har minsann JÄTTEMÅNGA RESENÄRER så att det är JÄTTEVIKTIGT att SATSA på tunnelbanan

Den stackars tyresöpolitikern har väl helt enkelt råkat räkna på alternativen och kommit fram att en förlängd Skarpnäcksbana ger längre restider och är dyrare än bussalternativet. Men han har väl helt enkelt inte skådat ljuset i tunneln ännu :roll:
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 573
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Tyresö

Inläggav kildor » ons 14 jun, 2017 21:38

CS skrev:Den stackars tyresöpolitikern har väl helt enkelt råkat räkna på alternativen och kommit fram att en förlängd Skarpnäcksbana ger längre restider och är dyrare än bussalternativet. Men han har väl helt enkelt inte skådat ljuset i tunneln ännu

Ja, det var väl klokt att komma till den slutsatsen. Tunnelbana till Tyresö är ingen vidare idé. Men vad skulle vara ljuset i tunneln för Tyresö menar du?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5021
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Tyresö

Inläggav ADDE » ons 14 jun, 2017 22:38

Problemet är ju att Tyresös bussar matar till tunnelbanan redan idag - I Gullmarsplan!
Om man förlänger skarpnäcksgrenen in i Tyresö så kommer restiden från Tyresö Centrum bli jämförbar med den för Farsta strand, och Gamla Tyresö (eller Trollbäcken, beroende på vilket håll man bygger ut) blir då jämförbar med Norsborg. En Tunnelbana ersätter många bussar och skapar ett tungt stråk där man ersätter radiella bussar med lokala matarbussar. Fördelen är att majoriteten av de som bor i Tyresö har möjligheten att ta tunnelbanan raka vägen in till stan utan byten! Dessutom är det inga bilar ivägen! :wink:
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1514
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Tyresö

Inläggav Kantorn » tor 15 jun, 2017 5:50

Äh. Bygg ut pendeln från Trångsund via Trollbäcken till Tyresö. Då blir det kapacitet så det räcker. (inte helt seriöst menat...)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6941
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tyresö

Inläggav Inge » tor 15 jun, 2017 6:46

Det mesta är väl jämförbart. Däremot blir inte utfallet detsamma. Farsta Strand ligger inte på samma avstånd som Norsborg. Det gör inte Tyresö heller. Däremot blir väl restiden ungefär densamma som till Farsta.

Som bekant byggdes sträckan Kärrtorp-Bagarmossen och vidare till Skarpnäck om till en snabbare underjordisk sträckning just för att kunna köra snabbare mot Tyresö, än om man använt det äldre reservatet på 90-talet. Men även detta kan förstås på goda grunder antagande ligga utanför kommunalpolitikerns kunskapshorisont.

För många blir tunnelbanan snabbare än buss. För några blir det likvärdigt och säkert finns enstaka som förlorar.

Att flertalet vinner är förstås så uppenbart att man behöver ta till fantasiprodukter, då man ju även kan fantisera ihop restider, som jämförelse.

Stomnätsplanen har naturligtvis aldrig varit något annat än en fantasiprodukt. Någon ovan verkar förvånas över att Stockholm helt oväntat inte reserverar gator för Tyresöbussar. Men varför skulle de det? De har väl aldrig ens funderat kring en så absurd idé. Och redan detta borde ha räckt för varje tänkande människa att avfärda stomnätsplanen som den totalt oförankrade och verklighetsbefriade terapiprodukt den är.

Sedan tillkommer förstås detaljer som att den tillkommit under förutsättningar som "tunnelbanan är färdigbygd" etcetera. Men även rent konkreta detaljer som att orsaken att man väntat med Tyresötunnelbanan var att Hagsätragrenen borde kopplas bort först. Men när detta nu sker är "strategin" dessutom obsolet. (Förutom att den var verklighetsbefriad från början.)

Den som hänvisat till denna plan tycker jag genom detta visar sin inkompetens ännu tydligare än genom påståendet att Barkarbytunnelbanan byggs ovan jord.

Den som gör bådadera har förstås helgarderat !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Tyresö

Inläggav TKO » tor 15 jun, 2017 10:14

ADDE skrev:Problemet är ju att Tyresös bussar matar till tunnelbanan redan idag - I Gullmarsplan!
Om man förlänger skarpnäcksgrenen in i Tyresö så kommer restiden från Tyresö Centrum bli jämförbar med den för Farsta strand, och Gamla Tyresö (eller Trollbäcken, beroende på vilket håll man bygger ut) blir då jämförbar med Norsborg. En Tunnelbana ersätter många bussar och skapar ett tungt stråk där man ersätter radiella bussar med lokala matarbussar. Fördelen är att majoriteten av de som bor i Tyresö har möjligheten att ta tunnelbanan raka vägen in till stan utan byten! Dessutom är det inga bilar ivägen! :wink:


Exakt vad jag tänkt skriva: Tyresöbussarna är ju - om vi undantar det fåtal turer som kör in till City - också bara simpla matarbussar. För inget tror väl att speciellt många resande har Gullmarsplan som resmål?

Sen är en annan fråga om det finns bebyggelsetäthet i Tyresö som motiverar tunnelbana, men det går ju att rätta till om viljan finns!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö? Bollmora!

Inläggav TKO » tor 15 jun, 2017 10:31

På tal om "Stomnätsplaner", är det inte den här som gäller numera?

Tunnelbaneplan 1965 Liten.jpg
Tunnelbaneplan 1965 Liten.jpg (134.47 KiB) Visad 1258 gånger


funderar
Thomas K Ohlsson
(Som för övrigt tycker att Bollmora skall heta Bollmora...)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Tyresö

Inläggav Lars_L » tor 15 jun, 2017 10:52

ADDE skrev:Problemet är ju att Tyresös bussar matar till tunnelbanan redan idag - I Gullmarsplan!
Om man förlänger skarpnäcksgrenen in i Tyresö så kommer restiden från Tyresö Centrum bli jämförbar med den för Farsta strand, och Gamla Tyresö (eller Trollbäcken, beroende på vilket håll man bygger ut) blir då jämförbar med Norsborg. En Tunnelbana ersätter många bussar och skapar ett tungt stråk där man ersätter radiella bussar med lokala matarbussar. Fördelen är att majoriteten av de som bor i Tyresö har möjligheten att ta tunnelbanan raka vägen in till stan utan byten! Dessutom är det inga bilar ivägen! :wink:


Fast det är ju just frågan om befolkningstäthet och hur Tyresö ser ut. Ser man på resandet och var det stora resandet finns, så är det som jag skrev fördelat på 4 ganska jämnstora stråk. Ganska svårt att fånga dem i ett t-banenät - om man räknar med en omkrets på ca 1000-meter runt tänkta t-banestationer. Man byggde ju helt enkelt inte centrala Tyresö riktigt för T-bana.

Från Tyresö centrum går ju bara omkring 20 turer direkt till Gullmarsplan/Centralen i maxtimmen. Är ju knappt tillräckligt underlag för spårvägsförbindelse. Därför är det svårt att få tidsvinster som blir betydande.

Må vara att de flesta ändå får byta vid Gullmarsplan idag. Dock har man där väldigt hög turtäthet, vilket gör att den upplevda bytestiden blir kort. Det man jämförde med här var ju dock stomlinjer som går hela sträckan in till centralen. Jämför man med det kommer ju en sådan bussförbindelse att vinna många gånger över en t-bana - såvida framkomligheten är god. Det är ju snarast det som knäckfrågan i sådana fall.
Lars_L
 
Inlägg: 1861
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Tyresö

Inläggav Inge » tor 15 jun, 2017 11:27

Jag tror inte att det hade behövts ens 20 bussar från Gullmarsplan om man inte byggt tunnelbana och ingen bytt där. Fruktansvärt onödigt att bygga tunnelbana dit !

Det är just frågan om befolkningstäthet och hur Gullmarsplan ser ut. Man byggde ju helt enkelt inte Gullmarsplan riktigt för tunnelbana.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4468
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster