Ta första bästa tåg eller vänta på det rätta?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Ta första bästa tåg eller vänta på det rätta?

Inläggav TKO » mån 05 jun, 2017 10:20

I debatten kring Citybanans kapacitet har för- och nackdelar med "kortvändande" tåg diskuterats. Jag tror att de aspekter som då tagits upp till stor del är beroende på trafikanternas resemönster. Hur gör vi om vi t ex står vid Gullmarsplan och vill resa till Hässelby? Väntar vi på ett tåg som går hela vägen eller hoppar vi på det första tåg som kommer, även om det innebär ett byte i t ex Alvik eller Åkeshov?

Själv tror jag att jag i de allra flesta fall väntar på rätt tåg - men det är å andra sidan sällan jag har anledning att åka till Hässelby!

När jag tänker tillbaka inser jag också att jag i mitt dagliga pendlande aldrig behövt ställas inför detta val, jag har alltid haft turen (?) att inga tåg vänder innan mitt resmål - när jag bodde i Kallhäll fanns inte vändspåren i Jakobsberg t ex.

De enda någorlunda återkommande resor där jag ställs inför detta val är när jag skall åka till Uppsala. Och då skulle jag aldrig komma på tanken att hoppa på ett tåg till Märsta eller Kungsängen vid Årstaberg, utan jag väntar på Uppsalatåget. Men dessa resor sker inte speciellt ofta och heller inte under högtrafikstid - så mitt beteende kanske inte är signifikant...

Tacksam för synpunkter från forumets ärade skribenter!

är
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Ta första bästa tåg eller vänta på det rätta?

Inläggav Inge » mån 05 jun, 2017 10:58

När signalsystemet byttes på gröna linjen lärde jag mig att alltid hoppa på första bästa tåg västerut om jag skulle till Hässelby. Detta eftersom man allt som oftast ändrade sig. Tåg som skulle ha vänt i Alvik gick plötsligt hela vägen och vice versa. Naturligtvis oftast vice versa, men eftersom det inte gick att utesluta att det tåg som skulle vänt kort gick hela vägen, så...

Detsamma kan man nog förvänta sig med pendeltågen på trafikverkets spår. I synnerhet i samband med att ett nytt upplägg introduceras.

PS Det förekommer inte allt för sällan att Uppsalatågen vänds vid Centralen istället för Älvsjö...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 05 jun, 2017 11:06

Inge skrev: ---klipp---
PS Det förekommer inte allt för sällan att Uppsalatågen vänds vid Centralen istället för Älvsjö...

Jag vet... däremot vet sällan MTR:s personal i Årstaberg detta!
(Men det är en annan diskussion som kanske passar i tråden "SL och konsten att informera")

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » mån 05 jun, 2017 11:17

Det finns många parametrar att ta in i valet.

1. Står man på en kall eller regnig station så kanske man vill ta första bästa tåg för att sedan byta på en station med bättre miljö.
2. trängsel på tågen kan ha betydelse. Där kan erfarenhet säga om det är bättre att åka med rätt tåg hela vägen, eller om det är bättre att ta ett annat tåg och åka med det så långt som det följer rätt bana.
3. Är bytet besvärligt av någon anledning, t.ex. rörelsehinder, så kan det vara bäst att ta rätt tåg från början.
4. Är man disträ eller lätt faller in i sin egen värd (bok eller telefon) så skall man akta sig för att ta ett tåg som viker av åt ett annat håll, t.ex. Mot Kallhäll när målet är Uppsala.
5. Har man sällskap med någon med annat mål så kan man ju ta fel tåg en bit för att inte behöva skiljas åt så tidigt.
6. Man kan fundera på om det är bättre att ta första bästa tåg för att komma så nära målet som möjligt om det plötsligt blir stopp i trafiken.
7. Vid snabba destinationsbyten kan det vara bra att ta första bästa tåg så långt det går åt rätt håll. (Såg denna tanke i ett nyskrivet inlägg vid förhandsgranskningen.)

Finns säkert fler parametrar att ta hänsyn till.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » mån 05 jun, 2017 11:43

TKO skrev:

(Men det är en annan diskussion som kanske passar i tråden "SL och konsten att informera")

/TKO

Och ändå kan du inte komma på tanken att hoppa på tåg mot Kungsängen eller Märsta? Trist för dig !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » mån 05 jun, 2017 12:27

Jag brukar ta det coolaste tåget. På pendeln så är det numera överspelat, men när X60 var nya så väntade jag gärna så sent som möjligt för att öka chansen att åka X60. På senare tid så väntade jag gärna till så sent som möjligt för att åka X10.
På tunnelbana 2 väntar jag om möjligt på Cx-vagnar om jag så endast åker med dom mellan Tce och Ömt, för byte där :-D
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » mån 05 jun, 2017 12:50

Inge skrev:
TKO skrev:

/TKO

Och ändå kan du inte komma på tanken att hoppa på tåg mot Kungsängen eller Märsta? Trist för dig !

OM jag läser texten "Inställt" på tablån för tåget till Uppsala tar jag naturligtvis första bästa tåg till Stockholm C. Om jag hinner så frågar jag först spärrpersonalen om tåget går från Cst - men dom har oftast ingen aning.
Om det däremot står "8 minuter" vid Uppsalatåget på tablån tar jag inte Märstatåget som kommer tidigare.

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » mån 05 jun, 2017 13:28

Odd skrev:Jag brukar ta det coolaste tåget. På pendeln så är det numera överspelat, men när X60 var nya så väntade jag gärna så sent som möjligt för att öka chansen att åka X60. På senare tid så väntade jag gärna till så sent som möjligt för att åka X10.
På tunnelbana 2 väntar jag om möjligt på Cx-vagnar om jag så endast åker med dom mellan Tce och Ömt, för byte där :-D

Du är inte ensam om den vanan! :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » mån 05 jun, 2017 13:34

Stora delar av pendeltågsnätet har 15-minutersintervall i normaltrafik. Jag har svårt att se att inte ens den mest inbitne diggare förlänger sin restid med 15-20 minuter för att få åka med det "coolaste" tåget... men jag kanske för en gångs skull har fel?!

/TKO
TKO

Inläggav Inge » mån 05 jun, 2017 14:08

TKO skrev:Stora delar av pendeltågsnätet har 15-minutersintervall i normaltrafik. Jag har svårt att se att inte ens den mest inbitne diggare förlänger sin restid med 15-20 minuter för att få åka med det "coolaste" tåget... men jag kanske för en gångs skull har fel?!

/TKO

Tja det beror väl på. Om man vet att det är en X10 och att de är efter att de enligt vissa påståenden skulle slutat gå så. Jag kan infororera om att jag nästan sprang för att hinna med en X10 som tog upp passagerare i april. Missade den dock, då jag trots allt inte förföll till sådant som springande.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav kildor » mån 05 jun, 2017 14:33

Inge skrev:
TKO skrev:Stora delar av pendeltågsnätet har 15-minutersintervall i normaltrafik. Jag har svårt att se att inte ens den mest inbitne diggare förlänger sin restid med 15-20 minuter för att få åka med det "coolaste" tåget... men jag kanske för en gångs skull har fel?!

/TKO

Tja det beror väl på. Om man vet att det är en X10 och att de är efter att de enligt vissa påståenden skulle slutat gå så. Jag kan infororera om att jag nästan sprang för att hinna med en X10 som tog upp passagerare i april. Missade den dock, då jag trots allt inte förföll till sådant som springande.

Det sista resandetåget med X10 var tåg 2950 den 28 mars (med undantag för en liten specialutflykt den 11 maj). Så det du möjligen kan ha sett i april var i så fall en skrottransport utan resenärer.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Inge » mån 05 jun, 2017 14:53

kildor skrev:
Inge skrev:

/TKO

Det sista resandetåget med X10 var tåg 2950 den 28 mars (med undantag för en liten specialutflykt den 11 maj). Så det du möjligen kan ha sett i april var i så fall en skrottransport utan resenärer.

Nej det var ingen skrottransport och det var med resenärer. Om det var något annat än ett ordinarie pendeltåg krävs en bättre förklaring.

Om du har tillgång till exakta data får du gärna kolla morgonens sena insatståg på Mälarbanan andra veckan i april, för det var ett sådant det verkade vara.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » mån 05 jun, 2017 18:41

Jag tycker bara det är kul att det finns dom som tycker att jag och andra är knäppa bara för att vi inte är medelmåttor, och jag är rätt nöjd med det!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Stefan Widén » mån 05 jun, 2017 20:59

Är man på T-C och skall hem till Hagis tar man första tåg och vid behov byter i Gup. Om något händer med efterkommande tåg så brukar det stå ett reservtåg och då kan de tursätta det och man kommer hem. Eller att något annat insatståg får ny destination. Sen kommer man ut i luften vilket även det är bra.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav 218 » tis 06 jun, 2017 9:36

Stefan Widén skrev:Är man på T-C och skall hem till Hagis tar man första tåg och vid behov byter i Gup. Om något händer med efterkommande tåg så brukar det stå ett reservtåg och då kan de tursätta det och man kommer hem. Eller att något annat insatståg får ny destination. Sen kommer man ut i luften vilket även det är bra.

Stefan

Ja det bästa är väl att bara åka på! På min färd mot Fruängen med linje 14 har det många gånger hänt att jag hoppat på ett tåg endast till Telefonplan men som undervägs fått ny destination Fruängen! Hände senast i förra veckan! Telefonplan alltså skyltat på både plattform och tåg. Kruxet är ju om man tar ett tåg som grenar ut åt annat håll än det tilltänkta och man glömmer att byta!

218
218

Återgå till Spårtrafik