Akut spårarbete i Norrköping (igen)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Akut spårarbete i Norrköping (igen)

Inläggav bark » ons 31 maj, 2017 9:55

Norrköpings kommun skrev:Ett akut kvälls-/nattarbete kommer att ske natten till torsdag (1/6) samt natten till fredag (2/6). Arbetet kommer att ske i växel 34, Norrtull, ca 22.00-05.00 (mellan 22.00 till dess att spårvagnarna slutar gå för trafikdygnet sker arbetet med bevakare).
Arbetet som ska utföras är svets och sliparbeten. Utryckningsfordon och övrig trafik kommer inte hindras av arbetet.

http://www.norrkoping.se/organisation/nyheter/2017/05/30/svets-och-sliparbeten-pa-/index.xml
Användarvisningsbild
bark

Re: Akut spårarbete i Norrköping (igen)

Inläggav Stefan Widén » ons 31 maj, 2017 10:51

Att det händer saker med spåren som gör att man måste ut och laga är inget konstigt. Självklart vill man förebygga allt så långt som möjligt men trots det så händer det att något går sönder.

Detta arbete verkar vara väl planerat eftersom man påbörjar arbetet med bevakare när trafiken går ner i turtäthet och därmed kan man både arbeta och ha trafiken i gång. När sedan trafiken går in kan man brassa på för fullt och hinna bli klar till trafikstart. Behöver man ytterligare nätter så upprepas proceduren.

Mao ett standardarbete med en standardplanering.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav leifd » ons 31 maj, 2017 12:00

Sådär gick det väl alltid till förr i tiden, innan allt skulle planeras sönder totalt. Att sen skriva i tidningen, på nyhetsplats, tycker jag nog verkar väl magstarkt egentligen.
Men världen är ju så konstig numera...
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav BSB101 » tor 01 jun, 2017 8:12

leifd skrev:Sådär gick det väl alltid till förr i tiden, innan allt skulle planeras sönder totalt. Att sen skriva i tidningen, på nyhetsplats, tycker jag nog verkar väl magstarkt egentligen.
Men världen är ju så konstig numera...

Tidning? Nyhetsplats? Länken i barks inlägg går till en informationssida hos Norrköpings kommun. Ser inget konstigt att kommunen informerar om spår- och vägarbeten. Inte heller något konstigt om det skulle stå en blänkare i någon lokaltidning heller. Konstig inställning du verkar ha.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav leifd » tor 01 jun, 2017 9:03

Hemskt ledsen då, men eftersom jag ju läste detta i min morgontidning. Därför följde jag faktiskt inte länken, vilket ju naturligtvis är beklagligt.
Klart man kan informera på hemsidan, men normala småjobb, borde man ju bara kunna åka ut och fixa, särskilt om man inte ens tänker störa trafiken.
Men såklart vill man väl hela tiden visa hur duktig man är, genom att berätta småsaker...
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav bark » tor 01 jun, 2017 9:16

Det man kan fundera över i så fall är väl vem på kommunen som bestämt att det här ska kallas "akut". I övrigt tycker jag att det är trevligt att underhåll sker.

Men inser samtidigt att det knappast blivit någon notis varken på kommunens sida eller i NT om det gällt att laga potthål vid en busshållplats.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav Stefan Widén » tor 01 jun, 2017 14:51

bark skrev:Det man kan fundera över i så fall är väl vem på kommunen som bestämt att det här ska kallas "akut". I övrigt tycker jag att det är trevligt att underhåll sker.

Men inser samtidigt att det knappast blivit någon notis varken på kommunens sida eller i NT om det gällt att laga potthål vid en busshållplats.

Det är en statusfråga.... och det är ju det som är poängen med spårväg att den ses som så säker i sin leverans och om nu kommunen går ut med denna info bekräftar detta faktum.

Och det är ju bara att inse att N-ping har högre status än ex L-ping... :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav BSB101 » fre 02 jun, 2017 13:10

leifd skrev:Hemskt ledsen då, men eftersom jag ju läste detta i min morgontidning. Därför följde jag faktiskt inte länken, vilket ju naturligtvis är beklagligt.
Klart man kan informera på hemsidan, men normala småjobb, borde man ju bara kunna åka ut och fixa, särskilt om man inte ens tänker störa trafiken.
Men såklart vill man väl hela tiden visa hur duktig man är, genom att berätta småsaker...

Om man genomför arbeten med trafiken igång brukar det allt som oftast innebära någon påverkan, stor eller liten. Sen har nog kommunen viss erfarenhet av att det räcker med att sätta upp två sergeanter med avspärrningsband mellan på en gata så börjar folk höra av sig och undrar vad som är på gång.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav leifd » fre 02 jun, 2017 23:03

BSB101 skrev:
leifd skrev:Hemskt ledsen då, men eftersom jag ju läste detta i min morgontidning. Därför följde jag faktiskt inte länken, vilket ju naturligtvis är beklagligt.

Om man genomför arbeten med trafiken igång brukar det allt som oftast innebära någon påverkan, stor eller liten. Sen har nog kommunen viss erfarenhet av att det räcker med att sätta upp två sergeanter med avspärrningsband mellan på en gata så börjar folk höra av sig och undrar vad som är på gång.

Nåja, jag vet ju inte vad du som är anonym kan ha för erfarenheter, men jag själv som bott i en riktig spårvägsstad i över 60 år och dessutom jobbat rätt många år på dess spårväg, har väl inte riktigt den uppfattningen.
Men på senare år har de ju blivit så märkvärdigt o så komplicerat att göra minsta lilla grej. Kanske beror på den storstadpåverkan som upphandlingförfarande medför.
Än så länge går det ju faktiskt att använda billigare metoder och få bättre resultat, men man ser ju var åt det pekar, på många sätt.
Märkligt att det ska behöva vara så, tycker ju man skulle försöka hålla saker enkla, men de är väl inte lika lönsamt antagligen.

Nåja, inge idé att argumentera egentligen, man har ju ändå bara fel, känns det som.
Användarvisningsbild
leifd

Återgå till Spårtrafik