Kan bli strejk i bl.a. T-banan från fredag 12 maj 2017

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Kan bli strejk i bl.a. T-banan från fredag 12 maj 2017

Inläggav LÅ1 » mån 08 maj, 2017 23:10

DN 2017-05-03: "Strejk kan drabba tunnelbana och pendeltåg".
DN 2017-05-04: "Seko varslar om strejk i tunnelbanan nästa fredag".
stockholmdirekt.se 2017-05-08: "Strejkhot: Risk för stopp i tunnelbanetrafiken i veckan"

Hur länge kan man bedriva trafik utan städare och annan underhållspersonal? Inte länge, antar jag. Någon dag kanske?
Om man ens får köra alls. Beror väl lite på vilka kategorier som ingår i "annan underhållspersonal".

Det har varit väldig liten uppmärksamhet kring varslet. Men det blir väl mer och ner om det i media, och "i fikarummen", ju närmare skarpt läge man kommer.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Kan bli strejk i bl.a. T-banan från fredag 12 maj 2017

Inläggav gek » tis 09 maj, 2017 8:17

LÅ1 skrev:Hur länge kan man bedriva trafik utan städare och annan underhållspersonal? Inte länge, antar jag. Någon dag kanske?
Om man ens får köra alls. Beror väl lite på vilka kategorier som ingår i "annan underhållspersonal".

Det var en delvis liknande situation i mitten av 1980-talet; under några veckor strejkade personal som arbetade med underhåll av tunnelbanans rullande materiel. Följden blev att trafiken ställdes in helt på söndagarna och var begränsad övriga dagar.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav TKO » tis 09 maj, 2017 12:38

Greger Hatts fd hustru - som numera är VD för Almega - har fått in en debattartikel i nätupplagan av SvD Näringsliv som tar upp frågan.

https://www.svd.se/almega-oansvarigt-va ... elsen-2017

Antingen är hon så okunnig som Almegas vd:ar brukar vara - eller så ljuger hon oss läsare rakt upp i ansiktet.

Oavsett vilket gissar jag att vi får se ett branschavtal mellan Almega och SEKO innan fredag - precis som Fastighets strejkvarsel fick Almega att fatta vad "märket" betyder.
Om Almega väljer att särbehandla detta avtalsområde för att markera att man inte ställer upp på "märkets" låglönesatsning hoppas jag att medborgarnas dom blir hård. I en annan - bättre - tid var det inte högerpolitruker som fru Hatt som styrde över järnvägssektorns lönebildning. Detta går att ändra på - det går att lära av t ex London!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav LÅ1 » tis 09 maj, 2017 14:22

TKO skrev:Greger Hatts fd hustru - som numera är VD för Almega - har fått in en debattartikel i nätupplagan av SvD Näringsliv som tar upp frågan.

Antingen är hon så okunnig som Almegas vd:ar brukar vara - eller så ljuger hon oss läsare rakt upp i ansiktet.

Oavsett vilket gissar jag att vi får se ett branschavtal mellan Almega och SEKO innan fredag - precis som Fastighets strejkvarsel fick Almega att fatta vad "märket" betyder.
Om Almega väljer att särbehandla detta avtalsområde för att markera att man inte ställer upp på "märkets" låglönesatsning hoppas jag att medborgarnas dom blir hård. I en annan - bättre - tid var det inte högerpolitruker som fru Hatt som styrde över järnvägssektorns lönebildning. Detta går att ändra på - det går att lära av t ex London!

/TKO

Håller med om följande: "Oavsett vilket gissar jag att vi får se ett branschavtal mellan Almega och SEKO innan fredag".

Det övriga har jag ingen direkt kunskap om. (Utom att jag har för mig att det bara är på arbetstagarsidan som man tillämpar politisk tillsättning av högre tjänster. :wink: )
LÅ1

Inläggav TKO » tis 09 maj, 2017 15:14

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Greger Hatts fd hustru - som numera är VD för Almega - har fått in en debattartikel i nätupplagan av SvD Näringsliv som tar upp frågan.

/TKO

Håller med om följande: "Oavsett vilket gissar jag att vi får se ett branschavtal mellan Almega och SEKO innan fredag".

Det övriga har jag ingen direkt kunskap om. (Utom att jag har för mig att det bara är på arbetstagarsidan som man tillämpar politisk tillsättning av högre tjänster. :wink: )

Nja, det kan ju vara en fördel att vara partimedlem om du vill göra karriär i ett LO-förbund. Detta har dock aldrig varit en hemlighet - medan däremot t ex Almega uppger sej vara partipolitiskt neutrala.

(Men när Högeralliansen inför valet 2006 föreslog att ta bort den reducerade arbetsgivaravgift som då fanns för småföretag vägrade Almega att kommentera detta - trots att det skulle öka kostnaden för flertalet medlemsföretag. De personer jag pratade med på förbundet - jag var då "medlem" i Almega - fattade helt enkelt inte att deras politiska favoriter ville ÖKA arbetsgivaravgiften för merparten av medlemmarna, sånt håller ju bara sossarna på med! Partipolitiskt obundna - jojo...)

Thomas K Ohlsson
tidigare småföretagare
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 09 maj, 2017 15:22

Snälla herrarna (alternativt jourhavande forummoderator), om diskussionen ska fortsätta på det senast inslagna temat i tråden så flytta den till "Ordet är fritt"-forument. Anknytningen till begreppet Spårtrafik är redan homeopatiskt förtunnad.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 09 maj, 2017 15:35

Det finns väl en viss koppling mellan "företräder Almega sina medlemmars intressen eller drivs man av partipolitiska hänsynstagandet" och frågan om Almega denna gång kommer att vägra följa "märket" och därigenom förorsaka en arbetsmarknadskonflikt inom ett avtalsområde som i högsta grad berör "spårtrafiken"...

Men visst - vi kan ju hålla oss till att diskutera lämplig längd på blocksträckor istället! Det är ju inte alls partipolitiskt.

En kompromiss är kanske att vi tar upp frågan om det är rimligt att även de lågavlönade grupperna inom kollektivtrafiken - t ex städpersonal - skall omfattas av den låglönesatsning som finns i alla hittills slutna avtal inom LO-sektorn eller om just dessa grupper skall ställas utanför? Det är tyvärr möjligt att Almega i det här fallet verkligen företräder medlemsföretagens åsikt - i så fall önskar jag bara MTR och Co lycka till... det här är en konflikt som arbetsgivarsidan har små utsikter att vinna.

(Är detta tillräckligt "spårtrafiksorienterat för att även doktorinnan skall bli nojdh?)

/TKO
(för tillfället resonabel)
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 09 maj, 2017 16:24

Det som beskrivs är ju ett generellt problem i årets avtalsrörelse, med det sk. märket och om låglönesatsningar ryms inom detta. Har man behov av att diskutera avtalsrörelsen och lönebildningen på svensk arbetsmarknad, liksom olika fackförbunds och arbetsgivarförbunds agerande tycker jag att man med fördel kan diskutera detta på "Ordet är fritt".

Tilläggas kan också att jag betackar mig för att få några etiketter påklistrade om vad jag själv ev. kan tyckas tänka om detta.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » tis 09 maj, 2017 16:43

Den eventuella strejken har väl i alla fall spårtrafikkoppling? Och dess orsaker har det väl då också i nästa led så att säga.

Eftersom man är delfinansiär av T-banan, även om delen är mikroskopisk, så kan man kanske få ha synpunkter på lönenivåer och löneskillnader. (Och så har jag en tendens att bli provocerad av "sosseretorik".)

Men tanken med den här tråden var att dra upp strejkvarslet ur skuggan och försöka förstå hur situationen kan vara till veckohelgen och nästa vecka. Kan man ta sig till jobbet den vanliga vägen då? Eller måste man försöka åka buss udda tider och stora omvägar för att komma till målet. Jobba hemifrån är förstås en möjlighet för många. (Men inte för alla, t.ex. inte för butiksanstälda eller för bussförare. :D )

Men med tanke på hur det såg ut inom ett angränsande avtalsområde så gissar jag att det inte blir någon strejk, och blir det det så blir den säkert kort. Men osvuret är bäst.
LÅ1

Inläggav TKO » tis 09 maj, 2017 16:45

Kanske bäst att flytta hela tråden till 'Ordet är fritt'?

Eftersom en diskussion om en möjlig strejk inom spårtrafiksområdet inte verkar passa under rubriken 'spårtrafik'...

Thomas K Ohlsson
(Ej etiketterare, men nu något mindre resonabel)
TKO

Inläggav LÅ1 » tor 11 maj, 2017 17:45

stockholmdirekt.se: "Så slår en strejk i tunnelbanan".
Ju mer tågen målas, ju färre tåg.

(Hoppas att det här anses beröra trådämnet och forumkategorin?)
LÅ1

Inläggav kildor » tor 11 maj, 2017 18:05

Lite mer aktuellt:

Seko: ”Seger för rättvisan – strejk avblåst i spårtrafiken”
https://www.seko.se/avtal/sekos-avtalso ... rtrafiken/
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav LÅ1 » tor 11 maj, 2017 18:19

kildor skrev:Lite mer aktuellt:

Seko: ”Seger för rättvisan – strejk avblåst i spårtrafiken”
https://www.seko.se/avtal/sekos-avtalso ... rtrafiken/

Hörde det just på radion och blev fundersam eftersom artikeln jag länkade till var publicerad 17:26, 11 maj 2017.
Inga extra bekymmer för uteblivna tåg då. I alla fall inte uteblivna av just den anledningen.
LÅ1

Inläggav TKO » fre 12 maj, 2017 9:23

Vad var det jag sa!
(eller skrev, om vi nu skall vara petiga...)

Jag tror någon tog fru Hatt i örat och sa att nu får det vara nog, välkommen till verkligheten.

/TKO
TKO

Inläggav Inge » fre 12 maj, 2017 9:57

Det här förstår jag inte heller. Det viktiga torde vara att den tärande delen av samhället, dvs SEKOs medlemmar, inte får en ännu större del av kakan från den närande delen? Har de verkligen fått det, eller innebär inte insamlingmodellen att det blir några av SEKOs många överbetalda grupper som sjäva får stå tillbaka för låglönesatsningen?

Det vill säga precis som fru Hatt önskade?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 12 maj, 2017 10:57

TKO skrev:Vad var det jag sa!
(eller skrev, om vi nu skall vara petiga...)

Jag tror någon tog fru Hatt i örat och sa att nu får det vara nog, välkommen till verkligheten.

/TKO

Thomas, att du aldrig kan låta bli. Med sådana här inlägg lockar du bara fram forumets värsta skitstövlar, som återigen får tillfälle att sprida sina sina kverulansparanoida vanföreställningar.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » fre 12 maj, 2017 11:23

Bästa dr Nöjdh!

Jag tror det ligger en del i Ert senaste inlägg, jag skall försöka skärpa mej...

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Återgå till Spårtrafik