Norrköping: För mycket avstägningar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav bark » sön 07 maj, 2017 8:07

Norrköpings Tidningar skrev:Nu är linje två i spårvagnstrafiken avstängd igen på vissa sträckor. Vi har gått igenom hur ofta trafiken har ställts in sedan årsskiftet. Hur tycker du spårvagnstrafiken fungerar?


http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/tre-manader-med-avstangd-sparvagnstrafik-om4626555.aspx
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1640
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav X12 » sön 07 maj, 2017 10:29

Tycker de får det att låta värre än det är. Det handlar ju om avstängda delsträckor utspridda över året, ingen totalnedläggning av trafiken i ett kvartal som tidningsrubriken först får det att låta som.

Någon som vet vad det är för jobb som ska göras på Finspångsvägen förresten?
X12
 
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav leifd » sön 07 maj, 2017 17:26

Vet inte vad man ska göra på Finspångsvägen, men att man stänger av har troligen med underhåll av gatan att göra.
Numera väljer ju underhållare av gator och vägar att stänga av på helt andra sätt än förr i tiden, dels för att det ska göras planer för avstängningen på helt andra sätt, vilket medför fegare tänk, eftersom det blir skrivbordsprodukter.
Oksak är ju att fordonstrafiken är så dålig på att visa hänsyn, vilket skapar massa tillbud och olyckor.
Tyvärr slår detta även mot spårvagns och busstrafiken, då man inte tar några resenärshänsyn, vilket man nog kanske skulle behöva göra.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4165
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav Stefan Widén » sön 07 maj, 2017 18:31

Denna fråga är klart aktuell och helt klart är att man ofta tappar resenärernas aspekt på på god kollektivtrafik. Vissa arbeten är väldigt besvärliga att utföra med pågående trafik och vissa går att hitta lösningar för som innebär att man reducerar trafiken från ex kl 22.00. Helt klart är att detta går att utveckla ännu mer och åter kommer det som idag är en brist, återföring av kompetens!som gör att många börjar om från början i stället för att hitta redan färdiga fungerande lösningar.

Vi har många goda exempel från historien, som redovisats här tidigare, och många av dem är fortfarande tillämpbara. T o m med moderna teknik ännu bättre lösningar.

Besvärligheten för resenärerna är bara en del som är svårt att sätt prislapp på. Extra kostnader för bussar finns det däremot uppgifter på. Detta skall vägas mot de extra kostnader som kan uppstå för att man låter spårvagnstrafiken gå så långt som möjligt.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav daniel_s » sön 07 maj, 2017 19:51

Fast egentligen har vi väl inte alls någon koll på de kostnader, vare sig för spårvägen eller för samhället i övrigt, som orsakades av exempelvis enkelspårsdrift på Norrtullsgatan dagarna i ända eller spårvagnstrafik in i det sista på den blivande tunnelbanan. Det behöver vi nog inte ha heller, men det är förrädiskt att jämföra med hur det gick till på 50-60-talen när både ekonomin och politiken såg annorlunda ut.
daniel_s
 
Inlägg: 11042
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav Stefan Widén » sön 07 maj, 2017 22:17

daniel_s skrev:Fast egentligen har vi väl inte alls någon koll på de kostnader, vare sig för spårvägen eller för samhället i övrigt, som orsakades av exempelvis enkelspårsdrift på Norrtullsgatan dagarna i ända eller spårvagnstrafik in i det sista på den blivande tunnelbanan. Det behöver vi nog inte ha heller, men det är förrädiskt att jämföra med hur det gick till på 50-60-talen när både ekonomin och politiken såg annorlunda ut.


Nej man kan givetvis inte jämföra direkt, men helt klart är att det är ökade kostnader med att köra buss i stället för spårvagn och det gäller även idag. Och om man förr hade lärt sig att hitta lösningar som minimerade inställelse av trafik så måste det ju funnits goda grunder för det. Det gäller att räkna på allt och kanske är det billigare att göra en kortare totalavstängning med treskift, i stället för att man gör en längre med enskift.

En viktig del som man inte räknar med är resenärernas tid. Om en avstängning resulterar i att ex antal personer får längre restid så går det att omsätta i en kostnad. Denna kostnad går dock inte att återföra till respektive resenär men som faktor vid val av arbetsmetod vore den intressant. Fast visst vore det häftigt om man även kunde få resegaranti vid arbeten då man får förlängda restider.

Saltis avstängning p g a Slussenombyggnaden skulle vara ett bra exempel där man kunnat räkna på detta. Vad hade det kostat att bygga ett provisoriskt spår/plattform från den plats där ersättningsbussarna går från vid Slussen?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav CS » mån 08 maj, 2017 18:05

Stefan Widén skrev:
Saltis avstängning p g a Slussenombyggnaden skulle vara ett bra exempel där man kunnat räkna på detta. Vad hade det kostat att bygga ett provisoriskt spår/plattform från den plats där ersättningsbussarna går från vid Slussen?

Stefan


Problemet med din lösning är att den som betalar för ombyggnaden, Stockholms stad, har inget intresse i resandet till/från Nacka. Så det finns liksom ingen vinst i att ha Saltsjöbanan igång under ombyggnaden.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 573
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav TKO » mån 08 maj, 2017 18:17

CS skrev:
Stefan Widén skrev:
Saltis avstängning p g a Slussenombyggnaden skulle vara ett bra exempel där man kunnat räkna på detta. Vad hade det kostat att bygga ett provisoriskt spår/plattform från den plats där ersättningsbussarna går från vid Slussen?

Stefan


Problemet med din lösning är att den som betalar för ombyggnaden, Stockholms stad, har inget intresse i resandet till/från Nacka. Så det finns liksom ingen vinst i att ha Saltsjöbanan igång under ombyggnaden.


Innan vi uttalar oss så tvärsäkert kunde det kanske vara på sin plats att titta på de kontraktsmässiga förhållandena som gällde Saltsjöbanans station vid Slussen.
(Jag vet inte hur dessa såg ut - därför är jag heller inte tvärsäker...)

Men vem ägde (äger?) marken t ex? Var det KF/Gyllenforsen/Vad dom kan heta nu, Saltsjöbanan/SL eller staden?

OM staden inte ägde marken, har den exproprierats?

Eller är det hela en följd av en politisk överenskommelse mellan stadshuset och landstinget - där ljusets riddare i skepnad av Wennerholm och/eller Tamsons helt enkelt tyckt att det är OK att stänga ner Saltsjöbanan eftersom högern så väldigt gärna vill genomföra "Nya Slussen"?

Jag har på känn att förklaringen "Stockholms stad har inget intresse i resandet till/från Nacka" är lite väl förenklad.

funderar
Thomas K Ohlsson

(Fast det här har inte så mycket med Norrköping att göra - det medges)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav Stefan Widén » mån 08 maj, 2017 21:19

Indirekt har det med Norrköping att göra ...Dvs principen att stänga trafiken i stället för att hitta andra lösningar. och när det gäller saltis så är det rätt att markägandet kan ställa till det men i detta fall rör det sig och gatumark och då är det staden som har möjligheten. Och här måste staden och TF göra gemensam sak att ytterligare förbättra samarbetet för att söka smarta lösningar. I detta fall blir man av med ett antal bussar vilket är positivt för miljön om inte annat. Självklart att bytet blir enklare man spar tid osv.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav Per Lind » tis 09 maj, 2017 10:45

Det anläggningen är byggd för anses som ett stort problem - resenärerna.
Trafikhuvudmannen anser att det är operatörens sak att skaffa ersättningstrafik och man har inget intresse av att hjälpa till.
Precis som Stefan skriver så borde det vara en ära för trafikhuvudmannen att se till så trafikanterna blir så lite lidande som möjligt. Detta borde också vara billigast i längden för alla inblandade - inklusive trafikanterna.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2244
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav TKO » tis 09 maj, 2017 11:26

Idag förvånar jag inte minst mej själv genom att instämma i herrarna Widén och Lind:s inlägg!

Dock undrar jag om verkligen någon del av Saltsjöbanan går på gatumark - men det kanske inte var så kamrat Widéns inlägg skulle tolkas?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav ADDE » tis 09 maj, 2017 19:12

Med tanke på att vad som är kvar av den nuvarande bussterminalen kommer att rivas, är det ens värt att anlägga en tillfällig plattform där då?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Norrköping: För mycket avstägningar?

Inläggav Stefan Widén » ons 10 maj, 2017 8:04

ADDE skrev:Med tanke på att vad som är kvar av den nuvarande bussterminalen kommer att rivas, är det ens värt att anlägga en tillfällig plattform där då?


OM du går ner och ser var hållplatslägena för ersättningsbussarna är så inser du att du befinner dig vid gamla plattformsläget för Slussen.

Om man spikat upp en plattform ut mot vattnet så hade det funkat. Sen finns det givetvis lägen då man skall börja spränga in i för nya bussinfarten. Men hittills hade man kunnat köra ner dit.

När vi ratar provisoriska spårlösningar så finns det bra ex både historiskt och i moderna tid. Hela utbyggnaden av tunnelbanan ex mellan Odenplan och Fridhemsplan var fullt av diverse provisoriska lösningar för att upprätthålla trafiken.

Gammelstadstorget i GBG där man byggde en bro ett antal växlar och spår för att kunna hålla igång trafiken.

Så ska det se ut.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kantorn och 10 gäster