Sida 1 av 3

Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: fre 05 maj, 2017 21:14
av ADDE
I Bättre stadsdels artikel så utreder man om att bygga en andra Nybohovshiss för att öka kapaciteten.

Jag undrar gott och kort: Går det inte att bygga på annat sätt? kan man inte bygga en ramp likt Ropsten-Hjorthagen, eller en gångtunnel följt av 3st. rulltrappor och 1-2 hissar likt Alby, Hallunda & Norsborg?

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: fre 05 maj, 2017 21:39
av daniel_s
ADDE skrev:I Bättre stadsdels artikel så utreder man om att bygga en andra Nybohovshiss för att öka kapaciteten.

Jag undrar gott och kort: Går det inte att bygga på annat sätt? kan man inte bygga en ramp likt Ropsten-Hjorthagen, eller en gångtunnel följt av 3st. rulltrappor och 1-2 hissar likt Alby, Hallunda & Norsborg?


Det är väl helt enkelt bergets geometri som föranleder dagens lösning! Man kan inte bygga en ramp för den blir för brant, och man kan inte bygga vertikalhissar för då hamnar man utanför berget upptill alternativt för långt in i berget nertill.

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: lör 06 maj, 2017 0:29
av roggek
Nu är väl ADDE mer expert än mig, men kan man inte öka hastigheten alternativt sätta in en längre/större hisskorg?
Borde bli billigare än en "andra" Nybohovshiss...

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: lör 06 maj, 2017 0:45
av LÅ1
Hissen är ju bemannad. Måste man då ha dubbel bemanning med två hisskorgar? Antar att bemanningen har med säkerhet att göra, speciellt vid utrymning.

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: lör 06 maj, 2017 8:15
av Stefan Widén
Denna "hiss" är ju väldigt speciell. Korg som går på gummihjul och med kontaktledning för belysning mm. De gånger jag åkt den de senaste tio åren har har vakten om bord inte gjort mer än att trycka på knapparna för upp och nedfärd.

Misstänker att när hissen var ny hade personalen även hand och dörröppning osv.

Banan är ju ett industri och teknikhistoriskt värdefullt och sanslöst diggabel och borde bevaras i nuvarande utförande just av den orsaken.

De finns säkerligen de som kan tänka sig att blåsa ut allt och bygga upp en modern snedhiss och med lite lätt ombyggnad i ändarna kan man säkerligen fördubbla kapaciteten. Att skjuta tunneln är ju det som kostar mest.

Men! Det är fortfarande bara en hiss.

Att bygga en till gör att man får den redundans som idag får ske med bussar. Och då kan nuvarande bevaras och nyttjas som idag.

Alla nöjda.

Stefan

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: lör 06 maj, 2017 8:36
av Anders Hanquist
När hissbanan öppnades (1964) var den bemannad med en konduktör, som sålde biljetter. En resa Nybohov-Liljeholmen kostade typ 20 eller 25 öre, men man sålde också biljetter för fortsatt färd med tunnelbanan. I det fallet ingick bergbaneresan. Den räknades så att säga som "anslutningslinje". Linjenumret var 200. (Det var innan Lidingö integrerats i SL:s linjenummersystem.) Några år senare tog man bort avgiften för resan och slopade också konduktören. På grund av ordningsproblem och vandalisering återinförde man bemanning, först (tror jag) med SL-personal och senare med väktare.

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: lör 06 maj, 2017 9:01
av LÅ1
Nybohovshissen är som sagts diggabel och kanske teknikhistoriskt värdefullt.

Här finns lite fakta och bilder Bruse´s Funiculars.net och Wikipedia
Lyfthöjden är tydligen 37 meter. Tunnelbanans längsta rulltrappa är 33 meter hög, och världens hösta är 66 meter. Enligt Wikipedia.

Detta får mig att tro att det skulle gå att ersätta hissen med rulltrappor. Kanske med ett mellanplan. Om det är möjligt att placerar rulltrappsschaktet i annat läge 'än där hissen går nu vet jag inte.

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: lör 06 maj, 2017 10:13
av Lars Ödlund
LÅ1 skrev:Nybohovshissen är som sagts diggabel och kanske teknikhistoriskt värdefullt.

Här finns lite fakta och bilder Bruse´s Funiculars.net och Wikipedia
Lyfthöjden är tydligen 37 meter. Tunnelbanans längsta rulltrappa är 33 meter hög, och världens hösta är 66 meter. Enligt Wikipedia.

Detta får mig att tro att det skulle gå att ersätta hissen med rulltrappor. Kanske med ett mellanplan. Om det är möjligt att placerar rulltrappsschaktet i annat läge 'än där hissen går nu vet jag inte.


Längsta rulltrappan är väl den i Västra Skogen, 66 meter lång.

Så långa trappor får dock inte installeras numera så ska man ersätta Nybohovsbanan med rulltrappor lär det bli ett flertal då banan idag är 240 meter lång.

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: lör 06 maj, 2017 10:27
av 218
Stefan Widén skrev:Denna "hiss" är ju väldigt speciell. Korg som går på gummihjul och med kontaktledning för belysning mm. De gånger jag åkt den de senaste tio åren har har vakten om bord inte gjort mer än att trycka på knapparna för upp och nedfärd.

Misstänker att när hissen var ny hade personalen även hand och dörröppning osv.

Banan är ju ett industri och teknikhistoriskt värdefullt och sanslöst diggabel och borde bevaras i nuvarande utförande just av den orsaken.

De finns säkerligen de som kan tänka sig att blåsa ut allt och bygga upp en modern snedhiss och med lite lätt ombyggnad i ändarna kan man säkerligen fördubbla kapaciteten. Att skjuta tunneln är ju det som kostar mest.

Men! Det är fortfarande bara en hiss.

Att bygga en till gör att man får den redundans som idag får ske med bussar. Och då kan nuvarande bevaras och nyttjas som idag.

Alla nöjda.

Stefan


Nej hisspersonalen har aldrig opererat hissen om man nu undantar att de mest serviceinriktade brukade hålla upp dörrarna när de märkte att resenärer var på ingång. Hissen var egentligen en gåva från ASEA som då ville göra reklam för produkten "snedhiss" som ditintills varit ett okänt begrepp. En lustighet är att då hissen togs i bruk 5 april 1964 medgavs inte mindre än 60 resenärer (+ konduktör) senare minskat till 45 pass. Idag är hissen medgiven för 15 resenärer (!) och man kan lugnt säga att vaktens yta expanderats starkt. Så om man slängde ut vakten så skulle förstås kapaciteten kunna ökas rejält, men det finns ju ett skäl till varför vakten är där också.

Delar av hissen levererades med hjälp av ett tiotal H15-bussar merparten av materialet fanns då på bakre dörrplattform. En synnerligen diggabel tillställning när de stog och brummade på Nybohovstorget! Det har ju alltid varit funderingar kring den där hissens pålitlighet och prestanda, tidigt så dök tankarna på ersättande rulltrappor upp. Den största delen av av förtätningen som sker idag på Nybohov sker ju mellan stationerna på banan så det mest logiska är väl förmodligen att komplettera med nya rulltrappor som är kortare än själva hissbanan.

//218

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: lör 06 maj, 2017 10:30
av daniel_s
Lars Ödlund skrev:
LÅ1 skrev:Tunnelbanans längsta rulltrappa är 33 meter hög, och världens hösta är 66 meter.


Längsta rulltrappan är väl den i Västra Skogen, 66 meter lång.


Det är skillnad mellan lyfthöjd och trappans längd. 66 meter rakt upp från mellanplanet i Västra skogen blir ungefär 30 meter över marken.

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: lör 06 maj, 2017 10:33
av LÅ1
Lars Ödlund skrev:Längsta rulltrappan är väl den i Västra Skogen, 66 meter lång.

66 meter lång, ja. Men lyfthöjden är 33 meter.
Lars Ödlund skrev:Så långa trappor får dock inte installeras numera så ska man ersätta Nybohovsbanan med rulltrappor lär det bli ett flertal då banan idag är 240 meter lång.

Lyfthöjden är 37 meter. Om man skulle tänka sig rulltrappor i stället för hissen så måste man förstås ändra lutningen på schacket. Banlängd är ju beroende på lutningen. Men OK, man vill inte ha långa rulltrappor. Det kan jag förstå. Men vid t.ex. Östermalmstorg har man flera rulltrappor efter varandra.

Jag tror att en av anledningarna till att man inte vill ha långa rulltrappor är att det kan vara svårt att evakuera personer med rörelsesvårigheter av olika slag om trappan stannar.

Allra bäst vore ju om man kunde ha att schakt som är utformat så att man har en utgång ungefär halvvägs. Man bygger ju utmed vägen upp, och så finns där ett dagis, f'´låt, en förskola skall man säga.

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: lör 06 maj, 2017 11:42
av ADDE
Finns det inga ritningar på hur tunnelföringen av Nybohovshissen var utförd?

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: lör 06 maj, 2017 11:50
av roggek
Stefan Widén skrev:De finns säkerligen de som kan tänka sig att blåsa ut allt och bygga upp en modern snedhiss och med lite lätt ombyggnad i ändarna kan man säkerligen fördubbla kapaciteten.
Stefan


Precis. Och det skulle bli billigast att låta Doppelmayr (uppköpte f d Von Roll) bygga en "modern hissbana" med en C20 liknande skapelse som tar en 150-200 pers. på en gång.
Förstår inte varför det inte gjorts tidigare...

EDIT: Såg nu att det är SMV Elevator som tydligen stod för den senaste ombyggnaden? Kan det verkligen stämma?

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: mån 08 maj, 2017 2:34
av C12C3C3C12
Anders Hanquist skrev:När hissbanan öppnades (1964) var den bemannad med en konduktör, som sålde biljetter. En resa Nybohov-Liljeholmen kostade typ 20 eller 25 öre, men man sålde också biljetter för fortsatt färd med tunnelbanan. I det fallet ingick bergbaneresan. Den räknades så att säga som "anslutningslinje". Linjenumret var 200. (Det var innan Lidingö integrerats i SL:s linjenummersystem.) Några år senare tog man bort avgiften för resan och slopade också konduktören. På grund av ordningsproblem och vandalisering återinförde man bemanning, först (tror jag) med SL-personal och senare med väktare.


Det stämmer, när jag började som spärrvakt på bana 2 Liljeholmen DK så fick man ibland tjänst på hissbanan, den var automatisk, det var bara när den började för dagen samt slutade man behövde göra något bortsett från biljettförsäljning 20 öre om trafikanten inte hade någon biljett, tillägg för fortsatt resa togs på bussen eller spärren Liljeholmen. Bemanningen efter att kondisen togs bort var väktare från Securitas.

< Med reservation för eventuella minnesluckor, det var ju för nästan 50 år sedan>

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: mån 08 maj, 2017 11:56
av 218
C12C3C3C12 skrev:
Anders Hanquist skrev:När hissbanan öppnades (1964) var den bemannad med en konduktör, som sålde biljetter. En resa Nybohov-Liljeholmen kostade typ 20 eller 25 öre, men man sålde också biljetter för fortsatt färd med tunnelbanan. I det fallet ingick bergbaneresan. Den räknades så att säga som "anslutningslinje". Linjenumret var 200. (Det var innan Lidingö integrerats i SL:s linjenummersystem.) Några år senare tog man bort avgiften för resan och slopade också konduktören. På grund av ordningsproblem och vandalisering återinförde man bemanning, först (tror jag) med SL-personal och senare med väktare.


Det stämmer, när jag började som spärrvakt på bana 2 Liljeholmen DK så fick man ibland tjänst på hissbanan, den var automatisk, det var bara när den började för dagen samt slutade man behövde göra något bortsett från biljettförsäljning 20 öre om trafikanten inte hade någon biljett, tillägg för fortsatt resa togs på bussen eller spärren Liljeholmen. Bemanningen efter att kondisen togs bort var väktare från Securitas.

< Med reservation för eventuella minnesluckor, det var ju för nästan 50 år sedan>


Tja mitt minne är ju förstås också 50 år gammalt så...Men var det inte så att man löste direkt blockbiljett i hissen för vidare resa med buss eller tunnelbana? Undrar hur många mil den där hissen har gått under sin livstid (eller vilket annat mått som kan vara lämpligt)?

/218

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: mån 08 maj, 2017 17:09
av LÅ1
Varför inte bygga en bergbana som i Dresten? :D
Wikipedia (på tyska)
Den svenskspråkiga är betydligt snålare med text och bilder.


Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: mån 08 maj, 2017 20:41
av daniel_s
218 skrev:Tja mitt minne är ju förstås också 50 år gammalt så...Men var det inte så att man löste direkt blockbiljett i hissen för vidare resa med buss eller tunnelbana? Undrar hur många mil den där hissen har gått under sin livstid (eller vilket annat mått som kan vara lämpligt)?


Med tanke på den blygsamma medelhastigheten tror jag inte att det är så imponerande. Ett vanligt Rc-lok går betydligt längre på ett år, möjligen kan man t o m hitta C6:or som slår hissbanevagnen i fråga om tillryggalagd gångsträcka.

Antalet riktningsbyten är i så fall ett bättre mått! Fast det är ju en statistisk synd att välja mått efter vad det är man vill bevisa :evil:

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: mån 08 maj, 2017 21:02
av LÅ1
Banan är 230 meter och hissen lär gå t.o.r. 10 gånger i timman. Minst 20 timmar per dygn. Det ger 2 * 230 * 10 * 20 alltså 92 km per dag.
"körsträckan" närmar sig nog 2.000.000 km nu.

(Hissen är öppen de tider som T-banestationen är öppen. Enligt vad en vakt sa när jag pratade med honom var att hissen startade automatiskt före öppningstiden, och fortsatte att gå ett tag efter stängningstid. Vakten kom alltså dit på morgonen och fick vänta på hissen, och på kvällen lämnade man hissen och den fortsatte att gå ett tag.)

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: mån 08 maj, 2017 21:15
av daniel_s
LÅ1 skrev:Banan är 230 meter och hissen lär gå t.o.r. 10 gånger i timman. Minst 20 timmar per dygn. Det ger 2 * 230 * 10 * 20 alltså 92 km per dag.
"körsträckan" närmar sig nog 2.000.000 km nu.


Det har den gjort hela tiden :mrgreen: glöm inte att det blir en hel del stilleståndsdagar sammanlagt under åren.

En tunnelvagn kör som jämförelse 92 km på lite mindre än 4 timmar när den är tursatt.

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

InläggPostat: fre 19 maj, 2017 1:28
av roggek
daniel_s skrev:Det är väl helt enkelt bergets geometri som föranleder dagens lösning! Man kan inte bygga en ramp för den blir för brant, och man kan inte bygga vertikalhissar för då hamnar man utanför berget upptill alternativt för långt in i berget nertill.


Jodå, det går i Genova, så det borde gå i Nybohov med...


- Det verkar ju gå bra mycket "snabbare" än med dagens Nybohovshiss: Horisontalsträckorna är jämförbara.
- Kapaciteten mångdubblas med 2 korgar/vagnar (Lägg märke till att det är två korgar 1:28 resp 4:56 in i filmen!): (417 personer i timmen är väl tredubbelt mer än vad dagens Nybohovshiss klarar av?)
- Flexibel lösning: Man skulle säkert kunna köra denna nya hiss "ända in i biljetthallen"...