Frågor rörande Nybohovshissen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav haba » lör 20 maj, 2017 8:12

Har ni varit i alperna nån gång och åkt skidor? Det är absolut inte något probem att bygga en bana som tillförlitligt får upp massor av folk på ett berg, oberoende lutning. Man kan ha korgar gåendes på räls eller hängande i skena eller vaier. Jag vet inte varför det måste tramsas så mycket med just den banan.

Hälsningar,
Harald.
haba
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 2:50

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav ADDE » lör 20 maj, 2017 10:02

Kanske för att det tar plats i bostadsbebyggelsernas tider?
Kanske för att det finns människor som är höjdrädda och inte tycker om att åka linbana?
Kanske för att en bana på markytan skapar buller?
Troligtvis vill man inte göra ett nytt misstag som man gjorde med bergbanan i Skärholmen, som ska rivas pga. ett plågande konstruktionsfel! (Där blir det en konventionell hiss igen)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav LÅ1 » lör 20 maj, 2017 10:05

Mer om Nybohovshissen.
SvT:
"Nybohovshissen kan få dubbla banor"
"Gosedjuren i tunneln – Nybohovshissens mysterium"

Stockholmdirekt:
"Klassiska Nybohovshissen rivs – snart får du ta bussen"

(Rubriken på artikeln på Stockholmdirekt låter drastisk.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav haba » sön 21 maj, 2017 9:28

ADDE skrev:Kanske för att det tar plats i bostadsbebyggelsernas tider?
Kanske för att det finns människor som är höjdrädda och inte tycker om att åka linbana?
Kanske för att en bana på markytan skapar buller?

Jag var kanske inte helt klar med det jag skrev. Korgarna kan så klart gå ungefär där banan går nu. Skillnaden mellan en "snedhiss", "linbana" eller "bergbana som dras av wire" är ju inte jättestor i verkligheten.
ADDE skrev:Troligtvis vill man inte göra ett nytt misstag som man gjorde med bergbanan i Skärholmen, som ska rivas pga. ett plågande konstruktionsfel! (Där blir det en konventionell hiss igen)

Är det verkligen ett konstruktonsfel så är det ju frågan vem som konstruerade. Om man köper av ett företag som mest gör bergbanor så får man väl hoppas att de gör konstruktinen och att man kan skriva ett lämpligt kontakt med dem när man köper anläggingen.

Harald.

PS: Gosedjuren borde kallas "konst i tunnelbanan" och stanna kvar.
haba
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 2:50

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav daniel_s » sön 21 maj, 2017 13:08

Världen är full av kompromisser; ett problem med banan i Skärholmen är väl om jag minns rätt att den har en vinkel på mitten och den gjorde man väl för att spara pengar. Vad som är ett "konstruktionsfel" är en social konstruktion (!) men jag tycker att vi kan vara överens om att ett problem som drabbar funktionen negativt kan kallas för ett konstruktionsfel även om det inte är konstruktörens fel, man kan ju ha varit överens om att bygga på ett visst sätt trots kända nackdelar.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav Lennart Petersen » sön 21 maj, 2017 16:48

Vad är det egentligen för skillnad på någon av de nämnda bergbanorna, som beskrivs som unika för SL, och de rätt många snedhissar som finns på stationer. Snedhissarna fungerar väl i princip helt som en bergbana, dras av en kabel och har en motvikt som balanserar.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav roggek » sön 21 maj, 2017 18:54

haba skrev:
ADDE skrev:Troligtvis vill man inte göra ett nytt misstag som man gjorde med bergbanan i Skärholmen, som ska rivas pga. ett plågande konstruktionsfel! (Där blir det en konventionell hiss igen)

Är det verkligen ett konstruktonsfel så är det ju frågan vem som konstruerade. Om man köper av ett företag som mest gör bergbanor så får man väl hoppas att de gör konstruktinen och att man kan skriva ett lämpligt kontakt med dem när man köper anläggingen.



Om inte jag missminner mig, så var väl vandalisering den största orsaken till att bergbanan i Skärholmen stod still...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav ADDE » sön 21 maj, 2017 20:21

Skärholmens bergbana (som ägs av Stockholms stad) har ju en böj mitt på banan.
Samma sak är det med en bergbana i Nacka strand, men den böjen går inåt. Den hissen verkar fungera mycket bättre och finns kvar!
Nybohovshissen är ju en egen historia - Den går framförallt på gummihjul, och komforten blir därefter!

SLs snedbanehissar har inga böjer utan är raka hela sträckan.

Om man är smart så bygger man ett par vanliga snabba snedbanehissar där Nybohovshissen finns.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav daniel_s » sön 21 maj, 2017 21:19

Att Nybohovshissen kallas för "hissbanan" och inte t ex "snedhissen" är ju inte så mycket för att den skulle vara något tekniskt unikum, utan snarare är det väl en lite humoristisk benämning som man hittade på på den tiden. Någon som har 1064 års tunnelbanebok i svensk version kan väl kolla vad den kallas i avsnittet om Liljeholmens station, jag har den bara på engelska och där kallas den helt enkelt "lift" (s. 106).

Sen har ju hissbanans entréer och korg en säregen utformning som väl ändå gör den lite speciell. Har inte tänkt på hur den ser ut nuförtiden, men den gamla C4-liknande inredningen var ju klart diggabel, och övre "biljetthallen" är ju också klart kul utformad (om de nu inte har byggt sönder den som de gör med allt annat på T-bana 2), en liten miniatyr-biljetthall liksom!

Vad står det på ersättningsbussen nuförtiden? Förut stod det iaf "Ersätter hissbana", det är ju väldigt tydligt och praktiskt i kombination med att den konsekvent kallas så.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav LÅ1 » sön 21 maj, 2017 23:09

daniel_s skrev:Att Nybohovshissen kallas för "hissbanan" och inte t ex "snedhissen" är ju inte så mycket för att den skulle vara något tekniskt unikum, utan snarare är det väl en lite humoristisk benämning som man hittade på på den tiden. Någon som har 1064 års tunnelbanebok i svensk version kan väl kolla vad den kallas i avsnittet om Liljeholmens station, jag har den bara på engelska och där kallas den helt enkelt "lift" (s. 106).

Sen har ju hissbanans entréer och korg en säregen utformning som väl ändå gör den lite speciell. Har inte tänkt på hur den ser ut nuförtiden, men den gamla C4-liknande inredningen var ju klart diggabel, och övre "biljetthallen" är ju också klart kul utformad (om de nu inte har byggt sönder den som de gör med allt annat på T-bana 2), en liten miniatyr-biljetthall liksom!

Vad står det på ersättningsbussen nuförtiden? Förut stod det iaf "Ersätter hissbana", det är ju väldigt tydligt och praktiskt i kombination med att den konsekvent kallas så.

Det finns två T-baneböcker från 1964. "T-banan i ord och bild" och "Stockholms tunnelbanor 1964 en teknisk beskrivning".
I den sistnämda används benämningen "hissbana", just på sidan 106.

Båda böckernaa finns på nätet i pdf-format:
Stockholms tunnelbanor 1964 en teknisk beskrivning
T-banan i ord och bild

(Se även denna gamla tråd.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav Odd » mån 22 maj, 2017 5:03

Nu är jag kanske ute på hal is, men jag skulle nog säga att skillnaden mellan en hiss och en "bergbana" är att den tidigare hålls på plats på två ledder och den senare endast på en.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav BSB101 » mån 22 maj, 2017 12:04

roggek skrev:
haba skrev:
ADDE skrev:Troligtvis vill man inte göra ett nytt misstag som man gjorde med bergbanan i Skärholmen, som ska rivas pga. ett plågande konstruktionsfel! (Där blir det en konventionell hiss igen)

Är det verkligen ett konstruktonsfel så är det ju frågan vem som konstruerade. Om man köper av ett företag som mest gör bergbanor så får man väl hoppas att de gör konstruktinen och att man kan skriva ett lämpligt kontakt med dem när man köper anläggingen.



Om inte jag missminner mig, så var väl vandalisering den största orsaken till att bergbanan i Skärholmen stod still...


Var det inte problem med kraftmatningen eller rättare sagt själva kabeln? Om jag minns rätt bytes eller planerades den att bytas ut.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav Jonas1968 » tis 23 maj, 2017 3:07

LÅ1 skrev:Nybohovshissen är som sagts diggabel och kanske teknikhistoriskt värdefullt.

Här finns lite fakta och bilder Bruse´s Funiculars.net och Wikipedia
Lyfthöjden är tydligen 37 meter. Tunnelbanans längsta rulltrappa är 33 meter hög, och världens hösta är 66 meter. Enligt Wikipedia.

Detta får mig att tro att det skulle gå att ersätta hissen med rulltrappor. Kanske med ett mellanplan. Om det är möjligt att placerar rulltrappsschaktet i annat läge 'än där hissen går nu vet jag inte.

Problemet med rulltrappor i stället för hiss blir väl tillgängligheten. Nuvarande hissbana funkar ju även för den som t ex åker rullstol vilket inte går i en rulltrappa så har man rulltrappa så måste man ju ändå ha hiss för dom som inte kan åka rulltrappa.
Användarvisningsbild
Jonas1968
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 06 feb, 2007 17:12
Ort: Örebro

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav LÅ1 » tis 23 maj, 2017 16:22

Jonas1968 skrev:
LÅ1 skrev:Nybohovshissen är som sagts diggabel och kanske teknikhistoriskt värdefullt.

Här finns lite fakta och bilder Bruse´s Funiculars.net och Wikipedia
Lyfthöjden är tydligen 37 meter. Tunnelbanans längsta rulltrappa är 33 meter hög, och världens hösta är 66 meter. Enligt Wikipedia.

Detta får mig att tro att det skulle gå att ersätta hissen med rulltrappor. Kanske med ett mellanplan. Om det är möjligt att placerar rulltrappsschaktet i annat läge 'än där hissen går nu vet jag inte.

Problemet med rulltrappor i stället för hiss blir väl tillgängligheten. Nuvarande hissbana funkar ju även för den som t ex åker rullstol vilket inte går i en rulltrappa så har man rulltrappa så måste man ju ändå ha hiss för dom som inte kan åka rulltrappa.

Sant! Och SL förbjuder ju nu även barnvagnar i rulltrapporna, även om många inte bryr sig.
Men med en mer normal hiss och rulltrappa skulle väl SL kunna spara in en vakt. Och för de som kan använda rulltrappa får man väl säga att servicen skulle bli bättre. Väntetiden försvinner ju.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav Jonas1968 » ons 24 maj, 2017 12:14

LÅ1 skrev:
Jonas1968 skrev:
LÅ1 skrev:Nybohovshissen är som sagts diggabel och kanske teknikhistoriskt värdefullt.

Här finns lite fakta och bilder Bruse´s Funiculars.net och Wikipedia
Lyfthöjden är tydligen 37 meter. Tunnelbanans längsta rulltrappa är 33 meter hög, och världens hösta är 66 meter. Enligt Wikipedia.

Detta får mig att tro att det skulle gå att ersätta hissen med rulltrappor. Kanske med ett mellanplan. Om det är möjligt att placerar rulltrappsschaktet i annat läge 'än där hissen går nu vet jag inte.

Problemet med rulltrappor i stället för hiss blir väl tillgängligheten. Nuvarande hissbana funkar ju även för den som t ex åker rullstol vilket inte går i en rulltrappa så har man rulltrappa så måste man ju ändå ha hiss för dom som inte kan åka rulltrappa.

Sant! Och SL förbjuder ju nu även barnvagnar i rulltrapporna, även om många inte bryr sig.
Men med en mer normal hiss och rulltrappa skulle väl SL kunna spara in en vakt. Och för de som kan använda rulltrappa får man väl säga att servicen skulle bli bättre. Väntetiden försvinner ju.

Visst men då måste ju borra en sned tunnel för rulltrapporna och en rak för hissen så det blir nog dyrare. Är dom beredd att satsa dom pengarna så är det ju givetvis det bästa då man slipper väntetiden.
Användarvisningsbild
Jonas1968
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 06 feb, 2007 17:12
Ort: Örebro

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav ADDE » ons 24 maj, 2017 20:35

Det finns snedbanehissar som går parallellt med rulltrapporna. De finns i de flesta tunnelbanestationer.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav Lennart Petersen » fre 26 maj, 2017 17:26

ADDE skrev:Det finns snedbanehissar som går parallellt med rulltrapporna. De finns i de flesta tunnelbanestationer.


De flesta är väl att överdriva men det finns i vart fall på många stationer. Och normalt är de ju byggda i samma schakt som rulltrapporna vilket väl har varit en byggteknisk fördel.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav Odd » fre 26 maj, 2017 18:24

LÅ1 skrev:...
Men med en mer normal hiss och rulltrappa skulle väl SL kunna spara in en vakt. Och för de som kan använda rulltrappa får man väl säga att servicen skulle bli bättre. Väntetiden försvinner ju.

Har hissens vinkel med om man måste ha en vakt i den eller ej?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav daniel_s » fre 26 maj, 2017 18:30

Odd skrev:
LÅ1 skrev:...
Men med en mer normal hiss och rulltrappa skulle väl SL kunna spara in en vakt. Och för de som kan använda rulltrappa får man väl säga att servicen skulle bli bättre. Väntetiden försvinner ju.

Har hissens vinkel med om man måste ha en vakt i den eller ej?


Nej, men däremot hissens inredning.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Frågor rörande Nybohovshissen

Inläggav LÅ1 » fre 26 maj, 2017 22:04

daniel_s skrev:
Odd skrev:
LÅ1 skrev:...
Men med en mer normal hiss och rulltrappa skulle väl SL kunna spara in en vakt. Och för de som kan använda rulltrappa får man väl säga att servicen skulle bli bättre. Väntetiden försvinner ju.

Har hissens vinkel med om man måste ha en vakt i den eller ej?


Nej, men däremot hissens inredning.

Jag tänkte nog snarare att med en hiss behövs bara en vakt, men med två hisskorgar, som det ju nu snart tycks bli, borde det då behövs två vakter.

Men allla andra "normala" hissar i T-banan saknar vakt. Oavsett om de går snett eller helt vertikalt. Även sådana som ligger utanför spärrarna. Varför Nybohovshissen har vakt vet jag inte. Är det för att inte få hisskorgen vandaliserad? Eller är det för att snabbt kunna rycka in vid stopp, brand eller annan farlig situation? Förr var det utbildade väktare, eller i alla fall personal från ett vaktbolag. Nu är det MTR-personal.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster

cron