TKO svarar på frågor om innerstadsspårvägen i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: TKO svarar på frågor om innerstadsspårvägen i Stockholm

Inläggav Enceladus » tis 04 maj, 2021 16:40

Enceladus skrev:Hur många resenärer krävs det under maxtimmen för att motivera en spårväg? Utredning av kollektivtrafik i Östlig förbindelse har en relevant illustration på sidan 28. Där har Solnagrenen 1 200 resenärer, Kistagrenen 1 400 resenärer och Spårväg Syd 1 500 resenärer. Dessa prognoser borde vara helt oberoende av Östlig förbindelse. Resandet på dessa tre spårvägar kan förmodligen ökas kraftigt om de förlängs österut (gäller båda ändpunkterna för Spårväg Syd). Är denna framtida potential en del av ekvationen, trots att det inte finns några beslut om eventuella förlängningar?

Jag tror att en spårväg till Stora Essingen skulle ha ett resande i samma storleksordning som ovan nämnda spårvägar utan förlängning. Linje 1 ligger redan ganska nära (950 resenärer), och fler skulle säkert byta vid Stora Essingen om det gick en radiell spårväg där. Däremot är underlaget till Hornsberg "motsvarande en ledbuss i tiominuterstrafik" (400 resenärer) helt klart otillräckligt. :wink:

(Dessutom ska det byggas 600 nya bostäder i Primusområdet på Lilla Essingen, vilka borde ge 150 fler resenärer under maxtimmen. https://växer.stockholm/projekt/bostader-och-lokaler-i-primusomradet/)


VÄNDNINGEN: Omtvistade bostäder ska byggas på Lilla Essingen

För ett tag sedan gjorde Oscar Properties en kovändning och ville istället bygga en skola och ett äldreboende. Nu har efterfrågan på bostäder blivit så stark att företaget återigen vill bygga bostäder i Primusområdet. Däremot behålls äldreboendet (Stockholms innerstad är ju poppis bland äldre), varför det förmodligen blir något färre bostäder. Icke desto mindre kvarstår transportbehovet. Vad händer med den behövda spårvägen?
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: TKO svarar på frågor om innerstadsspårvägen i Stockholm

Inläggav Anders Hanquist » tis 04 maj, 2021 23:15

Vart har förresten trådskaparen, den tidigare så flitige TKO, tagit vägen? Tror inte jag sett något inlägg av honom på hela detta år.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: TKO svarar på frågor om innerstadsspårvägen i Stockholm

Inläggav Lennart Petersen » ons 05 maj, 2021 1:05

Anders Hanquist skrev:Vart har förresten trådskaparen, den tidigare så flitige TKO, tagit vägen? Tror inte jag sett något inlägg av honom på hela detta år.

Kanske tröttnat vilket även gäller Postvagnen. Han verkar dock vara aktiv då och då i järnvägshistoriska och inloggad igår 4/5
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2421
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: TKO svarar på frågor om innerstadsspårvägen i Stockholm

Inläggav daniel_s » ons 05 maj, 2021 14:44

Enceladus skrev:För ett tag sedan gjorde Oscar Properties en kovändning och ville istället bygga en skola och ett äldreboende. Nu har efterfrågan på bostäder blivit så stark att företaget återigen vill bygga bostäder i Primusområdet. Däremot behålls äldreboendet (Stockholms innerstad är ju poppis bland äldre), varför det förmodligen blir något färre bostäder. Icke desto mindre kvarstår transportbehovet. Vad händer med den behövda spårvägen?


Den behövs bara när lägenheterna ska säljas första gången, vilket väl den här byggfirman brukar föredra att göra innan de sätter igång med markarbetena för husen. Sen när pengarna börjar rulla in så att man kan betala fakturorna för bygget, då behövs det ingen spårväg längre, eller någon annan infrastruktur heller för den delen.
daniel_s
 
Inlägg: 12913
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: TKO svarar på frågor om innerstadsspårvägen i Stockholm

Inläggav twr » ons 05 maj, 2021 15:51

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:För ett tag sedan gjorde Oscar Properties en kovändning och ville istället bygga en skola och ett äldreboende. Nu har efterfrågan på bostäder blivit så stark att företaget återigen vill bygga bostäder i Primusområdet. Däremot behålls äldreboendet (Stockholms innerstad är ju poppis bland äldre), varför det förmodligen blir något färre bostäder. Icke desto mindre kvarstår transportbehovet. Vad händer med den behövda spårvägen?


Den behövs bara när lägenheterna ska säljas första gången, vilket väl den här byggfirman brukar föredra att göra innan de sätter igång med markarbetena för husen. Sen när pengarna börjar rulla in så att man kan betala fakturorna för bygget, då behövs det ingen spårväg längre, eller någon annan infrastruktur heller för den delen.

Och inget avlopp heller eller hur var det nu igen i Norra tornen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8189
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: TKO svarar på frågor om innerstadsspårvägen i Stockholm

Inläggav Enceladus » ons 05 maj, 2021 18:47

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:För ett tag sedan gjorde Oscar Properties en kovändning och ville istället bygga en skola och ett äldreboende. Nu har efterfrågan på bostäder blivit så stark att företaget återigen vill bygga bostäder i Primusområdet. Däremot behålls äldreboendet (Stockholms innerstad är ju poppis bland äldre), varför det förmodligen blir något färre bostäder. Icke desto mindre kvarstår transportbehovet. Vad händer med den behövda spårvägen?


Den behövs bara när lägenheterna ska säljas första gången, vilket väl den här byggfirman brukar föredra att göra innan de sätter igång med markarbetena för husen. Sen när pengarna börjar rulla in så att man kan betala fakturorna för bygget, då behövs det ingen spårväg längre, eller någon annan infrastruktur heller för den delen.


Kan inte kommunens intäkter från markexploateringen finansiera spårvägen? Så har det ju varit med tunnelbanans utbyggnad, men då räcker det kanske inte med 600 bostäder. I och för sig är det inte omöjligt att dessa bostäder ingår i tunnelbanans influensområde...
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: TKO svarar på frågor om innerstadsspårvägen i Stockholm

Inläggav twr » ons 05 maj, 2021 20:13

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:För ett tag sedan gjorde Oscar Properties en kovändning och ville istället bygga en skola och ett äldreboende. Nu har efterfrågan på bostäder blivit så stark att företaget återigen vill bygga bostäder i Primusområdet. Däremot behålls äldreboendet (Stockholms innerstad är ju poppis bland äldre), varför det förmodligen blir något färre bostäder. Icke desto mindre kvarstår transportbehovet. Vad händer med den behövda spårvägen?


Den behövs bara när lägenheterna ska säljas första gången, vilket väl den här byggfirman brukar föredra att göra innan de sätter igång med markarbetena för husen. Sen när pengarna börjar rulla in så att man kan betala fakturorna för bygget, då behövs det ingen spårväg längre, eller någon annan infrastruktur heller för den delen.


Kan inte kommunens intäkter från markexploateringen finansiera spårvägen? Så har det ju varit med tunnelbanans utbyggnad, men då räcker det kanske inte med 600 bostäder. I och för sig är det inte omöjligt att dessa bostäder ingår i tunnelbanans influensområde...

Tunnelbanan till Älvsjö motiveras ju bland annat med nya bostäder i Hässelby. Så kan det gå när man vill ha tunnelbana till varje pris.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8189
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster