TKO svarar på frågor om innerstadsspårvägen i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

TKO svarar på frågor om innerstadsspårvägen i Stockholm

Inläggav TKO » tis 25 apr, 2017 12:11

Det har länge tyngt mitt samvete att jag ännu inte givit utlovade svar på frågor som ställts till mej på detta forum rörande innerstadsspårvägen i Stockholm. Jag skall därför nu göra slag isaken och försöka beta av dessa!

Signaturen CS ställde 10/3 några frågor främst angående cityspårvägens förlängning mot Ropsten:

Vad är dina prioriteringar
Är det så att du tycker att det är viktigare att konvertera 4:an till spårväg än att trafikförsörja Norra Djurgårdsstaden?
eller
Är det så att du tycker att en spårvägslinje T-centralen - Norra Djurgårdsstaden - Ropsten är en dålig/onödig/för dyr kollektivtrafikförsörjning av Norra Djurgårdsstaden?

eller tänker du att det finns bättre/billigare spårvägar att bygga än Djurgårdsbron - Norra Djurgårdsstaden - Ropsten för att kollekwivtrafikförsörja Norra Djurgårdsstaden?

TKO svarar: Ja det är viktigare att (börja) konvertera 4:an än att de närmaste åren förlänga Spårväg City över Gärdet. Den bostadsbebyggelse som kan vara vettig att försörja med spårvägstrafik (Frihamnen, Loudden) ligger längre fram i tiden, och ligger dessutom inte längs Ropstenslinjen.
När det blir dags så kan jag mycket väl tänka mej att en förlängning av 4:an är ett bättre alternativ än att köra via Strandvägen. Ja belastningen kanske blir så stor att det krävs två grenar in mot stan, dvs både via Vallhallavägen och via Strandvägen - men det motiverar ju inte att dra spår till Ropsten, vare sej idag eller i morgon!

CSfortsätter:
Även om resenärsvinsten med genomgående spårvagnstrafik T-Centralen - Norra Djurgårdsstaden - Ropsten - Gåshaga kanske är begränsat. Tror du inte att det finns driftmässiga fördelar att låta spårvägsnätet hänga ihop? Eller tror du att det finns andra kopplingspunkter som är väldigt mycket mer nyttiga kostnadseffektiva än Norra Djurgårdsstaden - Ropsten?

TKO svarar: Naturligtvis kan det finnas driftsmässiga fördelar med ett sammanhängande spårvägsnät. Men det verkar kunna fungera även utan spårförbindelser mellan delnät - t ex som det ser ut i Stockholm idag. Och i Paris - som ju brukar framhållas som ett föredöme - avstår RATP från spårförbindelser till och med där två skilda linjer korsar varandra!
När vi konverterat 4:an till spårvägsdrift finns möjlighet att ansluta till såväl Spårväg City som till Tvärbanan, vilket skulle knyta samman nästan hela det landstingsägda normalspårsnätet, blott Lidingö- och Saltsjöbanorna skulle även fortsättningsvis sakna spåranslutning. (Att ansluta SB till Tvärbanan vid Sickla borde inte vara omöjligt, men det verkar inte ske).

Vidare undrar samma skribent (CS) angående 4:an:

Hur prioriterat tycker du att en sådan konvertering är?

TKO svarar: Det borde ha gjorts för länge sedan, det är allts dags att sätta igång nu. Dels finns redan en trafikmängd som motiverar spårvägstrafik, dels skulle symbolvärdet bli stort.

Slutligen tar både signaturen CS och pseudonymen doktor Cassandra Nojd upp depåfrågan:

CS: Utveckla gärna varför flytta ut depåverksamhet från innerstaden till närförort är bland de mest korkade idéer som SL fört fram.
Är det bara fallet i just spårvagn eller gäller det även för busstrafiken?
Tunnelbanan depåer ligger ju i förorten, och tunnelbanan står för en ganska stor del av innerstadens kollektivtrafikresande.

dr CN:Det vore bra om du kunde specificera mer exakt vilka depåer du avser, samt hur en spårförbindelse till någon av dessa skulle ordnas från Spårväg City (för det är väl ändå den vi diskuterar).

Min ofta upprepade uppfattning att en
Vagnhall vid AGA för innerstadsspårvagnar är bland de mest korkade idéer som SL fört fram, och då är ändå konkurrensen hård!
betyder just det - att det är en vagnhall vid AGA för innerstadsspårvagnar som är en korkad idé. En vagnhall vid AGA för Lidingöbanan, eller en vagnhall vid t ex Fredriksdal för innerstadsspårvagnar kan däremot vara lysande idéer! Ja det kan till och med vara möjligt att ställa upp innerstadsvagnar på Lidingön om vi bygger dubbelspår dit ut... men det kommer vi ju inte att göra eller hur?

Det kan ju vara vettigt att lära sej lite av historien. Innan Söderhallen byggdes tvingades SS stationera innerstadsvagnar såväl i Råsunda som i Enskede - det gav långa in- och utryckningssträckor som knappast ansågs önskvärda. Nu kan vi förmodligen inte få till en vagnhall i så central läge som man lyckades med då, men Fredriksdal, Hornsberg/Kristineberg och Värtan/Frihamnen är acceptabla platser - i varje fall långt mycket bättre än AGA. Och på dessa platser kom ju staden och landstinget år 2008 överens om att bygga nya bussdepåer, någon av dessa skulle istället kunna användas för spårvagnar.

Sedan kan jag ju tycka att det är lite märkligt att behovet av en vagnhall för den kommande Cityspårvägen inte tas upp i avtalet från 2008 - planerna på denna var ju redan kända, ja åtminstone ett av alla "genomförandebeslut" angående linjen var redan fattat. I de ursprungliga planerna för 7:an talade man väl om en vagnhall vid Värtan (Lindarängen?) med ett depåspår över Gärdet, om jag inte minns fel. Men 2008 kanske man redan var inne på Hornsbergsspåret? Kanske avsåg man att använda det nya bussgaraget vid Kristinebergs IP som finns med i avtalet även för spårvagnar?

Jag avslutar med att konstatera att samarbetssvårigheterna mellan landstings- och stadshushögern fått ödesdigra konsekvenser för spårvägsutvecklingen i Stockholm, vilket är särskilt tydligt när vi granskar vagnhallfrågan.

Jag hoppas att ovanstående ger nöjaktiga svar på de ställda frågorna. Om inte så är jag öppen för följdfrågor och förtydliganden!

Eder alltid tjänstvillige
Thomas K Ohlsson
(informator)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: TKO svarar på frågor om innerstadsspårvägen i Stockholm

Inläggav hgsldf » tis 25 apr, 2017 15:17

Tack "Informatorn" för ett genomtänkt, i allt jag kommer på riktigt och balanserat inlägg!

Vill bara tillägga att jag fortfarande hyser största respekt för C Wennerholm, inte för att jag hyser samma partisympatier eller några andra sympatier, utan därför att han till skillnad från många andra politiker hade en dröm som han försökte och till viss del genomförde, Stockholms Alexander! CHW lovade oss 4:an men det var inte lokala strider som som dödade dessa planer och honom utan Reinfeldt.
/Göran
hgsldf

Inläggav Hechtwagen » ons 26 apr, 2017 14:23

Borde man inte med väl tilltagen miljöhänsyn kunna gräva upp ladugårdsgärdets gräsmatta och anlägga en underjordisk spårvägshall där och sedan skotta över jord och plantera nytt gräs?

Hur ställer sig TKO till detta förslag?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav TKO » ons 26 apr, 2017 16:04

Jag tycker Herr Gäddas förslag är väl värt att fundera på!
(Min första, spontana reaktion var "Nä, det blir alldeles för dyrt" - men sen kom jag att tänka på att allt numera är alldeles för dyrt...)

Om vi vill ställa om stomlinjerna i innerstaden krävs tillräcklig och tillgänglig vagnhallskapacitet - jag tror att läsekretsen redan insett att jag inte tycker att AGA-hallen uppfyller dessa kriterier.
I första hand tycker jag att SL skall utnyttja de möjligheter som finns i "Huvudavtalet" med Stockholms stad från 2008, där staden skall fixa fram 3 tomter för bussgarage i innerstadsnära lägen (Kristineberg, Värtan, Fredriksdal) - något av dessa borde kunna användas för en vagnhall istället. (Jag har en känsla av att Kristineberg inte längre är aktuellt, det ska visst bli Tomteboda istället. Men jag får erkänna att jag inte följt frågan så noga).
Men om det inte går att lösa vagnhallsfrågan på detta sätt tycker jag att lösningar som "Under gärdet" måste prövas. Men först krävs ju ett principbeslut att vi skall ställa om stomlinjerna till spårvägsdrift, förhoppningsvis med början på 4:an!

funderar
Thomas K Ohlsson

(Som tyvärr nyss förlorade sitt hopp om mänskligheten. Eftersom det är en avgörande match i Tyska cupen ikväll /BVB - FCB/ stegade jag in på mitt lokala systembolag för att inhandla lämpliga drycker. Dortmund representeras ju lämpligen av några burkar DAB, och sortimentet har tidigare innehållit åtminstone Spaten, Hofbräu och Löwenbräu från München. Men de tre senare hade utgått ur sortimentet, personalen gjorde en storartad sökningsinsats men det fanns inte ett enda kornmaltsöl från Bayern! Vart är världen på väg? Så det fick bli några buteljer Franciskaner Hefe Weissbier - helt OK för mej men inte i övriga familjens smak... eventuellt överlever vi detta.)
TKO

Inläggav hgsldf » ons 26 apr, 2017 17:48

Att Aga inte tillgodoser de krav man kan ställa på en vagnhall för kommande innerstadsspårväg, var nog många både här och annorstädes överens om för tio år sedan, överkapaciteten där kan förslagsvis användas för Lidingös bussar.

Att gräva ner under drakfestivaler och fåren med efterföljande återfyllning är förmodligen byggnadstekniskt mycket billigt, problemet är bara att det i bästa fall tar 30 år att få tillstånd för något dylikt. Det finns förmodligen ett flertal platser mellan Loudden och Ropsten där det vore möjligt att bygga vagnhall i bottenvåningen, men det kommer förmodligen stadsplaneringen i Stockholm att missa.

Det finns naturligtvis andra ställen, som jag skrev om för ett flertal år sedan t ex Västberga industriområde. I dag bestående av låga ruckel från 40-talet och plåtlådor, ett område som förutom att det redan har spåranknytning till tvärbanan vid Liljeholmen (och Liljeholmsbron), är så stort att det skulle kunna härbärgera alla spårvagnar som Stockholm någonsin behöver, även har plats för annan verksamhet. Allt det här ligger 30-40 meter under marknivåer och trafikleder i väster och det går därför inte att bygga vare sig bostäder, hotell eller annat i gropen, däremot ovanpå! Området är så stort att även om man bygger annat än bostäder närmast Stambanan och trafiklederna, återstår mark för tusentals bostäder i mitten.

/Göran
hgsldf

Inläggav hgsldf » ons 26 apr, 2017 17:52

Ps.
Skall det drickas Hefe Weissbier, kommer jag inte på något bättre än Weihenstephan !
Ds.
hgsldf

Inläggav HSS F2 » ons 26 apr, 2017 19:43

Jag tackar för ett utmärkt inlägg, TKO.

Håller med till 100%. Absolut första prioriteten för spårväg i Stockholm bör helt klart vara att konvertera 4an och därefter fortsätta med övriga stomlinjer - i inledningsskedet vore BRT enligt "T Zen-modell" vara en bra lösning för dessa. D.v.s att första etappen utgörs av omställning till spårväg på 4an och att övriga stomlinjer blir BRT med spårvägsliknande egenskaper och att hela systemet sedan får enhetlig profilering och varumärke, biljettsystem, påstigning i alla dörrar etc. På så vis kan standarden på stomsystemet ökas på ett effektivt och snabbt sätt.
HSS F2

Inläggav Per Lind » tor 27 apr, 2017 9:51

Det pratas väldigt mycket om att "först ställa om 4'an" men varför är det ingen som arbetar med det?
Tjurar alla för att förbindelsen till Ropsten kom först?
Om (S) och "alla andra" är för en omställning av 4'an, varför då inte säga detta öppet och arbeta för detta?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav TKO » tor 27 apr, 2017 11:24

Jag tror inte SAP är för en omställning av 4:an till spårväg - vilket troligen förklarar varför 'man inte arbetar med frågan'. Hur det är i övriga partier får andra uttala sej om - jag kan bara konstatera att t o m pengarna för att utreda frågan ströks i den blågröna rörans överenskommelse om Trafikförvaltningens budget...

Att jag är emot satsningen på spårväg till Ropsten beror på att det inte behövs spårväg dit - trafikunderlaget är för litet. Det är det däremot inte på 4:an... enklare än så är det inte!

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Per Lind » tor 27 apr, 2017 12:19

Eftersom Du har kontakter kanske det är dags att Du lobbar lite bland Dina kompisar ...
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav bark » tor 27 apr, 2017 14:46

Med tanke på rubriken... Bör en spårvägs-4 dras exakt som dagens buss-4 eller finns det bättre varianter på dragning?
Användarvisningsbild
bark

Inläggav roggek » tor 27 apr, 2017 15:19

bark skrev:Med tanke på rubriken... Bör en spårvägs-4 dras exakt som dagens buss-4 eller finns det bättre varianter på dragning?

Finns inga bättre alternativ enligt "spårvägsnostalgikerna"... :cheesygrin:
Över Västerbron och helst mitt i gräset längs Valhallavägen också. Det är svårt att lära gamla hundar att sitta... :cheesygrin:

Jag skiter i det, för jag har insett att någon "innerstadspårväg" i Stockholm, det blir det aldrig under min (och kommande generationers) livstid.

Däremot tror jag "mer" på något "mittemellan spårväg och buss" om en 20-30 år på linje 4 i Stockholm:

Men spårväg, nä...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Per Lind » tor 27 apr, 2017 19:58

roggek skrev:
bark skrev:Med tanke på rubriken... Bör en spårvägs-4 dras exakt som dagens buss-4 eller finns det bättre varianter på dragning?

Finns inga bättre alternativ enligt "spårvägsnostalgikerna"... :cheesygrin:
Över Västerbron och helst mitt i gräset längs Valhallavägen också. Det är svårt att lära gamla hundar att sitta... :cheesygrin:

Jag skiter i det, för jag har insett att någon "innerstadspårväg" i Stockholm, det blir det aldrig under min (och kommande generationers) livstid.

Däremot tror jag "mer" på något "mittemellan spårväg och buss" om en 20-30 år på linje 4 i Stockholm:

Men spårväg, nä...

Det där var väldigt negativt och inget svar på frågan?
Vare sig man är nostalgiker eller tror på framtiden så är det väl utmärkt att dra den i parken mitt i Valhallavägen? Eller har Du bättre förslag?
4'an idag har väl en ganska bra sträckning som täcker många bytespunkter, en tvärbana i centrums utkanter.
Vad skulle kunna förändras för att få en bättre linjesträckning?
-Per
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav LÅ1 » tor 27 apr, 2017 20:05

TKO skrev:Att jag är emot satsningen på spårväg till Ropsten beror på att det inte behövs spårväg dit - trafikunderlaget är för litet. Det är det däremot inte på 4:an... enklare än så är det inte!

Frågan kan väl ställas om spårväg till frihamnen behövs. Från City och/eller Ropsten.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tor 27 apr, 2017 21:00

Det er logisk å ha vognhaller i periferien og ikke i sentrum. Trafikken går fra periferien til sentrum om morgenen og fra sentrum til periferien på kvelden. Hvis man har en linje Gåshaga-T-Centralen, så vil man ved en vognhall på Aga få tomkjøring Aga-Gåshaga med retur på kvelden. Dersom man hadde hatt Norrhallen og ikke Aga, så ville tomkjøringen ha blitt Norrmalstorg-Gåshaga om morgenen med retur på kvelden. Tomteverdien er også mye større i sentrum enn i periferien. Så det er helt riktig å ha en T-banevognhall i Rissne og sporvognshall i Aga.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav Ute och åker » tor 27 apr, 2017 21:04

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Att jag är emot satsningen på spårväg till Ropsten beror på att det inte behövs spårväg dit - trafikunderlaget är för litet. Det är det däremot inte på 4:an... enklare än så är det inte!

Frågan kan väl ställas om spårväg till frihamnen behövs. Från City och/eller Ropsten.

Stombusslinje 1 från City till Frihamnen har jag åkt en hel del med. Jag vet inte om det är ett svar. Men om man nu undrar över om folk med den till/från Frihamnen helst byter till tunnelbanan vid Gärdet eller åker ända till/från Hötorget och omkringliggande hållplatser där, så tycker jag mig nog ha sett att det är en förkrossande majoritet som byter till tunnelbana redan vid Gärdet. Vågar man tro på samma resmönster även med en spårväg? Alltså att man hellre åker till Ropsten och byter till tunnelbana där än åker till Centralen och (i många fall) byter till tunnelbana där?

Jag har åkt en hel del med stombusslinje 4 också. Om jag ska förflytta mig en kortare sträcka i innerstan och inte vill promenera. För den typen av ej tidtabellsplanerade kortresor uppskattar jag hög turtäthet. Kan samma förnämliga turtäthet verkligen upprätthållas om ungefär dubbelt så långa spårvagnar jämfört med dagens ledbussar ska trafikera fyran? Blir folk glada över sämre turtäthet för att få åka spårvagn för sådana korta resor?
Ute och åker

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tor 27 apr, 2017 21:26

Jeg tror at sporvogn på linje 4 med lengre vogner vil gi økt trafikk, slik at frekvensen nok må bli den samme som i dag. Det er erfaringen fra busslinjer i utlandet som er blitt om til sporvei. Noen steder får man 20 prosent vekst, andre steder 200 prosent vekst. Linje 4 vil ligge et sted i mellom. Sporvei er et kvalitativt bedre transportmiddel enn buss og gir derfor flere passasjerer. Det er bedre komfort. Det fører til endringer i reisevaner. Noen som i dag kjører bil vil starte å ta linje 4. Andre som i dag reiser med andre busslinjer eller tunnelbane vil velge å ta linje 4. I en så komplisert stad som Stockholm med så mange mulige reisekombinasjoner er det svårt å si konkret hvor mange nye passasjerer sporvei på linje 4 vil gi. Men jeg er helt sikker på at man vil få en betydelig vekst. Man kan bare se på Bergen, hvor linje 1 nå går med femminutters intervall med 40-meters vogner. Den ene sporvognslinjen i Bergen vil innen noen år har flere passasjerer pr. år enn det hele Bergens bussnett hadde noen år tilbake.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Innerstadsspårvägen i Stockholm

Inläggav Odd » tor 27 apr, 2017 21:45

Hechtwagen skrev:Borde man inte med väl tilltagen miljöhänsyn kunna gräva upp ladugårdsgärdets gräsmatta och anlägga en underjordisk spårvägshall där och sedan skotta över jord och plantera nytt gräs?

Hur ställer sig TKO till detta förslag?

gärdet.png
gärdet.png (544.68 KiB) Visad 1375 gånger

Just detta förordade jag för ett par år sedan inför den då kommande förlängningen. Min tanke var då att även vägen blev nedgrävd och att man på så sätt kunde få ett sammanhängande fritids- och evenemangsområde.
Spårvägs- och biltrafiken fick helt enkelt samsas om samma anläggning, om än separerade filer i tunneln.

Visst finns det en gammal grill på Gärdet, som väl möjligen var ansluten till stadens gasnät en gång i tiden? Finns den kvar?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » fre 28 apr, 2017 8:24

Per Lind skrev:Eftersom Du har kontakter kanske det är dags att Du lobbar lite bland Dina kompisar ...
-Per

¨
Jag lovar att jag gör mitt bästa - tyvärr verkar det inte ge resultat. Men skam den som ger sej!

/TKO
TKO

Inläggav TKO » fre 28 apr, 2017 8:30

Spontant tror jag att det går bra att behålla den sträckning som buss-4:an har idag, men det får naturligtvis studeras. När Citybanan öppnas och senare när Östra station läggs ner kan ju behoven skifta. Kanske spårvagnen skall gå i Karlavägen istället för Valhallavägen? Men att den ska gå över Västerbron och till Gullmarsplan anser jag vara bortom all diskussion!'

/TKO
TKO

Nästa

Återgå till Spårtrafik