Vad gör förarna när Tvärbanan står still?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Vad gör förarna när Tvärbanan står still?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 26 apr, 2017 19:54

Stefan Widén skrev:
Från några gästförare från GBG fick vi höra att en dag på 7:an var betydligt mer ansträngande än en dag i GBG. Just att det inte finns någon sträcka där man kan ta det lite lugnt och slappna av en stund som man kan på egna banvallar.

Efter ett skönt pass med 335 i lördags kan jag konstatera att så jobbigt var det inte men det handlar väl även om rutin. Sen den vetskapen att när det korkar ihop sig med bilköer osv så är det bara att lugnt ringa sig fram så löser sig det mesta...

På lördag är det Kulturnatten och då är det körning igen med en pärla från 1954.

Stefan

Ja, du ser. Att gå från Tvärbanan till Lidingöbanan borde inte vara några större problem, banorna är ju rätt lika, dessutom finns många gamla Lidingöförare i Bromma som jag förstår det (de kom väl över vid stängningen 2013). Det borde räcka med max. en vecka för bankännedom. Skillnaden mellan A35 och A36 torde också vara obetydlig.

Men L7 är något helt annat. Hörde ett illasinnat rykte om att AB SS åtminstone tidigare inte tillämpade några psykologiska urvalstester, utan förarkandidaterna fick köra några varv på L7 med instruktör. De som fixade detta utan nervsammanbrott blev antagna, övriga inte. Men det är väl bara ont förtal?
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » ons 26 apr, 2017 20:06

Det är väl förhållandevis sant :wink: . Att köra spårvagn i gatutrafik är omvittnat psykiskt ansträngande, men inte särskilt svårt. I vissa avseenden krävs det mera talanger för att köra på mer järnvägsmässiga banor som Tvärbanan.

Men man behöver ju inte göra detta till en tävling. Hur svårt det är att utföra ett jobb är helt enkelt inte proportionellt mot hur svårt det är att få det. :D
daniel_s

Inläggav Thomas Lange » tor 27 apr, 2017 17:41

="dr Cassandra Nojdh"
Men L7 är något helt annat. Hörde ett illasinnat rykte om att AB SS åtminstone tidigare inte tillämpade några psykologiska urvalstester, utan förarkandidaterna fick köra några varv på L7 med instruktör. De som fixade detta utan nervsammanbrott blev antagna, övriga inte. Men det är väl bara ont förtal?

Icke. Mycket effektiv urvalsmetod.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav daniel_s » tor 27 apr, 2017 20:57

Vad som är en effektiv urvalsmetod (i förhållande till andra) är egentligen väldigt svårt att uttala sig om, då det är svårt att göra tillräckligt "rena" jämförelser. Ett sätt kan vara om man i en och samma verksamhet har bytt metod, då kan man jämföra utfallet före och efter, förutsatt att inte något annat viktigt har ändrats också. Ett effektivt sätt att ödelägga en jämförelse vore t ex om man bytte urvalsmetod och samtidigt bytte ut den personal som utför bedömningen, då får man två faktorer där man inte vet vilken som har orsakat en eventuell effekt. (Att jämföra mellan olikartade verksamheter är givetvis olämpligt.)
daniel_s

Inläggav Roy M » fre 28 apr, 2017 11:48

dr Cassandra Nojdh skrev:Bäste kamrat Widén, det är alls inget fel på L7, det är bara jag som luftar mina fördomar. Jag vet att ni spårvägsnördar tycker att det är det enda rätta när det gäller spårvägstrafik, men fy 1000-an för att köra i gyttret mellan Kungsträdgården och Nybroplan, samt på Djurgården. Då kunde man ju lika gärna köra buss!

För att inte framstå som alltför snobbig vill jag gärna framhålla att jag är full av beundran över de som åtar sig, och står ut med att köra L7, och framför allt buss i innerstaden. Det skulle jag aldrig göra - inte ens för pengar.

Nä, det är ju kul, ju! Inte ett dugg ansträngande i gyttret, man följer ju bara spåret. Buss däremot, det hade jag inte åtagit mig där inne för alla pengar i världen. Och de som verkligen är stackars satar är de som är kvar i Bromma och tvingas stå som informatör i Thorildsplan eller andra gudsförgätna ställen, eller som i sommar kommer tvingas köra uteslutande på Nockebybanan en hel dag. Där kan vi snacka öken! Då är 7:an rena paradiset jämfört.
Användarvisningsbild
Roy M

Inläggav BSB101 » fre 28 apr, 2017 19:59

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:En sak som många företag brukar passa på att göra vid mer eller mindre planerade perioder av jobbbrist är att utbilda personalen.

Ja och så sker även på Tvär- och Nockeybanan dagligen nu.

BSB101 skrev:Är nog inte främst "häftigare jobb" man söker sig till utan jobb med bättre lön och/eller villkor eller att man vill testa på något annat.

Det är väl det jag menar med häftigare jobb. Det är inget fel med det ur deras synpunkt, förlorarna är länsborna som får en dyrare och sämre kollektivtrafik.

Jag ser inget narturligt likhetstecken mellan "häftigare jobb" och bättre lön och/eller villkor. Sedan har jag svårt att se länsborna som förlorare. Visst kan vi gå samma väg som USA med låglönejobb för att några ska få det bra men ur ett samhällsperspektiv ser jag inget bra med att visa ska ha låga löner och dåliga villkor bara för att något ska vara "billigt".
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav BSB101 » fre 28 apr, 2017 20:03

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Något OT, då - konduktörsrollen ska ju avvecklas i och med att automatviseringen nu permanentats (på TvB/NB). Vad händer med personalen där - en fråga som väl egentligen hör hemma i denna tråd:
viewtopic.php?f=2&t=38745&p=355777

Om personal blir övertalig och inga andra tjänster på företaget finns som passar är det vanliga att bli uppsagd på grund av arbetsbrist.

Ja nu är det ju det, va, att jag är inte så intresserad av av vad du tycker och tror utan mer av om det träffats något avtal mellan Arriva och personalorganisationerna om detta (och kanske rent av innehållet i ett sådant, i förekommande fall).

Du må vara intresserad av vad du vill. Detta är ett allmänt forum och jag svarade vad det vanliga är.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 28 apr, 2017 21:08

BSB101 skrev:
Du må vara intresserad av vad du vill. Detta är ett allmänt forum och jag svarade vad det vanliga är.

Jaså, jag får vara det. Det var ju oerhört vänligt av herrn. Grundreglerna för uppsägning vid arbetsbrist, som finns i LAS, torde annars vara allmänt kända.

Ja, detta är ett allmänt forum. Det innebär att man kan svara på frågor ingen ställt, eller kommentera yttranden som ingen fällt.

Nåja, istället för att spilla krut på pseudodiskussioner hänvisar jag i frågan till originaltråden
viewtopic.php?f=2&t=38745&p=356572#p355756

där jag återger Arrivas pressmeddelande om detta.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Båtsman » lör 29 apr, 2017 14:44

Många konduktörer har väl stått med gula västar och informerat vid knutpunkterna om avstängningen på tvärbanan. Vem ska göra det nu när de blir "arbetsbefriade", blir det spårvagnsförarna som får stå där i stället?
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Användarvisningsbild
Båtsman

Inläggav Roy M » lör 29 apr, 2017 15:25

Båtsman skrev:Många konduktörer har väl stått med gula västar och informerat vid knutpunkterna om avstängningen på tvärbanan. Vem ska göra det nu när de blir "arbetsbefriade", blir det spårvagnsförarna som får stå där i stället?

Det gör de redan.
Användarvisningsbild
Roy M

Föregående

Återgå till Spårtrafik