Vad gör förarna när Tvärbanan står still?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Vad gör förarna när Tvärbanan står still?

Inläggav TKO » tis 25 apr, 2017 10:12

För några veckor sedan, när det var vårväder och arbetena på Tvärbanan just startat, tog jag och min käresta en promenad längs linjen mot Årstaberg. Vi talade naturligtvis om det långa trafikuppehållet, och hon undrade då vad spårvagnsförarna gör under tiden trafiken står still. Mitt rykte som kollektivtrafiksorakel fick sej då en knäck, eftersom jag var tvungen att erkänna att jag inte visste det! Eftersom hon ursprungligen kommer från ett land med lite andra förhållanden på arbetsmarknaden trodde hon att dom kanske helt enkelt fått sparken, men det kunde jag försäkra henne att så går det inte till i Sverige...

Men vad gör förarna? Det vet säkert någon (eller några) här på forumet som vet!

Eller är det som Hasse och Tage frågade redan på 60-talet:

"Vad i helvete har dom för sej inne på banken efter tre...."?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Vad gör förarna när Tvärbanan står still?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 25 apr, 2017 10:33

Tja, man kan ju alltid gissa

-kör på Nockebybanan
    -kör på Tvärbanans Solnagren (avstängd 26/6 - 30/7)
    -kör på (efter vederbörlig vidareutbildning) på andra banor under Arrivas kontrakt (SB - avstängd 26/6 - 15/9, RB)
    -kör (under förutsättning av samarbetsavtal mellan Arriva Sverige och AB Stockholms Spårvägar och efter vederbörlig vidareutbildning) på Lidingöbanan
    -tar ut intjänad ledighet eller annan tjänstledighet
Gällande regler kräver minst ca. 1 arbetsdag med förartjänst under en tremånsdersperiod för att behörigheten ska bibehållas. Så ingen sparkas, även om en del här kanske skulle önska det. Kollektivtrafikpersonalen är ju som bekant både lat och oduglig :?

Om allt går väl - som det heter - ska Sicklagrenen vara tekniskt körbar från omkring första augusti. Därefter vidtar förstås provkörningar och förarutbildning, fram till den tänkta trafikstarten 1/10.

Det som TKO med moatjé har observerat är kanske bygget av två rejäla undergångar under Tvärbanan vid Årstafältet:
http://www.jarnvagsnyheter.se/20170316/ ... an-i-arsta
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 25 apr, 2017 10:49

TKO skrev:
Eller är det som Hasse och Tage frågade redan på 60-talet:

"Vad i helvete har dom för sej inne på banken efter tre...."?

undrar
Thomas K Ohlsson

Som gammal bankkassörska kan Cassandra berätta att man i huvudsak ägnade sig åt att stämma av kontorets räkenskaper, vilket skedde med manuella metoder ännu så sent som på 60-talet. Citatet är från AB Svenska Ords revy "Lådan" från 1966. Den som vill veta hur det gick till ännu tidigare kan läsa Fritiof Nilsson Piratens roman "Tre terminer".
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » tis 25 apr, 2017 17:07

dr Cassandra Nojdh skrev:Tja, man kan ju alltid gissa

...
    -...Tvärbanans Solnagren (avstängd 26/6 - 30/7)
    -... (SB - avstängd 26/6 - 15/9, ...)
    ...

Ska man vara petnoga så tror jag att det ska vara 23/6-4/8 för Solnagrenen och 25/6 (sic!) - 17/9 för Saltsjöbanan, men det är ju mindre saker i sammanhanget. Tänkte mest så att inte någon blir dåligt kundnöjd om de blint litar på den vanligtvis pålitliga doktorinnan!
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 25 apr, 2017 17:21

Ja, kundnöjdheten ska man vara rädd om!

I övrigt tackar jag för de vänliga orden och den vänliga korrigeringen. Jag har förstås bara tillgång till öppna källor och hade svårt att hitta officiell information, utan förlitade mig på div. obskyra lokaltidningar etc. Det ska man inte göra!
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Roy M » tis 25 apr, 2017 21:20

dr Cassandra Nojdh skrev:Tja, man kan ju alltid gissa

-kör på Nockebybanan
    -kör på Tvärbanans Solnagren (avstängd 26/6 - 30/7)
    -kör på (efter vederbörlig vidareutbildning) på andra banor under Arrivas kontrakt (SB - avstängd 26/6 - 15/9, RB)
    -kör (under förutsättning av samarbetsavtal mellan Arriva Sverige och AB Stockholms Spårvägar och efter vederbörlig vidareutbildning) på Lidingöbanan
    -tar ut intjänad ledighet eller annan tjänstledighet

Rätt, förutom RB, dit kommer man inte. Däremot en del på både Lidingö och 7:an.
Användarvisningsbild
Roy M

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 26 apr, 2017 8:30

Nä, det är väl vattentäta skott mellan E20 block 1 (TvB, NB, SB) och block 2 (RB). Annars är det väl inte svårare att gå från TvB till RB än till SB. De sistnämnda banorna har ju t.ex. samma TRI. Dessutom har ju RB också sina avstängningar. Såg f.ö. att Arriva inte får förnyat förtroende att trafikera block 2 (RB + norrortsbussarna):
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6677066

Ja, just det ja, linje 7 också. Stackars satar!
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » ons 26 apr, 2017 13:53

Jag tackar för alla svar!

Men jag har en följdfråga:

- Finns det så många förarvakanser på övriga spårtrafiksystem att det ger jobb åt Tvärbanans förare?
(Nu handlar det kanske inte om så många... men ändå!)

/TKO
TKO

Inläggav Stefan Widén » ons 26 apr, 2017 16:04

TKO skrev:Jag tackar för alla svar!

Men jag har en följdfråga:

- Finns det så många förarvakanser på övriga spårtrafiksystem att det ger jobb åt Tvärbanans förare?
(Nu handlar det kanske inte om så många... men ändå!)

/TKO

Sommarvikarier har alltid funnits och säg det företag som inte tackar ja till redan utbildade.....

F ö doktorinnan..å va e det för fel på 7? :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav TKO » ons 26 apr, 2017 16:10

Jag kan förstå att det uppkommer vakanser i semestertider - men i april?

/TKO
TKO

Inläggav /jes » ons 26 apr, 2017 16:19

Jag har sett en del övningsvagnar på Lidingöbanan, senast idag.
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav daniel_s » ons 26 apr, 2017 18:47

TKO skrev:Jag kan förstå att det uppkommer vakanser i semestertider - men i april?

/TKO

I det rådande konjunkturläget har personalläget varit ansträngt under samtliga årstider, så det har bedrivits nyutbildning på flera banor vid lite ovanliga tidpunkter. Jag vill egentligen inte gnälla men högkonjunkturerna är lite problematiska för kollektivtrafiken då arbetskraften tenderar att söka sig till andra, häftigare jobb. (Det kan man ju inte minst märka på kvaliteten på busstrafiken, där samhället hos olika operatörer dumpar en hel del personal som trots månader av utbildning knappt klarar av att hålla bussen på vägen...)
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 26 apr, 2017 18:53

Något OT, då - konduktörsrollen ska ju avvecklas i och med att automatviseringen nu permanentats (på TvB/NB). Vad händer med personalen där - en fråga som väl egentligen hör hemma i denna tråd:
viewtopic.php?f=2&t=38745&p=355777
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 26 apr, 2017 18:59

Stefan Widén skrev:
Sommarvikarier har alltid funnits och säg det företag som inte tackar ja till redan utbildade.....

Stefan

Bäste kamrat Widén, det är alls inget fel på L7, det är bara jag som luftar mina fördomar. Jag vet att ni spårvägsnördar tycker att det är det enda rätta när det gäller spårvägstrafik, men fy 1000-an för att köra i gyttret mellan Kungsträdgården och Nybroplan, samt på Djurgården. Då kunde man ju lika gärna köra buss!

För att inte framstå som alltför snobbig vill jag gärna framhålla att jag är full av beundran över de som åtar sig, och står ut med att köra L7, och framför allt buss i innerstaden. Det skulle jag aldrig göra - inte ens för pengar.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » ons 26 apr, 2017 19:05

Här tycker jag vi börjar få en för detta forum rätt ovanlig känsla av kollektivets gemenskap! SMHI:s senaste prognos utlovar utmärkt demonstrationsväder på måndag - ses vi i tåget?

Genosse Ohlsson
TKO

Inläggav BSB101 » ons 26 apr, 2017 19:07

En sak som många företag brukar passa på att göra vid mer eller mindre planerade perioder av jobbbrist är att utbilda personalen.

daniel_s skrev:
TKO skrev:Jag kan förstå att det uppkommer vakanser i semestertider - men i april?

/TKO

I det rådande konjunkturläget har personalläget varit ansträngt under samtliga årstider, så det har bedrivits nyutbildning på flera banor vid lite ovanliga tidpunkter. Jag vill egentligen inte gnälla men högkonjunkturerna är lite problematiska för kollektivtrafiken då arbetskraften tenderar att söka sig till andra, häftigare jobb. (Det kan man ju inte minst märka på kvaliteten på busstrafiken, där samhället hos olika operatörer dumpar en hel del personal som trots månader av utbildning knappt klarar av att hålla bussen på vägen...)

Är nog inte främst "häftigare jobb" man söker sig till utan jobb med bättre lön och/eller villkor eller att man vill testa på något annat.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav BSB101 » ons 26 apr, 2017 19:09

dr Cassandra Nojdh skrev:Något OT, då - konduktörsrollen ska ju avvecklas i och med att automatviseringen nu permanentats (på TvB/NB). Vad händer med personalen där - en fråga som väl egentligen hör hemma i denna tråd:

Om personal blir övertalig och inga andra tjänster på företaget finns som passar är det vanliga att bli uppsagd på grund av arbetsbrist.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav daniel_s » ons 26 apr, 2017 19:19

BSB101 skrev:En sak som många företag brukar passa på att göra vid mer eller mindre planerade perioder av jobbbrist är att utbilda personalen.

Ja och så sker även på Tvär- och Nockeybanan dagligen nu.

BSB101 skrev:Är nog inte främst "häftigare jobb" man söker sig till utan jobb med bättre lön och/eller villkor eller att man vill testa på något annat.

Det är väl det jag menar med häftigare jobb. Det är inget fel med det ur deras synpunkt, förlorarna är länsborna som får en dyrare och sämre kollektivtrafik.
daniel_s

Inläggav Stefan Widén » ons 26 apr, 2017 19:23

dr Cassandra Nojdh skrev:
Stefan Widén skrev:

Stefan

Bäste kamrat Widén, det är alls inget fel på L7, det är bara jag som luftar mina fördomar. Jag vet att ni spårvägsnördar tycker att det är det enda rätta när det gäller spårvägstrafik, men fy 1000-an för att köra i gyttret mellan Kungsträdgården och Nybroplan, samt på Djurgården. Då kunde man ju lika gärna köra buss!

För att inte framstå som alltför snobbig vill jag gärna framhålla att jag är full av beundran över de som åtar sig, och står ut med att köra L7, och framför allt buss i innerstaden. Det skulle jag aldrig göra - inte ens för pengar.

Från några gästförare från GBG fick vi höra att en dag på 7:an var betydligt mer ansträngande än en dag i GBG. Just att det inte finns någon sträcka där man kan ta det lite lugnt och slappna av en stund som man kan på egna banvallar.

Efter ett skönt pass med 335 i lördags kan jag konstatera att så jobbigt var det inte men det handlar väl även om rutin. Sen den vetskapen att när det korkar ihop sig med bilköer osv så är det bara att lugnt ringa sig fram så löser sig det mesta...

På lördag är det Kulturnatten och då är det körning igen med en pärla från 1954.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 26 apr, 2017 19:27

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Något OT, då - konduktörsrollen ska ju avvecklas i och med att automatviseringen nu permanentats (på TvB/NB). Vad händer med personalen där - en fråga som väl egentligen hör hemma i denna tråd:

Om personal blir övertalig och inga andra tjänster på företaget finns som passar är det vanliga att bli uppsagd på grund av arbetsbrist.

Ja nu är det ju det, va, att jag är inte så intresserad av av vad du tycker och tror utan mer av om det träffats något avtal mellan Arriva och personalorganisationerna om detta (och kanske rent av innehållet i ett sådant, i förekommande fall).
dr Cassandra Nojdh

Nästa

Återgå till Spårtrafik