Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » sön 02 jul, 2017 7:39

Sio skrev:Blir det inte trassligt med kanalpassningen i Huvudsta. Jag tror att upplägget blir störningskänsligt så vida man inte kör Västeråstågen via Citybanan.

Vilket förstås också var det man tänkte sig i Citybanans järnvägsutredning en gång i tiden.

Nonsens! -både att det skulle vara svårt att passa läget vid Huvudsta (Tomteboda) och att man planerat regionaltåg via Citybanan.

Däremot har man spenderat enorma belopp på att bygga om vid Tomteboda, så att till och med en så fumlig operatör som SJ skall kunna passa sina lägen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav kildor » sön 02 jul, 2017 8:47

ADDE skrev:Finns det någonstans inuti Citybanan vändspår där man kan vända pendeltågen, t.ex. kring Stockholm City eller Odenplan? Då räknar jag med att den intensiva bytet vid Stockholm City gör att det inte går att vända på någon plattformsspår...

I Södra ändan så går det att väna i Älvsjö om man kör in en sväng i Depån, finns det något motsvarande i Tomteboda? eller måste man ut till Ulriksdal eller mot Sundbybergs bangård för att vända? (Vilket ändå gör att man är i vägen för övrig trafik som skulle ta ens plats ändå)

Nej, det finns inga vändspår i Citybanan. Spåren i Sundbyberg försvinner under 2018, så det som återstår att vända på i närheten är Älvsjö och Ulriksdal. Man kommer iof kunna vända på spår 3 i Stockholm City som kan nås både norrifrån och söderifrån utan att störa annan trafik. Men det förutsätter att trafiken är så pass gles så att övriga södergående tåg klarar sig med ett plattformsspår i Stockholm City.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav TKO » mån 03 jul, 2017 9:30

God morgon kamrater!
Nu har jag försökt fördjupa mej i kapacitetsproblematiken på Västeråsbanan, och då finstuderat graf 28 i samrådsutgåvan av T18.
En överraskning - åtminstone för mej - är att regionaltågen har i stort sett samma gångtid som pendeltågen mellan Tomteboda övre och Kungsängen. Det känns som om man inte tilllåter regionaltågen att dra på för fullt, men det underlättar ju för oss tidtabellskonstruktörer - både professionella och amatörer!

Några kommentarer till tidigare inlägg följer nu:

Sio skrev:
TKO skrev:Jag tycker vi istället skall göra följande antagande: Dagens Mälarbana klarar även utan något fyrspår (minst) 12 pendeltåg/timme - 5 minuters tågföljd. Ja förmodligen fungerar även 15 t/h - alltså 4 minuter mellan tågen - men detta intervall fungerar dåligt ihop med Citybanans 24 t/h.

12 tåg per timme fungerar om man kör lika fort, om det går att göra ännu fler tåg, ja det är din bedömning.

Eftersom man i T18 faktiskt kör med 3-4 minuters intervall när regionaltågen skall passas in mellan pendeltågens 7-8 minuters intervall är det knappast omöjligt att köra pendeltåg med 4 minuters intervall - även om återställningsförmågan förmodligen bir lidande om alla tåglägen utnyttjas. Ja det är inte omöjligt att det fungerar även med 3,75 minuters intervall (16 t/h) åtminstone till/från Kallhäll - återigen med reservation för återställningsförmågan. (T18 har t ex i förslaget avgångar söderut från Kallhäll 07:20, 07:23, 07:28, TMÖ 07:39, 07:42, 07:47)
Men för att vara på den säkra sidan har jag i "mitt" förslag nöjt mej med 5 minuters tågföljd.

Sidospår: Det kanske vore lämpligt att börja använda mindre tidsenheter än en minut - t ex ½-minut - i körplanerna för sträckorna närmast Stockholm C?

Sio skrev:
TKO skrev:Men VÄSTERÅSTÅGEN ropar då någon, du har ju glömt VÄSTERÅSTÅGEN!!!!

Låt oss plocka in dessa, jag gör det drastiska antagandet att det räcker med 2 tåg även under maxtimmen. Eftersom dessa stannar i Sundbyberg och vi nu har fyrspår Kallhäll-Barkarby kan dessa med blott någon minuts tidstillägg använda samma tågläge som pendeltågen mellan Tomteboda övre och Barkarby. Vi måste alltså plocka bort 2 pendlar av de 12, återstår 10 per timme.

Blir det inte trassligt med kanalpassningen i Huvudsta. Jag tror att upplägget blir störningskänsligt så vida man inte kör Västeråstågen via Citybanan.

Det kan säkert krångla till sej i Tomteboda övre, liksom även i Kungsängen och Kallhäll i andra riktningen. Men det problemet finns ju även i förslaget till T18. Ja där är det faktiskt större, eftersom västeråstågen skall passas in i pendeltågens tidslucka som där är 7-8 minuter. I "mitt" förslag är tidsluckan större - 10 minuter!

Sio skrev:Jag tror dessutom inte att SJ är så sugna att köra sina tåg i pendeltågsfart Cst-Barkarby men jag kan ju ha fel.

Jag var inte fullt medveten om det när jag skrev mitt förra inlägg, men faktum är att SJ:s tåg i stort sett håller pendeltågsfart TMÖ-BKB. Så det behövs inget (ytterligare) tidstillägg. Ja eftersom "mitt" förslag ger en större tidslucka för regionaltågen är det snarare möjligt att minska gångtiden med någon minut!

Sio skrev:
TKO skrev:För att komma upp i 24 t/h på Citybanan måste alltså 14 t/h gå mot Upplands Väsby. Fungerar det?

Tveksamt. Då får man en grundtrafik mot Upplands Väsby med 5-minuters intervall vilket är bra, men två gånger i timmen får man ta över ett tåg som inte går på Mälarbanan för att skapa ett regionaltågläge på Mälarbanan. Dessa extratåg hamna i en sådan 5-minuterslucka och det tror jag kommer att gå sådär.
Några sk. snabbtåg är i varje fall inte att tänka på.

Jag tror också att det kan vara svårt att trycka in ett extra pendeltåg i en 5-minuterslucka ända upp till Väsby. Men kanske till Ulriksdal? Frågan är dock vilken nytta ett sådant tåg ger, mer än att vi faktiskt får 24 t/h på Citybanan. Kan det däremot gå till Sollentuna - och vi bygger ett vändspår där - börjar det kännas meningsfullt.

Frågan om "snabbtåg" hänger mer ihop med hur tät trafik vi skall ha på Citybanan? Vill vi ha 24 t/h så blir det ju 5-minuterstrafik på varje gren, vilket knappast ger utrymme för snabbare tåg om inte fjärrtågsspåren utnyttjas. Och det kan/vill/får visst inte SL... Enda sättet att skapa snabbtåg är att kortvända andra tåg, t ex Ulriksdal eller med ett nybyggt vändspår i Sollentuna. Då skapas en 10-minuterslucka så att vissa tåg kan hoppa över t ex Norrviken, Häggvik och kanske även Rotebro. Nöjer vi oss dessutom med fortsatt 15-minuterstrafik på småstationerna så ger 5-minuterstrafik till Väsby möjlighet till riktigt komplicerade/intressanta tågmönster - både "snabbtåg" och "skip-stop" i en härlig kompott!

Ja de här är vad jag lyckats klura ut under måndagsmorgonen.
Frågor/kommentarer/kritik mottages som vanligt med den allra största tacksamhet...

Thomas K Ohlsson
(amatörkonstruktör)

PS-fråga: Vad har Citybanans graf för nummer? Jag hittar den inte...
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » mån 03 jul, 2017 9:41

Inge skrev:
Sio skrev:Blir det inte trassligt med kanalpassningen i Huvudsta. Jag tror att upplägget blir störningskänsligt så vida man inte kör Västeråstågen via Citybanan.

Vilket förstås också var det man tänkte sig i Citybanans järnvägsutredning en gång i tiden.

Nonsens! -både att det skulle vara svårt att passa läget vid Huvudsta (Tomteboda) och att man planerat regionaltåg via Citybanan.

Däremot har man spenderat enorma belopp på att bygga om vid Tomteboda, så att till och med en så fumlig operatör som SJ skall kunna passa sina lägen.

Det planerades för regionalPENDELtåg (från Uppsala och Enköping) som skulle gå via Citybanan. Det är t om med möjligt att viss trafik skulle gå till/från Västerås, minnet sviker mej där så jag håller frågan öppen.

Ju tätare trafik desto mindre är marginalen för att passa in i tågläget. Och problemet kanske är störst för tåg mot Stockholm, alltså i Bålsta, Bro och Kallhäll - eftersom den längre kösrsträckan fram till inpassningspunkten ökar risken för förseningar. Det kan naturligtvis delvis kompenseras med "kvalitetstillägg" både på körtider och stationsuppehåll - men är det så kul om tåget måste stå och vänta 10 minuter i Västerås innan det kör vidare mot Stockholm?

Det gäller att "Acceptera den föreliggande verkligheten - endast därigenom har vi utsikt att behärska den, att rå på den för att förändra den och skapa tågtrafik som är ett smidigt redskap för livet."

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » mån 03 jul, 2017 9:49

Om man låter regionaltågen dra på för fullt kommer de att spåra ur. Det är troligen därför det inte är tillåtet.

Ett tips till tidabellskonstruktör TKO är att låta Västeråståget gå 4 minuter efter Bålstatåget från Centralen/T-centralen istället för 3 minuter före som Trafikverket nu gör.

Avgår det fyra minuter efter passerar det Bålstatåget närmast framför vid Jakobsberg och har inte en chans att hinna upp ytterligare Bålstatåg, ens om dessa går var tionde minut.

Tåg mot Kallhäll kan ganska fritt placeras in i luckan efter Västeråståget men före nästa Bålstatåg.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 03 jul, 2017 10:03

Inge skrev:Som en liten upplysning. Om man väljer att planlägga förbigångar, åtminstone till en del av vad som utlovades innan byggstart, mellan Barkarby och Kallhäll, ryms åtminstone 6 Västeråståg, 6 Bålstatåg och 6 Kallhällståg med marginal och körning med full hastighet på Mälarbanan per timme.

Möjligen blir det trångt att vända 6 tåg vid Bålsta, men då går det utmärkt att vända en del av dem vid tex Kungsängen istället.

Men detta är ett sidospår.

Eftersom det verkar vara svårt att uppfatta verkligheten som den är tar jag det här en gång till - långsamt...

Förbigångar
Eftersom regionaltågen och pendeltågen har i stort sett samma gångtid på fyrspårssträckan - ja faktisk på hela sträckan Kungsängen-Tomteboda övre - gör planenliga förbigångar varken till eller från för kapaciteten. Så hur upprörd man än kan vara över att sådana inte förekommer har detta inte med kapacitetsdebatten att göra! Kan vi därmed avföra frågan om förbigångar från denna diskussion?

Tågtäthet
12 pendeltåg per timme ger en tidslucka på 5 minuter, om vi eftersträvar jämn trafik. Det är inte möjligt - utan snarare helt omöjligt - att krympa intervallet till 2½ minut mellan Barkarby och Tomteboda övre, vilket blir fallet om även 6 västeråståg med avvikande prestanda och uppehållsmönster skall rymmas. Vi kan alltså avfärda detta alternativ utan vidare spisning!

Ett alternativ skull kunna vara andra intervall för de 12 pendeltågen. Eftersom tågen skall passa in i tunnelns 2½-minutstakt är en annan möjlighet köra med alternerande 2½/7½-minutersintervall vilket skapar en tillräcklig tidslucka för regionaltågen 6 gånger i timmen. Men fungerar det med 2½-minuters tidsavstånd för pendeltåg ända ut till Kallhäll? Det finns stor risk att efterföljande pendeltåg försenas, och då försvinner luckan som västeråståget skall dundra fram i. Jag har svårt att se att detta kan fungera i praktiken... Dessutom försvinner "saxningen" mellan linjegrenarna, så att vi även får 2½-minuters tidsavstånd mellan hälften av pendeltågen mot Väsby. Men eftersom 7½-minuterlukcan här inte skall användas för regionaltåg finns möjlighet till att jämna ut tidsintervallet för pendeltågen genom att låta vart annat tåg hoppa över en eller två stationer.

Jag anser att vi helt enkelt får avföra förslaget om 12 pendeltåg och 6 regionaltåg på Västeråsbanan som "ej genomförbart"!

analyserar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » mån 03 jul, 2017 10:11

TKO skrev:
Inge skrev:Som en liten upplysning. Om man väljer att planlägga förbigångar, åtminstone till en del av vad som utlovades innan byggstart, mellan Barkarby och Kallhäll, ryms åtminstone 6 Västeråståg, 6 Bålstatåg och 6 Kallhällståg med marginal och körning med full hastighet på Mälarbanan per timme.

Möjligen blir det trångt att vända 6 tåg vid Bålsta, men då går det utmärkt att vända en del av dem vid tex Kungsängen istället.

Men detta är ett sidospår.

Eftersom det verkar vara svårt att uppfatta verkligheten som den är tar jag det här en gång till - långsamt...

Förbigångar
Eftersom regionaltågen och pendeltågen har i stort sett samma gångtid på fyrspårssträckan - ja faktisk på hela sträckan Kungsängen-Tomteboda övre - gör planenliga förbigångar varken till eller från för kapaciteten. Så hur upprörd man än kan vara över att sådana inte förekommer har detta inte med kapacitetsdebatten att göra! Kan vi därmed avföra frågan om förbigångar från denna diskussion?

Tågtäthet
12 pendeltåg per timme ger en tidslucka på 5 minuter, om vi eftersträvar jämn trafik. Det är inte möjligt - utan snarare helt omöjligt - att krympa intervallet till 2½ minut mellan Barkarby och Tomteboda övre, vilket blir fallet om även 6 västeråståg med avvikande prestanda och uppehållsmönster skall rymmas. Vi kan alltså avfärda detta alternativ utan vidare spisning!

Ett alternativ skull kunna vara andra intervall för de 12 pendeltågen. Eftersom tågen skall passa in i tunnelns 2½-minutstakt är en annan möjlighet köra med alternerande 2½/7½-minutersintervall vilket skapar en tillräcklig tidslucka för regionaltågen 6 gånger i timmen. Men fungerar det med 2½-minuters tidsavstånd för pendeltåg ända ut till Kallhäll? Det finns stor risk att efterföljande pendeltåg försenas, och då försvinner luckan som västeråståget skall dundra fram i. Jag har svårt att se att detta kan fungera i praktiken... Dessutom försvinner "saxningen" mellan linjegrenarna, så att vi även får 2½-minuters tidsavstånd mellan hälften av pendeltågen mot Väsby. Men eftersom 7½-minuterlukcan här inte skall användas för regionaltåg finns möjlighet till att jämna ut tidsintervallet för pendeltågen genom att låta vart annat tåg hoppa över en eller två stationer.

Jag anser att vi helt enkelt får avföra förslaget om 12 pendeltåg och 6 regionaltåg på Västeråsbanan som "ej genomförbart"!

analyserar
Thomas K Ohlsson

Nej de har inte samma gångtid mellan Tomteboda och Kungsängen. Däremot har de ungefär samma gångtid mellan Tomteboda och Barkarby.

På denna sträcka bör tågen ligga 2-3 minuter isär för att Västeråståget skall kunna köra förbi så smidigt som möjligt. Ungefär i höjd med Jakobsberg. Det i sin tur innebär att Västeråståget bör gå fyraminter senare från centralen jämfört med Bålstatåget från T-Centralen eftersom även tiden fram till Tomteboda skiljer.

Totalt skiljer det fyra minuter i gångtid mellan Centralen/T-centralen och Jakobsberg samt sju minuter mellan Jakobsberg och Bålsta.

Vad gäller 2,5 minuterstrafik så är det kanske inte optimalt, men något man får leva med när man kör 24 tåg/timme.

Utåt är det knappast något problem att Bålstatåget ligger på kö och inåt är det nästan önskvärt. I varje fall mot slutet och det är ju främst slutet det handlar om eftersom vi kan räkna med att det bakre (Bålsta-) tåget har kortare naturliga stationsuppehåll.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 03 jul, 2017 10:52

Inge skrev:Nej de har inte samma gångtid mellan Tomteboda och Kungsängen. Däremot har de ungefär samma gångtid mellan Tomteboda och Barkarby.

På denna sträcka bör tågen ligga 2-3 minuter isär för att Västeråståget skall kunna köra förbi så smidigt som möjligt. Ungefär i höjd med Jakobsberg. Det i sin tur innebär att Västeråståget bör gå fyraminter senare från centralen jämfört med Bålstatåget från T-Centralen eftersom även tiden fram till Tomteboda skiljer.

Totalt skiljer det fyra minuter i gångtid mellan Centralen/T-centralen och Jakobsberg samt sju minuter mellan Jakobsberg och Bålsta.

Vad gäller 2,5 minuterstrafik så är det kanske inte optimalt, men något man får leva med om man kör 24 tåg/timme.

Utåt är det knappast något problem att Bålstatåget ligger på kö och inåt är det nästan önskvärt. I varje fall mot slutet och det är ju främst slutet det handlar om eftersom vi kan räkna med att det bakre (Bålsta-) tåget har kortare naturliga stationsuppehåll.

Det intressanta är gång- och tågtider på den gemensamma sträckan, inte till/från City/Centralen. Och problemen finns i riktning mot Stockholm, som jag straxt skall visa.

Låt oss titta på två tåg i T18:

Pendeltåg 2515:
KÄN 07:16
KHÄ 07:20
BKB 07:27
TMÖ 07:39

Regionaltåg 711:
KÄN 07:20
KHÄ 07:23
BKB 07:29
TMÖ 07:42

Gångtidsskillnad KÄN-TMÖ 1 minut, KHÄ-BKB 1 min. BKB-TMÖ är faktiskt pendeltåget 1 minut snabbare... så visst är det "i stort sett samma gångtid".
Det finns alltså ingen möjlighet till förbigång i denna riktning om vi inte förändrar gångtiderna. Det är naturligtvis möjligt att låta pendeltågen köra saktare, men det kanske inte är så populärt? Om det går att snabba upp regionaltågen har jag ingen aning om - fungerar det så är problemet med förbigångar troligen löst. Att det inte går att köra med 2½-minuters tågföljd förändras dock inte...

En intressant fråga i sammanhanget är varför regionaltågen kör på 14 minuter mellan Tomteboda övre och Kallhäll, medan motsatt riktning tar 19 minuter. Eftersom jag tror att kapacitetsproblemen är störst under morgonens högtrafik har jag främst studerat riktningen mot Stockholm - vilket gjort att jag inte noterat möjligheten till förbigångar i motsatt riktning.

/TKO
TKO

Inläggav Inge » mån 03 jul, 2017 11:05

Du verkar ha letat rätt på några konstiga tåg. Jag vet inte varör just de tågen går på det viset, kanske banarbete, kanske allmänn obstruktion från trafikverket, men det är inte de normala gångtiderna. Regionaltåget borde ha kunnat köra förbi och tjäna tid om det bara lagts två minuter tidigare.

Det normala är fyra minuters skillnad mellan T-centralen/Centralen och Jakobsberg respektive sju minuter mellan Bålsta och Jakobsberg.

Det betyder att ett regionaltåg som skall gå förbi ett pendeltåg vid Jakobsberg bör starta fyra respektive sju minuter senare från Centralen repektive Bålsta.

Det är samma princip mot Stockholm som från.

Nedan ett exempel på fungerande avgångstider från Stockholm.

Kod: Markera allt
Från T-centralen

Högtrafik

00      Bålsta
02 1/2  Märsta (snabbtåg)
05      Uppsala
(06     Västerås från Centralen)
07 1/2  Kallhäll
10      Kungsängen
12 1/2  Märsta (snabbtåg)
15      Väsby
(16     Västerås från Centralen)
17 1/2  Kallhäll
20      Bålsta
Osv....

Mellantrafik

00      Bålsta
05      Uppsala
7 1/2   Kallhäll
(11     Västerås från Centralen)
12 1/2  Märsta (snabbtåg)
15      Kungsängen
Osv...

Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 03 jul, 2017 12:35

Det är inga konstiga tåg - det är tåg som går i morgonens högtrafik.

Som jag nu skrivit några gånger är det morgonens högtrafik riktning Stockholm som är kritisk. Så om signaturen "Inge" vill visa på ett alternativ är det lämpligt att visa att det fungerar just på morgonen i riktning mot Stockholm!

Det har för övrigt kommit nya grafer för T18, så jag ska kolla om det skett någon förändring av gångtiderna. När jag får tid!

Lycka till önskar
Thomas K Ohlsson
(och Per Ahlmark)
TKO

Inläggav Inge » mån 03 jul, 2017 12:51

Det är konstigt på så vis att det har längre gångtid än normalt. Det är också konstigt att man inte låter tåget göra en förbigång på det vis som utlovades inför utbyggnaden Kallhäll - Barkarby.

Nej, det har inte ändrats utan ligger kvar bakom pendeltåget även i utkastet.

Jag är för övrigt inte helt övertygat om att morgonrusningen är mest kritisk. Långpendlare har en tendens att börja lite senare. Så det uppstår en förskjutning.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav CS » mån 03 jul, 2017 22:20

Ett tips till hugade tidtabellskonstruktörer är att utnyttja 2 min headway genom Citybanan vilket var det som TrV lovade i den JNB för 2018 som gällde fram till mars 2017. I mars 2017 kom en ändringsutgåva där 3 min headway gäller från Tomteboda övre till Stockholms södra. Kolla upp bilagan som heter riktlinje täthet mellan tåg.

Och ja jag tror att man bör jobba med halv/eller kvartsminutrar på Stockholms ställverksområde dvs Sub/So-Äs.

Sedan är det här kanske inte möjligt till T18. Men även en god reformist måste väl tillåta sig att ha ambitioner att förändra världen :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav Lars_L » mån 03 jul, 2017 22:57

Inge skrev:Det är konstigt på så vis att det har längre gångtid än normalt. Det är också konstigt att man inte låter tåget göra en förbigång på det vis som utlovades inför utbyggnaden Kallhäll - Barkarby.

Jag är för övrigt inte helt övertygat om att morgonrusningen är mest kritisk. Långpendlare har en tendens att börja lite senare. Så det uppstår en förskjutning.

Om förbigång har vi debatterat i tre-fyra år nu, så den diskussionen lämnar jag till att läsa mina tidigare inlägg.

När det gäller långpendlare har du förstås en poäng när man ser till fjärrtågsresenärer. Men på vare sig Mälarbanan eller Ostkustbanan ser det ju riktigt ut så. Där är ju den stora majoriteten pendlare. Därtill har ju folks arbetstider också förskjutits vilket gör att fler börjar senare. Den mest belastade avgången på pendeltågen på Mälarbanan har ju varit 7.54 avgången från Bålsta - med en beläggning på 994 resenärer som mest (i medeltal), vilket nog sammanfaller rätt bra med när pendlarna från Enköping, Västerås och kanske Örebro vill börja arbetsdagen (eller om det är möten som är målet för resan). Då är det rätt lagom att vara vid Centralen vid 8.30-tiden. Att den avgången har haft störst belastning har väl iof haft lite andra orsaker också, men den höga beläggningen är ungefär till 8.30-tiden, sedan börjar det klinga av rätt fort.
Lars_L

Inläggav Inge » mån 03 jul, 2017 23:00

Lars_L skrev:
Inge skrev:Det är konstigt på så vis att det har längre gångtid än normalt. Det är också konstigt att man inte låter tåget göra en förbigång på det vis som utlovades inför utbyggnaden Kallhäll - Barkarby.

Om förbigång har vi debatterat i tre-fyra år nu, så den diskussionen lämnar jag till att läsa mina tidigare inlägg.

När det gäller långpendlare har du förstås en poäng när man ser till fjärrtågsresenärer. Men på vare sig Mälarbanan eller Ostkustbanan ser det ju riktigt ut så. Där är ju den stora majoriteten pendlare. Därtill har ju folks arbetstider också förskjutits vilket gör att fler börjar senare. Den mest belastade avgången på pendeltågen på Mälarbanan har ju varit 7.54 avgången från Bålsta - med en beläggning på 994 resenärer som mest (i medeltal), vilket nog sammanfaller rätt bra med när pendlarna från Enköping, Västerås och kanske Örebro vill börja arbetsdagen (eller om det är möten som är målet för resan). Då är det rätt lagom att vara vid Centralen vid 8.30-tiden. Att den avgången har haft störst belastning har väl iof haft lite andra orsaker också, men den höga beläggningen är ungefär till 8.30-tiden, sedan börjar det klinga av rätt fort.

Men det tror inte jag. Tror snarare att en senare start på arbetsdagen ofta ingår i förhandlingen innan man tar ett långpendlingsjobb.
Användarvisningsbild
Inge

Föregående

Återgå till Spårtrafik