Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Lars_L » tor 29 jun, 2017 17:04

TKO skrev:(Skall något bli gjort får man tydligen göra det själv...)

Ur "Citybanan Stockholm Järnvägsplan" Diarienr: F /SA20

"Populärt kallas sträckan mellan station Stockholms södra och station Stockholms central för Getingmidjan. Idag kan som mest ca 24 tåg passera Stockholms central per timme och riktning men behovet är redan idag betydligt större och den framtida resandeutvecklingen ökar behoven ytterligare." (Sidan 9)

"Citybanan planeras som en tvåspårig järnväg med två nya stationer i en cirka 5,3 kilometer lång tunnel mellan Tomteboda och pendeltågsstationen Stockholms södra. En utbyggnad med Citybanan innebär att det, tillsammans med dagens två spår via Riddarholmen, kommer att finnas plats för 48 tåg per timme och riktning genom Stockholm, vilket är en fördubbling av dagens kapacitet. Med framtida ut byggnader på Citybanans stationer kan kapaciteten öka ytterligare." (Sidan 9)

Eftersom vi kan anta att Sammanbindningsbanan fortfarande har en kapacitet på 24 t/h räknade man alltså med att kapaciteten på Citybanan skulle vara 24 t/h - om detta sedan skall betraktas som "ett löfte" kan vi ju diskutera. Men uttrycket som används är "en fördubbling av dagens kapacitet"... (inkluderande kapacitet på befintligt spår).

http://docplayer.se/4903772-Citybanan-i-stockholm.html

Thomas K Ohlsson
jourhavande arkivarie

Fast det står också s. 134
Det är särskilt av vikt att sträckan Tomteboda - Kallhäll byggs ut med ytterligare spår för att till fullo kunna tillgodogöra den ökade kapaciteten
som Citybanan medför
Lars_L

Inläggav TKO » fre 30 jun, 2017 9:10

Jag får erkänna att jag igår enbart orkade läsa sammanfattningen, på sidan 127 finns mer detaljerade uppgifter.

Jag tror jag har skrivit detta förut, men det tål att upprepas:

- Jag finner det högst otroligt att det separata dubbelspåret för pendeltrafiken Tomteboda övre- Upplands Väsby tillsammans med Västeråsbanans samutnyttjade dubbelspår till Barkarby inte skulle klara av att svälja 24 t/h. Som mest går väl 2 regionaltåg i timmen på Västeråsbanan?

(Nej jag har inte finstuderat min slutsats, så det kan finnas en minimal möjlighet att jag har fel...)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » fre 30 jun, 2017 10:15

Det finns angivet i mängder av sammanhang och det råder ingen tvekan om att det som utlovades var 24 tåg per timme från start. Bland annat ställts mot vilka kostnader som krävdes för 24 tåg per timme.

Att bygga ut Tomteboda-Kallhäll var inte inkluderat där oavsett vad som står på sid 34. Möjligen påverkar den utbyggnaden hur många fjärr och regionaltåg som kan köras. Men det är ju som just påpekas nästan ingen som vill köra sådana mot Västerås ändå.

Två (eller tre) fjärrtåg per timme är ju ingen konst att kombinera med tex 12 pendeltåg per timme. Den värsta konsekvensen vore väl att pendeltågen finge gå med 4-6 eller ytterst 2-7 intervall istället för 5-5.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Sio » fre 30 jun, 2017 16:39

TKO skrev:Jag får erkänna att jag igår enbart orkade läsa sammanfattningen, på sidan 127 finns mer detaljerade uppgifter.

Jag tror jag har skrivit detta förut, men det tål att upprepas:

- Jag finner det högst otroligt att det separata dubbelspåret för pendeltrafiken Tomteboda övre- Upplands Väsby tillsammans med Västeråsbanans samutnyttjade dubbelspår till Barkarby inte skulle klara av att svälja 24 t/h. Som mest går väl 2 regionaltåg i timmen på Västeråsbanan?

(Nej jag har inte finstuderat min slutsats, så det kan finnas en minimal möjlighet att jag har fel...)

/TKO

I Mälarbanans järnvägsutredning kan man få lite bakgrund

Sammanfattning:
  • Innan Mälarbanans utbyggnad räknade man med att det skulle gå att köra ca 11 tåg per timme (8 pendlar, 2 regionaltåg och ett fjärrtåg) vilket väl något så när motsvarar dagens trafik.
  • Med fyrspår Kallhäll-Barkarby kan trafiken ökas till 12 pendlar per timme med förbigångar men det blir mycket störningskänsligt och kräver tidstillägg på alla tåg. Rekommenderades inte.
  • Med fyrspår Kallhäll-Spånga, Tomteboda-Huvudsta och ombyggnad av Sundbyberg till fyra plattformsspår kan 12 pendlar per timme klaras med förbigångar utan tidstillägg, fortfarande störningskänsligt men mindre än föregående alternativ. Bedömdes som acceptabelt.

Så dagens Mälarbana med fyrspår Kallhäll-Barkarby klarar 8 pendeltåg per timme.

Frågan är då: Kan man köra resterande 12 pendeltåg (Edit: jag menar förstås resterande 16 pendeltåg) per timme mot Uppsala/Märsta?

Pendeltågen på Mälarbanan måste gå med ca 7,5 minuters intervall. Från Citybanan kommer tågen i 2,5 minuters intervall. Det innebär i så fall att trafiken måste bli ett tåg till Mälarbanan, två tåg till Ostkustbanan. Då blir intervallen på Ostkustbanan osymmetriskt 2,5/7,5 minuter (Edit II: jag menar förstås osymmetriskt 2,5/5 minuter). För att klara två tåg med 2,5 minuters mellanrum måste banan i princip ha kapacitet för 24 tåg i timmen. Det har inte pendeltågsspåren på Ostkustbanan.

Kan man kanske köra det första av de två tågen med 2,5 minuters mellanrum på Ostkustbanan som ett snabbtåg för att skapa lucka till tågen bakom?
Jepp, om man kör ett inverterat snabbtåg som hoppar övar alla stationer fram till Häggvik kanske det funkar. :-)
Senast redigerad av Sio lör 01 jul, 2017 9:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Sio » fre 30 jun, 2017 17:05

Inge skrev:Det finns angivet i mängder av sammanhang och det råder ingen tvekan om att det som utlovades var 24 tåg per timme från start. Bland annat ställts mot vilka kostnader som krävdes för 24 tåg per timme.

I den här typen av utredningar ställs kostnader mot nyttor inom ett visst geografiskt område, Mälarbanan ingick inte. Man påpekar särskilt att man inte kan köra 24 tåg per timme utan ytterligare investeringar utanför Citybanan.

Vad gäller nyttaorna så har jag inte hittat något skriftligt om det på nätet men jag anar att man i kalkylen räknade med trafikprognosen för 2015 från järnvägsutredningen. Den innehöll 18 tåg/timme, varav 10 tåg mot Ostkustbanan och 8 mot Mälarbanan.

Ingen var lovat något som inte kunnat hållas, vare sig till dig eller någon annan.

Inge skrev:Att bygga ut Tomteboda-Kallhäll var inte inkluderat där oavsett vad som står på sid 34. Möjligen påverkar den utbyggnaden hur många fjärr och regionaltåg som kan köras. Men det är ju som just påpekas nästan ingen som vill köra sådana mot Västerås ändå.

Eller så får det inte plats fler regionaltåg mot Västerås och bortanför innan Mälarbanan blivit utbyggd.
Inge skrev:Två (eller tre) fjärrtåg per timme är ju ingen konst att kombinera med tex 12 pendeltåg per timme. Den värsta konsekvensen vore väl att pendeltågen finge gå med 4-6 eller ytterst 2-7 intervall istället för 5-5.

Tätare intervall kräver kortare blocksträckor och/eller lägre hastighet, det fungerar på Citybanan men är inte önskvärt i mer perifera delar av systemet.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Inge » fre 30 jun, 2017 18:14

Sio skrev:
Inge skrev:Det finns angivet i mängder av sammanhang och det råder ingen tvekan om att det som utlovades var 24 tåg per timme från start. Bland annat ställts mot vilka kostnader som krävdes för 24 tåg per timme.

I den här typen av utredningar ställs kostnader mot nyttor inom ett visst geografiskt område,

Försök inte !

I en samhällsekonomisk kalkyl ingår de kostnader som krävs för att uppnå de nyttor man utlovar.

Och även om du skulle få med dig några individer från Trafikverket på att definiera upp en alternativ verklighet med alternativa kalkyler som bortförklaring, är det faktiskt ointressant i förhållande till utomstående. Och vilka löften man givit anslagsgivare. Det är verkliga samhällsekonomiska kalkyler lagstiftningen kräver.

Sio skrev:Mälarbanan ingick inte.
Nä, just det.

Sio skrev:Vad gäller nyttaorna så har jag inte hittat något skriftligt om det på nätet men jag anar att man i kalkylen räknade med trafikprognosen för 2015 från järnvägsutredningen. Den innehöll 18 tåg/timme, varav 10 tåg mot Ostkustbanan och 8 mot Mälarbanan.

Det är ett felaktigt "antagande". Det var 24 tåg per timme från dag ett.

Ökningen till 24 tåg per timme var liksom hela nyttan.....

Sio skrev:I Mälarbanans järnvägsutredning kan man få lite bakgrund

Nej man kan inte få någon bakgrund genom att läsa ett dokument man hittat på långt senare, det oaktat vilket av de icke överensstämmande dokumenten man eventuellt väljer att tro på.

Möjligen kan det nonsens man hittar på i samband med järnvägsplanerna (ej med varandra ens internt överensstämmande) för Mälarbanan ge uppslag till fortsatta spekulationer. Är strypningen av "kapaciteten" för Citybanan fortsatt utpressning för pengar till Mälarbanan?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Sio » fre 30 jun, 2017 18:19

Inge skrev:
Sio skrev:

I den här typen av utredningar ställs kostnader mot nyttor inom ett visst geografiskt område,

Försök inte !

Du har fått alla fakta du kan begära. Det är nu du ska ge dig och erkänna att dina påståenden varit ogrundade.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Inge » fre 30 jun, 2017 18:22

Sio skrev:
Inge skrev:
Sio skrev:I den här typen av utredningar ställs kostnader mot nyttor inom ett visst geografiskt område,

Försök inte !

Du har fått alla fakta du kan begära. Det är nu du ska ge dig och erkänna att dina påståenden varit ogrundade.

Fakta?

Om det är som du påstår är det ju detsamma som att Trafikverket erkänner bedrägeri. För att ta det för givet krävs nog lite mer än ett foruminlägg.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Sio » fre 30 jun, 2017 19:03

Inge skrev:Fakta?

Om det är som du påstår är det ju detsamma som att Trafikverket erkänner bedrägeri.

Den åsikten är du nog rätt ensam om. Men tipsa för all del gärna Riksrevisionen - jag är ödmjuk nog att
erkänna att jag hade fel om revisionsmyndigheten finner anledning till klander på de grunder som du anger.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Inge » fre 30 jun, 2017 19:10

Sio skrev:

Om det är som du påstår är det ju detsamma som att Trafikverket erkänner bedrägeri.

Den åsikten är du nog rätt ensam om. Men tipsa för all del gärna Riksrevisionen - jag är ödmjuk nog att
erkänna att jag hade fel om revisionsmyndigheten finner anledning till klander på de grunder som du anger.

Men det har man ju redan gjort. Så varför skulle de behövas kontaktas igen.

Självklart är det bedrägeri om man med avsikt utelämnar kostnader som ligger utom en självdefinierad godtycklig gräns för manipulera en samhällsekonomisk kalkyl i syfte att vinna anslag till ett projekt man vill driva.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Sio » fre 30 jun, 2017 19:29

Inge skrev:
Sio skrev:

Men det har man ju redan gjort. Så varför skulle de behövas kontaktas igen.

Självklart är det bedrägeri om man med avsikt utelämnar kostnader som ligger utom en självdefinierad godtycklig gräns för manipulera en samhällsekonomisk kalkyl i syfte att vinna anslag till ett projekt man vill driva.

Ha ha, du är obetalbar. Har de lagt ärendet till handlingarna än?
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 30 jun, 2017 19:56

Hej Sio.

Du är järnvägs/signaltekniker, eller hur? Vad den där kverulansparanoikern (var signatur jag inte nedlåter mig att nämna) är vet ingen, men själv anser han sig vara kompetent att uttala sig om allt från Göteborgs kollektivtrafik, över kvantfysik till tillståndet på radioeken (den hade inte behövt fällas). Diagnosen är ju rätt självklar för en som ständigt slänger sig med begrepp som lögn, bedrägeri, korruption etc.

Det går inte att föra en meningsfull diskussion med kverulansparanoiker, rättshaverister, hatpredikanter, troll, fascister och andra dylika. I regel ägnar man sig i sådana kretsar åt projektioner, vilket nedanstående är ett bra exempel på:
För att inte tal om vikten av att skilja verklighet, vilken det än må vara, från hittepå.

Men i vänsterkretsar kallas det ju vänsterintekektuellt att kalla hittepå för relativa verkligheter. (Märkligt nog tycks det i betydekse snarlika, men mycket mindre använda, begreppet alternativ verklighet stå för något helt annat innom denna alternativa intellektuella skola.)
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Inge » fre 30 jun, 2017 19:56

Sio, du verkar förvirrad. De odugliga kalkylerna har man fått klander för åtminstone 1979, 1985, 1994, 2010 och 2014. Klander för något får man i princip varje år, ibland ännu tätare. Något som naturligtvis är extremt.

I några fall har det varit för den typ av bedrägligheter du förespråkar systematiserade.
Senast redigerad av Inge fre 30 jun, 2017 19:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 30 jun, 2017 19:58

Inge skrev:Du verkar förvirrad. De odugliga kalkylerna har man fått klander för åtminstone 1979, 1985, 1994, 2010 och 2014.

I några fall har det varit för den typ av bedrägligheter du förespråkar systematiserade.

Ja, just det. Har man inget att komma med kan man vräka ur sig tillmälen som "förvirrad". Snart kommer väl "du ljuger" också. Det har ju prövats förut!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lars_L » lör 01 jul, 2017 6:29

Sio skrev:
Pendeltågen på Mälarbanan måste gå med ca 7,5 minuters intervall. Från Citybanan kommer tågen i 2,5 minuters intervall. Det innebär i så fall att trafiken måste bli ett tåg till Mälarbanan, två tåg till Ostkustbanan. Då blir intervallen på Ostkustbanan osymmetriskt 2,5/7,5 minuter. För att klara två tåg med 2,5 minuters mellanrum måste banan i princip ha kapacitet för 24 tåg i timmen. Det har inte pendeltågsspåren på Ostkustbanan.

Kan man kanske köra det första av de två tågen med 2,5 minuters mellanrum på Ostkustbanan som ett snabbtåg för att skapa lucka till tågen bakom?
Jepp, om man kör ett inverterat snabbtåg som hoppar övar alla stationer fram till Häggvik kanske det funkar. :-)

Frågan om kapaciteten på pendeltågsgrenarna tycker jag nog kommit bort lite i diskussionen. Det blir ju ofta tågkänning när det är 3-minuter mellan tågen idag ute på grenarna. Ska man klara 24-tåg i timmen, så är det nog ett måste att man "saxar" mellan grenarna.

När man jämför med andra pendeltågssystem glömmer man ofta bort att pendeltågsnätet i Stockholm är byggt för relativt höga hastigheter, med tåg som därför har ganska dålig startacceleration (första 50-meterna) och är lite mindre precisa i inbromsningen än om man jämför med exempelvis s-tågen i Köpenhamn som fungerar mer som tunnelbanevagnar. Det gör också att blir det tågkänning eller att man måste stanna för röd signal, så förlorar pendeltågen i Stockholm allt för mycket tid för att kunna köra med små marginaler mellan avgångarna.
Lars_L

Inläggav Inge » lör 01 jul, 2017 9:06

Lars_L skrev:Frågan om kapaciteten på pendeltågsgrenarna tycker jag nog kommit bort lite i diskussionen. Det blir ju ofta tågkänning när det är 3-minuter mellan tågen idag ute på grenarna. Ska man klara 24-tåg i timmen, så är det nog ett måste att man "saxar" mellan grenarna.

När man jämför med andra pendeltågssystem glömmer man ofta bort att pendeltågsnätet i Stockholm är byggt för relativt höga hastigheter, med tåg som därför har ganska dålig startacceleration (första 50-meterna) och är lite mindre precisa i inbromsningen än om man jämför med exempelvis s-tågen i Köpenhamn som fungerar mer som tunnelbanevagnar. Det gör också att blir det tågkänning eller att man måste stanna för röd signal, så förlorar pendeltågen i Stockholm allt för mycket tid för att kunna köra med små marginaler mellan avgångarna.

Frågan om grenarna bör nog komma bort från diskussionen, även om man kan spekulera kring om grenarna har något att göra med Trafikverkets hittepå begränsning för Citybanan. Men även om så är fallet måste ju restriktioner göras där den hör hemma. Att eventuellt flytta den till Citybanan är ju detsamma som att prioritera ner pendeltågen till förmån för andra tåg som borde varit lägre prioriterade.

När det gäller innerspåren är väl saxninge en ganska bra lösning norrut, även om man måste ge plats för Västeråståg. Ett alternativ till vartannat tåg är ju att hoppa över någon station närmst grenpunkten. I klartext Stuvsta, då det främst gäller och är tillämpbart för Södertäljegrenen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » lör 01 jul, 2017 10:35

Sio skrev:
TKO skrev:Jag tror jag har skrivit detta förut, men det tål att upprepas:

/TKO

I Mälarbanans järnvägsutredning kan man få lite bakgrund

Sammanfattning:
  • Innan Mälarbanans utbyggnad räknade man med att det skulle gå att köra ca 11 tåg per timme (8 pendlar, 2 regionaltåg och ett fjärrtåg) vilket väl något så när motsvarar dagens trafik.
  • Med fyrspår Kallhäll-Barkarby kan trafiken ökas till 12 pendlar per timme med förbigångar men det blir mycket störningskänsligt och kräver tidstillägg på alla tåg. Rekommenderades inte.

Så dagens Mälarbana med fyrspår Kallhäll-Barkarby klarar 8 pendeltåg per timme.

Nja...
Vad är det för fjärrtåg man räknat med? Är det "hit-och-dit"-tågen som räknas som fjärrtåg?
Nu går det i o f s 3 regionaltåg med ankomst mellan 7 och 8 till Stockholm, så det kanske är rimligt att räkna med att det skall göra så även i fortsättningen. Men man kan ju fråga sej om inte ankomsterna 7:35 och 7:42 kan ersättas av ett enda längre tåg?

Jag tycker vi istället skall göra följande antagande: Dagens Mälarbana klarar även utan något fyrspår (minst) 12 pendeltåg/timme - 5 minuters tågföljd. Ja förmodligen fungerar även 15 t/h - alltså 4 minuter mellan tågen - men detta intervall fungerar dåligt ihop med Citybanans 24 t/h.

Men VÄSTERÅSTÅGEN ropar då någon, du har ju glömt VÄSTERÅSTÅGEN!!!!

Låt oss plocka in dessa, jag gör det drastiska antagandet att det räcker med 2 tåg även under maxtimmen. Eftersom dessa stannar i Sundbyberg och vi nu har fyrspår Kallhäll-Barkarby kan dessa med blott någon minuts tidstillägg använda samma tågläge som pendeltågen mellan Tomteboda övre och Barkarby. Vi måste alltså plocka bort 2 pendlar av de 12, återstår 10 per timme.

För att komma upp i 24 t/h på Citybanan måste alltså 14 t/h gå mot Upplands Väsby. Fungerar det?

Sio skrev:Frågan är då: Kan man köra resterande 12 pendeltåg (Edit: jag menar förstås resterande 16 pendeltåg) per timme mot Uppsala/Märsta?

Pendeltågen på Mälarbanan måste gå med ca 7,5 minuters intervall. Från Citybanan kommer tågen i 2,5 minuters intervall. Det innebär i så fall att trafiken måste bli ett tåg till Mälarbanan, två tåg till Ostkustbanan. Då blir intervallen på Ostkustbanan osymmetriskt 2,5/7,5 minuter (Edit II: jag menar förstås osymmetriskt 2,5/5 minuter). För att klara två tåg med 2,5 minuters mellanrum måste banan i princip ha kapacitet för 24 tåg i timmen. Det har inte pendeltågsspåren på Ostkustbanan.

Som jag visat ovan behöver pendeltågen på Västeråsbanan inte alls gå med 7½-minuters intervall, det fungerar med 5 minuter om vi lämnar några (2 st) luckor i taktschemat. Att köra 5-minuterstrafik Tomteboda övre-Upplands Väsby på pendelspåren kan knappast vara ett problem, vilket ger ytterligare 12 tåg på Citybanan. Vi är nu uppe i 22 tåg/h.
Är det möjligt att köra de två tåg som inte får plats på Västeråsbanan mot Upplands Väsby istället? Kanske, kanske inte. Vi skulle då få tre tåg med 2½-minuters lucka två gånger i timmen. Som Lars_L påpekat ger redan 3 minuters tidsavstånd problem. Så det fungerar förmodligen inte, eller skulle i varje fall bli väldigt störningskänsligt.

Ovanstående visar tydligt att även om vi tar hänsyn till de anslutande banornas kapacitet är det möjligt att utan problem köra 22 pendeltåg i timmen på Citybanan.

"MEN, dom hade ju lovat 24!" ropar någon i kulissen.

Okejrå, den som har tid och lust kan se om det inte går att köra 14 pendeltåg per timme mot Upplands Väsby. Med lite konstgrepp som (små) tidstillägg och överhoppade uppehåll (Kanske t o m riktig "skip-stop") är det kanske möjligt att köra 3 tåg inom ett 10-minutersintervall eller kanske vi skall titta på 5 tåg inom ett 15-minutersintervall?

I ovanstående resonemang har jag avsiktligt avstått från att gå in på var tågen skall vändas. Eftersom det finns många möjligheter - Jakobsberg, Kallhäll, Kungsängen, Bro, Bålsta på Västeråsbanan och Väsby, Märsta, Uppsala på Norra Stambanan - är det knappast kapcitetsbegränsande.

anser
Thomas K Ohlsson
(med reservation för feltänk!)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Sio » lör 01 jul, 2017 11:42

TKO skrev:Jag tycker vi istället skall göra följande antagande: Dagens Mälarbana klarar även utan något fyrspår (minst) 12 pendeltåg/timme - 5 minuters tågföljd. Ja förmodligen fungerar även 15 t/h - alltså 4 minuter mellan tågen - men detta intervall fungerar dåligt ihop med Citybanans 24 t/h.

12 tåg per timme fungerar om man kör lika fort, om det går att göra ännu fler tåg, ja det är din bedömning.

TKO skrev:Men VÄSTERÅSTÅGEN ropar då någon, du har ju glömt VÄSTERÅSTÅGEN!!!!

Låt oss plocka in dessa, jag gör det drastiska antagandet att det räcker med 2 tåg även under maxtimmen. Eftersom dessa stannar i Sundbyberg och vi nu har fyrspår Kallhäll-Barkarby kan dessa med blott någon minuts tidstillägg använda samma tågläge som pendeltågen mellan Tomteboda övre och Barkarby. Vi måste alltså plocka bort 2 pendlar av de 12, återstår 10 per timme.

Blir det inte trassligt med kanalpassningen i Huvudsta. Jag tror att upplägget blir störningskänsligt så vida man inte kör Västeråstågen via Citybanan.

Vilket förstås också var det man tänkte sig i Citybanans järnvägsutredning en gång i tiden. Den gången var det nämligen inte så självklart att ett tågläge på Citybanan skulle vara ett tågläge för pendeltåg. I Järnvägsutredningen funderade man även på att köra regionaltågsystemen mot Uppsala och Västerås i tunneln.

Jag tror dessutom inte att SJ är så sugna att köra sina tåg i pendeltågsfart Cst-Barkarby men jag kan ju ha fel.

TKO skrev:För att komma upp i 24 t/h på Citybanan måste alltså 14 t/h gå mot Upplands Väsby. Fungerar det?

Tveksamt. Då får man en grundtrafik mot Upplands Väsby med 5-minuters intervall vilket är bra, men två gånger i timmen får man ta över ett tåg som inte går på Mälarbanan för att skapa ett regionaltågläge på Mälarbanan. Dessa extratåg hamna i en sådan 5-minuterslucka och det tror jag kommer att gå sådär.
Några sk. snabbtåg är i varje fall inte att tänka på.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav ADDE » sön 02 jul, 2017 0:04

Finns det någonstans inuti Citybanan vändspår där man kan vända pendeltågen, t.ex. kring Stockholm City eller Odenplan? Då räknar jag med att den intensiva bytet vid Stockholm City gör att det inte går att vända på någon plattformsspår...

I Södra ändan så går det att väna i Älvsjö om man kör in en sväng i Depån, finns det något motsvarande i Tomteboda? eller måste man ut till Ulriksdal eller mot Sundbybergs bangård för att vända? (Vilket ändå gör att man är i vägen för övrig trafik som skulle ta ens plats ändå)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Inge » sön 02 jul, 2017 6:31

Som en liten upplysning. Om man väljer att planlägga förbigångar, åtminstone till en del av vad som utlovades innan byggstart, mellan Barkarby och Kallhäll, ryms åtminstone 6 Västeråståg, 6 Bålstatåg och 6 Kallhällståg med marginal och körning med full hastighet på Mälarbanan per timme.

Möjligen blir det trångt att vända 6 tåg vid Bålsta, men då går det utmärkt att vända en del av dem vid tex Kungsängen istället.

Men detta är ett sidospår.
Användarvisningsbild
Inge

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik