Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav TKO » tis 27 jun, 2017 12:54

Ja inte vill vi riskera att signaturen 'Inge' känner sej moraliskt störd (eller hur det nu var) - jag ska genast uppmana Anna att avgå!

Kamrat Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav LÅ1 » tis 27 jun, 2017 14:35

När det gäller vad som utlovades har jag inte någon fakta, så jag vågar inte uttala mig mer än att det borde vara rimligt med fler pendeltåg per timme när de inte måste trängas med fjärrtåg.

Och även om det inte skulke bli tätare trafik så borde det bli bättre kvalité på pendeltrafiken. Och om det kan få plats fler fjärr- och regiontåg över getingmidjan så är ju bara det ett stort plus. Både för Stockholm och för landet.

Det som kommer att bli besvärligt i den relativa närtiden blir (minst) tre totala sommaravstängningar av getingmidjan. Men det finns det kanske en egen tråd om. Eller borde skapas om det ska avhandlas mer.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » tis 27 jun, 2017 15:51

"24 tåg per timme till en kostnad av 3 miljarder kronor."

Resultat, inga fler tåg till en kostnad av 17 miljarder.

"Hållit budget" -Halleluja!
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Sio » tis 27 jun, 2017 19:31

Inge skrev:Det var 24 tåg/per timme som var utlovat från start och en framtida upptrappning tull 30 tåg/per timme.

Ingen har väl påstått att själva tunneln inte klarar utlovade 24 tåg/timme men eftersom man inte kan teleportera tågen till/från tunnelmynningarna så måste även omgivande banor kunna svälja trafiken samtidigt som man också får plats med övriga tåg. Som bekant pågår utbyggnad av Mälarbanan. Att den inte är klar nu beror fram för allt på att politikerna kav klartecken för sent. Banverkat påbörjade sin planering med sikte på att det skulle varit klart 2016, men de politiska besluten dröjde. Sedan tog det väl tid att få Sundbybergs kommun med på noterna också.

Inge skrev:Dessutom är det givetvis fullständigt patetiskt att försöka göra en sak av en något kortare gångväg när en multimiljardinvestering gjorts värdelös.

Detta påstående är så dumt så det inte borde kommenteras, så det gör jag inte heller.

Inge skrev:I sammanhanget kan dock vara värt att nämnas att de nya gångvägarna på T-centralen gjordes längre i efterhand. I tidiga versioner av järnvägsplanen var det tänkt att pendeltågen skulle gå över tub3.

Båda alternativen var med i början. Djupläget valdes för att man inte kunde brandisolera mellan Citybanan och Blå linjen med det grundare läget.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Lars_L » tis 27 jun, 2017 20:17

Sio skrev:
Inge skrev:Det var 24 tåg/per timme som var utlovat från start och en framtida upptrappning tull 30 tåg/per timme.

Ingen har väl påstått att själva tunneln inte klarar utlovade 24 tåg/timme men eftersom man inte kan teleportera tågen till/från tunnelmynningarna så måste även omgivande banor kunna svälja trafiken samtidigt som man också får plats med övriga tåg. Som bekant pågår utbyggnad av Mälarbanan. Att den inte är klar nu beror fram för allt på att politikerna kav klartecken för sent. Banverkat påbörjade sin planering med sikte på att det skulle varit klart 2016, men de politiska besluten dröjde. Sedan tog det väl tid att få Sundbybergs kommun med på noterna också.


Lika stort bekymmer är dock vändmöjligheter - där det måste till lite bättre på Ostkustbanan och även Nynäsbanan, därtill en utmaning med det stora passagerarantalet i förhållande till den långa uppehållstiden som pendeltågen i Stockholm har och de konsekvenser detta får för framförallt Odenplan. I Järnvägsplanen räknade man 2015 med 90 000 på- och avstigande, det skulle innebära att man blir större än den största S-tågstationen i Köpenhamn (annan trafik ej medräknad), näst största tågstationen i Sverige (t-banan undantagen). Det kommer innebära ca 6000 avstigande i maxtimmen, där flertalet kommer från tågen norrifrån. Detta motsvarar de största T-banestationerna. Det är ungefär lika många avstigande som Gröna linjen har vid T-centralen, eller antalet avstigande i maxtimmen vid Östermalmstorg. Det är nästan dubbelt så många avstigande som vid Kista etc. Därtill får vi nog räkna med att antalet påstigande på stationen i morgonrusningen kommer öka kraftigt. Men inte heller det har ju något egentligen med tunneln att göra.

Troligen kommer också passagerarantalet bli högre än så vid Odenplan. När Banverket gjorde dessa beräkningar var nog inte riktigt utbyggnadsplanerna vid exempelvis Arenastaden lika grandiosa som idag och förstås inte prognosen för antalet boende i Storstockholm.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » tis 27 jun, 2017 23:20

Sio skrev:
Inge skrev:Det var 24 tåg/per timme som var utlovat från start och en framtida upptrappning tull 30 tåg/per timme.

Ingen har väl påstått att själva tunneln inte klarar utlovade 24 tåg/timme men eftersom man inte kan teleportera tågen till/från tunnelmynningarna så måste även omgivande banor kunna svälja trafiken samtidigt som man också får plats med övriga tåg. Som bekant pågår utbyggnad av Mälarbanan. Att den inte är klar nu beror fram för allt på att politikerna kav klartecken för sent. Banverkat påbörjade sin planering med sikte på att det skulle varit klart 2016, men de politiska besluten dröjde. Sedan tog det väl tid att få Sundbybergs kommun med på noterna också.

Den här tråden svämmar nästan över med påståenden om att tunneln inte skulle klara detta.

Jag själv tror ju inte ett smack på dessa påståenden, vilket rimligen framgått. Dock kan jag förstå att spekulationerna uppstår då trafikverket dels vägrar tala om var man finner "kapacitetsbristen", dels har utlovat att det inte behövs fler investeringar än själva tunneln för att nå 24 tåg per timme genom den samhällsekonomiska kalkyl som bifogade projektet.

Mälarbanan är hur sin helst inte relevant. Tex görs ännu inte en enda av de utlovat möjliga förbigångarna på sträckan Barkarby-Kallhäll. Dessutom är det trafikverkets usla projektering som är grundorsaken till föreningarna. Tex har man ännu inte ansökt om den obligatoriska tillåtlighetsprövningen, vilket är en av de saker som för närvarande är under rättsprövning....

Sio skrev:
Inge skrev:Dessutom är det givetvis fullständigt patetiskt att försöka göra en sak av en något kortare gångväg när en multimiljardinvestering gjorts värdelös.

Detta påstående är så dumt så det inte borde kommenteras, så det gör jag inte heller.

Bra, då hamnade du åtminstone ett snäpp över trafikverkets pressrepresentant som framförde just detta patetiska påstående.
Sio skrev:
Inge skrev:I sammanhanget kan dock vara värt att nämnas att de nya gångvägarna på T-centralen gjordes längre i efterhand. I tidiga versioner av järnvägsplanen var det tänkt att pendeltågen skulle gå över tub3.

Båda alternativen var med i början. Djupläget valdes för att man inte kunde brandisolera mellan Citybanan och Blå linjen med det grundare läget.
Detta är falskt. Djupläget presenterades först i en sen bilaga ett par år efter den övriga järnvägsplanen och efter att man fått finansiering som skulle räcka till det bättre grundare läget.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Sio » tis 27 jun, 2017 23:58

Inge skrev:
Sio skrev:
Inge skrev:Det var 24 tåg/per timme som var utlovat från start och en framtida upptrappning tull 30 tåg/per timme.

Ingen har väl påstått att själva tunneln inte klarar utlovade 24 tåg/timme men eftersom man inte kan teleportera tågen till/från tunnelmynningarna så måste även omgivande banor kunna svälja trafiken samtidigt som man också får plats med övriga tåg. Som bekant pågår utbyggnad av Mälarbanan. Att den inte är klar nu beror fram för allt på att politikerna kav klartecken för sent. Banverkat påbörjade sin planering med sikte på att det skulle varit klart 2016, men de politiska besluten dröjde. Sedan tog det väl tid att få Sundbybergs kommun med på noterna också.

Den här tråden svämmar nästan över med påståenden om att tunneln inte skulle klara detta.

Jag själv tror ju inte ett smack på dessa påståenden, vilket rimligen framgått. Dock kan jag förstå att spekulationerna uppstår då trafikverket dels vägrar tala om var man finner "kapacitetsbristen", dels har utlovat att det inte behövs fler investeringar än själva tunneln för att nå 24 tåg per timme genom den samhällsekonomiska kalkyl som bifogade projektet.

Ingen har lovat något sådant. Det är din misstolkning.
Citybanan möjliggör 24/tåg per timme på Citybanan. För att pendeltågssystemet ska klara 24 tåg per timmer krävs fler investeringar: Ombyggnaden av Älvsjö, utbyggnaden av Nynäsbanan, dubbelspårsutbyggnaden i Södertälje och 4-spår på Mälarbanan. Kanske något mer som jag inte kommer på just nu.
Inge skrev:Mälarbanan är hur sin helst inte relevant. Tex görs ännu inte en enda av de utlovat möjliga förbigångarna på sträckan Barkarby-Kallhäll.

Mälarbanan är i allra högsta grad relevant. För att klara 12 pendeltåg per timme samtidigt som det finns kapacitet över till övrig trafik räcker det inte med förbigångsspår, det krävs fyrspår hela vägen. Förbigångsspåren gör någ nytta för öka rubustheten i trafiken. Bara för att man inte planerar förbigångar innebär ju inte att spåren inte används för det.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » ons 28 jun, 2017 0:22

Inge skrev:
Sio skrev:
Inge skrev:Det var 24 tåg/per timme som var utlovat från start och en framtida upptrappning tull 30 tåg/per timme.

Ingen har väl påstått att själva tunneln inte klarar utlovade 24 tåg/timme men eftersom man inte kan teleportera tågen till/från tunnelmynningarna så måste även omgivande banor kunna svälja trafiken samtidigt som man också får plats med övriga tåg. Som bekant pågår utbyggnad av Mälarbanan. Att den inte är klar nu beror fram för allt på att politikerna kav klartecken för sent. Banverkat påbörjade sin planering med sikte på att det skulle varit klart 2016, men de politiska besluten dröjde. Sedan tog det väl tid att få Sundbybergs kommun med på noterna också.

Den här tråden svämmar nästan över med påståenden om att tunneln inte skulle klara detta.

Jag själv tror ju inte ett smack på dessa påståenden, vilket rimligen framgått. Dock kan jag förstå att spekulationerna uppstår då trafikverket dels vägrar tala om var man finner "kapacitetsbristen", dels har utlovat att det inte behövs fler investeringar än själva tunneln för att nå 24 tåg per timme genom den samhällsekonomiska kalkyl som bifogade projektet.
Sio skrev:Ingen har lovat något sådant. Det är din misstolkning.

Löftet var kristallklart. Man räknade nytta på 24 tåg per timme och kostnader utan en krona till följdinvesteringar. Det finns således inget tolkningsutrymme kring huruvida löftet faktiskt är givet.

Möjligen skulle det finnas ett tolkningsutrymme kring huruvida systemet rent faktiskt skulle klara att uppfylla löftet eller ej. Vidare finns ytterligare tolkningsutrymme om svaret är det senare. Nämligen om orsaken är inkompetens, förslaget bedrägeri eller båda delar. Däremot finns som sagt inget tolkningsutrymme kring själva löftet.

Sio skrev:Citybanan möjliggör 24/tåg per timme på Citybanan. För att pendeltågssystemet ska klara 24 tåg per timmer krävs fler investeringar: Ombyggnaden av Älvsjö, utbyggnaden av Nynäsbanan, dubbelspårsutbyggnaden i Södertälje och 4-spår på Mälarbanan. Kanske något mer som jag inte kommer på just nu.

Skall man tolka din uppräkning av företrädesvis irrelevanta utbyggnader kanske man ändå bör tro att systemet faktiskt klarar 24 tåg per timme?
Sio skrev:
Inge skrev:Mälarbanan är hur sin helst inte relevant. Tex görs ännu inte en enda av de utlovat möjliga förbigångarna på sträckan Barkarby-Kallhäll.

Mälarbanan är i allra högsta grad relevant. För att klara 12 pendeltåg per timme samtidigt som det finns kapacitet över till övrig trafik räcker det inte med förbigångsspår, det krävs fyrspår hela vägen. Förbigångsspåren gör någ nytta för öka rubustheten i trafiken. Bara för att man inte planerar förbigångar innebär ju inte att spåren inte används för det.

Man utlovade planenliga förbigångar och dessa räcker mer än väl för det utökade kapacitetsbehovet på Mälarbanan, som man dessutom utlovat inte skulle behövas alls...
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav TKO » ons 28 jun, 2017 10:55

Inge skrev:---klipp---
Mälarbanan är hur sin helst inte relevant. Tex görs ännu inte en enda av de utlovat möjliga förbigångarna på sträckan Barkarby-Kallhäll. Dessutom är det trafikverkets usla projektering som är grundorsaken till föreningarna.
---klipp---


Jag vill ogärna lägga mej i denna sakliga debatt, men jag kan kanske få meddela att när jag i söndags åkte till Kallhäll blev vi förbigångna av ett annat tåg mellan Jakobsberg och Kallhäll...

viskar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav TKO » ons 28 jun, 2017 11:10

Inge skrev:---klipp---
Löftet var kristallklart. Man räknade nytta på 24 tåg per timme och kostnader utan en krona till följdinvesteringar. Det finns således inget tolkningsutrymme kring huruvida löftet faktiskt är givet.
---klipp---


Jag kanske har missat det, men VAR kan vi fåkunniga läsa detta "löfte"?
(Och då menar jag inte i signaturen "Inge":s inlägg...)

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav LÅ1 » ons 28 jun, 2017 11:11

TKO skrev:
Inge skrev:---klipp---
Mälarbanan är hur sin helst inte relevant. Tex görs ännu inte en enda av de utlovat möjliga förbigångarna på sträckan Barkarby-Kallhäll. Dessutom är det trafikverkets usla projektering som är grundorsaken till föreningarna.
---klipp---


Jag vill ogärna lägga mej i denna sakliga debatt, men jag kan kanske få meddela att när jag i söndags åkte till Kallhäll blev vi förbigångna av ett annat tåg mellan Jakobsberg och Kallhäll...

viskar
Thomas K Ohlsson

Du måste ju skilja på teori och verklighet. Hur skulle världen se ut om man hela tiden tog hänsyn till den praktiska verkligheten? Speciellt i (politiska) debatter och diskutioner! :cheesygrin:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav TKO » ons 28 jun, 2017 11:50

Jag får väl ta till ett av mina favoritcitat:

"Acceptera den föreliggande verkligheten - endast därigenom har vi utsikt att behärska den, att rå på den för att förändra den och skapa kultur som är ett smidigt redskap för livet."


Den som inte känner igen detta får väl "leta på nätet..."


Thomas K Ohlsson
folkbildare
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » tor 29 jun, 2017 2:28

TKO skrev:
Inge skrev:---klipp---
Mälarbanan är hur sin helst inte relevant. Tex görs ännu inte en enda av de utlovat möjliga förbigångarna på sträckan Barkarby-Kallhäll. Dessutom är det trafikverkets usla projektering som är grundorsaken till föreningarna.
---klipp---


Jag vill ogärna lägga mej i denna sakliga debatt, men jag kan kanske få meddela att när jag i söndags åkte till Kallhäll blev vi förbigångna av ett annat tåg mellan Jakobsberg och Kallhäll...

viskar
Thomas K Ohlsson


Vi tar det igen. "man utlovade planenliga förbigångar." Det var planen, hur många tåg per timme man nu är villig att planera för, vi diskuterade eller hur?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » tor 29 jun, 2017 2:31

TKO skrev:
Inge skrev:---klipp---
Löftet var kristallklart. Man räknade nytta på 24 tåg per timme och kostnader utan en krona till följdinvesteringar. Det finns således inget tolkningsutrymme kring huruvida löftet faktiskt är givet.
---klipp---


Jag kanske har missat det, men VAR kan vi fåkunniga läsa detta "löfte"?
(Och då menar jag inte i signaturen "Inge":s inlägg...)

undrar
Thomas K Ohlsson


Vi tar det igen.
Bl.a. "i den samhällsekonomiska kalkyl som fanns i järnvägsplan och förstidie"


Där angavs vilka kostnader som krävdes för 24 tåg per timme. Man utlovade att inga kostnader utöver citybanan krävdes genom att inte inkludera sådana kostnader.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » tor 29 jun, 2017 2:37

LÅ1 skrev:Du måste ju skilja på teori och verklighet. Hur skulle världen se ut om man hela tiden tog hänsyn till den praktiska verkligheten? Speciellt i (politiska) debatter och diskutioner! :cheesygrin:


För att inte tal om vikten av att skilja verklighet, vilken det än må vara, från hittepå.

Men i vänsterkretsar kallas det ju vänsterintekektuellt att kalla hittepå för relativa verkligheter. (Märkligt nog tycks det i betydekse snarlika, men mycket mindre använda, begreppet alternativ verklighet stå för något helt annat innom denna alternativa intellektuella skola.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav TKO » tor 29 jun, 2017 9:42

Inge skrev:
LÅ1 skrev:Du måste ju skilja på teori och verklighet. Hur skulle världen se ut om man hela tiden tog hänsyn till den praktiska verkligheten? Speciellt i (politiska) debatter och diskutioner! :cheesygrin:


För att inte tal om vikten av att skilja verklighet, vilken det än må vara, från hittepå.

Men i vänsterkretsar kallas det ju vänsterintekektuellt att kalla hittepå för relativa verkligheter. (Märkligt nog tycks det i betydekse snarlika, men mycket mindre använda, begreppet alternativ verklighet stå för något helt annat innom denna alternativa intellektuella skola.)



Inte visste jag att signaturen "Inge" var så insatt i "vänsterintellektuellt tänkande"!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav TKO » tor 29 jun, 2017 9:45

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:---klipp---
Löftet var kristallklart. Man räknade nytta på 24 tåg per timme och kostnader utan en krona till följdinvesteringar. Det finns således inget tolkningsutrymme kring huruvida löftet faktiskt är givet.
---klipp---


Jag kanske har missat det, men VAR kan vi fåkunniga läsa detta "löfte"?
(Och då menar jag inte i signaturen "Inge":s inlägg...)

undrar
Thomas K Ohlsson


Vi tar det igen.
Bl.a. "i den samhällsekonomiska kalkyl som fanns i järnvägsplan och förstidie"


Där angavs vilka kostnader som krävdes för 24 tåg per timme. Man utlovade att inga kostnader utöver citybanan krävdes genom att inte inkludera sådana kostnader.


Jag har tittat i min bokhylla men jag hittar inte dessa dokument - så någon vänlig själ kanske kan tipsa om var jag kan finna dem, gärna på nätet.

Jag vill ju gärna med egna ögon se hur detta förmenta "löfte" uttrycktes - eftersom det uppenbarligen är centralt för signaturen "Inge":s teroribildning...

vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » tor 29 jun, 2017 10:12

TKO skrev:Jag vill ju gärna med egna ögon se hur detta förmenta "löfte" uttrycktes - eftersom det uppenbarligen är centralt för signaturen "Inge":s teroribildning...

vänligen
Thomas K Ohlsson


Även i riksrevisionens "teoribildning" bör påtalas. Men det gällde eventuellt något annat projekt eller så var det också just detta.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav TKO » tor 29 jun, 2017 10:20

Jag väntar fortfarande på att få se "löftet" i tryck... svårt att hitta?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav TKO » tor 29 jun, 2017 10:44

(Skall något bli gjort får man tydligen göra det själv...)

Ur "Citybanan Stockholm Järnvägsplan" Diarienr: F /SA20

"Populärt kallas sträckan mellan station Stockholms södra och station Stockholms central för Getingmidjan. Idag kan som mest ca 24 tåg passera Stockholms central per timme och riktning men behovet är redan idag betydligt större och den framtida resandeutvecklingen ökar behoven ytterligare." (Sidan 9)

"Citybanan planeras som en tvåspårig järnväg med två nya stationer i en cirka 5,3 kilometer lång tunnel mellan Tomteboda och pendeltågsstationen Stockholms södra. En utbyggnad med Citybanan innebär att det, tillsammans med dagens två spår via Riddarholmen, kommer att finnas plats för 48 tåg per timme och riktning genom Stockholm, vilket är en fördubbling av dagens kapacitet. Med framtida ut byggnader på Citybanans stationer kan kapaciteten öka ytterligare." (Sidan 9)

Eftersom vi kan anta att Sammanbindningsbanan fortfarande har en kapacitet på 24 t/h räknade man alltså med att kapaciteten på Citybanan skulle vara 24 t/h - om detta sedan skall betraktas som "ett löfte" kan vi ju diskutera. Men uttrycket som används är "en fördubbling av dagens kapacitet"... (inkluderande kapacitet på befintligt spår).

http://docplayer.se/4903772-Citybanan-i-stockholm.html

Thomas K Ohlsson
jourhavande arkivarie
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6024
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: TKO och 13 gäster