Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav kildor » tis 16 jan, 2018 22:40

Lars_L skrev:Har nu åkt de nya Crossrailtågen för Elizabeth line. Kan ju konstatera att stationsuppehållen går otroligt snabbt. Vid Stratford som väl för närvarande är mest kritiskt tar uppehållen ca 40-45 sekunder, även i övrigt följer de uppehållstider för tunnelbanesystem. Tiden från det att dörrarna har stängts till tåget börjar rulla är bara ca 1-2 sekunder. Tågen har också 27 dörrpar istället för 24 på X60 (och är ju därtill något kortare) - nu har ju tågen bara 7 vagnar till dess utbyggnaden är klar ska väl tilläggas (därefter det blir 9).

Sammantaget gör detta nog att det bör fungera bra med 2,5-minuterstrafik - även om signalsystemet inte skulle bli helt optimerat. Även med detta sagt blir väl inte marginalerna så där jättestora vid 2,5-minuterstrafik. Men man är ju också mindre känslig för försenngar än pendeln i Stockholm, inte minst då det kommer vara mindre konflikter med andra tåg och också hög turtäthet över hela systemet.

Som sagt, intressant! Uppehållstiden är ju en av de viktiga faktorerna när det gäller Citybanans kapacitet. Fick du någon uppfattning om bemanningen på tågen och om det gjordes någon manuell koll av dörrarna?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5027
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Lars_L » tis 16 jan, 2018 23:07

kildor skrev:Som sagt, intressant! Uppehållstiden är ju en av de viktiga faktorerna när det gäller Citybanans kapacitet. Fick du någon uppfattning om bemanningen på tågen och om det gjordes någon manuell koll av dörrarna?


I London är det ju oftast tågförarna som gör någon fom av efterkontroll - tittar i spegel, eller i monitorer. Men där kanske är något osäkert ännu hur det blir (eftersom man ju fortsatt gör en del anpassningar av banan. Ofast är ju dörrarna också inställda på friställt läge. Men lokaltågen är ju sedan trettio år tillbaka nästan alltid enkelbemannade. Så det lär nog Elizabeth Line också bli och körs ju så idag på den sträcka som redan trafikeras. Redan idag kör man ju betydligt längre tågsätt en pendeltågen i Stockholm på det sättet.

Vid Liverpool Street och Stratford - har man ju dock avgångssignalerare på stationerna. Men det är väl mest för att upprätthålla en god punktlighet.
Lars_L
 
Inlägg: 2013
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav TKO » ons 17 jan, 2018 11:19

Inge skrev:
TKO skrev:Ähhh... är det så svårt att läsa innantill?

Lars_L, som åkt med Crossrailtågen, skriver ju hur långa stationsuppehållen är där.

Trafiken på den egentliga crossrailsträckan har inte startat än, så signalsystemet där spelar än så länge ingen roll för tågföringen. Lars rapport handlar alltså enbart om tågsätten, inet om övrig infrastruktur på Crossrail.

Försök ta reda på fakta innan åsiktsmaskinen startas!

uppmanar
Thomas K Ohlsson


Fakta är att passagerarutbytet på X60n inte tar väsentligt längre tid. Skillnaderna beror på annat.


Längre tid än vad?
Stationsuppehållenm i pendeltågstrafiken tar onödigt lång tid, vilket är en kapacitetshämmande faktor. Det är uppenbart vid varje pendeltågsresa!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6622
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav ADDE » ons 17 jan, 2018 13:00

Lars_L skrev:
kildor skrev:Som sagt, intressant! Uppehållstiden är ju en av de viktiga faktorerna när det gäller Citybanans kapacitet. Fick du någon uppfattning om bemanningen på tågen och om det gjordes någon manuell koll av dörrarna?


I London är det ju oftast tågförarna som gör någon fom av efterkontroll - tittar i spegel, eller i monitorer. Men där kanske är något osäkert ännu hur det blir (eftersom man ju fortsatt gör en del anpassningar av banan. Ofast är ju dörrarna också inställda på friställt läge. Men lokaltågen är ju sedan trettio år tillbaka nästan alltid enkelbemannade. Så det lär nog Elizabeth Line också bli och körs ju så idag på den sträcka som redan trafikeras. Redan idag kör man ju betydligt längre tågsätt en pendeltågen i Stockholm på det sättet.

Vid Liverpool Street och Stratford - har man ju dock avgångssignalerare på stationerna. Men det är väl mest för att upprätthålla en god punktlighet.


Med andra ord: Avskaffa tågvärderna och ha stationspersonal vid store stationer! :D
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1567
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Kantorn » ons 17 jan, 2018 13:06

Jag som lantis vet ju ingenting alls, men jag har aldrig varit med om de gånger jag har varit i London att folk har hållit upp dörrarna i tunnelbanan där. I Stockholm är det en ganska oansvarig passagerarkultur, och - å andra sidan - en något slapp trafikkultur. Jag vet inte om det är detsamma i pendeltågstunneln, där det finns plattformsdörrar. En annan sak som förekommer i Stockholm - likväl på pendeltåget som i tunnelbanan - är att folk som ska på tåget står i vägen för dem som ska av. Ett fruktansvärt oskick enligt min åsikt. Även detta försinkar passagerarutbytet. Å andra sidan förekommer rätt ofta att folk som ska av inte är beredda när deras tåg kommer in på plattformen, utan reser sig upp först när tåget stannat. Också ett irritationsmoment som försinkar.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6987
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav ADDE » ons 17 jan, 2018 13:34

Kantorn skrev:Å andra sidan förekommer rätt ofta att folk som ska av inte är beredda när deras tåg kommer in på plattformen, utan reser sig upp först när tåget stannat. Också ett irritationsmoment som försinkar.

Där finns det goda skäl till varför folk väntar med att resa på sig först när tåget har gjort en komplett stopp, för mig beror det på att jag har ett dåligt balanssinne och ramlar lätt när tåget bromsar in när jag reser på mig. På X60 är det Inga problem, men med C20 & Cx-tågen som bromsar häftigt, så undviker ajg att resa mig upp. Där har manga passagerare på utsidan så himla bråttom att kliva på så att de inte ser sig för för folk som ska av. så I övrigt håller jag med Kantorn.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1567
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Kantorn » ons 17 jan, 2018 14:07

ADDE skrev:
Kantorn skrev:Å andra sidan förekommer rätt ofta att folk som ska av inte är beredda när deras tåg kommer in på plattformen, utan reser sig upp först när tåget stannat. Också ett irritationsmoment som försinkar.

Där finns det goda skäl till varför folk väntar med att resa på sig först när tåget har gjort en komplett stopp, för mig beror det på att jag har ett dåligt balanssinne och ramlar lätt när tåget bromsar in när jag reser på mig. På X60 är det Inga problem, men med C20 & Cx-tågen som bromsar häftigt, så undviker ajg att resa mig upp. Där har manga passagerare på utsidan så himla bråttom att kliva på så att de inte ser sig för för folk som ska av. så I övrigt håller jag med Kantorn.

Just det där med att man får vänta på folk som inte reser sig upp upplever jag som mest på pendeln. Så du är oskyldig till åtminstone min irritation :)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6987
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Lars_L » ons 17 jan, 2018 21:04

TKO skrev:Ähhh... är det så svårt att läsa innantill?

Lars_L, som åkt med Crossrailtågen, skriver ju hur långa stationsuppehållen är där.

Trafiken på den egentliga crossrailsträckan har inte startat än, så signalsystemet där spelar än så länge ingen roll för tågföringen. Lars rapport handlar alltså enbart om tågsätten, inet om övrig infrastruktur på Crossrail.

Försök ta reda på fakta innan åsiktsmaskinen startas!

uppmanar
Thomas K Ohlsson


Nja, sträckan ingår ju i Elisabeth line. Men det är klart jämför man crossrail rakt av med citybanan, så är det ju korrekt att säga att trafiken inte startat än. Men jag har ju heller aldrig påstått att tunneln i sig är problemet med Citybanan.
Lars_L
 
Inlägg: 2013
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 3 gäster