Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat"

Inläggav TKO » mån 24 apr, 2017 6:47

I dagens SvD hittar vi följande artikel:

Citybanan får lägre kapacitet än utlovat - trafiklandstingsrådet Tamsons kritisk

(Artikeln publicerades visst på nätet redan i fredag men då med en annan rubrik.)

Uppgiften är alltså "Finn (minst) fem fel"!
Rätt svar premierasmed ett Första maj-märke!

Och det går naturligtvis bra att även föra en diskussion kring artikelns innehåll i denna tråd...

God morgon önskar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » mån 24 apr, 2017 7:53

1. Sverige har fel regering.

De övriga får någon annan hitta.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » mån 24 apr, 2017 7:57

Okej jag skall vara ytterligare lite behjälplig. Olsson har också fel. Skip-stop upplägget som det införts påverkar INTE kapaciten. Det må vara tveksamt, till och med dåligt, av andra skäl. Men trafikverket ljuger när man skyller på det.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav roggek » mån 24 apr, 2017 8:45

Inge skrev:1. Sverige har fel regering.

De övriga får någon annan hitta.



2. Stockholm har för många invånare och vanföreställningen att allt svenskt näringsliv och alla Sveriges jobb kretsar runt Klara kyrka... :cheesygrin:
Flytta statliga verk, Regering och riksdag till Visby så får vi se hur länge busstrafiken klarar sig där innan den havererar... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » mån 24 apr, 2017 11:40

Det var tydligen inte så enkelt att hitta fem fel och problemet är, antar jag att verkligheten inte är känd annat än för de närmast berörda. Så Thomas, kanske dags att upplysa oss?

Vad som dock är kännt är att Trafikverkets tåglägestilldelare är ett stort problem. I första hand för direkta konkurrenter till tilldelarnas statliga kollegor, men i andra hand även för länstrafikhuvudmännen.

Av ett antal artiklar under en längre tid har det också framkommit att det råder en konflikt mellan landstinget och trafikverket på grund av dessa handläggares förfarande. Av artikeln framgår också att Trafikverket uppenbarligen skickat fram en provocerande nolla från
presstjänsten som tydligt ljuger om sakförhållandet.

Vidare förstås att Tamsons sökt lyfta frågan till Regeringen, som har det yttersta ansvaret för myndighetens handhavande. Detta bekräftas också av regeringen i artikeln, genom att man anger att man avser att vägra lyfta frågan.

Så långt finns knappast några frågetecken?

Men sedan blir det mer komplicerat, då Tamsons och regeringen uppenbarligen beskriver sakförhållandena olika. Vi kan givetvis utgå ifrån att båda parter utrycker sig avsiktligt vilseledande. Men vad som mer exakt hänt och om någon eller båda parter direkt ljuger är svårt att säga utan mer information.

Syftar man på samma år?
Hur många tåglägen sökte man respektive år?
Föregicks ansökan av informell information som eventuellt formaliserades efter ansökan?
Etcetera.

Endast den som sitter inne med sådan insides information kan egentligen uttala sig om ytterligare direkta fel.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav TKO » mån 24 apr, 2017 11:58

Inge skrev:1. Sverige har fel regering.

De övriga får någon annan hitta.


Jag levde i uppfattningen att forumets skribenter är hyfsat allmänbildade, men jag kanske måste revidera min uppfattning?

Med uppmaningen "Finn Fem Fel" avses att hitta dessa fel i ett specifikt objekt - i detta fallet artikeln i SvD. Det handlar alltså inte om att räkna upp allt man tycker är fel i världsaltet....

Därför underkänner jag detta svar - även om skribenten är något på spåret!

"Lösa bollar går om" sa dom åtminstone förr på Grönan

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav LÅ1 » mån 24 apr, 2017 17:10

Om detta är ett av de fem felen vet jag inte. Men det var en fråga som dök upp i min skalle när jag läste artikeln.

"Risken är att affärsresenärer mellan Stockholm och Göteborg ges företräde framför tusentals arbetspendlare i Stockholmsregionen, säger Kristoffer Tamsons.".

Finns det ens en konflikt här? Kommer inte dessa två trafikslag (fjärr-/regional-tåg resp. pendeltåg) att vara helt åtskilda, och inte kunna störa varandra?

Åtminstone när getingmidjan är helt renoverad så att fjärrtågen återigen kan nå Centralen söder ifrån. Innan dess kanske det kan vara problem vid de stationer där fjärr- och regionaltågen skall vänder? Men då behövs det väl istället större kapacitet på pendeln, eftersom många SL-vana resenärer hellre tar pendeln söder ut till Flemingsberg resp. Älvsjö i stället för ersättningsbuss.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Hechtwagen » mån 24 apr, 2017 19:01

LÅ1 skrev:Om detta är ett av de fem felen vet jag inte. Men det var en fråga som dök upp i min skalle när jag läste artikeln.

"Risken är att affärsresenärer mellan Stockholm och Göteborg ges företräde framför tusentals arbetspendlare i Stockholmsregionen, säger Kristoffer Tamsons.".

Finns det ens en konflikt här? Kommer inte dessa två trafikslag (fjärr-/regional-tåg resp. pendeltåg) att vara helt åtskilda, och inte kunna störa varandra?

Åtminstone när getingmidjan är helt renoverad så att fjärrtågen återigen kan nå Centralen söder ifrån. Innan dess kanske det kan vara problem vid de stationer där fjärr- och regionaltågen skall vänder? Men då behövs det väl istället större kapacitet på pendeln, eftersom många SL-vana resenärer hellre tar pendeln söder ut till Flemingsberg resp. Älvsjö i stället för ersättningsbuss.



En stor del av SJs tåg mellan Stockholm och Göteborg går via västerås och på banan Stockholm-Västerås och där är det förhållandevis trångt tills fyrspåret till Kallhäll är klart.

Nu åker förvisso affärsresenärerna inte till den vägen från Stockholm till Göteborg i någon större utsträckning kan vi nog anta.

Vi kan även anta att Tamsons inte har någon som helst aning om SJs tåg mot Göteborg via Västerås utan att han i princip talar strunt!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav LÅ1 » mån 24 apr, 2017 19:16

Hechtwagen skrev:En stor del av SJs tåg mellan Stockholm och Göteborg går via västerås och på banan Stockholm-Västerås och där är det förhållandevis trångt tills fyrspåret till Kallhäll är klart.

Tänkte inte på det, för att ta ett citat från en man från Sundbyberg.

Hechtwagen skrev:Nu åker förvisso affärsresenärerna inte till den vägen från Stockholm till Göteborg i någon större utsträckning kan vi nog anta.

Nä, det är väl snarare sträckan Stockholm C - Arlanda de åker tåg på!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav TKO » mån 24 apr, 2017 19:16

Igår var jag och hälsade på mina föräldrar i Kallhäll - och jag tyckte nog att det var fyra spår där...
På frågan om vi ska räkna 'Hit-och-dit'-tågen till affärsresenärnas sthlm-gbg-tåg passar jag tills vidare, även om jag tror jag har en klar uppfattning. Men jag ids inte just nu!

vänligen
TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Odd » mån 24 apr, 2017 20:16

Ok, om jag förstår artikeln rätt så är det skip-stop-tågen enligt det upplägg som SL tänker sig, som ställer till med kapacitetsbristen.

Men kapacitetsproblemet beror väl inte på skip-stop-upplägget utan på att skip-stop-tågen inte kommer att kunna köra förbi de andra tågen, eller rättare sagt, upplägget i tidtabellen tillåter inte det. Men om man i stället använde "expresspåren" på utsidan så skulle man väl kunna klara av det så länge som det finns minst fyra spår, men då stjäl man potentiell kapacitet från regional- och fjärrtågen, något som ju pendeltågsinvesteringarna skulle råda bot på?

Nu kommer väl det luriga...
1. Bålsta-Nynäshamn har ju inga expresspår att tala om, numera enbart Kallhäll-Barkarby, stationer som man ju förmodligen vill betjäna med just skip-stop-tågen. Så, där är det knappast lönsamt med skip-stop. När fyrspåret är utbyggt hela vägen mellan Odenplan och Barkarby så är det väl inte lönt att skippa enbart Spånga och Barkarby och hinna passera framförvarande tåg utan förseningskonsekvenser för detta.
2. (Uppsala-) Märsta-Södertälje har ju bara fyrspår mellan Upplands Väsby och Solna samt Älvsjö-Flemingsberg, om vi nu helt bortser från Solna-Älvsjö där man troligen vill stanna vid alla stationer. Därför kommer ett skipstop-upplägg enbart vara teoretiskt möjligt på sträckan Sollentuna-Solna, vilket i praktiken inte ger något eftersom man endast vid en perfekt tidhållning klarar av att köra förbi framförvarande tåg.

Det var två fel det! Fast egentligen bara ett, men om man delar upp dom så blir det ju fem...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3854
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Lars_L » mån 24 apr, 2017 20:18

Inge skrev:Okej jag skall vara ytterligare lite behjälplig. Olsson har också fel. Skip-stop upplägget som det införts påverkar INTE kapaciten. Det må vara tveksamt, till och med dåligt, av andra skäl. Men trafikverket ljuger när man skyller på det.


Ja båda är ju otydliga. Naturligtvis kan man inte utnyttja den teoretiska kapaciteten. Citybanans kapacitet påverkas förstås inte av om man kör snabbtåg eller inte, däremot hindrar det vettiga och möjliga vändmöjligheter ute på grenarna. I alla fall utifrån de förslag som Trafikförvaltningen presenterat. Men där är ju problemet snarast att man håller fast vid kvartstrafiken.

Några extratåg kan man klämma in, men inte blir det lätt inte.
Senast redigerad av Lars_L tis 25 apr, 2017 5:21, redigerad totalt 1 gång.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav CS » mån 24 apr, 2017 21:01

I T17 verkar det gå att köra snabbpendeltåg i rusningstrafiken t.ex. tågen
2310, 2314, 2345, 2347, 2349

http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/F ... vag/Fastställd_Tågplan_2017/Graf%2049-66%20och%20191-193%20och%20570-571%20och%20641/64_K570.pdf


Mellan Malmö och Lund finns det ganska många tåg som går med skip-stopmönster i T17
http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/F ... vag/Fastställd_Tågplan_2017/Graf%2049-66%20och%20191-193%20och%20570-571%20och%20641/44_X050.pdf
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 573
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » mån 24 apr, 2017 22:55

Upplägget för skip-stop bygger inte på att de ska använda fjärrtågsspåren, upplägget ryms på pendeltågsspåren. Dvs inga förbigångar av pendeltåg med pendeltåg. Den orsaken kan vi alltså utesluta. Likaså kan vi utesluta Mälarbanan som orsak eftersom man överhuvudtaget inte sig skip-stop där.

Kända konflikter är däremot prioriteringen av tåg mellan Järna och Gnesta samt att trafikverket önskar köra fler godståg på pendeltågspåren än Tamsons.

Möjligen finns också frågan om tillgängliga vändspår under ytan, men inte heller den är beroende av skip-stop eller inte.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Lars_L » tis 25 apr, 2017 5:36

Inge skrev:
Kända konflikter är däremot prioriteringen av tåg mellan Järna och Gnesta samt att trafikverket önskar köra fler godståg på pendeltågspåren än Tamsons.

Möjligen finns också frågan om tillgängliga vändspår under ytan, men inte heller den är beroende av skip-stop eller inte.


Men prioriteringen av tåg Järna-Gnesta berör ju just bara Gnestapendeln och möjligheten där att ha en styv tidtabell. Godståg på pendeltågsspåren blir ett problem med snabbtåg eftersom dessa då "äter upp" all tillgänglig kapacitet. Detta är ju dock egentligen bara ett problem utanför högtrafik, eftersom det under högtrafik knappast ändå är aktuellt att prioritera godstågen. De fåtal posttåg och tomkörningar till/från Hagalund som kommer utnyttja citybanan under renoveringen av getingmidjan, lär knappast orsaka några problem.

Vändkapaciteten äts fort upp av att ha olika linjevarianter som ska vända på samma ställe om man har snabbtåg. Men framförallt begränsar ju vändkapaciteten möjlighet att använda citybanans infrastruktur, då det framförallt på Märstagrenen saknas vändmöjligheter i och med att det bara finns ett spår vid mittplattformen i Upplands Väsby och där ju även Märsta har vissa begränsningar på grund av korsande tågvägar - hur mycket SJ kommer köra den sträckan framöver återstår väl dock att se.

Tilläggas kan ju att i dagsläget är det ju inte 16 tåg i timmen söderifrån under morgonens maxtimme, så viss förbättring kan det ju bli (beroende på var man lägger de nya tåglägena som möjliggörs) oavsett.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » tis 25 apr, 2017 7:23

Det skulle ju också kunna vara att man på trafikverket infört någon ny intern hittepåregel som om den tillämpas förstör möjligheten att använda gjorda investeringar och för trafikverket att följa ingångna avtal. För en tillräckligt insnöad tjänsteman på trafikverket skulle en sådan hittepåregel kunna uppfattas som en naturlag, ja till och med verkligheten.

För den mer objektive betraktaren är det förstås bara nonsens och obegripligt. Och för den som faktiskt blir drabbad är det givetvis naturligt att börja spekulera om den egentliga orsaken, då tjänstemännens snömos framstår som så verklighetsfrånvänt att det inte blir trovärdigt. -Det måste finnas någon annan, egentlig förklaring eller?

Detta med tanke på att man inte alls tycks förstå varandra och närmast verkar prata om olika saker.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 25 apr, 2017 8:31

Ja, när sakskälen inte håller längre får man ägna sig åt konspirationsteorier!

Hittepåregel...... :D
Den mer objektive betraktaren..... :D
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Inge » ons 26 apr, 2017 10:03

Lars_L skrev:Tilläggas kan ju att i dagsläget är det ju inte 16 tåg i timmen söderifrån under morgonens maxtimme, så viss förbättring kan det ju bli (beroende på var man lägger de nya tåglägena som möjliggörs) oavsett.


Men det är väl knappast så att citybanan an direkt "möjliggör" att man kan köra 16 tåg per timme norrut söderifrån. Det har man kunnat länge, men inte velat. Egentligen skulle man kunna kört ännu fler, i synnerhet efter trafikverkets provisoriska breddning av centralbron, vars förmenta utökning av antalet tåglägen var enda anledning till att den fick byggas.... Ett löfte som trafikverket också drog tillbaka efter utbetalda skattemedel...

Å andra sidan har det hela tiden funnits kapacitet över norrut eftersom högtrafiken för fjärr och lokaltåg inte sammanfaller i den riktningen. Det var ju anledningen till att man länge ansåg att där spår var nog. Så nej, citybanan bidrar inte till fler tåg från Södertälje på morgonen, även om en utökning skulle sammanfalla någorlunda i tiden med citybanans öppnande.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav Lars_L » ons 26 apr, 2017 19:48

Det är helt rätt att kapaciteten har begränsats snarast av bristen på pendeltågsvagnar än på tåglägen (och förstås den bristande vändkapaciteten ute på grenarna). Men även om inte tågen från Göteborg eller Malmö konkurrerar med tåglägena, så finns det ju tåg från Mälardalen som kan behöva komma fram till Stockholm. Pendlar ju ändå rätt många från Nyköping/Norrköping och Eskilstuna etc.

Under bygget med citybanan har man ju också haft begränsningen att man bara haft ett spår på U-spår vid Stockholms Södra som en följd av bygget inför Citybanan. Sedan behöver man ju också återställningsförmåga i ett sådant här system. i isolerade system kan man ju i princip ligga på den teoretiska kapaciteten under en kortare period, men det är ju inte möjligt i blandade system. Därför måste man ha lediga tåglägen för att kunna återställa trafiken. Det får helt enkelt inte ta för lång tid ifall ett tåg missar sitt tågläge att åter komma i fas. Har man inte den möjligheten så blir det garanterat kaos, eller att man får vända alla tåg på stationerna närmare centrum vid störningar. Men det är knappast så populärt.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Finn fem fel - "Citybanan får lägre kapacitet än utlovat

Inläggav bda157 » tor 27 apr, 2017 21:38

För T18 finns det tåg så det räcker med marginal. Det har vid prov visat sig att det vid Odenplan är svårt att få igenom mer än 16 tåg i timmen. Uppsnappat på SJK-möte i Sollentuna.
bda157
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 13 jan, 2009 19:08

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster