T Fridhemsplan - Älvsjö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

T Fridhemsplan - Älvsjö

Inläggav LasseW » fre 21 apr, 2017 16:26

Hur är det sagt om kopplingar till röd resp. grön linje från den nya plannerade linjen Fridhemsplan - Älvsjö?
Såg något om en förbindelsepunkt i Aspudden som verkar udda.
LasseW

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inläggav gek » lör 22 apr, 2017 9:26

Enligt DN i dag http://www.dn.se/sthlm/nya-t-banan-blir-en-gren-pa-roda-linjen/ (har inte kollat i vad mån artikeln är tillgänglig för icke-prenumeranter) blir den nya sträckan "en gren på röda linjen" och kopplas till denna vid Liljeholmen. Man skall kunna åka direkt till Fridhemsplan från Skärholmen eller Älvsjö. Det framgår inte hur anslutningen till Liljeholmen är tänkt; om nuvarande station skall användas eller om man väljer att komplettera med en djupt liggande ny station till vilken spår byggs från/till Norsborgsgrenen. Det sistnämnda alternativet borde vara betydligt enklare att genomföra.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav Anders Hanquist » lör 22 apr, 2017 9:56

Det här ska alltså bli en "gren" och del av Röd linje. Men den lilla gröna grenen Odenplan-Arenastaden ska fortfarande ståta med en egen färg. Märkligt.
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » sön 23 apr, 2017 10:40

Anders Hanquist skrev:Det här ska alltså bli en "gren" och del av Röd linje. Men den lilla gröna grenen Odenplan-Arenastaden ska fortfarande ståta med en egen färg. Märkligt.

Jag tvivlar på att det är bra att köra många olika (egentliga) linjer. Man försökte ju ett tag med att köra tåg från båda de södra grenarna till båda de norra, och tvärt om. Men det upplägget försvann ju efter ett tag. Vet inte orsaken. Att nu införa något liknande med tre grenar x 2 och med tätare trafik kan nog bara ge problem. Fast viss blandning sker väl redan i dag, vissa tider?

Det man skulle kunna tänka sig är att Fruängsgrenen går mot Fridhemsplan och Älvsjögrenen går mot T-centralen och Mörby C. Om nu det skulle vara bättre än att de nya grenarna är sammankopplade.

Politikerna pratar vitt och brett om stora planer och idéer, men glömmer verkligheten. (Senaste exemplet är att dubbla antalet poliser, samtidigt som man har svårt att fylla platserna på polishögskolan. Verkligheten kan i värsta fall bli att antalet vakanser ökar och att man i praktiken har färre poliser.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » mån 24 apr, 2017 12:03

När jag tagit till mej detta och det slutar snurra så obehagligt i huvudet lovar jag att tala om exakt vad som är fel i detta förslag!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav gbd » mån 24 apr, 2017 14:16

TKO skrev:När jag tagit till mej detta och det slutar snurra så obehagligt i huvudet lovar jag att tala om exakt vad som är fel i detta förslag!

/TKO

Det låter som om det blir en lång lista :D
gbd

Inläggav LÅ1 » tor 11 maj, 2017 0:44

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » fre 12 maj, 2017 6:28

Vad är man överens om?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 12 maj, 2017 8:21

Läs innantill:

– Jag tycker att det är jättebra att de ansluter sig till Alliansens linje att bygga ut kollektivtrafiken så snabbt som möjligt och att Sverigeförhandlingen är något som vi snabbt vill få beslutat och på plats, säger Kristoffer Tamsons (M).

Enligt Tamsons är man tydligen överens om det mesta, kanske till och med allt, som ingår i "Alliansens linje"!

En ännu obesvarad fråga är dock hur man skall kunna börja bygga redan nästa år, såvida inte FUT (eller någon annan) har smygprojekterade handlingar i någon hemlig ritningshurts...

Thomas K Ohlsson
(fortfarande extremt skeptisk till denna idé!)
TKO

Inläggav Inge » fre 12 maj, 2017 8:50

Så Tamsons vill att sossarna i regeringen skall besluta om Sverigeförhandlingen, i varje fall officiellt?

Men det har väl ganska lite att göra med sossarnas i landstingets nedröstade önskemål?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 12 maj, 2017 9:45

Fråga Tamsons, han kanske vet vad han menar!

Jag vet det inte, bara att dom är överens men inte om vad!

/TKO
TKO

Inläggav Odd » fre 12 maj, 2017 14:07

Vore märkligt om det fortsatte med planerna som de verkar vara idag. Det vore nog betydligt effektivare att ha en lite annorlunda dragning och slå ihop blindtarm Karolinska med den nya Älvsjögrenen. Då kan två var för sig helt vansinniga projekt i stället bli ett som har lite rimlighet i sig.

Man skulle då även passa på att göra "tunnelbana 4" till en ny t-banestandard med bättre strömskena, förarlös drift, kortare tåg och bredare fordon med möjlighet till förlängning av tåglängden i framtiden.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » fre 12 maj, 2017 14:41

'Förvaltningen för utbyggd tunnelbana' (FUT) säger sej i dagsläget inte veta något om denna linje - vilket tyder på att konkreta planer saknas. Byggstart nästa år torde därför vara uteslutet... som tur är!

/TKO
TKO

Inläggav Inge » fre 12 maj, 2017 14:55

Och en rimlig gissning är att TKOs partis önskemål i landstinget var att föra över projektet till FUT för en rent faktiskt handläggning. Något som förstås vore olämpligt, då det skulle binda upp landstinget på ett olyckligt vis att göra något konkret av eländet.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 12 maj, 2017 15:40

Eftersom Tamsons säger så här:

– Jag tycker att det är jättebra att de ansluter sig till Alliansens linje att bygga ut kollektivtrafiken så snabbt som möjligt och att Sverigeförhandlingen är något som vi snabbt vill få beslutat och på plats, säger Kristoffer Tamsons (M).

måste det i så fall innebära att den styrande högeralliansen redan tänkt göra så...

/TKO
TKO

Inläggav Inge » fre 12 maj, 2017 18:59

TKO skrev:Eftersom Tamsons säger så här:

måste det i så fall innebära att den styrande högeralliansen redan tänkt göra så...

/TKO

Knappast, Tamsons syftar troligen på att frågan skall drivas av sossarna i regering, istället för som menlösa önskemål vid landstinget.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 12 maj, 2017 19:17

Det är svårt att diskutera med någon som inte klarar av att läsa innantill...
Jag föreslår att vi lämnar frågan - åtminstone till vi har ett justerat protokoll från TN:s sammanträde.
OK?

/TKO
TKO

Inläggav Inge » fre 12 maj, 2017 19:25

TKO skrev:När jag tagit till mej detta och det slutar snurra så obehagligt i huvudet lovar jag att tala om exakt vad som är fel i detta förslag!

/TKO

TKO skrev:Läs innantill:

Enligt Tamsons är man tydligen överens om det mesta, kanske till och med allt, som ingår i "Alliansens linje"!

Thomas K Ohlsson
(fortfarande extremt skeptisk till denna idé!)

TKO skrev:Fråga Tamsons, han kanske vet vad han menar!

Jag vet det inte, bara att dom är överens men inte om vad!

/TKO

TKO skrev:Det är svårt att diskutera med någon som inte klarar av att läsa innantill...
Jag föreslår att vi lämnar frågan - åtminstone till vi har ett justerat protokoll från TN:s sammanträde.
OK?

/TKO

Den eventuella linje som hålls i de här inläggen imponerar inte heller....
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 12 maj, 2017 19:46

Jag har beslutat mej för att inte recensera andra skribenters inlägg - det är oftast inte konstruktivt.
Ett tips bara...

/TKO
TKO

Inläggav Lennart Petersen » lör 13 maj, 2017 16:04

TKO skrev:'Förvaltningen för utbyggd tunnelbana' (FUT) säger sej i dagsläget inte veta något om denna linje - vilket tyder på att konkreta planer saknas. Byggstart nästa år torde därför vara uteslutet... som tur är!

/TKO

Fysisk byggstart nästa år är det ju knappast tal om , även om det låter lite så av rubrikerna. Utan man föreslår att projekteringen tidigareläggs till att starta nästa år vilket i tur gör att själva byggstarten kan gå i gång betydligt tidigare. Förutsatt nu att det blir ett ja till denna linje.
Lennart Petersen

Återgå till Spårtrafik