Infrastruktur för Glömstadalen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Infrastruktur för Glömstadalen

Inläggav Inge » ons 05 apr, 2017 12:17

Av någon anledning valde man att presentera det nya vägförslaget för Södertörnsleden ett par veckor innan "Sverigeförhandlingen", även om sambandet torde vara klart. Redan då kunde man även inse att vägpengarna till "Ringen" istället lagts dels på en tunnel under Flemingsbergsskogen. Detta trots redan exproprierade och rivna villor. Dels på en fortsättning i tunnel under Glömstadalen. Det senare som en förutsättning för (vilkorat av) att Huddinge skulle detaljplanera för tät bebyggelse. Vid presentationen av Sverigeförhandlingen presenterades sedan uppgörelsen om det andra vilkoret, spårtrafik genom området. Men blev det bra?

Vad gäller vägtunneln, som verkar framkastats i en hast, håller Trafikverket ännu fast vid tidigare korridor. Några alternativ på delsträckan har heller utretts, då alternativen endast berört Flemmingsberg. Korridoren genom Glömstadalen är dock ingen höjdare om vägen skall gå i tunnel. Det vore betydligt genare att gå rakt från Skärholmen och förmodligen är berget också bättre där. Enligt min uppfattning borde anslutning ske direkt från förbifarten i berget under Skärholmen. Avfart mot Glömsta, Flemingsberg och Huddinge kunde lämpligen ordnas mot korsningen Glömstavägnen, Gamla Tullingevägen. Dvs i just den korsning där den tidigare planerade, men sedan länge avskriva, Salemsleden var tänkt att ansluta. Korsningen har dock än idag det bästa läget för en anslutning till motorvägnätet.

Därefter bör förstås själva motorvägen fortsätta och komma upp vid slutet för den redan färdigställda delen av Södertörnsleden. Men så är också tänkt.

Denna motorväg är säkert nödvändig även om sträckningen bör förbättras, men med så mycket resurser nedlagda för att möjliggöra tät bebyggelse i dess närhet, genom valet av ett tunnel alternativ undrar jag hur väl en spårväg till Älvsjö kan klara sig när framtidens invånare skall välja färdsätt? Det blir väldigt mycket långsammare än bilen direkt ner i tunneln....

Samtidigt ändrar den nya exploateringsgraden allt. I praktiken är det en Huddingevariant på Fittja-Hallunda-Norsborg som planeras. Förvisso är inte heller tunnelbanan dit någon riktigt bra konkurrent till bilen. Men den är åtminstone snabbare än en spårväg med byte.

Nu vet jag att detta är spårvägssällskapets forum, men ändå, är verkligen spårväg det rätta alternativet för Glömstadalen när den nu planerade bebyggelsen ser ut som den gör. Visst en spårväg har nog tillräcklig kapacitet, men det blir långsamt och det är ett område riktigt långt från stan vi talar om. Kommer folk verkligen att vilja åka kollektivt på de premisserna?

Det känns som om kollektivtrafiklösningen precis som motorvägskorridoren är framtagen på ej längre aktuella premisser. Men det borde finnas tid att tänka om. Det torde knappast vara dyrare heller, med en tunnelbanegren, Masmo-Flemingsberg, än spårväg syd hela vägen till Älvsjö.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4259
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Infrastruktur för Glömstadalen

Inläggav hgsldf » ons 05 apr, 2017 16:44

Jo spårväg syd är helt knäppt, om det skall byggas så mycket i Glömstadalen och den skall helt omgestaltas anser jag att det skall byggas BRT mellan Flemingsberg och Masmo.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 859
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 21:09

Re: Infrastruktur för Glömstadalen

Inläggav BSB101 » ons 05 apr, 2017 17:09

Får det plats med fler människor på TUB2 söder om stan? Det är redan idag trångt ombord i rusningstid.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Infrastruktur för Glömstadalen

Inläggav ADDE » ons 05 apr, 2017 18:07

hgsldf skrev:Jo spårväg syd är helt knäppt, om det skall byggas så mycket i Glömstadalen och den skall helt omgestaltas anser jag att det skall byggas BRT mellan Flemingsberg och Masmo.
/Göran

Om spårväg inte räcker... varför gör BRT det? En liten tunnelbanelinje är väl nästa steg?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Infrastruktur för Glömstadalen

Inläggav Stefan Widén » ons 05 apr, 2017 19:12

BSB101 skrev:Får det plats med fler människor på TUB2 söder om stan? Det är redan idag trångt ombord i rusningstid.


Tuben ? de smarta tar väl spårvagnen till pendeln.....och med tunneln kan man ju öka på avgångarna där....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2024
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Infrastruktur för Glömstadalen

Inläggav Ulrik Berggren » ons 05 apr, 2017 20:18

Inge skrev:Av någon anledning valde man att presentera det nya vägförslaget för Södertörnsleden ett par veckor innan "Sverigeförhandlingen", även om sambandet torde vara klart. Redan då kunde man även inse att vägpengarna till "Ringen" istället lagts dels på en tunnel under Flemingsbergsskogen. Detta trots redan exproprierade och rivna villor. Dels på en fortsättning i tunnel under Glömstadalen. Det senare som en förutsättning för (vilkorat av) att Huddinge skulle detaljplanera för tät bebyggelse. Vid presentationen av Sverigeförhandlingen presenterades sedan uppgörelsen om det andra vilkoret, spårtrafik genom området. Men blev det bra?

Vad gäller vägtunneln, som verkar framkastats i en hast, håller Trafikverket ännu fast vid tidigare korridor. Några alternativ på delsträckan har heller utretts, då alternativen endast berört Flemmingsberg. Korridoren genom Glömstadalen är dock ingen höjdare om vägen skall gå i tunnel. Det vore betydligt genare att gå rakt från Skärholmen och förmodligen är berget också bättre där. Enligt min uppfattning borde anslutning ske direkt från förbifarten i berget under Skärholmen. Avfart mot Glömsta, Flemingsberg och Huddinge kunde lämpligen ordnas mot korsningen Glömstavägnen, Gamla Tullingevägen. Dvs i just den korsning där den tidigare planerade, men sedan länge avskriva, Salemsleden var tänkt att ansluta. Korsningen har dock än idag det bästa läget för en anslutning till motorvägnätet.

Därefter bör förstås själva motorvägen fortsätta och komma upp vid slutet för den redan färdigställda delen av Södertörnsleden. Men så är också tänkt.

Denna motorväg är säkert nödvändig även om sträckningen bör förbättras, men med så mycket resurser nedlagda för att möjliggöra tät bebyggelse i dess närhet, genom valet av ett tunnel alternativ undrar jag hur väl en spårväg till Älvsjö kan klara sig när framtidens invånare skall välja färdsätt? Det blir väldigt mycket långsammare än bilen direkt ner i tunneln....

Samtidigt ändrar den nya exploateringsgraden allt. I praktiken är det en Huddingevariant på Fittja-Hallunda-Norsborg som planeras. Förvisso är inte heller tunnelbanan dit någon riktigt bra konkurrent till bilen. Men den är åtminstone snabbare än en spårväg med byte.

Nu vet jag att detta är spårvägssällskapets forum, men ändå, är verkligen spårväg det rätta alternativet för Glömstadalen när den nu planerade bebyggelsen ser ut som den gör. Visst en spårväg har nog tillräcklig kapacitet, men det blir långsamt och det är ett område riktigt långt från stan vi talar om. Kommer folk verkligen att vilja åka kollektivt på de premisserna?

Det känns som om kollektivtrafiklösningen precis som motorvägskorridoren är framtagen på ej längre aktuella premisser. Men det borde finnas tid att tänka om. Det torde knappast vara dyrare heller, med en tunnelbanegren, Masmo-Flemingsberg, än spårväg syd hela vägen till Älvsjö.

Bra att du tar upp frågan! Aktualiserar om inte annat käpphästen i min signatur - att det behövs mer kapacitet i sydväst och att t-röd är för långsam gentemot E4/E20 utanför rusningen. Tyvärr har Huddinge ett rätt dåligt track record när det gäller kollektivtrafikanpassad blandstad (se bara på Vistabergsområdet t ex). Så jag är inte särskilt optimistisk. Om man inte bygger en stad av Hammarby Sjöstads dignitet (betänk att Södra LÄnken kom till ungefär samtidigt som Tvärbanans förlängning till Sickla). Men då bör ju Spv Syd bli klar innan Södertörnsleden...

Att leden skulle dras under Flemingsbergsskogen var en förutsättning för att den skulle gå ihop med kommunens höga svansföring när det gäller att locka kommuninvånare med orörda naturområden (tror man har bland den högsta andelen naturreservat av obebyggd andareal i kommunen).

Stod det något om tidplan för spårväg resp trafikled i dina källor?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Infrastruktur för Glömstadalen

Inläggav Inge » ons 05 apr, 2017 21:46

Nej och tidsplanering har inte varit den starka sidan hittills. Det anmärkningsvärda här är alltså att man haft en detaljplan färdig. Exproprierat och rivit villor längs Tellusvägen, för att sedan låta genomförandetiden gå ut. Till vilken nytta rev man då kåkarna?

Å andra sidan tycks Huddinge haft som specialitet att riva kåkar utan större anledning. Huddingeledens onödiga sväng ut i Fullersta, där äppelträd står kvar i klöverbladen, tycks främst vara tillskapad som förevändning för att riva kåkarna och bygga något slags centrum innanför, närmst stationen.

Överhuvudtaget känns det lite märkligt att just Huddinge som gjort alla misstag man kan tänka sig i det här gebitet ger sig in i nya massförorter. 80-talets misslyckande skapade en skattebröda i decenier. Det är egentligen först nu man börjat få ordning på det och då börjar man med ett nytt högriskprojekt...

Men det är väl möjligheten att kasta ut genomfartstrafiken på Huddingevägen till Södertäljevägen och Förbifarten som hägrar kan man misstänka. Då offrar man Glömstadalen.
Senast redigerad av Inge ons 05 apr, 2017 21:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4259
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Infrastruktur för Glömstadalen

Inläggav Inge » ons 05 apr, 2017 21:53

BSB101 skrev:Får det plats med fler människor på TUB2 söder om stan? Det är redan idag trångt ombord i rusningstid.


Det är förstås en fråga som bör beaktas. Men då man samtidigt som man presenterar spårvägen presenterar ett förslag på en ny tunnelbana till Fridhemsplan dit vissa tåg från "Skärholmen" skall ledas har man väl egentligen löst den frågan?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4259
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Infrastruktur för Glömstadalen

Inläggav mamma Ulla » tor 06 apr, 2017 12:11

Äsch, vi vet ändå hur det kommer att gå när Hüddinge ger sig på att göra vägarbeten:

https://mitti.se/nyheter/gravarbete-foretag-konkurs/

Allmänt kaos bland holländskor mm.
40 000 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mamma Ulla
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 21:41
Ort: Åmotfors


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster