T-Centralen - Odenplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Inge » ons 05 apr, 2017 22:03

Det finns väldigt många arbetsgivare där, ja. Sedan är det inte bara söderifrån, utan även väster och norrifrån. Alla utom just de från nordost tvingas åka med en och samma tunnelbanelinje.

Det enklaste och förmodligen bästa sättet att förbättra kollektivtrafiken från nordost hade förstås varit att bygga ut tunnelbanan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Verspieder » ons 05 apr, 2017 22:49

Inge skrev:Det finns väldigt många arbetsgivare där, ja. Sedan är det inte bara söderifrån, utan även väster och norrifrån. Alla utom just de från nordost tvingas åka med en och samma tunnelbanelinje.

Det enklaste och förmodligen bästa sättet att förbättra kollektivtrafiken från nordost hade förstås varit att bygga ut tunnelbanan.


Dock förblir det ytterst svårt att tro på dina argument, då de framförs i Twitter-korta otrevliga/oartiga inlägg utan källhänvisningar och statistik. Eller helt uteblivna svar, som t.ex till inlägget från Gustav. Man ska ju inte behöva ställa följdfrågor i evighet för att behöva dra svar/argument/källor ur någon. "Väldigt många arbetsgivare" var ju t.ex inte direkt någon detaljerad lista.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Inge » tor 06 apr, 2017 11:40

Verspieder skrev:
Inge skrev:Det finns väldigt många arbetsgivare där, ja. Sedan är det inte bara söderifrån, utan även väster och norrifrån. Alla utom just de från nordost tvingas åka med en och samma tunnelbanelinje.

Det enklaste och förmodligen bästa sättet att förbättra kollektivtrafiken från nordost hade förstås varit att bygga ut tunnelbanan.


Dock förblir det ytterst svårt att tro på dina argument, då de framförs i Twitter-korta otrevliga/oartiga inlägg utan källhänvisningar och statistik. Eller helt uteblivna svar, som t.ex till inlägget från Gustav. Man ska ju inte behöva ställa följdfrågor i evighet för att behöva dra svar/argument/källor ur någon. "Väldigt många arbetsgivare" var ju t.ex inte direkt någon detaljerad lista.


Faktum kvarstår oavsett om du känner dig lite ledsen över att ha fel. Det finns ingen anledning för mig att lista bolagsadresser på Östermalm, bara för att du önskar en lista. Vem vet kanske har du fortfarande någon telefonkatalog kvar som du kan sitta och bläddra i?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Anders Hanquist » tor 06 apr, 2017 11:40

Intressant att en diskussion uppstod kring nu liggande förslag (Odenplan+City)

Vad sägs om följande alternativ:

1) En ny bytesstation för tunnelbanans röda linje och för Roslagsbanan anläggs vid Albano. Det är långt avstånd mellan tunnelbanestationerna Tekniska högskolan och Universitetet. Vid Albano byggs just nu mycket relaterat till utbildning/forskning. Här kan då ett smidigt byte RB/Tub ske (ersätter Östra station/Tekniska högskolan). OM det i en framtid blir persontrafik på Värtabanan så tillkommer ännu en bytesmöjlighet.

2) RB dras från den här tänkta Albanostationen vidare till Odenplan där byte kan ske till Gröna linjen och till pendeltåg.

3) I stället för en parallelltunnel till T-Centralen/City dras tunneln till en slutstation Rådhuset, vilket ger bytesmöjlighet till Blå linjen.

Detta skulle enligt min mening ge bytesmöjlighet till alla tunnelbanor samt pendeltåg, men med viss spridning av bytena och inte bidra till ytterligare koncentration av trängsel vid T-Centralen/City/Centralstationen.

Helt galet, eller något att tänka på? Fördelar, problem etc?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Inge » tor 06 apr, 2017 11:57

Anders Hanquist skrev:Intressant att en diskussion uppstod kring nu liggande förslag (Odenplan+City)

Vad sägs om följande alternativ:

1) En ny bytesstation för tunnelbanans röda linje och för Roslagsbanan anläggs vid Albano. Det är långt avstånd mellan tunnelbanestationerna Tekniska högskolan och Universitetet. Vid Albano byggs just nu mycket relaterat till utbildning/forskning. Här kan då ett smidigt byte RB/Tub ske (ersätter Östra station/Tekniska högskolan). OM det i en framtid blir persontrafik på Värtabanan så tillkommer ännu en bytesmöjlighet.

2) RB dras från den här tänkta Albanostationen vidare till Odenplan där byte kan ske till Gröna linjen och till pendeltåg.

3) I stället för en parallelltunnel till T-Centralen/City dras tunneln till en slutstation Rådhuset, vilket ger bytesmöjlighet till Blå linjen.

Detta skulle enligt min mening ge bytesmöjlighet till alla tunnelbanor samt pendeltåg, men med viss spridning av bytena och inte bidra till ytterligare koncentration av trängsel vid T-Centralen/City/Centralstationen.

Helt galet, eller något att tänka på? Fördelar, problem etc?


Jo, jag skrev ju ett lite skämtsamt inlägg om att istället dra Roslagsbanan till Södertälje och Nynäshamn via just Rådhuset för någrattis dagar sedan.

Men även jag har seriöst funderat på det alternativet (fram till Rådhuset) och även fysiskt studerat sträckan för att konkret se hur det skulle kunna lösas. Mitt förslag utifrån det är att man går grunt vid Odenplan och sedan går upp i ytan direkt efter Sabbatsbergs sjukhus. Bro över Klara sjö och sedan under gatan fram till Polishusparken, där slutstation anläggs i det nuvarande parkeringshuset.

Fullt möjligt och en förbättring jämfört med att gå till T-centralen. Men det faller på att man fortfarande skulle behöva kasta bort en massa miljarder på att få en lösning som knappt är bättre, sannolikt sämre, än den man hade i utgångsläget, dvs till Östra.

En tunnelbanestation vid Albano är nog inte det enklaste att bygga.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Verspieder » tor 06 apr, 2017 18:34

Inge skrev:Faktum kvarstår oavsett om du känner dig lite ledsen över att ha fel. Det finns ingen anledning för mig att lista bolagsadresser på Östermalm, bara för att du önskar en lista. Vem vet kanske har du fortfarande någon telefonkatalog kvar som du kan sitta och bläddra i?


För mig handlar det inte om att nån måste ha "rätt" och den andre "fel". Jag är inte ute efter att "vinna" nån debatt, då allt inte är svart eller vitt i min världsbild. Om du är ute efter att motbevisa alla andra i detta forum verkar dock din linje med oartighet och otrevlighet samt din eviga vägran att påvisa några som helst källor (annat än att du "vet" att du har "rätt") ingen vidare effektiv taktik för att få de andra att ta dig och dina åsikter (det du påstår vara absoluta "sanningar") på fullt allvar.

Gustav väntar nog fortfarande på ett detaljerat svar från dig, som väl bör vara ungefär lika långt som hans eget inlägg. Eller räcker ett 140-tecken kort surt otrevligt "Trump-inlägg", tycker du? Fast det kanske är så att det "finns ingen anledning för dig" att nedlåta dig till att skriva dylika svar?
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Kjell L » tor 06 apr, 2017 19:43

Anders Hanquist skrev:Intressant att en diskussion uppstod kring nu liggande förslag (Odenplan+City)

Vad sägs om följande alternativ:

1) En ny bytesstation för tunnelbanans röda linje och för Roslagsbanan anläggs vid Albano. Det är långt avstånd mellan tunnelbanestationerna Tekniska högskolan och Universitetet. Vid Albano byggs just nu mycket relaterat till utbildning/forskning. Här kan då ett smidigt byte RB/Tub ske (ersätter Östra station/Tekniska högskolan). OM det i en framtid blir persontrafik på Värtabanan så tillkommer ännu en bytesmöjlighet.

2) RB dras från den här tänkta Albanostationen vidare till Odenplan där byte kan ske till Gröna linjen och till pendeltåg.

3) I stället för en parallelltunnel till T-Centralen/City dras tunneln till en slutstation Rådhuset, vilket ger bytesmöjlighet till Blå linjen.

Detta skulle enligt min mening ge bytesmöjlighet till alla tunnelbanor samt pendeltåg, men med viss spridning av bytena och inte bidra till ytterligare koncentration av trängsel vid T-Centralen/City/Centralstationen.

Helt galet, eller något att tänka på? Fördelar, problem etc?


Norra Länkens vägtunnelsystem lägger nog lite hinder i vägen kanske?
Kjell L
 
Inlägg: 186
Blev medlem: tis 08 jun, 2010 11:11

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Lennart Petersen » tor 06 apr, 2017 23:13

Kjell L skrev:
Anders Hanquist skrev:Intressant att en diskussion uppstod kring nu liggande förslag (Odenplan+City)

Vad sägs om följande alternativ:

1) En ny bytesstation för tunnelbanans röda linje och för Roslagsbanan anläggs vid Albano. Det är långt avstånd mellan tunnelbanestationerna Tekniska högskolan och Universitetet. Vid Albano byggs just nu mycket relaterat till utbildning/forskning. Här kan då ett smidigt byte RB/Tub ske (ersätter Östra station/Tekniska högskolan). OM det i en framtid blir persontrafik på Värtabanan så tillkommer ännu en bytesmöjlighet.

2) RB dras från den här tänkta Albanostationen vidare till Odenplan där byte kan ske till Gröna linjen och till pendeltåg.

3) I stället för en parallelltunnel till T-Centralen/City dras tunneln till en slutstation Rådhuset, vilket ger bytesmöjlighet till Blå linjen.

Detta skulle enligt min mening ge bytesmöjlighet till alla tunnelbanor samt pendeltåg, men med viss spridning av bytena och inte bidra till ytterligare koncentration av trängsel vid T-Centralen/City/Centralstationen.

Helt galet, eller något att tänka på? Fördelar, problem etc?


Norra Länkens vägtunnelsystem lägger nog lite hinder i vägen kanske?


Rådhuset känns helt fel som slutstation. Där når man blå linje och inte mycket. Vd T-Centralen har man alla T-linjer, pendeltågen , fjärr-regionaltåg, spårväg City och gångavstånd till mycket. Ökad trängsel på T-Centralen kompenserar man med fler förbindelsevägar.
Idealiskt tycker jag vore att gå ner i tunnel före Universitetet och delad station där med omstigning direkt över plattform. Så Odenplan kanske rentav med en mellanstation vid Roslagstull och så vidare mot T-Centralen. Låter fint.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Inge » fre 07 apr, 2017 6:11

Fler förbindelsegångar kanske låter fint, men kompenserar givetvis ingenting.

Vad gäller en mellanstation vid Roslagstull så kanske den behövs för att sno passagerare från linje 50. (För tunnelbanan är den som sagt nog svår att få till.)

Om det vore bra eller dåligt att ta passagerare från linje 50 kan iofs diskuteras, men är inte riktigt ett ämne för tråden. Däremot vore det förstås en systemfördel om Roslagsbanan och tunnelbanan fick ungefär lika många stopp.

Problemet med det är bara att det inte blir någon mening kvar med ombyggnaden av Roslagsbanan. Alla miljarderna var ju till för att tjäna någon minut.

I grund och botten är det logiskt omöjlighet att lösa de problem utbyggnaden ställer till med utan att radera den förmenta nyttan. Detta eftersom projektet drivits med pamfletter och handflaxande istältet för logik och analys. Där man medelst handflaxandet bara påstått att bristerna varit de förmenta nyttorna. Så när man försöker åtgärda bristerna...ja då försvinner med logisk nödvändighet de förmenta nyttorna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav gbd » fre 07 apr, 2017 8:47

Men om vi antar att vi gör som Inge föreslår och bygger ut tunnelbanan. Det skulle väl kunn finnas två alternativ för detta som kräver rel lite tunnlande med de förslag som ligger ute.
Alt 1: Älvsjötunnelbanan tar en högersväng efter fridhemsplan mot östermalmstorg och tar därefter över en av Rödas grenar
Alt 2: Den förlorade kapciteten på gröna linjen västerut, kompenseras av att en tunnel dras från Thorlildspla/kristineberg till östermalmstorg och vidare på en av röda linjens grenar
gbd
 
Inlägg: 514
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Kristofer » lör 08 apr, 2017 14:59

Det är härligt tycker jag att det fortfarande finns forumdeltagare som hoppas kunna få ut mer faktaunderlag ur Inge än det ständiga "Det är så" , "Givetvis" och "Du har fel och jag har rätt". Keep on!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1317
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Inge » lör 08 apr, 2017 15:16

gbd skrev:Men om vi antar att vi gör som Inge föreslår och bygger ut tunnelbanan. Det skulle väl kunn finnas två alternativ för detta som kräver rel lite tunnlande med de förslag som ligger ute.
Alt 1: Älvsjötunnelbanan tar en högersväng efter fridhemsplan mot östermalmstorg och tar därefter över en av Rödas grenar
Alt 2: Den förlorade kapciteten på gröna linjen västerut, kompenseras av att en tunnel dras från Thorlildspla/kristineberg till östermalmstorg och vidare på en av röda linjens grenar


Det finns väl många alternativ att utgå i från, allt från innerstan till Hallonbergen om man vill föra över grenar. Men om vi håller oss till diskussionen om alternativ till att bygga ut Roslagsbanan så räcker det naturligtvis så att det blir över med att bara dra nuvarande gren till Mörby vidare. Sedan kan det förstås vara bra med försvarsarbeten för framtida behov.

Sådana finns ju redan i form av utbyggnadsmöjligheter vid Östermalmstorg och tiovagnarsplattformar mellan Tekniska högskolan och Mörby Centrum.

Mest troligt enligt mig är det trots allt att det blir något av dessa försvarsarbeten som kommer till nytta vid ett framtida utökat behov. Men försvarsarbeten i ytterstaden för att kunna slinga in andra ytterstadsgrenar skadar inte.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: T-Centralen - Odenplan

Inläggav Christer J » lör 08 apr, 2017 15:52

Jag har flyttat denna text från debattslingan om "Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockholm" då den passar bättre här.

Angående Roslagsbanans dragning till innerstaden så har jag tidigare kritiserat en dragning till T-Centralen/Stockholm City. Kritiken gäller att detta område redan har för mycket plattformar med tillhörande komplexa förbindelser mellan varandra samt redan befintlig överbelastning. Jag misstänker även att man inom ett år kommer finna att antalet resande och bytande till och från Stockholm City-delen (pendelstationen) kommer vara fler än idag med kraftigt överbelastade biljetthallar (utom möjligen TCe X - Vasagatan-Centralposten). Med ökad kapacitet blir det automatiskt ökat resande. Den avlastning man räknar med att Odenplan-pendel kommer åstadkomma kommer att annulleras av ökat resande. Man kommer då inse det dåraktiga att leda in ännu mer trafik till detta stora stationskomplex under Klarakvarteren.

Jag har tidigare talat för en slinga för Roslagsbanan genom norra innerstaden. För ett drygt år sedan gjorde jag en karta som jag tydligen inte visat här tidigare, så här är den:
Bild
De ljusblå strecken visar på plattformsplaceringen, dels på Roslagsbaneslingan dels befintliga närliggande plattformar på tunnelbanan och pendeln. De röda prickarna visar på befintliga och föreslagna uppgångar.

Utbyggnaden är tänkt att ske genom att bygga banan i tunnel från Universitetet. Första delsträckan blir i "innervarv" parallellt med TUB 2 med stationer vid Albano, Tekniska Högskolan och Östermalmstorg. Om man lägger de två sista bredvid tunnelbanans stationer kan man använda samma biljetthallar som tunnelbanans. Det minskar kostnaderna då man slipper tvinga upp sig i befintliga hus om man bygger nya stationer. Östermalmstorg har redan mellanplan på båda uppgångarna som man kan ansluta till. Detta avlastar då Mörbylinjen en del och man slipper ökat transportbehov mellan Odenplan och Tekniska Högskolan.

I etapp 2 förlängs linjen till Hötorget där den i öster ansluts till den stora och underutnyttjade södra uppgången. I väster byggs en uppgång i korsningen Drottninggatan X Kungsgatan (i PUBs Bohagshus) gemensamt med en nordlig uppgång från pendelns station Stockholm City. Denna uppgång fanns med initialt men sparades in. På detta sätt förbinder man Roslagsbanan med både TUB 1 och pendeln samt TUB 3 genom en kort gångsträcka på pendelplattformen fram till trapporna ned till TUB 3.

När detta är klart bygger man sträckan Albano - Norrtull - S:t Eriksplan/P Odenplan Norra - Hötorget. Man får då en station vid Norrtull som kommer få mycket nya bostäder och arbetsplatser, vid S:t Eriksplan ansluter man till TUB 1 och Pendeln samt en genomgående nord-sydlig Gul linje (TUB 4). Det kommer härmed vara möjligt att köra slingan både medurs som moturs. Genom att slippa en säckstation kan man på ett enklare sätt köra tät trafik.

Angående resandet på Mörbygrenen från T-Centralen norrut i morgonrusningen så handlar det om alla de som jobbar och studerar vid Tekniska Högskolan (ca-tal 2011/15: anställda 1900, studerande 12000, doktorander 1600) och Universitetet (2013: anställda 5412, studerande 69723, doktorander 1832). När jag körde på enna sträcka 1990-91 så var det vid T-Centralen lika proppat på Mörbygrenens tåg åt båda hållen i morgonrusningen. Och då menar jag att man stod som packade sillar med mycket liten rörelseförmåga. Jag tvivlar starkt på att det blivit bättre idag.

Angående Sverigeförhandlingarnas förslag med bytespunkt vid Odenplan så innebär det att om man vill ha nära mellan plattformarna så måste Roslagsbanans station läggas mycket djupt under pendeltågsstationen eller om banan söderut läggs öster om pendepltågstunnels (och därmed inte kommer så djupt) så blir det långa transportsträckor mellan Odenplan-T+Odenplan-P samt Odenplan-RB som skulle hamna under Hagagatan.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster