Skulle det...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Skulle det...

Inläggav roggek » mån 03 apr, 2017 14:56

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Re: Skulle det...

Inläggav Lennart Petersen » mån 03 apr, 2017 16:24

roggek skrev:...kunna hända här?

Ja det är möjligt men vi får hoppas på det bästa.
Jag blir i vart fall aningen nervös när någon lämnar en väska ifrån sig.
I går var det en ung man som lämnade en ryggsäck på bänken i T-banan och gav sig iväg på en liten promenad.
Jag sa åt honom och frågade om det var hans väska och ja han tog den och nickade lite tacksamt. Kanske trodde han jag var angelägen att han inte skulle få den stulen men det var ju värre saker än så jag tänkte på.
Lennart Petersen

Inläggav Odd » mån 03 apr, 2017 22:17

Att "systemet" är oerhört sårbart är ju ett resultat av att vi har en frihet, demokrati och ofta inte behöver bry oss om värre saker än vad vi skall äta för middag i kväll eller undrar om grannen skall förstöra lördagskvällen med en fest igen.

Men om jag skall vara ärlig, och jag tvingas mellan att antingen bo i ett samhälle där det är möjligt att leva, tycka, läsa och skriva vad man vill men där det då och då sker ett terrordåd, eller att bo i ett samhälle där åsiktsregistrering, förtryck och censur är dominerande och det ändå finns risk för terrordåd, då är valet ganska enkelt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » mån 03 apr, 2017 23:59

Man vet ju inte vad självmordsbombaren på Drottninggatan (han som verkligen lyckades bomba sönder sig själv utan att allvarligt skada någon annan) hade för plan. Kanske var han på väg mot T-centralen?

Jag gick ner vid T-centralen och väl på perrongen kom jag på att jag skulle köpa en pryl på PUB, och eftersom jag redan var på perrongen tog jag T-banan till Hötorget. När jag gick över torget till varuhuset så hörde jag en massa sirener. Jag gick alltså över Sergels torg och ner i T-banan vid en tidpunkt som skulle kunna varit katastrofalt fel om det var bombmannens avsikt att gå dit och aldrig gått ner på Bryggargatan för att fixa något med sin bomb.

(När jag sedan skulle gå från PUB till T-centralen var det avspärrningsband över Drottninggatan precis vid Bryggargatan. Hade jag gått ända fram och sträckt ut huvudet hade jag antagligen kunna se resterna av bombmannen. Men jag höll mig på visst avstånd. Och strax så började polisen sätta upp en ny avspärrning en bit längre från Bryggargatan och föste tillbaka folket till den avspärrningen.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

St. Petersburg och Stockholm

Inläggav SouthernCross88au » sön 09 apr, 2017 7:49

Jag tänkte faktiskt då jag hörde att detta hade hänt i St. Petersburg - oj, det var nära där vi bor. Samma sak skulle kunna nog hända här. St. Petersburg är inte heller den mest berömda staden i världen eller det mest typiska attentatsmålet.

Jag trodde däremot inte att Stockholm skulle drabbas bara fyra dagar senare. Nu var det dessutom inte tunnelbanan som var målet i Stockholm, men jag tror definitivt att det krävs mer säkerhet och övervakning för allas säkerhet.

Jag tror dessutom att övervakningskamerorna som redan finns nu (som också har blivit debatterade) var en stor anledning till att den här personen kunde gripas så snart efter dådet.
SouthernCross88au

Inläggav Inge » tis 11 apr, 2017 7:14

Man kan nog gissa att dådet i Petersburg påverkade beslutet att utrymma hela tunnelbanan, även om en viktigare faktor förstås var att gärningsmannen faktiskt flydde via tunnelbanans plattformar och vidare till centralen.

Det kan noteras att Mälarbanan inte stängdes (trots bestämda rykten om motsatsen på andra forum) där pågick trafiken fram till ca 17.30 även om tågen förstås vände vid Sundbyberg.

Sedan inträffar något som jag undrar över. När SJ ger order om att deras tåg skall köra undan strax efter kl 17, ja då kör även SL till synes helt omotiverat undan även sina tåg från Mälarbanan. För att sedan en och en halv timme senare sätta ut dem igen. Varför? Detta var näppeligen på polisens uppmaning.

För info var det bara ett SJ tåg som fastnat mellan Bålsta och Sundbyberg och det stod vid Spånga. Men det verkar ha funkat hyggligt att runda detta. Trots att bangården vid Spånga för närvarande är uppgrävd, så att det bara finns två spår. Nästa tåg från Västerås stannades klokt nog vid Bålsta, tills SJ gav order om att köra det till depå. De båda SJ tågen tycks då körts ner till Tomteboda och gissar jag, sedan därifrån till Hagalund.

Men som sagt varför ställdes SL trafiken in just mellan 17.30 och 19? Det blir ju särskilt märkligt när det sker samtidigt som man blir av med det i viss mån hindrande SJ-tåget och tunnelbanan, som skulle göra det enkelt att ta sig till Sundbyberg, startar upp.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » ons 12 apr, 2017 19:31

Det finns mycket runt fredagens händelser att fundera kring. En del rör kollektivtrafiken. Jag funderade på varför minst tre SL-bussar stod kvar på lördagen. En blå på Kungsgatan och två röda på Mäster Samuelsgatan. Även bussar kan ju backa.

När det gäller inställd trafik så antar jag att SL följde order av polisen. Någon sa till mig att 71:an gick (på Katgarinavägen) när de flesta innerstadsbussarna stod stilka. Men det kan ju ha varit en tomkörning.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » ons 12 apr, 2017 22:01

Nja, för tågen finns det inget som tyder på att polisens order omfattade mer än vad man faktiskt sa under fredagen. Dvs stängning av Centralen och Karlberg.

Naturligtvis leder detta till följdverkningar, men att SJ stoppade tåg över hela Sverige var förstås uteslutande SJs fel. Likaså att man lämnade tåg lite överallt, vilka blockerade Stockholms infarter. MTR ville ju köra sina expresståg till södra, men det var blockerat av stillastående SJ tåg. På samma vis fanns det naturligtvis ingen extern orsak till att pendeltågen tvingades runda ett stillastående SJ tåg vid Spånga. Detta var något som SJs trafikledning hittade på.

Men intressant vad som hände när tågen skulle köras undan vid 17-tiden. Var det SL/MTR som frivilligt hakade på idioterna eller var det trafikverket som beordrade att alla tåg skulle undan av bara farten, när man gjort upp med det statliga bolaget hur det skulle få sina tåg ur vägen?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Christer J » tor 13 apr, 2017 6:46

Att betänka är att ordergivning och beslutsvägar är inte lika enkla på trafikverkets spår som i till exempel tunnelbanan. I tunnelbanan kontaktar polisen trafikledningen som därifrån beordrar förarna vad de skall göra. På järnvägen är det knepigare då det finns flera självständiga beslutsfattare. Efter litet sökande på trafikverket fann jag på http://trvdokument.trafikverket.se/ - sök under "område" efter "Trafikleda och trafikinformera"

TDOK 2016:0025 - TL-9.161, Samverkan storstad - Stockholm
Samverkan vid diverse händelser. Tyvärr klarar inte denna samverkan som jag ser det en sådan akut händelse som terroristattentatet. Snabbaste scenario som ges som exempel är snöstorm inom 24 timmar. Samordnare här är länsstyrelsen.

TDOK 2014:0171 - Störningsplaner VO Trafikledning - trafikledningsområde TLO Öst
En instruktion om störningsplaner som hänvisar till konkret uppsatta planer i dokument:

TDOK 2014:0172 - Störningsplaner Järväg TLO Öst
Detta är en powerpointfil som saknar ändelse. Spara ned och välj döp om. Lägg till ändelsen .pptx så går den att läsa.
Denna är det närmaste jag kan finna om hur man leder om trafiken runt Stockholm. Det finns scenarier med helt stopp i trafiken, men inte hela sträckan Älvsjö - Karlberg, så det kräver en viss improvisationsförmåga. Men det framgår klart att man har prioritetsordningar och vad man skall göra av de olika tågslagen. Men det som komplicerade saken i fredags var väl att polisens ordergivning under eftermiddagen troligen bröt mot en del prioritetsordningar, vilket skapade en del märkliga rörelser som ni har observerat.

Det kommer att genomföras utvärderingar av det som skett och hur allt avvecklats under fredagen. Lärdomar kommer att fås och leda till förbättrade instruktioner enskilt i respektive myndighet/organisation/företag samt mellan dessa. MTR hade igång sin krisledningsgrupp på huvudkontoret. Jag räknar med att alla andra hade motsvarande grupper igång. Jag förväntar mig att alla i bolaget kommer uppmanas att beskriva hur de upplevde hela situationen och vad som var bra eller dåligt mm.

Inom tunnelbanan kan jag inte finna att det gjordes några fel som skapade problem för polisarbetet. Samband sköttes mot polisen på särskild anvisad plats i staden och ordergivning flöt på som det skulle. Jag kan här påpeka att respektive trafikledning har väl upparbetade kontaktvägar och arbetsformer med polisen även under normala förhållanden. Internt kan man förbättra personalledning och -instruktion, men det var som sagt inget som skapade problem utåt. Något som måste samordnas med SL/tf är vad som händer med butiker inom tunnelbanan (innanför ytterdörrarna). Stationspersonalen måste ha bättre instruktioner och SL/tf måste reglera detta mot butiker och dess ägare och personal.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav Inge » fre 14 apr, 2017 4:48

Jag vet inte jag, den största missen som jag upplevde var att SJ bara dumpade sina tåg och lät dem stå med passagerare i. Detta är ju rätt illa och kan knappast motiveras av tex bombhot. Tvärt om !

Vad som skall göras med tåg som redan befinner sig innanför de stationer som anges som vändpunkter i störningsplanerna verkar inte stå i dessa, men borde ju vara utkarat ändå. Tyvärr verkar SJs rutin dock vara att just dumpa tåg med passagerare i, enligt flerårig erfarenhet.

Vad gäller störningsplanerna som sådana verkar det bara vara snabbtågen (4xx, 6xx och 20xx) som faller mellan stolarna vid samtidigt stopp norr och söder om centralen, C4:00 + C1:00. För övriga tåg finns tydligt utpekat vad som skall ske, men varfär skedde det ändå, i de flesta fall inte?

Vad gäller snabbtågen så är de inte så många och så svårt att improvisera och tex vända dem vid Södertälje hamn eller annan station, som inte är upptagen enligt störningsplan, hade det inte varit.

Sammanfattningsvis är det inte helt enkelt att hitta några rimliga förklaringar till det som skedde. Snarast verkar någon valt att ta det osäkra före det säkra. Särskilt begåvat att låta tusentals människor sitta instängda i tågen under terrorhändelse är det inte.
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Spårtrafik