Sverigeförhandlingarna: - Var tog Cityspårvägen vägen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Sverigeförhandlingarna: - Var tog Cityspårvägen vägen?

Inläggav TKO » fre 31 mar, 2017 9:19

På senare tid har landstingsmajoriteten, främst trafiklandstingsrådet Tamsons, skruvat upp tonläget när det gäller etapp 2 av Cityspårvägen. Han har antytt att man från landstingets sida är väldigt intresserade av att utbyggnaden kommer till stånd, men att Stockholms Stad (och då framför allt sossarna så klart) stoppar detta - på vilket sätt har dock för mej varit lite oklart...

Jag kan då tycka att de just avslutade "Sverigeförhandlingarna" hade varit ett utmärkt tillfälle att få igång spårvägsutbyggnaden, om nu viljan verkligen finns. Men så blev det inte. Kanske kan forumets "Spårvägsvänner" (ofta tillika ivriga påhejare av landstingshögern) förklara vad som hänt?

(Och till de(n) som otåligt väntar: Jag vet att jag lovat att förklara min ståndpunkt när det gäller "Värtaspårvägen"... och det ska jag göra - snart!)

Thomas K Ohlsson
hedersmedlem i SVV
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Sverigeförhandlingarna: - Var tog Cityspårvägen vägen?

Inläggav Inge » fre 31 mar, 2017 9:40

Det är väl inte så svårt att förklara. Värtaspårvägens inblandning i Sverigeförhandlingen har hela tiden varit som sänke för Österleden. Genom kombinationen spårväg och väg kunde Österleden göras så dålig och dyr, medelst omvägar och allmänna merkostnader, att de gröna till slut lyckades sänka den. Spårvägen var egentligen aldrig aktuell.

Skrev jag inte att det skulle bli så redan från början?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 31 mar, 2017 10:03

Nu var det inte 'österledsspårvägen' jag avsåg (vilket borde ha varit lätt att förstå...) utan den många gånger beslutade 'etapp 2' av Cityspårvägen. Den borde landstingshögern varit intresserade att klämma in i överensstämmelsen - om man nu verkligen vill bygga den!
TKO

Inläggav Inge » fre 31 mar, 2017 10:18

Men de hänger naturligtvis ihop. Utan spårvägen under havet skulle det blivit ännu färre spårvagnar vid Värtan.

För övrigt har ju Stockholm, läs sossarna, redan fyllt sin kvot genom Älvsjötunnelbanan. Det framgick ju tydligt av Tamsons uttalade att det var staten, läs sossarna, som ville ha denna.

I det läget var det ju rätt givet att de övriga satsningarna inom länet skulle tillfalla kranskommuner.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Thomas Lange » fre 31 mar, 2017 15:10

TKO skrev:...

Jag kan då tycka att de just avslutade "Sverigeförhandlingarna" hade varit ett utmärkt tillfälle att få igång spårvägsutbyggnaden, om nu viljan verkligen finns. Men så blev det inte. Kanske kan forumets "Spårvägsvänner" (ofta tillika ivriga påhejare av landstingshögern) förklara vad som hänt?

Thomas K Ohlsson
hedersmedlem i SVV

Sverigeförhandlingen skulle bara diskutera/förhandla om projekt som inte var påbörjade eller kända sedan tidigare (i annan ordning eller med redan utpekad huvudman - SLL).

Eftersom Spårväg City diskuterats sedan Hedenhös (läs 2007 e kr) och antalet bostäder och arbetsplatser redan var kalkylerade för Värtan och Frihamnen var den diskvalificerad för vidare insatser.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav Ulrik Berggren » lör 01 apr, 2017 21:41

Thomas Lange skrev:

Thomas K Ohlsson
hedersmedlem i SVV

Sverigeförhandlingen skulle bara diskutera/förhandla om projekt som inte var påbörjade eller kända sedan tidigare (i annan ordning eller med redan utpekad huvudman - SLL).

Eftersom Spårväg City diskuterats sedan Hedenhös (läs 2007 e kr) och antalet bostäder och arbetsplatser redan var kalkylerade för Värtan och Frihamnen var den diskvalificerad för vidare insatser.

Däremot nämns förlängningen av Cityspårvägen Djurgårdsbron - Värtan (-Ropsten) i SLL:s ansökan om medel i form av Stadsmiljöavtal (där Centralen - NK är delen som verkligen byggs inom ramen för avtalet, men då bostäderna som ingår är N Djurgårdsstadens var man tvungen att skriva lite om att spårvägen planeras att förlängas dit också:))
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav SouthernCross88au » sön 02 apr, 2017 8:30

Ulrik Berggren skrev:
Thomas Lange skrev:

Thomas K Ohlsson
hedersmedlem i SVV

Däremot nämns förlängningen av Cityspårvägen Djurgårdsbron - Värtan (-Ropsten) i SLL:s ansökan om medel i form av Stadsmiljöavtal (där Centralen - NK är delen som verkligen byggs inom ramen för avtalet, men då bostäderna som ingår är N Djurgårdsstadens var man tvungen att skriva lite om att spårvägen planeras att förlängas dit också:))

Ja!!!! Det var det vi ville veta! Extra roligt för Norra Djurgårdsstaden! :D :D
SouthernCross88au

Inläggav TKO » mån 03 apr, 2017 8:52

Thomas Lange skrev:

Thomas K Ohlsson
hedersmedlem i SVV

Hur definierades "kända sedan tidigare"?
(Det går kanske att ta reda på genom att läsa i direktiven till förhandlingsmannen...)

Och kan detta vara anledningen till att man nu föreslår tunnelbana till Årstafältet och Östberga, istället för ett lämpligare trafikslag?

(Jag är för övrigt inte helt övertygad om att Thomas L:s förklaring innehåller hela sanningen!)

/TKO
TKO

Inläggav august » mån 03 apr, 2017 10:00

TKO skrev:Hur definierades "kända sedan tidigare"?
(Det går kanske att ta reda på genom att läsa i direktiven till förhandlingsmannen...)

Och kan detta vara anledningen till att man nu föreslår tunnelbana till Årstafältet och Östberga, istället för ett lämpligare trafikslag?

(Jag är för övrigt inte helt övertygad om att Thomas L:s förklaring innehåller hela sanningen!)

/TKO

Ja, Lund har ju fått Sverigeförhandlingspengar till spårvägen. Den är ju definitivt känd sedan tidigare.
Användarvisningsbild
august

Inläggav Odd » mån 03 apr, 2017 18:38

För att få klarhet i saker och ting så mailade jag helt enkelt en representant för Sverigeförhandlingen och fick följande svar:
Statens ansvar är att processa fram en ekonomisk överenskommelse för nya kollektivtrafiksatsningar. Detta har nu gjorts för tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Det innebär att Lanstinget kommer påbörja sin planeringsprocess för att se hur exakt denna tekniskt kan genomföras, hur stationslösningar ska se ut, hur trafikering till andra målpunkter ska lösas mm. Det har varit kollektivtrafikmyndigheten/Lanstingets ansvar att ta fram de objekt, inklusive dragningsalternativ, som skulle ingå i förhandling med staten. Statens har därefter valt att inleda förhandling med Landsting och kommuner om de kollektivtrafikobjekt som ger god trafikantnytta och där många bostäder kan skapas som en följd av investeringen.

För de flesta av dina frågor föreslår jag att du vänder dig direkt till Landstinget. De är ansvarig kollektivtrafikmyndighet och kan bättre ge dig svar på sträckningarna, trafikeringen och driften samt även den fortsatta processen. Som du säkert känner till kommer Sverigeförhandlingen slutföra sitt uppdrag detta år, varpå Landstinget tar säkert tacksam emot även bra förslag på hur systemet framgent kan vidareutvecklas med nya dragningar.

Saker och ting blev väl inte direkt klarare för det...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Stefan Widén » mån 03 apr, 2017 21:04

Det vart det väl visst... Dvs det är upp till TF att gå vidare med detaljerna.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Ulrik Berggren » tis 04 apr, 2017 16:48

Stefan Widén skrev:Det vart det väl visst... Dvs det är upp till TF att gå vidare med detaljerna.

Stefan

Ja, men inte varför man valt de objekt man valde (frågan är nog inte helt enkel att svara på, men kan mycket väl vara personberoende inom någon tjänstemannaorganisation... CS kanske vet mera?).
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav CS » ons 05 apr, 2017 22:49

Man ska komma ihåg att Sverigeförhandlingen är en förhandling mellan stat, kommun och landsting. Jag har hittat följande styrdokument/styrbeslut som kan vara intressanta för hur staten respektive landstinget har agerat. För Stockholms kommun har jag inte orkat leta fram motsvarande styr/beslutsdokument. Men det kanske någon annan orkar.

Landstinget
Trafikförvaltningens arbete med utredningar inför sverigeförhandlingen regleras av följande trafiknämndsbeslut

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... lingen.pdf

I det beslutet har jag hittat följande om urval

Trafiknämndens beslutade
Innehållet i utredningarna formas utifrån dialogen mellan landstingsstyrelsens förvaltning och länets kommuner.

Staten
Regeringens direktiv till Sverigeförhandlingen
http://sverigeforhandlingen.se/direktiv/

Sverigeförhandlingens principer för urval av åtgärder som förhandlas om
http://media.sverigeforhandlingen.se/20 ... -02-08.pdf
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav Christer J » lör 08 apr, 2017 1:20

Inge skrev:Det är väl inte så svårt att förklara. Värtaspårvägens inblandning i Sverigeförhandlingen har hela tiden varit som sänke för Österleden. Genom kombinationen spårväg och väg kunde Österleden göras så dålig och dyr, medelst omvägar och allmänna merkostnader, att de gröna till slut lyckades sänka den. Spårvägen var egentligen aldrig aktuell.

Skrev jag inte att det skulle bli så redan från början?

När man läser det statliga PMet om "Kriterier för urval Storstadsobjekt" (sista länken ovan), så är ett av kriterierna "Åtgärden ska i första hand vara spårbundet och motivera statligt engagemang". Därmed kan jag inte se att motorvägar kan få pengar från Sverigeförhandlingarnas pott. Däremot skulle en ren spårvägstunnel mellan Norra Djurgårdsstaden och Hammarby Sjöstad/Nacka kunna få ta del av pengarna om man kunnat visa att detta projekt skulle kunna leda till kraftigt bostadsbyggande längs dess sträcka. De bostäder som redan byggs eller är planerade sedan tidigare skulle inte kunna tas in i beräkningsunderlaget för denna sträckning. Att bygga på södra Djurgården eller i Saltsjön kan väl räknas som omöjligt att få igenom.

Man anger att pengar till till exempel BRT får ansöka om pengar genom ordinarie finansieringsprocesser i nationell plan och länsplan. För statliga pengar innebär det Trafikverkets ordinarie investeringsbudget för vägar och spår. Det tolkar jag som att byggande av Österleden med eller utan spårväg endast kan bekostas genom Trafikverkets investeringsbudget, inte genom pengar från Sverigeförhandlingarna. Detsamma gäller spårvägen genom Norra Djurgårdsstaden då bostadsbyggandet där redan är beslutat sedan tidigare. Det innebär att pengar endast från länsplan (landstingets investeringsbudget) kan användas - om inte Trafikverket skulle kunna tänka sig att slänga in pengar ur sin investeringsbudget (knappast troligt).
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav Inge » lör 08 apr, 2017 13:57

Österleden var ett särskilt utpekad objekt redan på förhand. Som sådant ensamt vid sidan höghastighetsjärnvägen. Så även om man missat hela diskussionen om den inom Sverigeförhandlingen är det uppenbart att den tillhörde densamma.

Vad gäller vilka bostäder som är möjliga att få igenom är det uppenbart att man sväljer precis vad som helst för att ge skenet av att åstadkomma något. Så att bostäder i frihamnen redan var planerade är i vart fall inte orsaken till att spårväg på platsen inte kom med. Skulle inte förvåna mig om man räknar dessa bostäder som underlag både för Roslagsbanan och Tunnelbana till Älvsjö....
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Christer J » lör 08 apr, 2017 15:19

Inge skrev:Österleden var ett särskilt utpekad objekt redan på förhand. Som sådant ensamt vid sidan höghastighetsjärnvägen. Så även om man missat hela diskussionen om den inom Sverigeförhandlingen är det uppenbart att den tillhörde densamma.

Vad gäller vilka bostäder som är möjliga att få igenom är det uppenbart att man sväljer precis vad som helst för att ge skenet av att åstadkomma något. Så att bostäder i frihamnen redan var planerade är i vart fall inte orsaken till att spårväg på platsen inte kom med. Skulle inte förvåna mig om man räknar dessa bostäder som underlag både för Roslagsbanan och Tunnelbana till Älvsjö....

Så kanske det är. Ändamålen helgar medlen.

Dessutom finns ju denna artikel från den 3e april: Mitt-i: Östlig förbindelse lever – förslag på gång, så du har nog rätt där. Vi får avvakta till senare i år.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Inläggav Inge » sön 09 apr, 2017 11:24

Vi kan ju alltid hoppas på att man fortfarande tittar seriöst på Österleden och att det inte bara handlar om att ta fram ett pliktförslag utifrån förhandlingsdirektiven. Vet inte riktigt vad jag skall tro om det just nu.
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Spårtrafik