Enceladus skrev:Regeringen godkänner Sverigeförhandlingens storstadsavtalAvtalet är klappat och klart. En detalj som kanske inte har framkommit tidigare:
Sverigeförhandlingen skrev:Tunnelbanestationerna planeras för två uppgångar utom för station Älvsjö som planeras med en uppgång.
Östberga får alltså två nya uppgångar!

Ytterligare en detalj:
Sverigeförhandlingen skrev:Anslutningen till Flemingsberg ska möjliggöra en eventuell kommande förlängning till Flemingsbergsdalen.
I riktning mot Haninge!

Tack för länken!

Jag lyfter väl på samma sätt ytterligare två detaljer som jag såg, om två saker som diskuterats i detta forum:
Sverigeförhandlingen skrev:"För stationerna Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan planeras för anslutning till befintliga biljetthallar."
Kort kommentar: Avser tunnelbanan. Här är vi ju flera som tyckt att man borde planera för en biljetthall för pendeltågen närmare tvärbanans plattformar vid Årstaberg, men det "planeras" det alltså inte för. Trist, men det kanske går att påverka under detaljarbetet? Eller, tänker man sig den ovan nämnda sekundäruppgången till tunnelbanan som en biljetthall också för pendeltågen och närmare tvärbanans plattformar? Kanske också går att påverka?

Sverigeförhandlingen skrev:"Befintlig station Universitetet ska fortsatt användas."
Kort kommentar: Avser Roslagsbanan. Även här har i forumets argumenterats för att omstigningen till tunnelbanan vid Universitetet bör göras smidigare, genom direktare anslutning till tunnelbanan. Men om det nu inte blir så, tycker jag i alla fall att man kan hoppas på en genare väg till den befintliga biljetthallen. Det känns lite avigt att man därifrån först ska gå österut och sedan norrut innan man kan gira västerut och gå en krokig väg mot Roslagsbanan. Visst, det kräver en ny gångtunnel under Roslagsvägen, men det kan det väl vara värt? Borde vara påverkbart. Försöker mig på att rita ut ungefär den nuvarande krokiga promenadsträckan:
https://kartor.eniro.se/m/X2w2T