Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav LÅ1 » sön 23 apr, 2017 12:59

Det berg ni avser är väl Nybohovsberget? Nybodahöjden är det berg som Tvärbanan passerar genom på sin väg mellan Årstadal och Årstaberg. Och dit går det ingen hissbana från Liljeholmen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Ute och åker » sön 23 apr, 2017 13:11

LÅ1 skrev:Det berg ni avser är väl Nybohovsberget? Nybodahöjden är det berg som Tvärbanan passerar genom på sin väg mellan Årstadal och Årstaberg. Och dit går det ingen hissbana från Liljeholmen.

Mycket riktigt! Jag skrev Nybohovsberget först, men sedan ändrade jag till Nybodahöjden för att det skulle matcha inlägget jag kommenterade, för att få den "överskådlighet" som efterlystes nyss i tråden. :)

Mer för överskådlighetens skull. När jag talar om en nordsydlig station vid Liljeholmen för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö så menar jag INTE under Nybohovsberget, utan så strax under som det är möjligt det öppna spårområde där det nu ligger en massa växlar (som också nämnts i tråden som lämpligt offer för ombyggnader) vid bergväggar. Då kan man dra både relativt grunt och nära nuvarande biljetthallen. Berget sträcker sig dessutom högt även norrut och hyfsat söderut också. Om man nu kan tänka sig att dra i en västligare och med stor sannolikhet billigare båge än den östliga från Liljeholmen och norrut som Sverigeförhandlingen ritat på kartan. :)
Ute och åker

Inläggav Inge » sön 23 apr, 2017 13:21

Nybohovsberget heter det kanske. Av kartan ser det dock ut att fortsatt stupa brant under marken. Dvs en stor del av "växelområdet" ligger nog inte alls på berg utan på djupa sedimentlagar. Har för mig att det nästan syns i verkligheten också.

Må vara att en eventuell station i berget inte behöver vara lika långt bort som hissbanan, men det blir åndå en bra bit att gå.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Ute och åker » sön 23 apr, 2017 13:52

Inge skrev:Nybohovsberget heter det kanske. Av kartan ser det dock ut att fortsatt stupa brant under marken. Dvs en stor del av "växelområdet" ligger nog inte alls på berg utan på djupa sedimentlagar. Har för mig att det nästan syns i verkligheten också.

Må vara att en eventuell station i berget inte behöver vara lika långt bort som hissbanan, men det blir åndå en bra bit att gå.

Gå? Man åker väl rulltrappa? :)

Man kan se på Eniro (länk) ungefärlig utsträckning av det där berget. Det är det skogsbevuxna området söder om sjön Trekanten och mot sydost mot Årstadalsinfarten. Gränsen för berget går ungefär mitt i det synliga spårområdet. Så västra delen av det uppifrån synliga spårområdet ligger på berg och östra delen på djupa sedimentlager. Mäter man på profilbilden så går berget i dagen ungefär 50 m väster om västra plattformsänden för nuvarande station Liljeholmen. Vill man hålla stationen på betryggande avstånd väster därom kan vi väl säga att den plattformen får ligga 100 m väster om nuvarande plattformarna. Lagom avstånd för en rulltrappa direkt nedåt från biljetthallen! Inte genom spårharpan förstås! :)

Bild

PS. Det finns ett berg öster (norr) om station Liljeholmen också som heter typ Katrineberg. För station Liljeholmen ligger ju på en... öh... svacka. Men där är det mer olämpligt både norr om berget (sedimentlager kring spårvagnshållplats Trekanten) och söder om berget (sedimentlager vid Marievik/Årstadal) så den går bort. Om man inte gillar betongtunnlar och sänktunnlar alltså. ;)
Ute och åker

Inläggav Odd » sön 23 apr, 2017 15:33

Jag förstår inte riktigt vitsen med att tunnelbanan skall gå mellan Liljeholmen och Årstaberg, då är det bättre om tuben gick (Solna station-) Fridhemsplan-Södermalm-Årsta Torg/Valla torg-Östberga-Älvsjö, om man nu är ute efter att skapa så mycket nytta som möjligt för pengarna.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » sön 23 apr, 2017 18:55

Bäst av allt vore väl om man helt enkelt lät bli att grena av T-bana 2 till en tredje gren! Ett synnerligen klåfingrigt projekt, särskilt som man nu äntligen är på väg att bli av med den produktionshämmande tredelningen på södra sidan av T-bana 1!
daniel_s

Inläggav TKO » mån 24 apr, 2017 14:14

daniel_s skrev:Bäst av allt vore väl om man helt enkelt lät bli att grena av T-bana 2 till en tredje gren! Ett synnerligen klåfingrigt projekt, särskilt som man nu äntligen är på väg att bli av med den produktionshämmande tredelningen på södra sidan av T-bana 1!

Om det skall betraktas som tre grenar är väl en definitionsfråga!
(Min ringa mening är att "tre granar" förlåt "tre grenar" betyder att tåg från de norra grenarna kan fortsätta mot Norsborg, Fruängen eller Älvsjö. Och något sådant har mej veterligen inte föreslagits - även om det vore en kul grej...)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Föregående

Återgå till Spårtrafik