Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Inge » lör 22 apr, 2017 9:19

Det är klart att om man väldigt strikt prioriterar tågen som kommer från centrum framför de som kommer från Fridhemsplan behöver det inte bli så negativt för tågen från centrum. Däremot begränsar det förstås kapaciteten från Fridhemsplan, men det är givetvis av underordnad betydelse. Det viktiga är ju att det inte blir tåg stående uppåt Hornstull för att man inte hittar luckor att köra mot Skärholmen i. Om man vill vara säker på att inte sänka kapaciteten får det inte ens uppstå hastighetssänkningar fram till Liljeholmen på grund av sammanväxlingen.

Norrut blir problemet av lite annan art. Då handlar det mer om att fler tåg mellan Skärholmen och Liljeholmen riskerar att störa läget för de tåg som skall in mot centrum. Är de ur läge uppstår luckor vid Liljeholmen vilket också sänker kapaciteten.

Bättre ur kapacitetssynvinkel vore att koppla Fridhemsplangrenen endast mot Fruängen och Älvsjö samt att endast låta tåg från Skärholmen gå mot centrum. Men då blir det förstås en massa klagomål från de som bor längs Fruängslinjen.

Vad gäller spårväg syd, så kommer den ju att tangera samtliga grenar, men mest torde den föra resenärer till Skärholmen. Det är väl för Glömstadalen man vill bygga den. Och visst vore det värt att fundera på om man istället för att bygga nya vändspår längs tunnelbanan helt enkelt vek av en tunnelbanegren mot Glömstadalen och Flemmingsberg istället för spårväg syd.

En linje Flemingsberg - Masmo - Liljeholmen - Fridhemsplan skulle ge den nya tunnelbanan ett visst mervärde. Något den är i behov av.
Senast redigerad av Inge lör 22 apr, 2017 9:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » lör 22 apr, 2017 9:25

Inge skrev:Det är klart att om man väldigt strikt prioriterar tågen som kommer från centrum framför de som kommer från Fridhemsplan behöver det inte bli så negativt för tågen från centrum. Däremot begränsar det förstås kapaciteten från Fridhemsplan, men det är givetvis av underordnad betydelse. Det viktiga är ju att det inte blir tåg stående uppåt Hornstull för att man inte hittar luckor att köra mot Skärholmen i. Om man vill vara säker på att inte sänka kapaciteten får det inte ens uppstå hastighetssänkningar fram till Liljeholmen på grund av sammanväxlingen.

Norrut blir problemet av lite annan art. Då handlar det mer om att fler tåg mellan Skärholmen och Liljeholmen riskerar att störa läget för de tåg som skall in mot centrum. Är de ur läge uppstår luckor vid Liljeholmen vilket också sänker kapaciteten.

Jag håller med om den analysen. Det krävs nog automatisk drift (eller vad nu benämningen är) för att klara det. Ytterligare ett argument för det i så fall. ;)

Automatisk drift ska naturligtvis vara designad så att inga tåg blir stående i tunnlar. Är något tåg försenat så ska efterföljande tåg sänka farten för att inte komma ikapp, istället för att köra på max och sedan bli stående. Är energibesparande också. :)

Dessutom kan tilläggas att man kan väl aldrig planera att bygga den nya tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan UTAN automatisk drift om man samtidigt förbereder röda linjen för automatisk drift? Och bygger man nya tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan med automatisk drift så blir logiken att även röda linjen måste få automatisk drift. Annars kan man börja snacka störningar! Se där, ytterligare ett litet argument för automatisk drift. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav AdrianLangemar » lör 22 apr, 2017 9:53

Det kommer inte att bli några problem med kapaciteten om man bara ser till att Liljeholmen nedre får två spår i varje riktning, med eller utan förarlösa tåg.

Norrut
Idag händer det ju ibland att norrgående tåg får vänta vid Liljeholmen på att spåret mot innerstan ska bli ledigt. Det blir samma sak på Liljeholmen nedre. Ingen som helst skillnad om man har två spår där också. Eftersom tåget kan stå på perrongen i väntan på att spåret mot Fridhemsplan ska bli ledigt kommer inte tåget från Aspudden mot Hornstull att hindras. Som sagt, det kommer att fungera alldeles utmärkt.

Söderut
Här kommer det ibland att hända att tåg mot Norsborgsgrenen måste vänta vid Liljeholmen på att spåret mot Aspudden ska bli ledigt. Tåg mot Fruängen får gå på mittenperrongen så att de tågen inte hindras. Samma sak på nedre perrongen för tågen mot Älvsjö.

För södergående tåg som kommer från nuvarande banan finns dock problemet att tågen mot Fruängen måste åka på samma spår som tågen mot Norsborg en liten bit efter Liljeholmen. Kanske är bättre att se till att tågen från Hornstull mot Aspudden kan vänta i tunneln efter Liljeholmen så att tågen mot Fruängen inte hindras. Kräver dock tillräckligt lång sträcka mellan växeln till Fruängsgrenen och växeln från Fridhemsplansgrenen. Eller så får man bygga om spårsystemet söder om Liljeholmen, så att tågen mot antingen Norsborg respektive Fruängen kan gå från olika spår i Liljeholmen utan att det blir korsande tågvägar efter stationen.
Senast redigerad av AdrianLangemar lör 22 apr, 2017 9:54, redigerad totalt 1 gång.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » lör 22 apr, 2017 9:54

Inge skrev:Vad gäller spårväg syd, så kommer den ju att tangera samtliga grenar, men mest torde den föra resenärer till Skärholmen. Det är väl för Glömstadalen man vill bygga den. Och visst vore det värt att fundera på om man istället för att bygga nya vändspår längs tunnelbanan helt enkelt vek av en tunnelbanegren mot Glömstadalen och Flemmingsberg istället för spårväg syd.

En linje Flemingsberg - Masmo - Liljeholmen - Fridhemsplan skulle ge den nya tunnelbanan ett visst mervärde. Något den är i behov av.

Du har klara poänger där. Just att Spårväg Syd kommer att mata Masmo, visar hur ogenomtänkt det är att som man lyckas med i samma presentationsvända från Sverigeförhandlingen BÅDE föreslå spårväg till Masmo och sedan en tunnelbanelinje från Fridhemsplan till... Skärholmen! Utan att passera Masmo alltså! Klarar man inte att med så stora resurser tänka igenom saker lite bättre så kan man ju nästan börja undra lite om kvaliteten på utredningsarbetet totalt sett. Ditt förslag om att utreda tunnelbanegren mot Glömstadalen är intressant! Tunnelbanelinje Fridhemsplan-Liljeholmen-Masmo-Glömstadalen borde ju vara minst lika intressant som Spårväg Syd till Masmo och byte till tunnelbana där. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » lör 22 apr, 2017 10:17

AdrianLangemar skrev:Det kommer inte att bli några problem med kapaciteten om man bara ser till att Liljeholmen nedre får två spår i varje riktning, med eller utan förarlösa tåg.

Norrut
Idag händer det ju ibland att norrgående tåg får vänta vid Liljeholmen på att spåret mot innerstan ska bli ledigt. Det blir samma sak på Liljeholmen nedre. Ingen som helst skillnad om man har två spår där också. Eftersom tåget kan stå på perrongen i väntan på att spåret mot Fridhemsplan ska bli ledigt kommer inte tåget från Aspudden mot Hornstull att hindras. Som sagt, det kommer att fungera alldeles utmärkt.

Söderut
Här kommer det ibland att hända att tåg mot Norsborgsgrenen måste vänta vid Liljeholmen på att spåret mot Aspudden ska bli ledigt. Tåg mot Fruängen får gå på mittenperrongen så att de tågen inte hindras. Samma sak på nedre perrongen för tågen mot Älvsjö.

För södergående tåg som kommer från nuvarande banan finns dock problemet att tågen mot Fruängen måste åka på samma spår som tågen mot Norsborg en liten bit efter Liljeholmen. Kanske är bättre att se till att tågen från Hornstull mot Aspudden kan vänta i tunneln efter Liljeholmen så att tågen mot Fruängen inte hindras. Kräver dock tillräckligt lång sträcka mellan växeln till Fruängsgrenen och växeln från Fridhemsplansgrenen. Eller så får man bygga om spårsystemet söder om Liljeholmen, så att tågen mot antingen Norsborg respektive Fruängen kan gå från olika spår i Liljeholmen utan att det blir korsande tågvägar efter stationen.

Jag tycker nog att både "tåget kan stå på perrongen i väntan på att spåret mot Fridhemsplan ska bli ledigt" och "Kanske är bättre att se till att tågen från Hornstull mot Aspudden kan vänta i tunneln efter Liljeholmen så att tågen mot Fruängen inte hindras" är oönskade störningar. Om än inte nödvändigtvis direkt inverkande på kapaciteten, så kan det få indirekt påverkan på kapaciteten att det upplevs som alltför störningskänsligt och man därför inte vill köra så. Ungefär som man med nuvarande signalsystemet på röda linjen inte vill köra tätare än 150 sekunder mellan tågen trots att signalsystemet rent tekniskt klarare tätare trafik.

Som du skriver kan man bygga om spårsystemet vid Liljeholmen, men med nuvarande spårsystem finns "förbättringspotential" som man inte vill utnyttja därför att man vill ha trapplös omstigning till bussterminalen. Vid Liljeholmen ser man att när vändande tåg vid Liljeholmen ankommit till mittplattformen (spår 3) så kan efterföljande tåg mot Norsborg nästan direkt efteråt köra in mot den södra plattformen (spår 4). Använder man de båda spåren växelvis så kanske kapaciteten skulle öka men folk som måste springa i trappor skulle nog bli missnöjdare. Samma missnöjdhet skulle nog dessvärre visa sig även om man bygger om spårsystemet som du skissar. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav AdrianLangemar » lör 22 apr, 2017 10:35

Ute och åker skrev:Jag tycker nog att både "tåget kan stå på perrongen i väntan på att spåret mot Fridhemsplan ska bli ledigt" och "Kanske är bättre att se till att tågen från Hornstull mot Aspudden kan vänta i tunneln efter Liljeholmen så att tågen mot Fruängen inte hindras" är oönskade störningar. Om än inte nödvändigtvis direkt inverkande på kapaciteten, så kan det få indirekt påverkan på kapaciteten att det upplevs som alltför störningskänsligt och man därför inte vill köra så. Ungefär som man med nuvarande signalsystemet på röda linjen inte vill köra tätare än 150 sekunder mellan tågen trots att signalsystemet rent tekniskt klarare tätare trafik.

Som du skriver kan man bygga om spårsystemet vid Liljeholmen, men med nuvarande spårsystem finns "förbättringspotential" som man inte vill utnyttja därför att man vill ha trapplös omstigning till bussterminalen. Vid Liljeholmen ser man att när vändande tåg vid Liljeholmen ankommit till mittplattformen (spår 3) så kan efterföljande tåg mot Norsborg nästan direkt efteråt köra in mot den södra plattformen (spår 4). Använder man de båda spåren växelvis så kanske kapaciteten skulle öka men folk som måste springa i trappor skulle nog bli missnöjdare. Samma missnöjdhet skulle nog dessvärre visa sig även om man bygger om spårsystemet som du skissar. ;)

Att man endast kör 150-sekunderstrafik i dagsläget är inte av punktlighetsskäl, utan för att SL och MTR inte vill betala den ökade kostnad som tätare trafik skulle innebära, för att man vill få folk att tro att signalsystembytet är en nödvändig investering för att kunna köra tätare trafik, och för att man vill vänta med att öka trafiken tills de nya vagnarna med färre sittplatser kommer, så att resenärerna inte vänjer sig vid att få sittplats.

Den lösning jag har föreslagit har ju sina brister som du påpekar men det är nog det bästa tänkbara trots allt. Ur kapacitetssynpunkt hade det varit ännu bättre att köra alla tåg från Fruängen och Älvsjö till Fridhemsplan och alla tåg från Aspudden till Hornstull, men det skulle bli mycket sämre resmöjligheter då även om man då kan köra något tätare trafik med lite mindre störningskänslighet.

Det finns ju ett alternativ också att man bygger en ny perrong vid Aspudden för tåg från Fridhemsplan, det skulle vara det bästa för resenärerna men det är knappast värt kostnaden.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » lör 22 apr, 2017 11:01

AdrianLangemar skrev:Att man endast kör 150-sekunderstrafik i dagsläget är inte av punktlighetsskäl, utan för att SL och MTR inte vill betala den ökade kostnad som tätare trafik skulle innebära, för att man vill få folk att tro att signalsystembytet är en nödvändig investering för att kunna köra tätare trafik, och för att man vill vänta med att öka trafiken tills de nya vagnarna med färre sittplatser kommer, så att resenärerna inte vänjer sig vid att få sittplats.

Kanske det där "man vill få folk att tro" syftar på de beslutande politikerna? För det är ju ytterst de som sitter på penningpåsen och då gäller det ju att hitta slagkraftiga argument för att få finansierat sitt nya signalsystem. ;)

Synkandet av ökandet av trafiken med idrifttagandet av de nya vagnarna, kan ju händelsevis bero på att antalet sittplatser i båda fallen blir ungefär i samma storleksordning (24 tåg i rusningstrafik x Cx/C20 = knappt 9000 sittplatser per timme, 30 tåg i rusningstrafik x C30 = knappt 9000 sittplatser per timme). :)

Vill man hålla antalet sittplatser ungefär oförändrat från Fruängen/Ropsten/Mörby Centrum under högtrafik så får man förtäta till 4-minuterstrafik med C30 jämfört med 5-minuterstrafk med Cx/C20 (i analogi med kalkylen nyss,i båda fallen knappt 4500 sittplatser per timme).

Norsborgsgrenen kan ju få ökat antal sittplatser medräknat en ny linje till Fridhemsplan. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Inge » lör 22 apr, 2017 11:07

AdrianLangemar skrev:Söderut
Här kommer det ibland att hända att tåg mot Norsborgsgrenen måste vänta vid Liljeholmen på att spåret mot Aspudden ska bli ledigt. Tåg mot Fruängen får gå på mittenperrongen så att de tågen inte hindras. Samma sak på nedre perrongen för tågen mot Älvsjö.

För södergående tåg som kommer från nuvarande banan finns dock problemet att tågen mot Fruängen måste åka på samma spår som tågen mot Norsborg en liten bit efter Liljeholmen. Kanske är bättre att se till att tågen från Hornstull mot Aspudden kan vänta i tunneln efter Liljeholmen så att tågen mot Fruängen inte hindras. Kräver dock tillräckligt lång sträcka mellan växeln till Fruängsgrenen och växeln från Fridhemsplansgrenen. Eller så får man bygga om spårsystemet söder om Liljeholmen, så att tågen mot antingen Norsborg respektive Fruängen kan gå från olika spår i Liljeholmen utan att det blir korsande tågvägar efter stationen.


Det där funkar inte. Om man tex har en störning så att två tåg I rad kommer från Hornstull på väg mot Skärholmen, då kan man inte låta det första så och vänta in någon lucka mellan tågen från Fridhemsplan. Då får du snart en kö under hela Södermalm. Om det skall funka hjälpligt måste tågen från Hornstull ha absolut prioritet och tågen från Fridhemsplan får helt enkelt gå glesare.

Att stå i tunneln och vänta är i sig kapacitetshämmande. Inte nog med att väntetiden drar ner kapaciteten, dessutom blir passagen över växeln långsammare. Växeln bör ligga efter perrongen. Nu är i och för dig detta ett problem man redan skapat sig, men det blir ju än värre om man tänker sig att tåget som står vid plattform måste vänta in andra tåg från Fridhemsplan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav AdrianLangemar » lör 22 apr, 2017 11:11

Inge skrev:Det där funkar inte. Om man tex har en störning så att två tåg I rad kommer från Hornstull på väg mot Skärholmen, då kan man inte låta det första så och vänta in någon lucka mellan tågen från Fridhemsplan. Då får du snart en kö under hela Södermalm. Om det skall funka hjälpligt måste tågen från Hornstull ha absolut prioritet och tågen från Fridhemsplan får helt enkelt gå glesare.

Självklart ska man inte köra två tåg i rad mot Skärholmen, utan dirigera om det ena tåget mot Fruängen.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Inge » lör 22 apr, 2017 11:17

AdrianLangemar skrev:
Inge skrev:Det där funkar inte. Om man tex har en störning så att två tåg I rad kommer från Hornstull på väg mot Skärholmen, då kan man inte låta det första så och vänta in någon lucka mellan tågen från Fridhemsplan. Då får du snart en kö under hela Södermalm. Om det skall funka hjälpligt måste tågen från Hornstull ha absolut prioritet och tågen från Fridhemsplan får helt enkelt gå glesare.

Självklart ska man inte köra två tåg i rad mot Skärholmen, utan dirigera om det ena tåget mot Fruängen.

Det går inte fortare att tömma ett tåg för att sedan försöka tränga in resenärerna i nästa. Man kan ju räkna med att det första är fullpackat med resenärer som vill mot Skärholmen. Fullpackat eftersom det är försenat.

Tågen bör nog gå dit de skulle. Man får hitta bättre lösningar för att växla samman dem eller inte växla alls. En enkel linje enbart mot Skärholmen är det som skulle ge högst kapacitet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav LÅ1 » lör 22 apr, 2017 12:29

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Odd » lör 22 apr, 2017 22:38


Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3793
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav gek » lör 22 apr, 2017 23:18

Odd skrev:

Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.


Det blir mer överskådligt om enskilda projekt såsom Fridhemsplan - Älvsjö diskuteras i separata trådar, och förhandlingstråden begränsas till övergripande frågor relaterade till Sverigeförhandlingen.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 783
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav LÅ1 » sön 23 apr, 2017 2:08

gek skrev:
Odd skrev:

Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.


Det blir mer överskådligt om enskilda projekt såsom Fridhemsplan - Älvsjö diskuteras i separata trådar, och förhandlingstråden begränsas till övergripande frågor relaterade till Sverigeförhandlingen.

Precis, håller fullständigt med gek! Det var därför jag lite diskret (eller kanske inte så diskret) hänvisade till den andra tråden. Och den andra, mer specifika, tråden fanns redan när diskussionen om Fridhemsplan - Älvsjö initierades i den här tråden.

Nu kanske jag uppfattas som klassens ordningsman, så jag ber om ursäkt direkt!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Inge » sön 23 apr, 2017 11:15

För att återgå till ämnet. Tyvärr är det förmodligen väldigt dyrt att försöka ge sig på att ansluta den nuvarande stationen med linjen norrut. Däremot är den väsentligen färdigansluten söderut. Tågen mot Älvsjö skulle kunna gå via depåspåren. Optimalt vore en anläggning i två plan, ett för varje riktning. Så om vi spånar vidare utifrån förutsättningen att det faktiskt skulle gå att få till en anslutning norrut skulle den nuvarande stationen kunna disponeras enligt nedan;

--- Skärholmen (Norsborg) - T-Centralen ---
-----------PLATTFORM----------
--- Fruängen - T-Centralen ---
--- Älvsjö - Fridhemsplan ---
-----------PLATTFORM---------
--- Skärholmen (Flemingsberg) - Fridhemsplan ---
-----------PLATTFORM---------
^^^^^Bussterminal^^^^^^

En sådan användning ger goda växlingsmöjligheter där inget tåg behöver vänta in något annat för att komma in till plattform.

För det fall man använder den nuvarande stationen för tåg söderut, skulle man också kunna göra enligt nedan,


--- Fridhemsplan - Skärholmen (Flemingsberg) ---
-----------PLATTFORM----------
--- Fridhemsplan - Älvsjö ---
--- ingående tåg ---
-----------PLATTFORM---------
--- T-Centralen - Norsborg/Fruängen ---
-----------PLATTFORM---------
^^^^^Bussterminal^^^^^^

Denna användning påminner ju mer om dagens och har fördelen att Bussterminalen nås enklare och att det kanske blir lite enklare att ansluta spår från Fridhemsplan. Dock kvarstår begränsningen art tåg mot Norsborg och Fruängen delar spår efter stationen varför ihopväxling med tågen från Fridhemsplan bör ske först efter Aspudden.

En fördel jämfört med en helt ny station för tågen mot Fridhemsplan under den nuvarande är att bygget vid Aspudden blir enklare. Det räcker med ett nytt spår och en ny plattform för tågen norrut.

Men skillnaden blir förvisso marginell. I båda fallen måste ett nytt spår byggas vid Aspudden, antingen för tågen Norrut eller för de tåg som kommer från Fridhemsplan om det inte skall bli kapacitetsproblem.

Endast med separerade spår ut från Liljeholmen för tåg mot Norsborg respektive Fruängen slipper man det. Det översta alternativet. Som dock blir svårare att ansluta norrut.

Sammanfattningsvis, om det här skall bli bra blir det nog ganska dyrt och bygger man billigt, ja då förlorar man kapacitet på den mest kritiska linje man har, dvs röd linje genom innerstan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » sön 23 apr, 2017 13:06

gek skrev:
Odd skrev:

Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.


Det blir mer överskådligt om enskilda projekt såsom Fridhemsplan - Älvsjö diskuteras i separata trådar, och förhandlingstråden begränsas till övergripande frågor relaterade till Sverigeförhandlingen.

Eller också blir det mer överskådligt om man besvarar ett inlägg i samma tråd. Om det nu råkar finnas flera trådar om UNGEFÄR samma sak, så kan man ju med ledning av Trådens Ämne eller Sökrutan navigera någorlunda. Om det är svårt att känna till vad som diskuteras i alla trådar så är det om möjligt ännu mer omöjligt att få överskådlighet, om ett inlägg i en tråd besvaras i en annan tråd. Alltså inte att jag precis tycker så, bara att man KAN tycka så! Dessutom blandas det ju friskt i diskussionen både nya tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö, röda linjen, Spårväg Syd och lite annat smått och gott, medan den andra tråden var en direkt fråga om en koppling till Aspudden... öhhh... det är ju den jag diskuterar här. Jag borde kanske ha tagit citaten från den här tråden och kommenterat dem i den andra tråden... :oops: Eller inte. Sorry!

Inge skrev:För att återgå till ämnet. Tyvärr är det förmodligen väldigt dyrt att försöka ge sig på att ansluta den nuvarande stationen med linjen norrut. Däremot är den väsentligen färdigansluten söderut. Tågen mot Älvsjö skulle kunna gå via depåspåren. Optimalt vore en anläggning i två plan, ett för varje riktning.

För att återgå till ämnet som sagt. Eller åtminstone liiite närmare ämnet. ;) Vi vet ju (?) från förlängningen av blå linjen från Kungsträdgården till Sofia att man måste gå djupt under vattnet om man inte vill bygga en dyr betongtunnel, något som alltså redan avvisats. Kräver inte en dragning från Fridhemsplan upp i luften vid Liljeholmen också en lång och dyr betongtunnel? Betydligt längre i så fall än betongtunneln från Hornstull till Liljeholmen. Eller hur menar du att tågen från Fridhemsplan mot Älvsjö annars ska kunna komma upp på de där depåspåren utan alltför kraftiga lutningar?

Apropå lutningar kan det vara nyttigt att studera nuvarande tunnelbaneprofilen Liljeholmen-Aspudden. Vi ser att det är en svacka rakt under station Liljeholmen. Däremot direkt väster om stationen (söder om man pratar tunnelbanespråk) så reser sig ju ett väldigt berg. Ja, det är ju det berget depåspåret klättrar uppför med typ 4,8% lutning, om jag nu minns rätt. Ja, förresten, det berget som Liljeholmsgallerian och dess garage till stora delar sprängts ut från. Vid en enkel blick kan det förefalla som att det billigaste skulle vara att anlägga plattformen för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö i nord-sydlig riktning strax väster (tunnelbanesöder) om nuvarande stationen i rät vinkel. Då kanske man kan undvika den där svackan, alternativt lägga stationen betydligt närmare ytan, vilket har sina fördelar. I så fall blir det en stor sväng för spåren upp mot Aspudden, men det kan ju ge lite mindre lutningar förstås. ;)

Bild

Jag vet inte om man var medveten om den där svackan i Sverigeförhandlingen, eftersom deras presenterade karta tyder på att nya tunnelbanelinjen tänks göra två 90º-svängar vid Liljeholmen för att bli parallell med nuvarande stationen. Leder nog, som sagt, till en väldigt djup station vid Liljeholmen om man ska spränga under svackan, med ett komplext bygge med alla förbindelsegångar och allt. Men tar man fördyringen genom svackan (vilket jag tar svårt att tro med tanke på alla prutningar som gjorts för att sig vid sidan om svackor för de nya stationerna på blå linjen), ska det nog gå att ta sig upp mot Aspudden om man drar förbindelsespåret väldigt brant uppåt ditåt. Kartan finns tidigare i tråden men här kommer den igen. :)

Bild

Om det fanns några bra odds på det, skulle jag nästan våga satsa på att vi ännu inte har fått presenterat hur det kommer att bli, utan att det krävs lite tankearbete, lite provborrningar, lite plånbokskramande och lite diskussioner först. :cheesygrin:
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Inge » sön 23 apr, 2017 13:19

Reimersholme står också på berg om man väljer en västlig dragning, så sänktunneln under Årstaviken behöver inte bli mycket längre än fnuvarande. Däremot är det oklart för mig hur djupt man måste gå under Riddarfjärden, så det är en anledning till reservationen. Den andra är förstås området precis runt Liljeholmen. Att läggs stationen i Nybodahöjden leder till långa gångvägar, jämför den till hissen.

Så, ja det finns en del arbete kvar att göra. För övrigt hade det varit mycket bättre om man tagit lite mer av pengarna från den här förhandlingen till att få till bra lösningar för den förra.

En ny station längs Solnavägen var bra. Men ännu bättre vore en bäter lösning vid Solna C. Ännu viktigare ändå en bra lösning vid Odenplan och viktigast av allt 10-vagnarplattformar på Nackagrenen.

Detta hade varit betydligt viktigare än ytterligare en nedprutad tunnelbanegren. Billigare dessutom.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav LÅ1 » sön 23 apr, 2017 13:29

Hur mycket av "verklighetens folk" har överhuvud taget tittat närmare på dessa planer? Är det inte bar politiker och andra tyckare som hittat ett bra ställe att dra T-bana på. Kanske även samhällsplanerar etc. har varit med om att skapa visionen. Men tekniker av olika slag, har de tittat och bedömt möjligheterna att förverkliga idéerna? (Jämför med alla tyckare som vill gräva ner Söderströmsbron.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Inge » sön 23 apr, 2017 13:31

Ute och åker skrev:Apropå lutningar kan det vara nyttigt att studera nuvarande tunnelbaneprofilen Liljeholmen-Aspudden. Vi ser att det är en svacka rakt under station Liljeholmen. Däremot direkt väster om stationen (söder om man pratar tunnelbanespråk) så reser sig ju ett väldigt berg. Ja, det är ju det berget depåspåret klättrar uppför med typ 4,8% lutning, om jag nu minns rätt. Ja, förresten, det berget som Liljeholmsgallerian och dess garage till stora delar sprängts ut från. Vid en enkel blick kan det förefalla som att det billigaste skulle vara att anlägga plattformen för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö i nord-sydlig riktning strax väster (tunnelbanesöder) om nuvarande stationen i rät vinkel. Då kanske man kan undvika den där svackan, alternativt lägga stationen betydligt närmare ytan, vilket har sina fördelar. I så fall blir det en stor sväng för spåren upp mot Aspudden, men det kan ju ge lite mindre lutningar förstås. ;)

Bild

Jag vet inte om man var medveten om den där svackan i Sverigeförhandlingen, eftersom deras presenterade karta tyder på att nya tunnelbanelinjen tänks göra två 90º-svängar vid Liljeholmen för att bli parallell med nuvarande stationen. Leder nog, som sagt, till en väldigt djup station vid Liljeholmen om man ska spränga under svackan, med ett komplext bygge med alla förbindelsegångar och allt. Men tar man fördyringen genom svackan (vilket jag tar svårt att tro med tanke på alla prutningar som gjorts för att sig vid sidan om svackor för de nya stationerna på blå linjen), ska det nog gå att ta sig upp mot Aspudden om man drar förbindelsespåret väldigt brant uppåt ditåt.
Det är ju drygt en kilometer mellan Liljeholmen och Aspudden, så varje procent ger tio meter. Jag antar att man därmed kan komma tillräckligt djupt. Under alla omständigheter går det bra om anslutningen ligger söder om stationen. Vilket den ändå bör göra för spåret söderut av andra anledningar, se ovan.

Men det blir ju väldigt djupt att gå under svackan. Återigen med mindre smidiga byten som följd.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » sön 23 apr, 2017 13:48

Inge skrev:Reimersholme står också på berg om man väljer en västlig dragning, så sänktunneln under Årstaviken behöver inte bli mycket längre än fnuvarande. Däremot är det oklart för mig hur djupt man måste gå under Riddarfjärden, så det är en anledning till reservationen. Den andra är förstås området precis runt Liljeholmen. Att läggs stationen i Nybodahöjden leder till långa gångvägar, jämför den till hissen.

Ja, eftersom Citybanan byggs i en betongtunnel under Riddarfjärden, så anade jag att jag skulle hitta användbar information där. ;)

Länk: http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Citybanan/Tunneln-i-Riddarfjarden/

Citat från länken: "Citybanan går mestadels i berg, men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattnet för att Citybanan skulle kunna byggas i en bergtunnel. Lösningen blev en 300 meter lång sänktunnel som nu ligger i Riddarfjärden."

Att bygga en station under Nybodahöjden för att hålla sig helt inom berg, behövs inte om man lägger station Liljeholmen för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö i nord-sydlig riktning strax väster om nuvarande stationen. Men betydligt närmare anslutning till nuvarande västra (södra) biljetthallen än hissbanan till Nybodahöjden. Men så tycks alltså inte Sverigeförhandlingen ha tänkt. Frågan är hur mycket de har tänkt på berggrunden egentligen? Men det klarnar väl senare, när de ändrar sina spårdragningsplaner vid Liljeholmen (igen). ;)

Fast en bergtunnel i den riktningen blir väldigt svår att kombinera med en sänktunnel till Reimersholme förstås! :cheesygrin:
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster