Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 18 apr, 2017 11:24

Ulrik Berggren skrev:
Inge skrev:
Men inte bara ett höjt pris hägrar. Med vetot skapas också möjlighet för kommunen att tvinga folk att bo som kommunen vill istället för som folk skulle vilja, eftersom vetot används för att förhindra denna vilja.


Det finns lätt insedda orsaker till att kommunerna bör ha detta veto, då det är de som åker på de extra kostnader det innebär att (om) invånarna väljer att bosätta sig jämt utspritt istället för i anslutning till befintlig service, skolor mm. Men du kanske anser att den skattehöjning som krävs för att täcka upp för detta är värd att ta?

Ge upp, Ulrik. Du kan inte bedriva några meningsfulla diskussioner mot en som lider av så grava vanföreställningar som " kommunalpolitikernas och tjänstemännens småskurenhet och personliga makt, mot samhällets bästa" (jag var vänlig nog att plocka bort särskrivningen i citatet). Alla folkvalda och tjänstemän - och speciellt inom SLLs trafikförvaltninmg - är ju nämligen inkompetenta nollor, som i bästa fall bedriver någon form av "pysselsättning". För att inte tala om offentliganställda, och särskilt personalen hos trafikentreprenörerna - lata oduglingar. Och de flesta domare - speciellt nämndemän - korrupta skurkar.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 841
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Kantorn » ons 19 apr, 2017 20:05

Lars_L skrev:På den gemensamma sträckan fram till Roslags Näsby finns det ju bara två plankorsningar kvar, en vid Frescati och en vid Enebyberg. Båda går egentligen att ta bort, utan några större problem. Man kan ju fråga sig om man behöver ha kommersiell blomsterförsäljning vid Frescati. Lättast är väl att köpa ut Plantagen och så gör man något trevligt av platsen istället. Då räcker det med småvägarna från bron via Lilla Frescativägen för kvarvarande verksamhet. Från till Enebyberg går det ju utmärkt att ta sig utan möjligheten att korsa Roslagsbanan, så den är ju också bara att ta bort.

Funderar på hur man löser Frescati, och undrar om det trots allt inte är lättast att höja upp RB ca [snusk] meter...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7029
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Odd » fre 21 apr, 2017 23:10

DN har idag lite mer information om det hela, även om det är lite motstridiga uppgifter.
http://www.dn.se/sthlm/nya-t-banan-blir-en-gren-pa-roda-linjen/

Det står att den nya linjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan blir en del av tunnelbana 2, och man skriver att "den nya röda grenen gör att resenärer kan åka direkt till Fridhemsplan ända från Skärholmen eller Älvsjö", vilket jag tolkar som att det blir en integrerad del enligt följande:
nyatub2.png
nyatub2.png (9.21 KiB) Visad 1486 gånger

I så fall tycker jag det skulle vara en väldigt naturlig sak att integrera den nya blindtarmen mellan Odenplan och Solna Station i denna utbyggnad i stället, genom att från Fridhemsplan fortsätta till Karolinska och vidare enligt nuvarande planerade blindtarm (lila linje i illustrationen). På så sätt skulle man slippa parallellkörningen av tunnelbanan och pendeltåget mellan Odenplan och Solna Station och därmed öka antal möjligheter som man kan resa.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4058
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » lör 22 apr, 2017 7:58

Inge skrev:Har inte tillgång till DN-artikeln, men jag tror inte riktigt att det är så som Odd beskriver som man tänkt. Tex tror jag inte att man tänkt sig att det skall gå att åka mellan Aspudden och Älvsjö.

Det jag tyvärr misstänker att man tänker sig är en grenstation till under Liljeholmen, där banan från Fridhemsplan delar sig till en mot Aspudden och en mor Älvsjö. Vid Aspudden tänker man sig nog inget särskilt,,utan jag är rädd för att man tänker sig att tågen från Liljeholmen nedre och övre skall förena sig på linjen mmellan Liljeholmen och Aspudden.

Tyvärr, eftersom i en sådan lösning förlänger intervallen mellan tågen och sänker kapaciteten i systemet.

Jag misstänker nog också att man tänker sig det beskrivna. :)

Däremot är jag inte fullt så pessimistisk om att det skulle sänka kapaciteten i systemet. Eller, det beror förstås på vad man refererar till. Jag ska utveckla det lite. ;)

Att det sänker kapaciteten sett till bara sträckan Älvsjö-Fridhemsplan håller jag förstås med om. I något tidigare dokument angav man 5-minuterstrafik med halvlängdståg som trafikering där. Å andra sidan såg jag i samma dokument att man tänkte sig förbindelsespår till depån i Nyboda. Och eftersom man numera angivit övergivit den tanken och angett förbindelsespår till depån i Norsborg istället, så tyder ju det på att man tänkt till ytterligare. ;)

Och så kom man väl på att man kan använda förbindelsespåret till depån i Norsborg som trafikspår, och det är väl så tanken om trafikering Skärholmen-Fridhemsplan vuxit fram? Nu har man ju tidigare försökt anlägga vändspår längs utomhussträckan Skärholmen-Vårberg (i första hand bredda Vårberg med ytterligare ett spår) för att möjliggöra att kunna vända tåg där, som en billigare lösning än att investera i dyrbara ombyggnader i betongtunnlar/tunnlar. Men det stupade på att omkringboendes protester mot att utvidga spårområdet var större än viljan och övertygelsen om att bygga den vändmöjligheten.

Innan Sverigeförhandlingens tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan hade kläckts, har man ju uppgivit att den möjliga förtätningen på röda linjen med nytt signalsystem skulle ske med en ny linje Alby-Mörby Centrum. Det kanske är så att man reviderat även den planen och nu tänker sig en ny linje Alby-Fridhemsplan istället? Men hur skulle det kunna sänka kapaciteten på sträckan Liljeholmen-Östermalmstorg? Om man väljer att referera till den sträckan istället. Det borde väl snarare öka kapaciteten på den sträckan, om några tåg från Norsborgsgrenen länkas av till Fridhemsplan istället? Då kanske man får plats med några fler tåg från Fruängen istället, där det är väl trångt med resenärer från alla nya bostäder vid Telefonplan och Fruängen, och fler kommer när Spårväg Syd ansluter till Fruängen.

I så fall kan man ju nästan tycka att det finns en del poänger med den där nya tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan, om man kan förtäta trafiken från Norsborg och köra mot Fridhemsplan utan att just belasta den gemensamma sträckan Liljeholmen-Östermalmstorg? Kräver förstås en del precision om man ska fläta ihop linjer på det sättet, men det kanske automatisk drift kan fixa? :D

Det finns för all del en del poänger emot också, t ex om man skulle satsat på andra storstadsåtgärder för Stockholm i Sverigeförhandlingen istället. Men man kanske har befarat att Spårväg Syd och de nya resenärerna från nya bostadsområden längs dess sträckning skulle medföra så pass stor tillströmning till röda linjen, så man såg detta som en möjlighet att öka kapaciteten på röda linjen? Eller, hur var det nu, ökar den eller sänker man den? ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » lör 22 apr, 2017 8:25

Inge skrev:Det är klart att om man väldigt strikt prioriterar tågen som kommer från centrum framför de som kommer från Fridhemsplan behöver det inte bli så negativt för tågen från centrum. Däremot begränsar det förstås kapaciteten från Fridhemsplan, men det är givetvis av underordnad betydelse. Det viktiga är ju att det inte blir tåg stående uppåt Hornstull för att man inte hittar luckor att köra mot Skärholmen i. Om man vill vara säker på att inte sänka kapaciteten får det inte ens uppstå hastighetssänkningar fram till Liljeholmen på grund av sammanväxlingen.

Norrut blir problemet av lite annan art. Då handlar det mer om att fler tåg mellan Skärholmen och Liljeholmen riskerar att störa läget för de tåg som skall in mot centrum. Är de ur läge uppstår luckor vid Liljeholmen vilket också sänker kapaciteten.

Jag håller med om den analysen. Det krävs nog automatisk drift (eller vad nu benämningen är) för att klara det. Ytterligare ett argument för det i så fall. ;)

Automatisk drift ska naturligtvis vara designad så att inga tåg blir stående i tunnlar. Är något tåg försenat så ska efterföljande tåg sänka farten för att inte komma ikapp, istället för att köra på max och sedan bli stående. Är energibesparande också. :)

Dessutom kan tilläggas att man kan väl aldrig planera att bygga den nya tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan UTAN automatisk drift om man samtidigt förbereder röda linjen för automatisk drift? Och bygger man nya tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan med automatisk drift så blir logiken att även röda linjen måste få automatisk drift. Annars kan man börja snacka störningar! Se där, ytterligare ett litet argument för automatisk drift. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav AdrianLangemar » lör 22 apr, 2017 8:53

Det kommer inte att bli några problem med kapaciteten om man bara ser till att Liljeholmen nedre får två spår i varje riktning, med eller utan förarlösa tåg.

Norrut
Idag händer det ju ibland att norrgående tåg får vänta vid Liljeholmen på att spåret mot innerstan ska bli ledigt. Det blir samma sak på Liljeholmen nedre. Ingen som helst skillnad om man har två spår där också. Eftersom tåget kan stå på perrongen i väntan på att spåret mot Fridhemsplan ska bli ledigt kommer inte tåget från Aspudden mot Hornstull att hindras. Som sagt, det kommer att fungera alldeles utmärkt.

Söderut
Här kommer det ibland att hända att tåg mot Norsborgsgrenen måste vänta vid Liljeholmen på att spåret mot Aspudden ska bli ledigt. Tåg mot Fruängen får gå på mittenperrongen så att de tågen inte hindras. Samma sak på nedre perrongen för tågen mot Älvsjö.

För södergående tåg som kommer från nuvarande banan finns dock problemet att tågen mot Fruängen måste åka på samma spår som tågen mot Norsborg en liten bit efter Liljeholmen. Kanske är bättre att se till att tågen från Hornstull mot Aspudden kan vänta i tunneln efter Liljeholmen så att tågen mot Fruängen inte hindras. Kräver dock tillräckligt lång sträcka mellan växeln till Fruängsgrenen och växeln från Fridhemsplansgrenen. Eller så får man bygga om spårsystemet söder om Liljeholmen, så att tågen mot antingen Norsborg respektive Fruängen kan gå från olika spår i Liljeholmen utan att det blir korsande tågvägar efter stationen.
Senast redigerad av AdrianLangemar lör 22 apr, 2017 8:54, redigerad totalt 1 gång.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » lör 22 apr, 2017 8:54

Inge skrev:Vad gäller spårväg syd, så kommer den ju att tangera samtliga grenar, men mest torde den föra resenärer till Skärholmen. Det är väl för Glömstadalen man vill bygga den. Och visst vore det värt att fundera på om man istället för att bygga nya vändspår längs tunnelbanan helt enkelt vek av en tunnelbanegren mot Glömstadalen och Flemmingsberg istället för spårväg syd.

En linje Flemingsberg - Masmo - Liljeholmen - Fridhemsplan skulle ge den nya tunnelbanan ett visst mervärde. Något den är i behov av.

Du har klara poänger där. Just att Spårväg Syd kommer att mata Masmo, visar hur ogenomtänkt det är att som man lyckas med i samma presentationsvända från Sverigeförhandlingen BÅDE föreslå spårväg till Masmo och sedan en tunnelbanelinje från Fridhemsplan till... Skärholmen! Utan att passera Masmo alltså! Klarar man inte att med så stora resurser tänka igenom saker lite bättre så kan man ju nästan börja undra lite om kvaliteten på utredningsarbetet totalt sett. Ditt förslag om att utreda tunnelbanegren mot Glömstadalen är intressant! Tunnelbanelinje Fridhemsplan-Liljeholmen-Masmo-Glömstadalen borde ju vara minst lika intressant som Spårväg Syd till Masmo och byte till tunnelbana där. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » lör 22 apr, 2017 9:17

AdrianLangemar skrev:Det kommer inte att bli några problem med kapaciteten om man bara ser till att Liljeholmen nedre får två spår i varje riktning, med eller utan förarlösa tåg.

Norrut
Idag händer det ju ibland att norrgående tåg får vänta vid Liljeholmen på att spåret mot innerstan ska bli ledigt. Det blir samma sak på Liljeholmen nedre. Ingen som helst skillnad om man har två spår där också. Eftersom tåget kan stå på perrongen i väntan på att spåret mot Fridhemsplan ska bli ledigt kommer inte tåget från Aspudden mot Hornstull att hindras. Som sagt, det kommer att fungera alldeles utmärkt.

Söderut
Här kommer det ibland att hända att tåg mot Norsborgsgrenen måste vänta vid Liljeholmen på att spåret mot Aspudden ska bli ledigt. Tåg mot Fruängen får gå på mittenperrongen så att de tågen inte hindras. Samma sak på nedre perrongen för tågen mot Älvsjö.

För södergående tåg som kommer från nuvarande banan finns dock problemet att tågen mot Fruängen måste åka på samma spår som tågen mot Norsborg en liten bit efter Liljeholmen. Kanske är bättre att se till att tågen från Hornstull mot Aspudden kan vänta i tunneln efter Liljeholmen så att tågen mot Fruängen inte hindras. Kräver dock tillräckligt lång sträcka mellan växeln till Fruängsgrenen och växeln från Fridhemsplansgrenen. Eller så får man bygga om spårsystemet söder om Liljeholmen, så att tågen mot antingen Norsborg respektive Fruängen kan gå från olika spår i Liljeholmen utan att det blir korsande tågvägar efter stationen.

Jag tycker nog att både "tåget kan stå på perrongen i väntan på att spåret mot Fridhemsplan ska bli ledigt" och "Kanske är bättre att se till att tågen från Hornstull mot Aspudden kan vänta i tunneln efter Liljeholmen så att tågen mot Fruängen inte hindras" är oönskade störningar. Om än inte nödvändigtvis direkt inverkande på kapaciteten, så kan det få indirekt påverkan på kapaciteten att det upplevs som alltför störningskänsligt och man därför inte vill köra så. Ungefär som man med nuvarande signalsystemet på röda linjen inte vill köra tätare än 150 sekunder mellan tågen trots att signalsystemet rent tekniskt klarare tätare trafik.

Som du skriver kan man bygga om spårsystemet vid Liljeholmen, men med nuvarande spårsystem finns "förbättringspotential" som man inte vill utnyttja därför att man vill ha trapplös omstigning till bussterminalen. Vid Liljeholmen ser man att när vändande tåg vid Liljeholmen ankommit till mittplattformen (spår 3) så kan efterföljande tåg mot Norsborg nästan direkt efteråt köra in mot den södra plattformen (spår 4). Använder man de båda spåren växelvis så kanske kapaciteten skulle öka men folk som måste springa i trappor skulle nog bli missnöjdare. Samma missnöjdhet skulle nog dessvärre visa sig även om man bygger om spårsystemet som du skissar. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav AdrianLangemar » lör 22 apr, 2017 9:35

Ute och åker skrev:Jag tycker nog att både "tåget kan stå på perrongen i väntan på att spåret mot Fridhemsplan ska bli ledigt" och "Kanske är bättre att se till att tågen från Hornstull mot Aspudden kan vänta i tunneln efter Liljeholmen så att tågen mot Fruängen inte hindras" är oönskade störningar. Om än inte nödvändigtvis direkt inverkande på kapaciteten, så kan det få indirekt påverkan på kapaciteten att det upplevs som alltför störningskänsligt och man därför inte vill köra så. Ungefär som man med nuvarande signalsystemet på röda linjen inte vill köra tätare än 150 sekunder mellan tågen trots att signalsystemet rent tekniskt klarare tätare trafik.

Som du skriver kan man bygga om spårsystemet vid Liljeholmen, men med nuvarande spårsystem finns "förbättringspotential" som man inte vill utnyttja därför att man vill ha trapplös omstigning till bussterminalen. Vid Liljeholmen ser man att när vändande tåg vid Liljeholmen ankommit till mittplattformen (spår 3) så kan efterföljande tåg mot Norsborg nästan direkt efteråt köra in mot den södra plattformen (spår 4). Använder man de båda spåren växelvis så kanske kapaciteten skulle öka men folk som måste springa i trappor skulle nog bli missnöjdare. Samma missnöjdhet skulle nog dessvärre visa sig även om man bygger om spårsystemet som du skissar. ;)

Att man endast kör 150-sekunderstrafik i dagsläget är inte av punktlighetsskäl, utan för att SL och MTR inte vill betala den ökade kostnad som tätare trafik skulle innebära, för att man vill få folk att tro att signalsystembytet är en nödvändig investering för att kunna köra tätare trafik, och för att man vill vänta med att öka trafiken tills de nya vagnarna med färre sittplatser kommer, så att resenärerna inte vänjer sig vid att få sittplats.

Den lösning jag har föreslagit har ju sina brister som du påpekar men det är nog det bästa tänkbara trots allt. Ur kapacitetssynpunkt hade det varit ännu bättre att köra alla tåg från Fruängen och Älvsjö till Fridhemsplan och alla tåg från Aspudden till Hornstull, men det skulle bli mycket sämre resmöjligheter då även om man då kan köra något tätare trafik med lite mindre störningskänslighet.

Det finns ju ett alternativ också att man bygger en ny perrong vid Aspudden för tåg från Fridhemsplan, det skulle vara det bästa för resenärerna men det är knappast värt kostnaden.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » lör 22 apr, 2017 10:01

AdrianLangemar skrev:Att man endast kör 150-sekunderstrafik i dagsläget är inte av punktlighetsskäl, utan för att SL och MTR inte vill betala den ökade kostnad som tätare trafik skulle innebära, för att man vill få folk att tro att signalsystembytet är en nödvändig investering för att kunna köra tätare trafik, och för att man vill vänta med att öka trafiken tills de nya vagnarna med färre sittplatser kommer, så att resenärerna inte vänjer sig vid att få sittplats.

Kanske det där "man vill få folk att tro" syftar på de beslutande politikerna? För det är ju ytterst de som sitter på penningpåsen och då gäller det ju att hitta slagkraftiga argument för att få finansierat sitt nya signalsystem. ;)

Synkandet av ökandet av trafiken med idrifttagandet av de nya vagnarna, kan ju händelsevis bero på att antalet sittplatser i båda fallen blir ungefär i samma storleksordning (24 tåg i rusningstrafik x Cx/C20 = knappt 9000 sittplatser per timme, 30 tåg i rusningstrafik x C30 = knappt 9000 sittplatser per timme). :)

Vill man hålla antalet sittplatser ungefär oförändrat från Fruängen/Ropsten/Mörby Centrum under högtrafik så får man förtäta till 4-minuterstrafik med C30 jämfört med 5-minuterstrafk med Cx/C20 (i analogi med kalkylen nyss,i båda fallen knappt 4500 sittplatser per timme).

Norsborgsgrenen kan ju få ökat antal sittplatser medräknat en ny linje till Fridhemsplan. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav AdrianLangemar » lör 22 apr, 2017 10:11

Inge skrev:Det där funkar inte. Om man tex har en störning så att två tåg I rad kommer från Hornstull på väg mot Skärholmen, då kan man inte låta det första så och vänta in någon lucka mellan tågen från Fridhemsplan. Då får du snart en kö under hela Södermalm. Om det skall funka hjälpligt måste tågen från Hornstull ha absolut prioritet och tågen från Fridhemsplan får helt enkelt gå glesare.

Självklart ska man inte köra två tåg i rad mot Skärholmen, utan dirigera om det ena tåget mot Fruängen.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav LÅ1 » lör 22 apr, 2017 11:29

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12109
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Odd » lör 22 apr, 2017 21:38


Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4058
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav gek » lör 22 apr, 2017 22:18

Odd skrev:

Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.


Det blir mer överskådligt om enskilda projekt såsom Fridhemsplan - Älvsjö diskuteras i separata trådar, och förhandlingstråden begränsas till övergripande frågor relaterade till Sverigeförhandlingen.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 837
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav LÅ1 » sön 23 apr, 2017 1:08

gek skrev:
Odd skrev:

Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.


Det blir mer överskådligt om enskilda projekt såsom Fridhemsplan - Älvsjö diskuteras i separata trådar, och förhandlingstråden begränsas till övergripande frågor relaterade till Sverigeförhandlingen.

Precis, håller fullständigt med gek! Det var därför jag lite diskret (eller kanske inte så diskret) hänvisade till den andra tråden. Och den andra, mer specifika, tråden fanns redan när diskussionen om Fridhemsplan - Älvsjö initierades i den här tråden.

Nu kanske jag uppfattas som klassens ordningsman, så jag ber om ursäkt direkt!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12109
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » sön 23 apr, 2017 12:06

gek skrev:
Odd skrev:

Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.


Det blir mer överskådligt om enskilda projekt såsom Fridhemsplan - Älvsjö diskuteras i separata trådar, och förhandlingstråden begränsas till övergripande frågor relaterade till Sverigeförhandlingen.

Eller också blir det mer överskådligt om man besvarar ett inlägg i samma tråd. Om det nu råkar finnas flera trådar om UNGEFÄR samma sak, så kan man ju med ledning av Trådens Ämne eller Sökrutan navigera någorlunda. Om det är svårt att känna till vad som diskuteras i alla trådar så är det om möjligt ännu mer omöjligt att få överskådlighet, om ett inlägg i en tråd besvaras i en annan tråd. Alltså inte att jag precis tycker så, bara att man KAN tycka så! Dessutom blandas det ju friskt i diskussionen både nya tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö, röda linjen, Spårväg Syd och lite annat smått och gott, medan den andra tråden var en direkt fråga om en koppling till Aspudden... öhhh... det är ju den jag diskuterar här. Jag borde kanske ha tagit citaten från den här tråden och kommenterat dem i den andra tråden... :oops: Eller inte. Sorry!

Inge skrev:För att återgå till ämnet. Tyvärr är det förmodligen väldigt dyrt att försöka ge sig på att ansluta den nuvarande stationen med linjen norrut. Däremot är den väsentligen färdigansluten söderut. Tågen mot Älvsjö skulle kunna gå via depåspåren. Optimalt vore en anläggning i två plan, ett för varje riktning.

För att återgå till ämnet som sagt. Eller åtminstone liiite närmare ämnet. ;) Vi vet ju (?) från förlängningen av blå linjen från Kungsträdgården till Sofia att man måste gå djupt under vattnet om man inte vill bygga en dyr betongtunnel, något som alltså redan avvisats. Kräver inte en dragning från Fridhemsplan upp i luften vid Liljeholmen också en lång och dyr betongtunnel? Betydligt längre i så fall än betongtunneln från Hornstull till Liljeholmen. Eller hur menar du att tågen från Fridhemsplan mot Älvsjö annars ska kunna komma upp på de där depåspåren utan alltför kraftiga lutningar?

Apropå lutningar kan det vara nyttigt att studera nuvarande tunnelbaneprofilen Liljeholmen-Aspudden. Vi ser att det är en svacka rakt under station Liljeholmen. Däremot direkt väster om stationen (söder om man pratar tunnelbanespråk) så reser sig ju ett väldigt berg. Ja, det är ju det berget depåspåret klättrar uppför med typ 4,8% lutning, om jag nu minns rätt. Ja, förresten, det berget som Liljeholmsgallerian och dess garage till stora delar sprängts ut från. Vid en enkel blick kan det förefalla som att det billigaste skulle vara att anlägga plattformen för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö i nord-sydlig riktning strax väster (tunnelbanesöder) om nuvarande stationen i rät vinkel. Då kanske man kan undvika den där svackan, alternativt lägga stationen betydligt närmare ytan, vilket har sina fördelar. I så fall blir det en stor sväng för spåren upp mot Aspudden, men det kan ju ge lite mindre lutningar förstås. ;)

Bild

Jag vet inte om man var medveten om den där svackan i Sverigeförhandlingen, eftersom deras presenterade karta tyder på att nya tunnelbanelinjen tänks göra två 90º-svängar vid Liljeholmen för att bli parallell med nuvarande stationen. Leder nog, som sagt, till en väldigt djup station vid Liljeholmen om man ska spränga under svackan, med ett komplext bygge med alla förbindelsegångar och allt. Men tar man fördyringen genom svackan (vilket jag tar svårt att tro med tanke på alla prutningar som gjorts för att sig vid sidan om svackor för de nya stationerna på blå linjen), ska det nog gå att ta sig upp mot Aspudden om man drar förbindelsespåret väldigt brant uppåt ditåt. Kartan finns tidigare i tråden men här kommer den igen. :)

Bild

Om det fanns några bra odds på det, skulle jag nästan våga satsa på att vi ännu inte har fått presenterat hur det kommer att bli, utan att det krävs lite tankearbete, lite provborrningar, lite plånbokskramande och lite diskussioner först. :cheesygrin:
Ute och åker
 
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav LÅ1 » sön 23 apr, 2017 12:29

Hur mycket av "verklighetens folk" har överhuvud taget tittat närmare på dessa planer? Är det inte bar politiker och andra tyckare som hittat ett bra ställe att dra T-bana på. Kanske även samhällsplanerar etc. har varit med om att skapa visionen. Men tekniker av olika slag, har de tittat och bedömt möjligheterna att förverkliga idéerna? (Jämför med alla tyckare som vill gräva ner Söderströmsbron.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12109
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » sön 23 apr, 2017 12:48

Inge skrev:Reimersholme står också på berg om man väljer en västlig dragning, så sänktunneln under Årstaviken behöver inte bli mycket längre än fnuvarande. Däremot är det oklart för mig hur djupt man måste gå under Riddarfjärden, så det är en anledning till reservationen. Den andra är förstås området precis runt Liljeholmen. Att läggs stationen i Nybodahöjden leder till långa gångvägar, jämför den till hissen.

Ja, eftersom Citybanan byggs i en betongtunnel under Riddarfjärden, så anade jag att jag skulle hitta användbar information där. ;)

Länk: http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Citybanan/Tunneln-i-Riddarfjarden/

Citat från länken: "Citybanan går mestadels i berg, men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattnet för att Citybanan skulle kunna byggas i en bergtunnel. Lösningen blev en 300 meter lång sänktunnel som nu ligger i Riddarfjärden."

Att bygga en station under Nybodahöjden för att hålla sig helt inom berg, behövs inte om man lägger station Liljeholmen för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö i nord-sydlig riktning strax väster om nuvarande stationen. Men betydligt närmare anslutning till nuvarande västra (södra) biljetthallen än hissbanan till Nybodahöjden. Men så tycks alltså inte Sverigeförhandlingen ha tänkt. Frågan är hur mycket de har tänkt på berggrunden egentligen? Men det klarnar väl senare, när de ändrar sina spårdragningsplaner vid Liljeholmen (igen). ;)

Fast en bergtunnel i den riktningen blir väldigt svår att kombinera med en sänktunnel till Reimersholme förstås! :cheesygrin:
Ute och åker
 
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav LÅ1 » sön 23 apr, 2017 12:59

Det berg ni avser är väl Nybohovsberget? Nybodahöjden är det berg som Tvärbanan passerar genom på sin väg mellan Årstadal och Årstaberg. Och dit går det ingen hissbana från Liljeholmen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12109
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » sön 23 apr, 2017 13:11

LÅ1 skrev:Det berg ni avser är väl Nybohovsberget? Nybodahöjden är det berg som Tvärbanan passerar genom på sin väg mellan Årstadal och Årstaberg. Och dit går det ingen hissbana från Liljeholmen.

Mycket riktigt! Jag skrev Nybohovsberget först, men sedan ändrade jag till Nybodahöjden för att det skulle matcha inlägget jag kommenterade, för att få den "överskådlighet" som efterlystes nyss i tråden. :)

Mer för överskådlighetens skull. När jag talar om en nordsydlig station vid Liljeholmen för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö så menar jag INTE under Nybohovsberget, utan så strax under som det är möjligt det öppna spårområde där det nu ligger en massa växlar (som också nämnts i tråden som lämpligt offer för ombyggnader) vid bergväggar. Då kan man dra både relativt grunt och nära nuvarande biljetthallen. Berget sträcker sig dessutom högt även norrut och hyfsat söderut också. Om man nu kan tänka sig att dra i en västligare och med stor sannolikhet billigare båge än den östliga från Liljeholmen och norrut som Sverigeförhandlingen ritat på kartan. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 496
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AGR, Sune41 och 3 gäster