Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Odd » lör 22 apr, 2017 21:38


Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4039
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav gek » lör 22 apr, 2017 22:18

Odd skrev:

Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.


Det blir mer överskådligt om enskilda projekt såsom Fridhemsplan - Älvsjö diskuteras i separata trådar, och förhandlingstråden begränsas till övergripande frågor relaterade till Sverigeförhandlingen.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 829
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav LÅ1 » sön 23 apr, 2017 1:08

gek skrev:
Odd skrev:

Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.


Det blir mer överskådligt om enskilda projekt såsom Fridhemsplan - Älvsjö diskuteras i separata trådar, och förhandlingstråden begränsas till övergripande frågor relaterade till Sverigeförhandlingen.

Precis, håller fullständigt med gek! Det var därför jag lite diskret (eller kanske inte så diskret) hänvisade till den andra tråden. Och den andra, mer specifika, tråden fanns redan när diskussionen om Fridhemsplan - Älvsjö initierades i den här tråden.

Nu kanske jag uppfattas som klassens ordningsman, så jag ber om ursäkt direkt!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12042
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » sön 23 apr, 2017 12:06

gek skrev:
Odd skrev:

Troligen för att trådskaparen i den andra tråden inte kände till att det redan fanns en tråd om Sverigeförhandlingens utspel. Det är lätt hänt.


Det blir mer överskådligt om enskilda projekt såsom Fridhemsplan - Älvsjö diskuteras i separata trådar, och förhandlingstråden begränsas till övergripande frågor relaterade till Sverigeförhandlingen.

Eller också blir det mer överskådligt om man besvarar ett inlägg i samma tråd. Om det nu råkar finnas flera trådar om UNGEFÄR samma sak, så kan man ju med ledning av Trådens Ämne eller Sökrutan navigera någorlunda. Om det är svårt att känna till vad som diskuteras i alla trådar så är det om möjligt ännu mer omöjligt att få överskådlighet, om ett inlägg i en tråd besvaras i en annan tråd. Alltså inte att jag precis tycker så, bara att man KAN tycka så! Dessutom blandas det ju friskt i diskussionen både nya tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö, röda linjen, Spårväg Syd och lite annat smått och gott, medan den andra tråden var en direkt fråga om en koppling till Aspudden... öhhh... det är ju den jag diskuterar här. Jag borde kanske ha tagit citaten från den här tråden och kommenterat dem i den andra tråden... :oops: Eller inte. Sorry!

Inge skrev:För att återgå till ämnet. Tyvärr är det förmodligen väldigt dyrt att försöka ge sig på att ansluta den nuvarande stationen med linjen norrut. Däremot är den väsentligen färdigansluten söderut. Tågen mot Älvsjö skulle kunna gå via depåspåren. Optimalt vore en anläggning i två plan, ett för varje riktning.

För att återgå till ämnet som sagt. Eller åtminstone liiite närmare ämnet. ;) Vi vet ju (?) från förlängningen av blå linjen från Kungsträdgården till Sofia att man måste gå djupt under vattnet om man inte vill bygga en dyr betongtunnel, något som alltså redan avvisats. Kräver inte en dragning från Fridhemsplan upp i luften vid Liljeholmen också en lång och dyr betongtunnel? Betydligt längre i så fall än betongtunneln från Hornstull till Liljeholmen. Eller hur menar du att tågen från Fridhemsplan mot Älvsjö annars ska kunna komma upp på de där depåspåren utan alltför kraftiga lutningar?

Apropå lutningar kan det vara nyttigt att studera nuvarande tunnelbaneprofilen Liljeholmen-Aspudden. Vi ser att det är en svacka rakt under station Liljeholmen. Däremot direkt väster om stationen (söder om man pratar tunnelbanespråk) så reser sig ju ett väldigt berg. Ja, det är ju det berget depåspåret klättrar uppför med typ 4,8% lutning, om jag nu minns rätt. Ja, förresten, det berget som Liljeholmsgallerian och dess garage till stora delar sprängts ut från. Vid en enkel blick kan det förefalla som att det billigaste skulle vara att anlägga plattformen för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö i nord-sydlig riktning strax väster (tunnelbanesöder) om nuvarande stationen i rät vinkel. Då kanske man kan undvika den där svackan, alternativt lägga stationen betydligt närmare ytan, vilket har sina fördelar. I så fall blir det en stor sväng för spåren upp mot Aspudden, men det kan ju ge lite mindre lutningar förstås. ;)

Bild

Jag vet inte om man var medveten om den där svackan i Sverigeförhandlingen, eftersom deras presenterade karta tyder på att nya tunnelbanelinjen tänks göra två 90º-svängar vid Liljeholmen för att bli parallell med nuvarande stationen. Leder nog, som sagt, till en väldigt djup station vid Liljeholmen om man ska spränga under svackan, med ett komplext bygge med alla förbindelsegångar och allt. Men tar man fördyringen genom svackan (vilket jag tar svårt att tro med tanke på alla prutningar som gjorts för att sig vid sidan om svackor för de nya stationerna på blå linjen), ska det nog gå att ta sig upp mot Aspudden om man drar förbindelsespåret väldigt brant uppåt ditåt. Kartan finns tidigare i tråden men här kommer den igen. :)

Bild

Om det fanns några bra odds på det, skulle jag nästan våga satsa på att vi ännu inte har fått presenterat hur det kommer att bli, utan att det krävs lite tankearbete, lite provborrningar, lite plånbokskramande och lite diskussioner först. :cheesygrin:
Ute och åker
 
Inlägg: 452
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav LÅ1 » sön 23 apr, 2017 12:29

Hur mycket av "verklighetens folk" har överhuvud taget tittat närmare på dessa planer? Är det inte bar politiker och andra tyckare som hittat ett bra ställe att dra T-bana på. Kanske även samhällsplanerar etc. har varit med om att skapa visionen. Men tekniker av olika slag, har de tittat och bedömt möjligheterna att förverkliga idéerna? (Jämför med alla tyckare som vill gräva ner Söderströmsbron.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12042
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » sön 23 apr, 2017 12:48

Inge skrev:Reimersholme står också på berg om man väljer en västlig dragning, så sänktunneln under Årstaviken behöver inte bli mycket längre än fnuvarande. Däremot är det oklart för mig hur djupt man måste gå under Riddarfjärden, så det är en anledning till reservationen. Den andra är förstås området precis runt Liljeholmen. Att läggs stationen i Nybodahöjden leder till långa gångvägar, jämför den till hissen.

Ja, eftersom Citybanan byggs i en betongtunnel under Riddarfjärden, så anade jag att jag skulle hitta användbar information där. ;)

Länk: http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Citybanan/Tunneln-i-Riddarfjarden/

Citat från länken: "Citybanan går mestadels i berg, men mellan Riddarholmen och Söder Mälarstrand ligger berget för djupt under vattnet för att Citybanan skulle kunna byggas i en bergtunnel. Lösningen blev en 300 meter lång sänktunnel som nu ligger i Riddarfjärden."

Att bygga en station under Nybodahöjden för att hålla sig helt inom berg, behövs inte om man lägger station Liljeholmen för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö i nord-sydlig riktning strax väster om nuvarande stationen. Men betydligt närmare anslutning till nuvarande västra (södra) biljetthallen än hissbanan till Nybodahöjden. Men så tycks alltså inte Sverigeförhandlingen ha tänkt. Frågan är hur mycket de har tänkt på berggrunden egentligen? Men det klarnar väl senare, när de ändrar sina spårdragningsplaner vid Liljeholmen (igen). ;)

Fast en bergtunnel i den riktningen blir väldigt svår att kombinera med en sänktunnel till Reimersholme förstås! :cheesygrin:
Ute och åker
 
Inlägg: 452
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav LÅ1 » sön 23 apr, 2017 12:59

Det berg ni avser är väl Nybohovsberget? Nybodahöjden är det berg som Tvärbanan passerar genom på sin väg mellan Årstadal och Årstaberg. Och dit går det ingen hissbana från Liljeholmen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12042
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » sön 23 apr, 2017 13:11

LÅ1 skrev:Det berg ni avser är väl Nybohovsberget? Nybodahöjden är det berg som Tvärbanan passerar genom på sin väg mellan Årstadal och Årstaberg. Och dit går det ingen hissbana från Liljeholmen.

Mycket riktigt! Jag skrev Nybohovsberget först, men sedan ändrade jag till Nybodahöjden för att det skulle matcha inlägget jag kommenterade, för att få den "överskådlighet" som efterlystes nyss i tråden. :)

Mer för överskådlighetens skull. När jag talar om en nordsydlig station vid Liljeholmen för tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö så menar jag INTE under Nybohovsberget, utan så strax under som det är möjligt det öppna spårområde där det nu ligger en massa växlar (som också nämnts i tråden som lämpligt offer för ombyggnader) vid bergväggar. Då kan man dra både relativt grunt och nära nuvarande biljetthallen. Berget sträcker sig dessutom högt även norrut och hyfsat söderut också. Om man nu kan tänka sig att dra i en västligare och med stor sannolikhet billigare båge än den östliga från Liljeholmen och norrut som Sverigeförhandlingen ritat på kartan. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 452
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Ute och åker » sön 23 apr, 2017 13:52

Inge skrev:Nybohovsberget heter det kanske. Av kartan ser det dock ut att fortsatt stupa brant under marken. Dvs en stor del av "växelområdet" ligger nog inte alls på berg utan på djupa sedimentlagar. Har för mig att det nästan syns i verkligheten också.

Må vara att en eventuell station i berget inte behöver vara lika långt bort som hissbanan, men det blir åndå en bra bit att gå.

Gå? Man åker väl rulltrappa? :)

Man kan se på Eniro (länk) ungefärlig utsträckning av det där berget. Det är det skogsbevuxna området söder om sjön Trekanten och mot sydost mot Årstadalsinfarten. Gränsen för berget går ungefär mitt i det synliga spårområdet. Så västra delen av det uppifrån synliga spårområdet ligger på berg och östra delen på djupa sedimentlager. Mäter man på profilbilden så går berget i dagen ungefär 50 m väster om västra plattformsänden för nuvarande station Liljeholmen. Vill man hålla stationen på betryggande avstånd väster därom kan vi väl säga att den plattformen får ligga 100 m väster om nuvarande plattformarna. Lagom avstånd för en rulltrappa direkt nedåt från biljetthallen! Inte genom spårharpan förstås! :)

Bild

PS. Det finns ett berg öster (norr) om station Liljeholmen också som heter typ Katrineberg. För station Liljeholmen ligger ju på en... öh... svacka. Men där är det mer olämpligt både norr om berget (sedimentlager kring spårvagnshållplats Trekanten) och söder om berget (sedimentlager vid Marievik/Årstadal) så den går bort. Om man inte gillar betongtunnlar och sänktunnlar alltså. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 452
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Odd » sön 23 apr, 2017 15:33

Jag förstår inte riktigt vitsen med att tunnelbanan skall gå mellan Liljeholmen och Årstaberg, då är det bättre om tuben gick (Solna station-) Fridhemsplan-Södermalm-Årsta Torg/Valla torg-Östberga-Älvsjö, om man nu är ute efter att skapa så mycket nytta som möjligt för pengarna.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4039
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav daniel_s » sön 23 apr, 2017 18:55

Bäst av allt vore väl om man helt enkelt lät bli att grena av T-bana 2 till en tredje gren! Ett synnerligen klåfingrigt projekt, särskilt som man nu äntligen är på väg att bli av med den produktionshämmande tredelningen på södra sidan av T-bana 1!
daniel_s
 
Inlägg: 11239
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav TKO » mån 24 apr, 2017 14:14

daniel_s skrev:Bäst av allt vore väl om man helt enkelt lät bli att grena av T-bana 2 till en tredje gren! Ett synnerligen klåfingrigt projekt, särskilt som man nu äntligen är på väg att bli av med den produktionshämmande tredelningen på södra sidan av T-bana 1!


Om det skall betraktas som tre grenar är väl en definitionsfråga!
(Min ringa mening är att "tre granar" förlåt "tre grenar" betyder att tåg från de norra grenarna kan fortsätta mot Norsborg, Fruängen eller Älvsjö. Och något sådant har mej veterligen inte föreslagits - även om det vore en kul grej...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6962
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Enceladus » tor 18 jan, 2018 16:03

Inge skrev:En linje Flemingsberg - Masmo - Liljeholmen - Fridhemsplan skulle ge den nya tunnelbanan ett visst mervärde. Något den är i behov av.


Intressant förslag! Om man utgår från att högern behåller makten i landstinget så är ju tunnelbana helt klart att föredra, åtminstone för stråket mellan Skärholmen och Flemingsberg där det likväl ska byggas cirka 30 000 bostäder. Hur mycket mer skulle en tunnelbana i ytläge kosta jämfört med spårväg, d.v.s. hur många fler bostäder skulle behöva byggas?
Enceladus
 
Inlägg: 1546
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Enceladus » tor 18 jan, 2018 16:40

Inge skrev:För övrigt förstår jag inte varför inte Irene föreslog att Roslagsbanan skulle dras om till Rådhuset när hon ändå var i farten? Poängen måste väl vara att just hon skall få så få byten som möjligt? -De flesta, som jobbar på Östermalm, får ju ändå försämring till följd av omdragningen.


Det verkar råda någon kausalitet mellan Irenes hemvist och Trafikförvaltningens prioriteringar, men Roslagsbanans förlängning är ett dåligt exempel på detta. Täby skulle också kunna ha en förlängd tunnelbana, men för Vallentuna och Österåker är Roslagsbanan det enda alternativet. Det är alltså inte Irene som är den stora vinnaren här, även om hon också är en vinnare (vilket förstås inte är dåligt).
Enceladus
 
Inlägg: 1546
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav Enceladus » tor 18 jan, 2018 16:55

Mr G skrev:Hur den föreslagna t-banelinjen Fridhemsplan - Älvsjö öppnar upp för nya bostäder är svårt att förstå. Endast en ny station utan tidigare spårtrafik, Östberga, och där är det redan välbebyggt. Ev också Årstafältet om man öppnar upp för en exploatering av själva fältet, men frågan är väl då om inte stationerna Östberga och Årstafältet kommer väl nära varandra. Eller kan det finnas fler stationer än de som presenteras i Aftonbladet.

Odenplan - Arenastaden är också konstig, men det har väl avhandlats tidigare.


40 000 av Stockholmsförhandlingens 78 000 bostäder ska byggas "i tunnelbanans influensområde från Gullmarsplan till Hagsätra, Farsta strand och Skarpnäck". Både röda linjen och pendeltåget har högre kapacitetsutnyttjande än gröna linjen enligt officiell statistik. Det enda konstiga är att denna förbindelse inte beslutades tidigare.
Enceladus
 
Inlägg: 1546
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav twr » lör 20 jan, 2018 11:25

Ute och åker skrev:
Inge skrev:Har inte tillgång till DN-artikeln, men jag tror inte riktigt att det är så som Odd beskriver som man tänkt. Tex tror jag inte att man tänkt sig att det skall gå att åka mellan Aspudden och Älvsjö.

Det jag tyvärr misstänker att man tänker sig är en grenstation till under Liljeholmen, där banan från Fridhemsplan delar sig till en mot Aspudden och en mor Älvsjö. Vid Aspudden tänker man sig nog inget särskilt,,utan jag är rädd för att man tänker sig att tågen från Liljeholmen nedre och övre skall förena sig på linjen mmellan Liljeholmen och Aspudden.

Tyvärr, eftersom i en sådan lösning förlänger intervallen mellan tågen och sänker kapaciteten i systemet.

Jag misstänker nog också att man tänker sig det beskrivna. :)

Däremot är jag inte fullt så pessimistisk om att det skulle sänka kapaciteten i systemet. Eller, det beror förstås på vad man refererar till. Jag ska utveckla det lite. ;)

Att det sänker kapaciteten sett till bara sträckan Älvsjö-Fridhemsplan håller jag förstås med om. I något tidigare dokument angav man 5-minuterstrafik med halvlängdståg som trafikering där. Å andra sidan såg jag i samma dokument att man tänkte sig förbindelsespår till depån i Nyboda. Och eftersom man numera angivit övergivit den tanken och angett förbindelsespår till depån i Norsborg istället, så tyder ju det på att man tänkt till ytterligare. ;)

Och så kom man väl på att man kan använda förbindelsespåret till depån i Norsborg som trafikspår, och det är väl så tanken om trafikering Skärholmen-Fridhemsplan vuxit fram? Nu har man ju tidigare försökt anlägga vändspår längs utomhussträckan Skärholmen-Vårberg (i första hand bredda Vårberg med ytterligare ett spår) för att möjliggöra att kunna vända tåg där, som en billigare lösning än att investera i dyrbara ombyggnader i betongtunnlar/tunnlar. Men det stupade på att omkringboendes protester mot att utvidga spårområdet var större än viljan och övertygelsen om att bygga den vändmöjligheten.

Innan Sverigeförhandlingens tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan hade kläckts, har man ju uppgivit att den möjliga förtätningen på röda linjen med nytt signalsystem skulle ske med en ny linje Alby-Mörby Centrum. Det kanske är så att man reviderat även den planen och nu tänker sig en ny linje Alby-Fridhemsplan istället? Men hur skulle det kunna sänka kapaciteten på sträckan Liljeholmen-Östermalmstorg? Om man väljer att referera till den sträckan istället. Det borde väl snarare öka kapaciteten på den sträckan, om några tåg från Norsborgsgrenen länkas av till Fridhemsplan istället? Då kanske man får plats med några fler tåg från Fruängen istället, där det är väl trångt med resenärer från alla nya bostäder vid Telefonplan och Fruängen, och fler kommer när Spårväg Syd ansluter till Fruängen.

I så fall kan man ju nästan tycka att det finns en del poänger med den där nya tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan, om man kan förtäta trafiken från Norsborg och köra mot Fridhemsplan utan att just belasta den gemensamma sträckan Liljeholmen-Östermalmstorg? Kräver förstås en del precision om man ska fläta ihop linjer på det sättet, men det kanske automatisk drift kan fixa? :D

Det finns för all del en del poänger emot också, t ex om man skulle satsat på andra storstadsåtgärder för Stockholm i Sverigeförhandlingen istället. Men man kanske har befarat att Spårväg Syd och de nya resenärerna från nya bostadsområden längs dess sträckning skulle medföra så pass stor tillströmning till röda linjen, så man såg detta som en möjlighet att öka kapaciteten på röda linjen? Eller, hur var det nu, ökar den eller sänker man den? ;)

Jag tror att det här i huvudsak är en korrekt beskrivning av vad som planeras.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6081
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav twr » lör 20 jan, 2018 11:38

Ute och åker skrev:
Inge skrev:Vad gäller spårväg syd, så kommer den ju att tangera samtliga grenar, men mest torde den föra resenärer till Skärholmen. Det är väl för Glömstadalen man vill bygga den. Och visst vore det värt att fundera på om man istället för att bygga nya vändspår längs tunnelbanan helt enkelt vek av en tunnelbanegren mot Glömstadalen och Flemmingsberg istället för spårväg syd.

En linje Flemingsberg - Masmo - Liljeholmen - Fridhemsplan skulle ge den nya tunnelbanan ett visst mervärde. Något den är i behov av.

Du har klara poänger där. Just att Spårväg Syd kommer att mata Masmo, visar hur ogenomtänkt det är att som man lyckas med i samma presentationsvända från Sverigeförhandlingen BÅDE föreslå spårväg till Masmo och sedan en tunnelbanelinje från Fridhemsplan till... Skärholmen! Utan att passera Masmo alltså! Klarar man inte att med så stora resurser tänka igenom saker lite bättre så kan man ju nästan börja undra lite om kvaliteten på utredningsarbetet totalt sett. Ditt förslag om att utreda tunnelbanegren mot Glömstadalen är intressant! Tunnelbanelinje Fridhemsplan-Liljeholmen-Masmo-Glömstadalen borde ju vara minst lika intressant som Spårväg Syd till Masmo och byte till tunnelbana där. :)

Den som ska från Spårväg syd kan åka vidare till Skärholmen och byta där. Själva sträckan på spårvägen är nog kortare, och det är ett stopp mindre längs vägen, detta borde kunna kompensera för att spårvägen antagligen håller lite lägre hastighet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6081
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav twr » lör 20 jan, 2018 21:27

TKO skrev:
Mr G skrev:Hur den föreslagna t-banelinjen Fridhemsplan - Älvsjö öppnar upp för nya bostäder är svårt att förstå. Endast en ny station utan tidigare spårtrafik, Östberga, och där är det redan välbebyggt. Ev också Årstafältet om man öppnar upp för en exploatering av själva fältet, men frågan är väl då om inte stationerna Östberga och Årstafältet kommer väl nära varandra. Eller kan det finnas fler stationer än de som presenteras i Aftonbladet.

Odenplan - Arenastaden är också konstig, men det har väl avhandlats tidigare.


Det händer inte ofta, men nu måste jag instämma i "Mr G":s invändningar!
Detta är ju helt enkelt nonsens...
(Och eftersom jag ändå överraskar såväl mej själv som läsekretsen idag så måste jag erkänna att det förmodligen vore bättre med spårväg än med tunnelbana i denna förbindelse!)
Årstafältets exploatering trodde jag redan var spikad, och där har man ju tidigare ansett att resandeströmmarna inte ens motiverar en spårvägslinje... är tanken att planerna skall ändras för att medge en betydligt tätare bebyggelse på fältet?

Fridhemsplan-Älvsjö2.jpg


Och inte blir jag klokare av denna karta - som redan påpekats är det svårt att se att tunnelbanelinjen Fridhemsplan-Älvsjö på något avgörande sätt påverkar bostadsbyggandet i hela det område som markerats.

Gör om - gör rätt!

uppmanar
Thomas K Ohlsson

Mycket av planerna för Årstafältet är redan spikade, men en del går kanske att ändra i riktning mot ännu högre exploatering. Generellt är förstås kopplingen mellan tunnelbanan och de markerade områdena ren bluff.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6081
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav twr » lör 20 jan, 2018 21:40

Ute och åker skrev:
PS. Det finns ett berg öster (norr) om station Liljeholmen också som heter typ Katrineberg.

Det berget heter helt enkelt Liljeholmsberget. Katrineberg är en gammal malmgård nordost om det berget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6081
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Sverigeförhandlingen presskonferens om nya spår Stockhol

Inläggav twr » lör 20 jan, 2018 21:41

Enceladus skrev:
Inge skrev:En linje Flemingsberg - Masmo - Liljeholmen - Fridhemsplan skulle ge den nya tunnelbanan ett visst mervärde. Något den är i behov av.


Intressant förslag! Om man utgår från att högern behåller makten i landstinget så är ju tunnelbana helt klart att föredra, åtminstone för stråket mellan Skärholmen och Flemingsberg där det likväl ska byggas cirka 30 000 bostäder. Hur mycket mer skulle en tunnelbana i ytläge kosta jämfört med spårväg, d.v.s. hur många fler bostäder skulle behöva byggas?

Vad är kopplingen till landstingets majoritet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6081
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster