Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav daniel_s » tor 30 mar, 2017 23:29

LÅ1 skrev:Problemet är väl att de som besitter "någon större kompetens" inte söker sig till politiken och finns därför inte på valsedlarna och kan då inte väljas.


Men det vore väl om inte annat trevligt om landstinget anställde några till av dem (hellre än att betala dem tredubbelt som konsulter och inte ha en aning om vad de har lust att göra nästa vecka).
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav TKO » fre 31 mar, 2017 9:42

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Problemet är väl att de som besitter "någon större kompetens" inte söker sig till politiken och finns därför inte på valsedlarna och kan då inte väljas.


Men det vore väl om inte annat trevligt om landstinget anställde några till av dem (hellre än att betala dem tredubbelt som konsulter och inte ha en aning om vad de har lust att göra nästa vecka).


Det vore inte bara "trevligt", det vore "BRA"!
Och att så stor del av landstingsverksamheten som möjligt skall utföras av vinsthungriga privatföretag är en direkt följd av den politiska majoritet som väljarna i länet envisas med att rösta fram val efter val...

(Huruvida de som har "större kompetens" söker sej till politiken eller till andra samhällssektorer låter jag vara osagt - själv lämnade jag den aktiva politiken för mer än 30 år sedan för att helhjärtat satsa på den lukrativa konsultverksamheten, bland annat åt SL! Men jag har en känsla att såväl kompetens som dess motsats är rätt jämt fördelad mellan samhällets olika sektorer. Skillnaden är främst att även misslyckanden ger ett gott ekonomiskt utbyte i det "privata" näringslivet...)

minns
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav Inge » fre 31 mar, 2017 9:47

Inkompetens finns onekligen överallt. Men det betyder inte att dess motsats kompetensen är jämnt spridd. Ett problem för den politiskt styrda sfären är att kompetensen inte bara flyr den direkta politiken. Den vill heller inte arbeta under den.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4238
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav TKO » fre 31 mar, 2017 10:06

Inge skrev:Inkompetens finns onekligen överallt. Men det betyder inte att dess motsats kompetensen är jämnt spridd. Ett problem för den politiskt styrda sfären är att kompetensen inte bara flyr den direkta politiken. Den vill heller inte arbeta under den.


Å fan!
Jag tror förklaringen är enklare än så:
- Kan du tjäna miljoner utan större ansträngning på att lura av hårt arbetande medborgarna deras pensionsbesparingar och för detta bli hyllad som "entreprenör" så är det klart att många väljer detta istället för ett hederligt arbete!

Jag tror helt enkelt signaturen "Inge" förväxlar "kompetens" med "girighet"...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav Inge » fre 31 mar, 2017 10:52

Fast det är ju faktiskt staten och dess politiker som lurar av folket pensionspengarna genom att helt enkelt förbruka dem och hävda att framtida pensioner skall betalas av framtida insättningar.

Inte ens AP-fonderna, som ingalunda fonderar pensionsbesbesparingarna utan endast medel för att hantera framtida svängningar i systemet, låter man bli. Utan även dessa tvingas låna ut utan ränta till staten och genomföra politiskt motiverade "investeringar."

Vad gäller de privata pensionsfonderba så är politikerna även där framme och kräver att stora delar av besparingarna skall "förvaltas" som icke räntebärande lån till staten. Vidrigt nog kallar man detta för att skydda besparingarna från "risker".

Så vem är det egentligen som lurar av folket dess pensionsbesparingar?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4238
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav haba » mån 03 apr, 2017 17:17

Om vi nu lämnar kompetensanalysen av politikerkåren.... När sådant händer, gör man igentligen nån ananlys i efterhand vad som gick snett och varför (inklusive vem som anvarade för det)? Är den hemlig eller offentlig? Man kan ju tycka att de som drabbas (tusentals resenärer) borde få veta vad som hände och vad som görs att det inte skall hända igen?

Harald.
haba
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 2:50

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav Christer J » sön 09 apr, 2017 13:50

haba skrev:Om vi nu lämnar kompetensanalysen av politikerkåren.... När sådant händer, gör man igentligen nån ananlys i efterhand vad som gick snett och varför (inklusive vem som anvarade för det)? Är den hemlig eller offentlig? Man kan ju tycka att de som drabbas (tusentals resenärer) borde få veta vad som hände och vad som görs att det inte skall hända igen?

Harald.

De enda tillfällena man kan vara säker på att det blir offentligt är när haverikommissionen går in och utreder haveriet. Men det kan ta upp till fem år innan rapporten kommer. Dock kan man inte vara säker på att rapporten leder till förändringar/förbättringar ändå.

Angående politiken så byter de flesta partierna (på båda sidor) oftast ut sina trafikpolitiker vart fjärde år. S fick en ung frisk kraft från Göteborg istället för den som satt där under förra mandatperioden. M kastade med buller och bång ut sittande trafiklandstingsråd. L:s representant blev sur och avgick. Däremot brukar sjukvårdspolitikerna sitta och hogga platserna val ut och val in, men är sjukvården ett under av väl fungerande och ekonomiskt sunda institutioner?

SL/tf vädrar sin organisation vart femte år då man anser att man har fel kompetenser till aktuell styrningsidé. Just nu anser man att konsulter inte är bra utan vill ha kompetensen inom förvaltningen. Men konsulter är ett flyktigt släkte som älskar friheten, så troligen måste man skaffa ny personal som måste tillägna sig kompetens på nytt. Men detta gäller inte bara offantlig verksamhet utan även privata företag kan drabbas av detta. Ett mig närstående företag med viss inblandning i länets trafikföring har under många år älskat konsulter. Men man har ungefär samtidigt med att SL/tf ändrat idé även självt ändrat sig och byter nu ut konsulterna mot (ny)anställd personal. Man har dock inte ännu beslutat att byta ut personalen på fältet då man inte ser att dessa har någon påverkan på verksamheten.
/ Christer J - Målarmästare och allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J
 
Inlägg: 1010
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav Sio » sön 09 apr, 2017 15:56

Christer J skrev:SL/tf vädrar sin organisation vart femte år då man anser att man har fel kompetenser till aktuell styrningsidé. Just nu anser man att konsulter inte är bra utan vill ha kompetensen inom förvaltningen. Men konsulter är ett flyktigt släkte som älskar friheten, så troligen måste man skaffa ny personal som måste tillägna sig kompetens på nytt.


Jag skulle vilja påstå att bland de konsulter som i dag är verksamma inom spårbunden infrastruktur finns hela skalan: Från de som aldrig skulle kunna tänka sig att vara något annat än konsulter, till de som helst skulle ha anställning hos en infrastrukturförvaltare men mer eller mindre blivit tvingade att bli konsulter. Eftersom Trafikverket och Trafikförvaltningen bestämt att de intressanta arbetsuppgifterna ska utföras av konsulter. Sedan finns ju också de som efter en kort tid som konsult sökt sig tillbaka till t.ex. Trafikverket, trots att det enda man får jobba med där är att administrera uppdrag som utförs av konsulter.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav Leif Steen » ons 19 apr, 2017 22:06

Felet med strömförsörjningen av TLC ställverkstavlan var ett under lång tid bristande underhåll av bl.a. stationära batterier som skulle åtgärdas, med risk för störningar. Det blev störningar efter arbetet och personalen fick kallas tillbaka för att åtgärda felet som slog ut all indikering på ställverkstavlan, som alltså blev "svart" från Norsborg till Mörby. Som Daniel påpekat kan inte TIS-skärmarna användas för att fatta säkerhetsrelaterade beslut, men så länge den lokala förreglingen i signalsystemet fungerar fås ju inga trafiksäkerhetsproblem med tågens framförande till stationerna. Det är ju trafikledningen som inte kan fatta beslut då de inte ser tågens position.
Dessutom upptäcktes vid en besiktning att det monterats stationära batterier till reservkraftdieseln som försörjer stationen och i förlängningen även trafikledningscentralen, det ska självklart vara riktiga startbatterier som är konstruerade för att driva en startmotor med hög belastning.
Hela incidenten är ett stort misslyckande för underhållsentreprenören och deras kompetens kan ifrågasättas, tycker jag.
Sedan vill Förvaltningen inte "hänga ut" sina entreprenörer, men gör man bort sig så får man väl göra en helpudel !
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 354
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav Kantorn » tor 20 apr, 2017 14:24

Inge skrev:Inkompetens finns onekligen överallt. Men det betyder inte att dess motsats kompetensen är jämnt spridd. Ett problem för den politiskt styrda sfären är att kompetensen inte bara flyr den direkta politiken. Den vill heller inte arbeta under den.

Ur Blandaren: "Jag öppnade dörren och inkompetens".
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6893
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav haba » fre 21 apr, 2017 18:15

Går tavlan på TLC direkt på likriktare och batterier (kanske 48V som ett telesystem eller nåt annat?) eller är det också en växelriktare inblandad? Hur som helst verkar det klantigt att spara in på batteriunderhåll. På jobbet kör vi individuella mätningar på alla UPS-batterier en gång om året och det brukar vara en handfull (av några hundra) som brukar få bytas vid ett sådant tillfälle. Batterikemi är nyktfullt.

[quote="Leif Steen"]
Dessutom upptäcktes vid en besiktning att det monterats stationära batterier till reservkraftdieseln som försörjer stationen och i förlängningen även trafikledningscentralen, det ska självklart vara riktiga startbatterier som är konstruerade för att driva en startmotor med hög belastning.
[/quote]

Det kan ju funka, men onödigt att chansa. Varför undrar man ju. Att ha dubbla normala startbatterier (sådana som det finns i varje lastbil, båt med mera) med seperata brytare (på mitt jobb dubbla 2x12V på varje 400kVA diesel) på konstantladdning är ju inte rocket science och man provstartar en gång om kvartalet och dalar spänningen på ett batteri vid start för mycket så byter man. Det är ju ingen kostnad att prata om i sammanhanget. Svårare än så är det inte.

Harald.
haba
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 2:50

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], edq, heasm och 11 gäster