Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav Ute och åker » tis 28 mar, 2017 22:16

Jag pusslar ihop lite information från några olika källor om en som jag tycker belysande händelse idag. Kanske någon mer vet ytterligare något. :)

Klockan 16;39 idag inträffade ett strömavbrott vid Liljeholmen. Effekten blev omedelbar. Hissar och rulltrappor stannade, informationsskyltar slocknade, belysningen blev kolsvart på stationen och skjutdörrarna till bussarna slutade fungera och det blev nästan kaos när busspassagerarna började trycka på dörrarna för att pressa upp dem. De fick till slut skjutas upp för hand. Lyckligtvis strömmade in lite ljus från lanterniner och från intilliggande centrum. Även tunnelbanetågen stannade. Några i tunnlar.

Det raspade till i högtalarna, nu skulle det komma information om vad som hänt, och så får man höra typ: Trafiken står just nu stilla på röda linjen p g a fel på banan.

Uppenbarligen kände inte trafikledningen till att det var strömavbrott vid Liljeholmen och alla konsekvenserna av det. Många tyckte nog det var lite underlig information i högtalarna att det var fel på banan, när det var uppenbart för alla att det var strömavbrott.

Efter en liten stund kom strömmen tillbaka. Tågen körde fram till närmaste station. Men där blev de ändå stående. Ersättningsbussar sades var rekvirerade.

Man kan läsa om händelsen här: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stopp-i-tunnelbanan-2

Jag citerar därifrån: "Skärmarna var svarta och trafikledaren kunde inte se var tågen var, därför stod de still, säger Fredrik Cavalli-Björkman vid SL:s pressjour till SVT Stockholm."

Ytterligare ett citat: "Vad berodde strömavbrottet på? – Det är oklart, men man misstänker ett underhållsarbete på reservkraften, säger Fredrik Cavalli-Björkman."

Vad då för reservkraft, undrar då jag? Det var väl reservkraft som skulle ha trätt in och ge ström till datorerna medan strömavbrottet varade? Då hade trafiken kunna komma igång igen då strömavbrott avbröts, om man får formulera sig så.

Man kan ju kanske tycka att ett trafikledningssystem för tunnelbanan borde betraktas som en lika samhällsviktig funktion som sjukhus, kraftverk och andra anläggningar som har reservström om den ordinarie strömmen slår ifrån. Så att viktiga system inte slås ut utan fungerar under strömavbrottet.

Även om det nu inte var så, så borde funktionerna kommit tillbaka då strömavbrottet hävdes. Många företag kör ett parallellt system (server som speglar) om det blir avbrott i det ordinarie (hårddiskkrasch eller liknande). Det kanske inte heller finns?

Ja, ja, det var lite sena funderingar denna tisdag. Hoppas någon har någon mer intressant synpunkt kring det hela. Jag tycker i alla fall att det är lite oroande att inte backupen är bättre. Skulle jag själv drabbas av strömavbrott när jag skriver det här, så oroa er inte. Jag har backupsystem så jag kan skriva klart om den ordinarie datorn/internetleverantören skul
Ute och åker

Re: Ingen reservström till Röda Linjens ställverk

Inläggav LÅ1 » tis 28 mar, 2017 22:40

Signaturen Ute och åker fick tydligen något avbrott i skrivandet. (Inlägget slutar mitt i en mening.) Om det var ett medvetet skämt eller inte låter jag vara osagt. :D

När jag tittade på Ellevio.se för att få information om strömavbrott så var det noll sådana i området. Men det kanske varit tidigare? Annars är ju en möjlighet att man arbetat med reservkraften och på något olyckligt sätt slog ut både den och den ordinarie elförsörjningen? Men kritiska arbeten borde ju inte göras på tider när trafikstörningar ställer till maximalt med problem.

Jag antar att alla signaler automatiskt visade stopp. Hade man kvar radioförbindelserna med tågen? Så man kunde ge förarna order? Order att trotsa röda signaler och köra till nästa station och utrymma tåget. Och hur säkra är växelpassager i det läget? Ett av de mest kritiska ställena borde vara där södergående tåg går in på gemensam sträcka strax före Östermalmstorg. Antar också att många tåg efter utrymning var tvungna att köra vidare ett stycke för att släppa in bakomvarande tåg för utrymning.

(Jag hade åkt med Röda linjen någon halvtimma före stoppet. Sådant här kan vara spännande att uppleva och studera hur människor hanterar situationen. Men jag hade en matkasse som innehöll några frysvaror, så den här gången var jag glad att klara mig från eländet.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Ute och åker » tis 28 mar, 2017 23:01

LÅ1 skrev:Signaturen Ute och åker fick tydligen något avbrott i skrivandet. (Inlägget slutar mitt i en mening.) Om det var ett medvetet skämt eller inte låter jag vara osagt. :D

När jag tittade på Ellevio.se för att få information om strömavbrott så var det noll sådana i området. Men det kanske varit tidigare? Annars är ju en möjlighet att man arbetat med reservkraften och på något olyckligt sätt slog ut både den och den ordinarie elförsörjningen? Men kritiska arbeten borde ju inte göras på tider när trafikstörningar ställer till maximalt med problem.

Det var en liten illustration till vad som kan hända. Skulle allt annat slås ut, skriver jag på laptopen och kommunicerar via mobilnätet. Skulle mobilnätet slås ut så har jag en sticka med ett alternativt mobilnät. I alla tider har jag lärt mig att göra backuper och förvara dem på annan plats i händelse av brand (numera i molnet). Det är mina ögon allvarligt att ett kortvarigt strömavbrott slår ut ett trafikledningssystem för tunnelbanan i flera timmar. Bättre säkerhet för sådana störningar efterlyser jag!

Alltså, och det här med reservkraft. Vad skulle det vara för reservkraft som existerar till rulltrappor, hissar, dörrar, spärrar, belysning och allt annat som slogs ut? Det känns mer som en... spekulation kanske. ;)
Ute och åker

Inläggav LÅ1 » tis 28 mar, 2017 23:15

Ute och åker skrev:Alltså, och det här med reservkraft. Vad skulle det vara för reservkraft som existerar till rulltrappor, hissar, dörrar, spärrar, belysning och allt annat som slogs ut? Det känns mer som en... spekulation kanske. ;)

Jag tänkte mest att man kanske höll på och arbetade med reservkraftsanläggningen och på något sätt fick den att slå ut ordinarie kraft så att båda slogs ut. Inte att man redan körde på reservkraft. Då brukar väl rulltrappor som sagt inte gå och belysningen minskas. Men det var bara en tanke. Det kan ju lika väl ha hänt något med ordinarie kraftmatning och samtidigt vara fel på reservkraften.

Hur är reservkraften ordnad här? Kanske en dieselmotor som skall gå igång? Och som driver en generator. (I huset jag bor i antar jag att det är batterier som ger kraft nog att hålla belysningen i trapphuset en tid och även köra ner hissarna till gatuplanet och öppna dörrarna. Fungerade sist jag var hemma och det var strömavbrott i alla fall.)
LÅ1

Inläggav Odd » tis 28 mar, 2017 23:24

Nu vet vi inte om reservkraften fallerade om det fanns någon sådan, men de hade säkert glömt att fylla på bränsle... :-)
Fick ett meddelande av en polare som misstänkte just samma sak som jag, att det säkert blev stopp pga just utebliven reservkraft. Tågen hade ju uppenbarligen ström, som jag fattade rapporterna.

På Tvärbanan är detta "vardag". Det finns ingen reservkraft, och inte allt för sällan är det så att även om det finns ström i kontaktledningen, så är det stopp i trafiken pga att "borgarströmmen" har gått, som matar ställverkens utdelar så att signalerna är mörka och växlarna inte kan lägga om.

I min värld skulle man, förutom att man skulle kunna sno ström från de ibland intilliggande likriktarstationerna, även skulle kunna ha en enkel anordning där man matar en växelriktare med kontaktledningsström från närmaste stolpe, som via ett resrervkraftbatteri, klarar av att hålla signaleriet igång så att tågen kan köra.

Men det vore väl önsketänkande...?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Ute och åker » tis 28 mar, 2017 23:30

LÅ1 skrev:
Ute och åker skrev:Alltså, och det här med reservkraft. Vad skulle det vara för reservkraft som existerar till rulltrappor, hissar, dörrar, spärrar, belysning och allt annat som slogs ut? Det känns mer som en... spekulation kanske. ;)

Jag tänkte mest att man kanske höll på och arbetade med reservkraftsanläggningen och på något sätt fick den att slå ut ordinarie kraft så att båda slogs ut. Inte att man redan körde på reservkraft. Då brukar väl rulltrappor som sagt inte gå och belysningen minskas. Men det var bara en tanke. Det kan ju lika väl ha hänt något med ordinarie kraftmatning och samtidigt vara fel på reservkraften.

Hur är reservkraften ordnad här? Kanske en dieselmotor som skall gå igång? Och som driver en generator. (I huset jag bor i antar jag att det är batterier som ger kraft nog att hålla belysningen i trapphuset en tid och även köra ner hissarna till gatuplanet och öppna dörrarna. Fungerade sist jag var hemma och det var strömavbrott i alla fall.)

Det är väl vanligt att reservkraften kommer igång i två steg för större system. En dieselmotor tar ju ett antal sekunder att starta upp och leverera ström. Så inledningsvis ska det vara batterier. I det här fallet talades det om svarta datorskärmar. Och det finns ju backupsystem för datorer att köpa som levererar ström en stund i händelse av strömavbrott. Även för hemmabruk. Strömavbrottet var inte längre än att det borde ha funnits ett reservsystem på batterier som räckt tillräckligt länge.

Om strömmen till belysningen i tunnelbanestationer skulle slås ut, så finns det system med reservkraft till en del av armaturen så att det inte blir helt mörkt. Så visst finns det reservkraft till vissa system. Man tycker det borde finnas det till en trafikledningscentral också.

En server som speglar kan vara inkopplad på ett alternativt reservsystem. Så skulle det det bli strömavbrott och det ordinarie reservsystemet är utslaget så kan man ändå hålla igång trafikledningen med den speglade servern med det alternativa reservsystemet. Så gör man på företag som bryr sig om säkerheten. Att man inte ens hos trafikledningen verkade känna till att det var strömavbrott utan pratade om fel på banan känns lite knepigt. Eller det kanske finns en manual som säger att om något krånglar och man inte har en aning om varför så ska man säga att det är fel på banan?
Ute och åker

Inläggav daniel_s » ons 29 mar, 2017 8:30

Lugn, du kan känna dig fullständigt övertygad om att det kommande nya stoppsignalsystemet är försett med redundanta störningskällor som garanterar att trafiken kan stoppas även vid ett enkelfel.

En liten kommentar om störningsinformationen bara, det är branschen som har bestämt att man ska abstrahera intill gränsen för det löjliga; "tekniskt fel på banan" är sålunda det "godkända" begreppet som täcker in allt från kortvariga strömavbrott till en helt kvaddad spåranläggning efter en magnifik urspåring. Så är det med det! :-)
daniel_s

Inläggav Klfh » ons 29 mar, 2017 17:06

Att välja "rätt" benämning på orsak är inte helt rätt. I Liljeholmen må strömmen uppenbarligen vara borta, men för de resenärer som står på övriga 35 stationer där såväl belysning som skyltar och rulltrappor fungerar felfritt har nog mindre förståelse för "strömavbrott" som orsak - framför allt då även tågen uppenbart har ström (frontlyktor lyser, destinationsskyltar är tända, kanske t.o.m. lysrören i kupéerna är tända). Det faktum att det gick att göra utrop betyder ju att åtminstone vissa av systemen på TLC fungerade och hade ström, alltså var det troligen endast ställverkstavlan som var utslagen - något som också stärks av citaten från presskontakten. "Mörk ställverkstavla" är alldeles för tekniskt för att kunna kommuniceras externt och "Signalfel" tenderar att snarare skapa irritation än förståelse (folk ser framför sig trafikljus som blinkar gult och förstår inte varför tågen inte bara kör förbi dem). Tekniskt fel (på banan) är en term som ändå tydliggör att det är ett fel av mer omfattande karaktär som kanske inte går att lösa i en hanvändning. Den viktigaste informationen i sammanhanget är väl ändå konsekvensen - d.v.s. att det är stopp på hela banan?

För övrigt misstänker jag att det är svårt att ha en serverbaserad backuplösning för ett analogt system baserat på reläer och manuella ställare...
Klfh

Inläggav Ute och åker » ons 29 mar, 2017 19:09

Klfh skrev:Att välja "rätt" benämning på orsak är inte helt rätt. I Liljeholmen må strömmen uppenbarligen vara borta, men för de resenärer som står på övriga 35 stationer där såväl belysning som skyltar och rulltrappor fungerar felfritt har nog mindre förståelse för "strömavbrott" som orsak - framför allt då även tågen uppenbart har ström (frontlyktor lyser, destinationsskyltar är tända, kanske t.o.m. lysrören i kupéerna är tända). Det faktum att det gick att göra utrop betyder ju att åtminstone vissa av systemen på TLC fungerade och hade ström, alltså var det troligen endast ställverkstavlan som var utslagen - något som också stärks av citaten från presskontakten. "Mörk ställverkstavla" är alldeles för tekniskt för att kunna kommuniceras externt och "Signalfel" tenderar att snarare skapa irritation än förståelse (folk ser framför sig trafikljus som blinkar gult och förstår inte varför tågen inte bara kör förbi dem). Tekniskt fel (på banan) är en term som ändå tydliggör att det är ett fel av mer omfattande karaktär som kanske inte går att lösa i en hanvändning. Den viktigaste informationen i sammanhanget är väl ändå konsekvensen - d.v.s. att det är stopp på hela banan?

För övrigt misstänker jag att det är svårt att ha en serverbaserad backuplösning för ett analogt system baserat på reläer och manuella ställare...

Apropå det sistnämnda om serverbaserad backuplösning så behöver jag kanske förtydliga (d v s skriva en gång till) vad jag syftade på kunde vara betjänt av det, alltså det här:
Ute och åker skrev:Man kan läsa om händelsen här: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stopp-i-tunnelbanan-2

Jag citerar därifrån: "Skärmarna var svarta och trafikledaren kunde inte se var tågen var, därför stod de still, säger Fredrik Cavalli-Björkman vid SL:s pressjour till SVT Stockholm."

Ordet skärm är skärm och ordet ställverkstavla är ställverkstavla. Jag misstänker att såväl reläer som manuella ställare fungerade felfritt så fort strömmen kom tillbaka. De manuella ställarna helt säkert även under strömavbrottet. :)

Men, men... som skrevs ovan, så är nytt stoppsignalsystem på gång, och då... ;)

När det gäller val av utrop så tycker jag fortfarande att det ska ha viss relevans för dem det riktar sig till. Då håller jag med om att "mörk ställverkstavla" hade om möjligt låtit ännu mer absurt i den mörklagda stationen Liljeholmen. :lol:
Ute och åker

Inläggav daniel_s » ons 29 mar, 2017 20:06

Ute och åker skrev:Ordet skärm är skärm och ordet ställverkstavla är ställverkstavla.

Ställverkstavlan ÄR en skärm, dock inte av bildrörs- eller LCD/LED-typ (som en "datorskärm") utan den är mera som en stor möbel, som för övrigt är försedd med indikeringslampor och (på LI) ställare.

(Det finns ju även skärmar som inte har någon informationsfunktion alls, utan tvärtom är de ofta avsedda att hindra informationsliknande intryck, som t ex bullerskyddsskärmar.)
daniel_s

Inläggav gek » ons 29 mar, 2017 20:08

Det har hänt tidigare att liknande ställverk (manöverplatser) vid tunnelbanan förlorat strömmatningen och att trafiken på bansystemet då stoppat upp eller fungerat bara delvis. Jag vet att det hände vid Alvik några gånger, och vid Gullmarsplan var det en kabelbrand som slog ut både strömmatning och annat (och även stoppade "röda linjen" vid Gamla stan). Så det är väl inte helt omöjligt att något sådant inträffade vid Liljeholmen. Antagligen har väl trafikledarna på tunnelbana 2 numera, utöver den manuella manöver- och indikeringstavlan, även datoriserade system för att hålla koll på tågen, men dessa system kanske man kan klara sig utan om alternativet är att stoppa trafiken?
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav daniel_s » ons 29 mar, 2017 20:20

gek skrev:Antagligen har väl trafikledarna på tunnelbana 2 numera, utöver den manuella manöver- och indikeringstavlan, även datoriserade system för att hålla koll på tågen, men dessa system kanske man kan klara sig utan om alternativet är att stoppa trafiken?

Sedan 1988 eller något i den stilen finns även TIS, som visar tågens positioner på "datorskärmar" men detta är ett icke felsäkert system som varken är nödvändigt eller tillräckligt för att kunna övervaka trafiken.

(Man kan i och för sig säga att så länge signalerna visar "kör" i verkligheten så går det utmärkt att köra även om ställverkstavlan som sådan är svart, men det fungerar ändå inte om inte tågvägsläggningen fungerar vid förgreningsstationer, ändstationer och så vidare.)
daniel_s

Inläggav Ute och åker » ons 29 mar, 2017 20:42

gek skrev:Det har hänt tidigare att liknande ställverk (manöverplatser) vid tunnelbanan förlorat strömmatningen och att trafiken på bansystemet då stoppat upp eller fungerat bara delvis. Jag vet att det hände vid Alvik några gånger, och vid Gullmarsplan var det en kabelbrand som slog ut både strömmatning och annat (och även stoppade "röda linjen" vid Gamla stan). Så det är väl inte helt omöjligt att något sådant inträffade vid Liljeholmen. Antagligen har väl trafikledarna på tunnelbana 2 numera, utöver den manuella manöver- och indikeringstavlan, även datoriserade system för att hålla koll på tågen, men dessa system kanske man kan klara sig utan om alternativet är att stoppa trafiken?

"Skärmarna var svarta" (i plural) stod i den länkade artikeln. Det tolkar jag inte som EN stor skärm stor som en möbel, med indikeringslampor och ställare. Är inte den från 1960-talet då röda linjen öppnades? Och det är väl inte sagt någonstans att det var "möbeln" som inte fungerade? Därmed förstås inte sagt, att det inte kunde vara den som avsågs med "skärmarna var svarta". Man kan ju ha strömbackup i större eller mindre utsträckning, men jag tänkte nog inte på reläer eller strömställare. Om problemet inte var relaterat till strömtillförseln utan något annat, så saknar det förstås relevans. Spelar roll, som nämnts blir det nya grejer om några år. :)

Informationssystemet som håller reda på var tågen är och talar om på informationsskyltarna hur många minuter det är kvar till dem, utvecklades ju på 1990-talet och framåt och det är datorbaserat. Den gången var man så förutseende så att man konstruerade systemet så att även om den kommunikationen mellan stationerna och från stationerna till trafikledningen slogs ut, så skulle de ändå kunna klara informationsgivning på skyltarna lokalt på stationen vart aktuellt tåg på stationen var på väg. Dock ej information innan om hur många minuter tills det ankom, eller information om efterföljande tåg.

När det gäller högtalarutrop så tyckte jag med mitt lilla exempel att jag tyckte högtalarutropen kunde vara lite mer relaterade till situationen på plats, med mörker, stillastående rulltrappor och dörrar ut till bussarna som inte fungerade, men där skrev jag ju att jag förmodade att trafikledningen inte kände till situationen. Men det kan ju också, som nämnts, varit någon form av standardiserat utrop. ;)
Ute och åker

Inläggav daniel_s » ons 29 mar, 2017 20:47

Jag har sagt allt man behöver veta, om du nu redan vet det och inte har något att tillägga så kan du ju fatta dig kortare. :cheesygrin:
daniel_s

Inläggav gek » ons 29 mar, 2017 23:43

Odd skrev: I min värld skulle man, förutom att man skulle kunna sno ström från de ibland intilliggande likriktarstationerna, även skulle kunna ha en enkel anordning där man matar en växelriktare med kontaktledningsström från närmaste stolpe, som via ett resrervkraftbatteri, klarar av att hålla signaleriet igång så att tågen kan köra.

Så fungerar det ju oftast i den elektriska järnvägens värld, så varför skulle inte elektriska spårvägar, i den mån de behöver avancerade signalsäkerhetssystem, kunna tillämpa något liknande?
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav daniel_s » tor 30 mar, 2017 0:26

gek skrev:
Odd skrev: I min värld skulle man, förutom att man skulle kunna sno ström från de ibland intilliggande likriktarstationerna, även skulle kunna ha en enkel anordning där man matar en växelriktare med kontaktledningsström från närmaste stolpe, som via ett resrervkraftbatteri, klarar av att hålla signaleriet igång så att tågen kan köra.

Så fungerar det ju oftast i den elektriska järnvägens värld, så varför skulle inte elektriska spårvägar, i den mån de behöver avancerade signalsäkerhetssystem, kunna tillämpa något liknande?

Tunnelbana 2 är ju en väldigt avancerad spårväg och nu vet jag inte några detaljer kring det nya stoppsignalsystemet där, men jag tror att man har tänkt till när det gäller elmatningen till detta system. När det gäller det hittillsvarande systemet så har ju det inträffade felet varit ytterst sällsynt, jag kommer ihåg att det inträffat tidigare men det var väldigt länge sedan.

På ytspårvägar av olika sorter har man ju av förklarliga skäl gärna använt sig av växelströmsspårledningar, och i brist på uppfunna växelströmsbatterier har man som regel matat dem från borgarströmmen med lätt insedda implikationer vid avbrott i densamma, men trots detta bedömt det som en kostnadseffektiv lösning. Tunnelspårvägen har traditionellt sett haft en lite annorlunda konstruktion men inte heller där har man försökt att gardera sig mot allt.
daniel_s

Inläggav haba » tor 30 mar, 2017 11:13

Jag lyssnade igår på Radio Stockholm. Där framkom det följande:

* De jobbade med resevkraften, då felet inträffade under så kallad "reperation"
* Det inträffade en kortslutning
* En brytare gick sönder

Det ser för mig ut som ett typiskt fall av "här kan inget gå snett"-service som man då gjorde dagtid istället för under trafikuppehållet. Helt enkelt därför att det är billigare och enklare om folk sipper jobba natt. Jag gissar att man bedömde alltså risken som obefintlig att detta skulle kunde hända och hade fel. Alternativt så gjorde man ingen bedömning.

Om man försöker fasa reservkraft utan blink men felfasar sin reservkraft och vid detta slår ut alla brytare (tänk stor automatsäkring) på reserv- och primärkraft, då har man skägget i brevlådan om dessa brytare efter den manövern inte går att slå till igen.

Harald.
haba

Inläggav Inge » tor 30 mar, 2017 13:28

Exakt så, och den adekvata informationen till resenärerna hade förstås varit,

På grund av slapphet och snålhet har vi utfört kritiskt underhållsarbete dagtid. Tyvärr har det medfört att vi nu har allmännt signalfel.

Med en information enligt ovan hade resenärerna dels haft goda möjligheter att göra sig en bild av trafikstoppets allvar och sin förväntade tidsspillan, dels sluppit rikta sin irritation mot dålig information !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 30 mar, 2017 13:41

Inge skrev:Exakt så, och den adekvata informationen till resenärerna hade förstås varit,

På grund av slapphet och snålhet har vi utfört kritiskt underhållsarbete dagtid. Tyvärr har det medfört att vi nu har allmännt signalfel.

Med en information enligt ovan hade resenärerna dels haft goda möjligheter att göra sig en bild av trafikstoppets allvar och sin förväntade tidsspillan, dels sluppit rikta sin irritation mot dålig information !

INGE FOR PRESIDENT!

Fast den adekvata informationen är istället "Eftersom ni väljare i Stockholms Län envisas med att välja företrädare som visserligen bor i de mer besuttna delarna av regionen men som trots detta inte utmärker sej för någon större kompetens så får ni finna er i att kollektivtrafiken är såväl oorganiserad som underfinansierad. Hur länge skall ni finna er i detta Ni fosterlandets barn?"

Eller hur?

Thomas K Ohlsson
SAP (r)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav LÅ1 » tor 30 mar, 2017 17:02

TKO skrev:Fast den adekvata informationen är istället "Eftersom ni väljare i Stockholms Län envisas med att välja företrädare som visserligen bor i de mer besuttna delarna av regionen men som trots detta inte utmärker sej för någon större kompetens så får ni finna er i att kollektivtrafiken är såväl oorganiserad som underfinansierad. Hur länge skall ni finna er i detta Ni fosterlandets barn?"

Eller hur?

Thomas K Ohlsson
SAP (r)

Problemet är väl att de som besitter "någon större kompetens" inte söker sig till politiken och finns därför inte på valsedlarna och kan då inte väljas.
LÅ1

Nästa

Återgå till Spårtrafik