Roslagsbanans depå i Molnby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Roslagsbanans depå i Molnby

Inläggav LÅ1 » ons 22 mar, 2017 0:07

"SE BILDERNA: Roslagsbanans nya "viloplats" i Vallentuna"

Ett par frågor, från en som vet väldigt lite om Roslagsbanan:
Det skall enligt artikeln rymmas "22 nya 60-meters fordon" i Molnby. Är det alla fordon som kommer att behövas för Roslagsbanans trafik, eller behåller man någon annan depå? Finns väl f.n. bara den i Mörby?
Övernattar alla tåg i dag i depå, eller har man uppställningsplatser på andra ställen?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanans depå i Molnby

Inläggav Odd » ons 22 mar, 2017 7:28

Det ser ju ut som att det finns expansionsmån på det nya stället.

RB har väl idag 101 vagnar, dvs knappt 34 60-meterståg (minus en vagn), tror jag.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Roslagsbanans depå i Molnby

Inläggav Verspieder » ons 22 mar, 2017 13:22

Alla nuvarande lokaler och utrymmen, inklusive verkstaden i Mörby, sägs ska behållas. Detta även efter nya depån börjar användas. Då alla X10p ju nyligen renoverats och byggts om samt fått ny lack, lär dessa köras parallellt med X15p i många år. Så gissningsvis är Molnbydepån främst till för X15p i första hand, medan X10p ställs upp och servas på Östra station respektive Möbyverkstaden, precis som idag.
Enligt vänstra tredjedelen av kartbilden i artikeln verkar man redan ha köpt upp intilliggande mark, och har den som reservat inför framtida utbyggnader av Molnbydepån. Dvs även en framtida södra in/utfart.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Roslagsbanans depå i Molnby

Inläggav Verspieder » lör 25 mar, 2017 0:57

Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Roslagsbanans depå i Molnby

Inläggav Lars_L » lör 25 mar, 2017 8:38

LÅ1 skrev:"SE BILDERNA: Roslagsbanans nya "viloplats" i Vallentuna"

Ett par frågor, från en som vet väldigt lite om Roslagsbanan:
Det skall enligt artikeln rymmas "22 nya 60-meters fordon" i Molnby. Är det alla fordon som kommer att behövas för Roslagsbanans trafik, eller behåller man någon annan depå? Finns väl f.n. bara den i Mörby?
Övernattar alla tåg i dag i depå, eller har man uppställningsplatser på andra ställen?


Roslagsbanan har ju varit en "billighetslösning", där man inte kostat på några dyra depåer etc - vagnarna står ju alltså uppställda vid Stockholms Östra idag. Så lär man ju fortsätta göra så mycket som möjligt. Finns dock en service/tvätthall där.

Idag (alltså när man har normal trafik), krävs ca 25 tågsätt för trafiken. Vissa tågsätt måste dock bestå av sex-vagnar. Tror att det är ca fyra omlopp eller dylikt. Man ligger alltså ganska nära på det vagnsutnyttjandet som är möjligt med hänsyn till normal reserv etc. Redan att möjliggöra att flera avgångar körs som långa tåg, kräver ganska stor utökning av flottan. Vill man köra alla avgångar med 6-vagnarståg utom på Näsby-Parkgrenen så kräver det ungefär den utökning av vagnparken som nu görs, givet att det också kan användas för att utöka turtätheten och att sträckan Lindholmen-Kårsta inte går att köra med sexvagnarståg.

Troligtvis går dock inte de nya vagnarna att multipelkoppla med de gamla. Detta kommer leda till ganska stora problem - om man ser till hur man utnyttjar vagnparken idag. Samtidigt är väl då fördelen om vagnarna finns i olika depåer, då risken att fel vagn utsätts blir lägre, å andra sidan kräver det en större total vagnsreserv.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Roslagsbanans depå i Molnby

Inläggav LÅ1 » lör 25 mar, 2017 11:05

Tack alla för klargöranden.
Egentligen hade jag nog utan större tankemöda förstått att de nya vagnarna knappast skulle räcka till all trafik. Och jag vet ju att man moderniserat den befintliga vagnparken. (Eller kanske fortfarande håller på?)
Det jag hade i tankarna var att man kanske på sikt ville minska markbehovet i Danderyd (Mörby) och Stockholm.


Lars_L skrev:Roslagsbanan har ju varit en "billighetslösning", där man inte kostat på några dyra depåer etc - vagnarna står ju alltså uppställda vid Stockholms Östra idag. Så lär man ju fortsätta göra så mycket som möjligt. Finns dock en service/tvätthall där.

Att man ställer upp tåg vid lämpliga stationer är väl det vanliga när det gäller järnväg.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanans depå i Molnby

Inläggav Lars_L » lör 25 mar, 2017 13:08

LÅ1 skrev:Att man ställer upp tåg vid lämpliga stationer är väl det vanliga när det gäller järnväg.


Relativt vanligt, men inte så vanligt när det gäller Stockholms lokaltrafik. En del pendeltågsvagnar och några på Saltsjöbanan (vilket ju ledde till den riskabla extraturen till ett hus i Saltsjöbaden 2013), men det är ju bara Roslagsbanan i Stockholm idag som bara har tvätt- och servicehall respektive verkstadsplatser.

Även i Hagalund finns väl uppställningsplatser inomhus för järnvägstrafiken, om än de inte på långa vägar räcker till,
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Roslagsbanans depå i Molnby

Inläggav bjorn.lovdahl » tis 04 apr, 2017 11:04

Kärran på Saltsjöbanan stod ju på depåområdet, men utomhus
bjorn.lovdahl
 
Inlägg: 227
Blev medlem: mån 30 jan, 2006 22:28
Ort: Hässleholm


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster