Ersättningstrafik för Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Ersättningstrafik för Tvärbanan

Inläggav LÅ1 » ons 15 mar, 2017 16:26

(Strikt är detta busstrafik, men jag bedömer ändå att tråden hör hemma under spårtrafik)

I Valla-området är man inte nöjd med vilken väg ersättningsbussarna för Tvärbanan skall gå. Jag har förståelse för dem.
"Ilska när SL dissar Valla i ett halvår".

Olyckligt att Sandfjärdsgatan skall grävas upp just denna sommar.
Jag åkte periodvis med ersättningsbussarna för några år sedan. Jag la märke till att parkerade bilar ofta fick förarna att köra vänster om refugerna när det gick lättare eller rent av var enda möjligheten. Reagerade första gången och tänkte "vad gör han" men insåg snabbt vad som var orsaken.

Visserligen har man buss 164 i halvtimmestrafik dagtid. Men den är väl inte optimal. De som verkligen behöver åka, och har svårt att gå tar nog den. Undra om den kommer att kunna klara resebehovet?
Här är SL:s infosida med detaljerad information om resvägar.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Ersättningstrafik för Tvärbanan

Inläggav gek » ons 15 mar, 2017 20:49

LÅ1 skrev: Olyckligt att Sandfjärdsgatan skall grävas upp just denna sommar.
Jag åkte periodvis med ersättningsbussarna för några år sedan. Jag la märke till att parkerade bilar ofta fick förarna att köra vänster om refugerna när det gick lättare eller rent av var enda möjligheten. Reagerade första gången och tänkte "vad gör han" men insåg snabbt vad som var orsaken.

Under de sommarperioder då det körts ersättningsbussar har man ibland också vridit trafikdelarskyltarna på refugerna så att de blir osynliga, antagligen både för att visa att strikt högertrafik inte gäller på denna gata och för att ge ytterligare plats för bussarna.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav daniel_s » ons 15 mar, 2017 23:28

Eller så har de blivit påkörda av någonting, kanske en bilförare som haft bråttom att ta sig förbi medan bussföraren funderar på hur hen ska köra för att inte buckla till något :wink:
daniel_s

Inläggav gek » tor 16 mar, 2017 0:25

daniel_s skrev:Eller så har de blivit påkörda av någonting, kanske en bilförare som haft bråttom att ta sig förbi medan bussföraren funderar på hur hen ska köra för att inte buckla till något :wink:

ja, det kan förstås ha varit någon klantig bilförare som första dagen med ersättningsbusstrafik kört på ett sådant sätt att alla trafikdelarskyltar vridits :?
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav LÅ1 » sön 26 mar, 2017 19:47

Teståkte ersättningstrafiken i dag. Från Liljeholmen och hela vägen till Sickla udde. (Tog sedan 74:an in till söder.)

Som man har rätt att förvänta sig så har man redan börjat arbetet på flera ställen utmed linjen. (Den misstänksamme kan annars tro att man påbörjar arbetet först på måndag och stänger av för tidigt.)
Hade det inte varit god service mot ovana resenärer, eller vana som inte hittar i alla delar av Årsta, att komplettera utropet med vilken spårvägshållplats som busshållplatsen ersätter. Typ: "Sjövikstorget, avstigning för resande till Årstadal" eller något liknande? (Har en svag känsla av att jag framfört denna synpunkt tidigare.)

Bussarna skyltades med linjebeteckning 22BB. Alltså dubbla B.

"Nu står tvärbanan står stilla i sex månader – ta båten istället" skriver rubriksättaren på Stockholm direkt. Någon båt nämns inte i artikeln.
Konstigt nog fungerar länken ovan i Firefox på min dator. Fungerar den inte så kopiera länken och byt siffran 6 mot bokstäverna s, e och x. Skriver jag ut ordet så censurerar systemet ordet.
LÅ1

Inläggav ADDE » sön 26 mar, 2017 21:05

Den båt som syftas i artikeln ovan är M/S Emelie som går mellan Hammarby Sjöstad och Nybroplan. Man har nämligen kommit överens om att ha SL-taxa på båtlinjen sen fredags och det testas i en månad för att sedan utvärderas... (Återkommer med rätt tidningsartikel)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav gek » sön 26 mar, 2017 22:37

Emelie går måndag - fredag fyra turer morgon - förmiddag och fyra turer på eftermiddagen, så båtens möjlighet att ersätta spårvagnar är begränsad. För de som vid passande tidpunkt skall resa t ex från Luma till området kring Nybroplan - Kungsträdgården - Stureplan är restiden dock konkurrenskraftig jämfört med buss + tunnelbana eller färja till Barnängen och sedan buss linje 2
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav Odd » mån 27 mar, 2017 6:51

LÅ1 skrev:Bussarna skyltades med linjebeteckning 22BB. Alltså dubbla B.

Vet inte riktigt vad det beror/berodde på men jag tror det var nåt fel i grunddatan som gjorde att skyltarna visade det.

Men förutom några inkörningsproblem så fungerade det väl hyfsat. Det stora provet kommer idag. Det är en uppsjö av olika bussar som ersätter...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » mån 15 maj, 2017 19:39

Det går tydligen inte så bra för ersättningstrafiken i Södra Sjöstaden.
'"SE BILDERNA: Här blir det kaos för SL-bussarna",
LÅ1

Inläggav daniel_s » mån 15 maj, 2017 20:36

Det har ju alltid varit struligt att köra buss i den här stadsdelen oavsett operatör. Under ersättningstrafikperioderna har det körts ner alla möjliga staket och gjorts alla upptänkliga felkörningar; somliga minns väl att det var en Volvo-ledbuss av 80-talsmodell med runda strålkastare som försökte köra längs spåret upp från Mårtensdal mot Gullmarsplan en gång, det var alltså rätt länge sedan. Men även ordinarielinjerna har ju regelmässigt kört fel och fått backa vid Sickla udde så länge den möjligheten har funnits, och under den period som det låg en klätterväxel där så hände det flera gånger att 74:an körde förbi ett antal förbudsskyltar, över växeln och förbi den tillfälliga hållplatsen vid Sickla udde där föraren fick passera ytterligare en stoppskylt (samt en bom) för att komma vidare.

Såna här grejer har inträffat i alla tider och möjligen märks det lite mer nu, det vet jag inte men vad jag däremot vet är att Stockholm i alla fall för tillfället är allt annat än arbetsgivarens arbetsmarknad då det gäller kollektivtrafiken i allmänhet och busstrafiken i synnerhet. Hånskratta gärna åt operatörer som inte tycks prestera så bra, men ange samtidigt hur mycket ni är beredda att via SL-kortet och skattsedeln betala för högre krav! (Eller säg att ni klarar det bättre själva för samma pris...) Min personliga uppfattning är att Stockholm är fullt av folk som skulle passa utmärkt som bussförare m m men som anser sig för fina för sådana yrken och vill ha häftigare jobb. Och det missunnar jag inte någon men då får de väl acceptera att det är andra som avgör hur det blir!
daniel_s

Återgå till Spårtrafik