Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav Odd » ons 05 jul, 2017 7:31

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Skulle det vara helt främmande med en i stort sett parallell bro med Västerbron för tunnelbanetrafik? Skulle det vara möjligt med hänsyn till annan topografi? Eller skulle det bli billigare med tunnel och en ganska djup station under Söder?

Menar du alldeles intill Västerbron?
Tror att det skulle vara svårt att få bra anslutningar som också Stockholmarna skulle tolerera. På Kungsholmssidan finns Riksarkivet med bergrum som går djupare än Riddarfjärdens yta. Och på andra sidan finns Rålambshovsparken. Skulle en T-banebro accepteras där?
På Söder skulle det nog vara ännu svårare!

Det är det jag undrar. På södersidan är det nog inte något större problem, det går nog att komma in i berget på nåt sätt (öster om bron) men jag är inte säker på om det alls är möjligt utan kringelikrokar som inte lämpar sig för tunnelbanans begränsningar. Vi har ju nyligen sett att tunnelbanan skall fram till varje pris, men priset (inte bara ekonomiskt) har nog en viss gräns även för tunnelbanan.

Hur som helst så tror jag mer på en helt ny t-banelinje enligt min skiss ovan, en linje som går att göra rätt helt från början, med förarlös drift, breda tåg och plattformsdörrar, i stället för att fortsätta med samma gamla "tunnelbanestandard" som egentligen har begränsningar som sattes på 30-talet...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav LÅ1 » ons 05 jul, 2017 8:33

Odd skrev:
LÅ1 skrev:
Odd skrev:Skulle det vara helt främmande med en i stort sett parallell bro med Västerbron för tunnelbanetrafik? Skulle det vara möjligt med hänsyn till annan topografi? Eller skulle det bli billigare med tunnel och en ganska djup station under Söder?

Menar du alldeles intill Västerbron?
Tror att det skulle vara svårt att få bra anslutningar som också Stockholmarna skulle tolerera. På Kungsholmssidan finns Riksarkivet med bergrum som går djupare än Riddarfjärdens yta. Och på andra sidan finns Rålambshovsparken. Skulle en T-banebro accepteras där?
På Söder skulle det nog vara ännu svårare!

Det är det jag undrar. På södersidan är det nog inte något större problem, det går nog att komma in i berget på nåt sätt (öster om bron) men jag är inte säker på om det alls är möjligt utan kringelikrokar som inte lämpar sig för tunnelbanans begränsningar. Vi har ju nyligen sett att tunnelbanan skall fram till varje pris, men priset (inte bara ekonomiskt) har nog en viss gräns även för tunnelbanan.

Hur som helst så tror jag mer på en helt ny t-banelinje enligt min skiss ovan, en linje som går att göra rätt helt från början, med förarlös drift, breda tåg och plattformsdörrar, i stället för att fortsätta med samma gamla "tunnelbanestandard" som egentligen har begränsningar som sattes på 30-talet...

På Södra sidan kanske T-banan kan svänga ner under Västerbron för att sedan sjunka ner i berget?

En helt ny standard för en helt ny T-bana skulle det nog vara dags för. Så där 100 år efter den förra. Och även om det skulle bli samma tekniska standard som i dag så är det ändå ett nytänk. Linjen passerar inte T-centralen! Ett verkligt nytänk! :wink:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Föregående

Återgå till Spårtrafik